Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
erikla

Amigo 23 - från inombordare till (utombordare?)

Rekommendera Poster

Hej!

 

Har kommit över en kanonfin Amigo 23. Det som är problemet är bara att inombordaren som suttit i (Albin O11) gick sönder och därför är urplockad.

 

Följande alternativ ser jag därför nu som möjliga:

1, Köpa en bättre begagnad inombordare (verkar svårt att hitta någon)

2, Köpa en ny inombordare (då blir jag luspank)

3, Sätta igen alla hål från inombordarn o slänga på en utombordare

 

Så frågan är vad ni sjöbjörnar tror blir bäst till bäst pris? Är det svårt att plugga och plasta igen propelleraxelhål samt kylvattenintag osv? Är det också svårt att sätta dit fäste för utombordaren på akterspegeln?

 

Vore väldigt tacksam för de svar jag får!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gillar inte aktersnurror på mina segelbåtar.

 

Å andra sidan är det skitenkelt att sätta igen hålet för propelleraxeln tillfälligt - så att det går att använda igen och hålet för kylvattnet permanent.det är enkelt att ta ett nytt hål om det skulle behövas.

 

Hylsan

 

Slipa rent för gelcoat ca 10 cm runt om. Tryck i en plugg av tex divinycell/cellplast, trä, eller kork Lägg på ett antal lager epoxylainat.  bottenmåla. klart

 

Kylvattenintaget

 

http://thallatha.blogspot.se/2010/06/bottengenomforingar.html

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tusen tack Peter_K och Thallandtha för era svar. :) Bra tips på motorer. Jag gillar egentligen inte heller aktersnurra men inser ändå att det kanske blir billigast och enklast så. Ska forska vidare och även snacka med en kunnig om plastningen. Hängde nämligen bara nästan med på din instruktion Thallatha.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En utombordare på en segelbåt är enligt min erfarenhet ingen hit!

 

Antingen vispar den i luften eller är den dränkt, dessimellan vispar den lite i vattnet.

 

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns det ens nya inombordare på 5 - 10 hk?

 

Någon här på forumet borde väl kunna tipsa om var erikla kan tänkas få tag på en liten inombordare??

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På MG får man räkna med att meningarna går isär. Det är klart svårt att få ut

slantarna som du lägger ner på båten när du någon gång i framtiden

vill sälja. Att sätta dit en utombordare är också väldigt mycket enklare än att

montera en inombordare. Du behöver bara hitta en lämplig höjd på

akterspegeln och sedan borra fyra hål för utombordsfästet. Stora brickor på

insidan alternativt en plåt eller nåt med motsvarande fyra hål.

Och vid en framtida försäljning så kan du lägga på ett pris för utombordaren

eller helt enkelt ta med den till nästa båt.

Ovanstående svar påpekar att inombordaren är bättre än en utombordare men

det kan vara rätt svårt och trångt att serva en gammal inombordare pga

just svåråtkomligheten.

Och sedan finns faktiskt de som seglat varvet runt med bara en utombordare.

 

Om du tittar dig omkring i olika hamnar så har nästan alla segelbåtar i den

storleken av någon anledning just en utombordare.

 

Lite bättre i gropig sjö är de utombordare med extralång rigg typ den här:

http://www.blocket.se/ostergotland/Tohatsu_6_hk_Sail_Pro_segelbatsmotor_laddning_37957159.htm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tusen tack Peter_K och Thallandtha för era svar. :) Bra tips på motorer. Jag gillar egentligen inte heller aktersnurra men inser ändå att det kanske blir billigast och enklast så. Ska forska vidare och även snacka med en kunnig om plastningen. Hängde nämligen bara nästan med på din instruktion Thallatha.

 

 

Var det nåt som du regerade mot, eller var jag inte tillräckligt tydlig.

 

Kom precis att tänka på att den aktre delen av hyslsröret inte ser lika dant ut på min nuvarande båt,  som på mina tidigare.

 

Har du nån bild på ut på din!?

 

Det bör i alla fall inte va nåt större problem att plasta igen hålet efter propelleraxeln, utan att egentligen förstöra nåt och så att det blir tät.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack igen för alla åsikter och tips. Ska kolla igenom alla inombordar-alternativ innan beslut tas att plugga igen o hänga utombordare. Förstår att utombordaren har de negativa egenskaperna som nämnts, tur då att det är en segelbåt som man i huvudsak seglar med ;) . Ska dock se till att köpa motor med Sailrig om det kommer tilll det läget, det får det vara värt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En stor fördel med aktersnurra är att man segla mer.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Tusen tack Peter_K och Thallandtha för era svar. :) Bra tips på motorer. Jag gillar egentligen inte heller aktersnurra men inser ändå att det kanske blir billigast och enklast så. Ska forska vidare och även snacka med en kunnig om plastningen. Hängde nämligen bara nästan med på din instruktion Thallatha.

 

 

Var det nåt som du regerade mot, eller var jag inte tillräckligt tydlig.

 

Kom precis att tänka på att den aktre delen av hyslsröret inte ser lika dant ut på min nuvarande båt,  som på mina tidigare.

 

Har du nån bild på ut på din!?

 

Det bör i alla fall inte va nåt större problem att plasta igen hålet efter propelleraxeln, utan att egentligen förstöra nåt och så att det blir tät.

Har tyvärr ingen bild som kan vara till hjälp. Reagerade egentligen inte på någonting. Men har aldrig någonsin plastat förut. Men tänker att det med hjälp av lite tutorials borde lösa sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet är inte att hitta små motorer, det finns gott om industrimotorer både bensin och diesel. Problemet är att få ett backslag. Har hört om en som satte in en liten luftkyld diesel men han hade ju ställbar propeller....

En liten, begagnad båtdiesel med backslag hittar man för runt 10 tkr

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej!

 

Jag har haft en Amigo 23 med utombordare och trivdes med det. Visst, i vågor går det sämre och det finns risk att propellern vispar luft. Oftast blåser det när risken är överhängande och man kan segla istället. Det är nog sant som Thallatha skriver, man seglar mer med en utombordare.

 

För min del kan jag bara minnas ett enda tillfälle när utombordaren gav mig trassel på riktigt. Jag skulle in i en hamn med en passage där jag inte kunde kryssa igenom (det är ju inte direkt Amigons starkaste sida) och vågorna gjorde det besvärligt med motorn som vispade luft.

 

Utan inombordare får man tillgång till ett stort fint stuvutrymme.

 

mvh

 

Nils Nobbing

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, har själv en A23:a och bytte* motvilligt till utbordare.
Mina tips får bli...

Alternativ 1: Köp ingen ny inombordare, köp hellre en begagnad O11:a i hyfsat** skick.

[Då passar åtminstone motorfästenas skruvhål m.m. direkt vilket ger enklare installation. Andra fabrikat kan vara bra men kräver bökig inmätning/ modifiering av propelleraxeln?]
Alternativ 2: Köp en ny eller begagnad utombordare. Den bör nog ha "lång rigg", helst riktigt lååång rigg, för att passa amigon. (Som Pentax/ Kalle skrev i inlägg #5, bara gräddvispar bör ligga i ytan och skvalpa upp skum. Utbordares rigglängder finns i olika dimensioner, minns inte beteckningarna men typ Short, Long, Ultra Long, Sail?) Tänk också på att du kan behöva en riktigt bra stöldförsäkring ifall du köper en hyfsat ny utbordare!

Om man vill, alltså bara OM man vill, montera en utbordare på en Amigo23 så har jag några tips.
Välj som sagt en snurra med längsta möjliga rigglängd. På grund av akterspegelns stora lutning och även akterpulpitens "trånga utformning" så är det knepigt att montera fästet.
Var exakt sätta borren i akterspegeln? Utbordarns styrspak skall gå lätt att greppa, vid uppvinklat hamnläge bör propeller och gärna hela skäddan sväva i luften av påväxt/korrosionsskäl. I bilden finns även en adapter som neutraliserar akterspegelns tvärskepps-lutning, plus ökar avståndet båt/motor så den kan fällas upp. Mitt tips, gör en enkel avtagbar trämall - så slipper du hålla motorns stora vikt under test/funderande hit&dit...
post-86835-0-13117600-1472209838.jpg

 

(*) Inte för att det var minsta fel på min Albin O11:a.
Men den saknade backslag för den hade istället en propeller med variabel stigning. (Av ett bra fungerande men udda och åldrigt fabrikat, där slit-reservdelar tyvärr inte längre finns att köpa.)
(**) Så gjorde jag själv redan 1987, och som jag är litet motorpyssligt lagd så kombinerade jag ihop delar från denna och min gamla upprostade. "Nya" begagnade motorn kostade förresten då bara 1300 spänn, vete katten om priset ändrats särskilt mycket sen dess?
Obs att köp av äldre inombordare kräver mer jobb, googling såväl som praktiskt pyssel jämfört med utbordare. Är i mina ögon ofta ett bättre alternativ än nykonvertering till utbordar-eländet. (Fast de senare kan ju bytas enkelt så snart lämpligt motorfäste skruvats fast, och meningen med segelbåtar är ju som sagt att segla.) 

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har själv en amigo 23 med baksmälla på 8 hk, och baksmällan ger rätt för sitt smeknamn! Hoppas på att kunna sätta i inombordare i vinter!

Tveka inte, byt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med inombordare har du tillgång till ström som jag ser som en stor fördel. Vart tar alla gamla både inom- och utombordare vägen? Prova att googla på båtskrotar, det måste finnas massor med överblivna motorer. Kan dock vara svårt att bedöma skicket.

Jag har haft två båtar med utombordare och två med inombordare. Vill inte ha utombordare igen, skruvar som korroderar fast i aluminium, klena detaljer, tändsystem som jävlas.

Var först lite tveksam till att skruva på en diesel när jag bara skruvat lite på gamla bilar, men det visade sig enklare än bilarna, färre grejer att hålla rätt på och bastanta dimensioner.

Vad menar du för övrigt med att motorn gick sönder? Är den bortom räddning? Det mesta brukar ju gå att fixa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen Sjöbjörnar!

 

Nu är det vår, äntligen! Vi har nu bestämt oss för att det får bli en baksmälla på båten trots allt.

 

Jag har lite funderingar kring detta, vi har tänkt att använda oss av detta:

Motor: https://www.hjertmans.se/produkter/motor-tillbehor/utombordsmotorer/mercury-utombordare-5hk-4-t-sail

Vinkelbeslag: https://www.hjertmans.se/produkter/motor-tillbehor/utombordsmotorer/utombordarfaste/monteringsbeslag-sned-akter

Fäste: https://www.hjertmans.se/produkter/motor-tillbehor/utombordsmotorer/utombordarfaste/utbordarfaste-trem-aluminium-max-30kg

 

Den största funderingen jag har är egentligen hur man ska göra i sittbrunnen. Man måste väl såga upp ganska rejält för att komma åt. Eller?

 

Sen har jag inte riktigt förstått hur man ska gå tillväga med igensättning av propelleraxel-hålet. Ska man gå tillväga såhär?

1, Plugg

2, Epoxyprimer https://www.hjertmans.se/produkter/batvard-farg/bottenfarger/grundfarger-bottenfarg/jotun-epoxiprimer-gra-750ml

3, Måla tre gånger med bonn-färg

 

Har jag förstått det rätt med lagningen? Var kan man hitta plugg? Jag har inte gjort det ännu...

 

Tack på förhand!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det måste nog till någon form av spackel eller lim. Då är det heller inte så noga att pluggen passar exakt. Om du postar en bild så får du nog mer hjälp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte hur känslig Amigon är på vikten men jag brukar lyfta av vår utombordare lite nu och då och antingen lämna på bryggan om det är tävling eller lägga på durken i ruffen när man vet av att det går lite vågor eller att man skall segla en längre stund. Så i den aspekten ser det motorfästet lite svårt ut (men det kanske fungerar smidigt ändå). Själv har jag skenor bak på båten som själva fästet kan glida i så att det är snabbt att lyfta av eller höja rejält. Hittade ingen bra bild men det kanske går se lite på denna. post-71591-0-44296900-1490690110_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ditt val av fästen i inlägg #18 verkar vara samma som i min bild tidigare. Fungerar helt okej men måste infästas hyfsat exakt eftersom både akterpulpit och sittbrunnssarg kan hindra upptiltning annars. (Gör som sagt en enkel och lätt trämall att testa med innan du sätter borrmaskinen i akterspegeln, tämligen omöjligt att testa med den tunga motorn.)

Själv skulle jag valt vanligt glasfiberspackel att fylla propelleraxelns hål med.
Bara sågat av utstickande del av propelleraxelns hylsa jäms med skrovet och även täckt ändmetallen med spacklet. Blir hårt och tillräckligt starkt om vatten inte kan tränga in i dess glasfiber. Därefter målat nån tätande 2-komp typ Gelshield i minst ett par lager, därefter på med vanlig påväxthämmande bonnafärg. Inga större krafter på "pluggen" om du inte har maximal otur och råkar backa rakt in i nån utskjutande stång eller så.

Sittbrunnen behöver knappast sågas upp? Går nog att krypa in i sidofacken under sittbrunnen för att nå både propeller-tätning och även sätta muttrar och brickor på nya motorfästets skruvar!?
*) Mitt fäste har f.ö. en platta av svart plast istället för plywood, men är annars helt snarlik. Har Tohatsu Sailpro 6 hk, tog en månad innan den stals efter första sjösättning. Året därpå bara en vecka! :-(
(Hade å andra sidan nån muskelknutte orkat stjäla gamla Albin så hade jag nog motvilligt måst utdela guldstjärna för flit och beslutsamhet.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren igen! Nu har jag lite fler idéer på hur allt skulle kunna göras. Ska ut idag och mäta lite. Kommer också fota och lägga upp här för er som undrade över bild.

 

Tråkigt Thomas att höra om båtmotorstölderna, vet ju inte var du haft din båt. Vår kommer ligga bland bostadshus på en brygga med många bryggseglare. Orten är på ostkusten, vad jag vet har det än så länge varit förhållandevis förskonat från stölder. Så vi hoppas det kommer fungera. Åtminstone ska vi se till att ha ordentliga lås så bryggseglarna kanske hinner uppmärksamma något om tjuven kommer ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...