Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
THK99

Två motorer men köra på en motor

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag tittar på olika motorbåtar i 33 fot storleken i ca 500 000:- klassen. När det gäller bränsleförbrukningen så har många sagt att vid bara 8 - 10 knop så kör man bara på en motor för att dra ner på bränsleförbrukningen. Är detta en bra lösning för att köra billigare vid cruising fart? Om båten har ratthydralik, går den bara mot en motor som styr bägge dreven? Måste man då alltid vid körning med en motor kör med den motorn som styrhydraliken är kopplad mot? Detta gör ju att en motor kommer att ha fler timmar på sig.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att köra på en motor lämpar sig nog bättre om man har tre, då den i mitten.

 

Vid användning av en av två kommer båten att dra snett, den stillastående propeller ge upphov till motstånd (dra bränsle), och belastningen kommer att öka på roder/drev. Det är nog inte så många som gör detta regelmässigt (att däremot kunna linka hem vid ev haveri är ju en annan sak).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Två motorer med backslag och rak axel är det vanligt. Där har man ofta ingen styrservo pump på någon motor.

Kör man i deplacement fart så går det billigare med en motor stängd även om propellern bromsar, samt att man även sparar motor timmar som oftast är dyrare än dieseln.

Klart det drar lite mer åt ett håll, men det tar autopiloten hand om.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Två motorer med backslag och rak axel är det vanligt. Där har man ofta ingen styrservo pump på någon motor.

Kör man i deplacement fart så går det billigare med en motor stängd även om propellern bromsar, samt att man även sparar motor timmar som oftast är dyrare än dieseln.

Klart det drar lite mer åt ett håll, men det tar autopiloten hand om.

 

 

 

När det gäller frågan i sig.

 

När man seglar så snurrar ju propellern ibland.

 

Det påstås ju att vissa backslag inte klara att propellern snurrar fritt, utan att man skall låsa den.

 

En låst propeller bromsar ju också på en segelbåt.

 

Hur är det med drev.?

Kan man låta den andra propellern snurra med?

Eller blir drevet/backslaget skadat, så att man bör låsa den?

 

Som alltid - novis på motorer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En stannad propeller har, i alla fall i luften, ett mindre motstånd än en som "snurrar med". Gissar att det är samma sak i vatten (fluid som fluid).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man bör ha axeln låst. Har man ej så man kan bromsa axeln så är set lämpligt att skifta motorer med någon timmes mellanrum för att smörja upp lamellerna. En låst fast propeller bromsar mindre än en som startar rotera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sorry, ska fan inte skriva mer på detta skit forum. Men tack för påpekandet.

Skit i petimetrarna Frippe, vi har länge haft en tyst överenskommelse att bortse från både stavfel och särskrivningar, det faktiskt inte särskilt svårt att förstå även om det blir nåt fel ibland.

 

Eftersom det har fantastiskt roligt och intressant att följa ditt bygge vore det kass om du försvann bara pga sånna pissmyror.

 

/B

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack du;)

Nä stavningen o sådant har nog gjort mig till den mer praktiska. Kan säga att skulle jag kunna välja om min kunskap och mitt intresse så väljer jag bort stavningen utan problem igen;)

Vist det vore roligt att skriva en bok i framtiden, men Ove är redan skriven.....

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dreven har ju sin egen "oljepump" så om propellern/propellrarna snurrar med så cirkulerar ju oljan i drevet.

Men jag har ju ingen aning om hur exempelvis tillverkare som Volvo-Penta diskuterar. Däremot vet jag att om man skall bogsera vissa bussar en längre sträcka med avstängd motor, måste man skruva loss dirvaxlarna i bakaxeln så att växellådan inte får kraft bakifrån, då den trycksätts med olja av motorn.

Och det är ju samma sak med en del marindieslar, de som har gemensam olja i motor och backslag, vilka det nu är.

Däremot har jag läst om långfärdsseglare som monterat en remskiva på propelleraxeln och låtit den driva en generator, så tar man tillvara på den bromsande energin.

 

Jag hjälpte en båtägare i våras, en båt med dubbelmontage, två svartmålade dieslar. Den ena motorn hade en generator, den andra en hydraulpump till servostyrningen. Det såg nu väldigt ogenomtänkt ut. Båtägaren hade ingen koll alls, visste ingenting, det var batterierna som var slut, så det var därför han frågade mig och jag kunde lista ut varför lamporna lyste så svagt... Ja och varför det bara sade "klick" då man vred på startnycklarna.

Jag misstänker, eller iallafall hoppas att det fanns iallafall dubbla generatorer från början, och kanske även dubbla servopumpar, men att en av dessa försvunnit under resans gång.

 

Det fanns två elektriska länspumpar också, och det är ju bra! Bara det att slangen från den enas utlopp satt fast i inloppet på den andra pumpen. Sedan låg det två lösa slangar till var sin bordsgenomföring. Den båten var orsaken till att jag blev två dagar sen med min egen sjösättning, men 2000kr rikare.

Batterilagret levererade batterier och laddare, igen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Däremot vet jag att om man skall bogsera vissa bussar en längre sträcka med avstängd motor, måste man skruva loss dirvaxlarna i bakaxeln så att växellådan inte får kraft bakifrån, då den trycksätts med olja av motorn.

Och det är ju samma sak med en del marindieslar, de som har gemensam olja i motor och backslag, vilka det nu är.

 

De (bussar/lastbilar) får inte oljetryck från motorn, utan växellådan har en Oljepumpen som drivs av ingående axeln. Om motorn står still och lådan bakifrån roterar i neutral så står denna pump stilla. Man kan lösa det genom att lägga i en växel och hålla nere kopplingen, men det är lite jobbigt...

Inte samma som när motor och backslag har gemensam olja, men däremot kan ju bakslaget ha en egen pump som då troligen drivs av ingående axel, och då blir det ju samma sak.

 

Kan man inte bara lägga i en växel så borde väl propellern stanna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte motorn som delar olja, utan på ingående axel sitter pumpen. Alla automater/ hydrauliska backslag behöver olje tryck för att kunna trycksätta kopplingarna och samma pump skapar även smörjtryck. Det är detta tryck vi blir utan när vi har en motor stäng, ja eller bogserar en bil med automatlåda. Men stänksmörjningen har vi kvar på nästan alla backslag då utgående axel ligger lägst och för med sig olja runt i huset. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Går ej att lägga i växel på grund av att det krävs oljetryck för att ansätta kopplings lamellerna. Ingående axel snurrar inte och vi får inget oljetryck. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aha... Självklart. Så långt tänkte inte jag...

Dock, är vissa lager trycksmorda räcker ju inte stänksmörjningen.

Är med nu...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack du;)

Nä stavningen o sådant har nog gjort mig till den mer praktiska. Kan säga att skulle jag kunna välja om min kunskap och mitt intresse så väljer jag bort stavningen utan problem igen;)

Vist det vore roligt att skriva en bok i framtiden, men Ove är redan skriven.....

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack du;)

Nä stavningen o sådant har nog gjort mig till den mer praktiska. Kan säga att skulle jag kunna välja om min kunskap och mitt intresse så väljer jag bort stavningen utan problem igen;)

Vist det vore roligt att skriva en bok i framtiden, men Ove är redan skriven.....

Det var nog lite klantigt skrivet av mej... trodde du åxå skojade lite så det var absolut inte meningen att vara dryg. Förlåt.

Tummen upp för det här... håller med om boken ove åxå... fast ladsgård var fel val av gubbe i filmen.. fast han gjorde det djävligt bra.

Min "bild" var en senig gubbe bara muskler, ingen biff utan liten, utan ett gram fett. :) tummen upp!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Tack du;)

Nä stavningen o sådant har nog gjort mig till den mer praktiska. Kan säga att skulle jag kunna välja om min kunskap och mitt intresse så väljer jag bort stavningen utan problem igen;)

Vist det vore roligt att skriva en bok i framtiden, men Ove är redan skriven.....

Det var nog lite klantigt skrivet av mej... trodde du åxå skojade lite så det var absolut inte meningen att vara dryg. Förlåt.

Tummen upp för det här... håller med om boken ove åxå... fast ladsgård var fel val av gubbe i filmen.. fast han gjorde det djävligt bra.

Min "bild" var en senig gubbe bara muskler, ingen biff utan liten, utan ett gram fett. :) tummen upp!

 

Alla kan vi göra tankemissar och slänga ur oss mindre övertänkta inlägg, inte minst jag. 

Men det är snyggt att ta mössan i hand och be om ursäkt.

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...