Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
tenggill

MB 10, För mycket luft?

Rekommendera Poster

Hejsan,

Sen vi köpte båten i våras har vi skruvat väldigt mycket på motorn. Problem med det mesta som vi med hjälp av google och sunt förnuft kunnat lösa men igår löste vi inte problemet.

Motorn startar inte. Den driver runt men tänder inte. Kör vi i startgas tänder den på detta men går inte igång. Den har soppa fram till motorns filter och fram till förgasaren men sen blir det torrt. Vi hade isär förgasaren och gjorde rent den grundligt och blåste rent munstyckena. Fick bort en hel del legeringar och skit, sätter ihop den men startar fortfarande inte. Testar givetvis att starta med olika mycket gaspådrag men ingen lycka. Till slut går vi på luftstrypen och då hoppar motorn igång tillfälligt, precis när vi har strypt motorn helt så den inte får mer luft än det lilla hålet som alltid är öppet på ventilen. Så fort vi släpper på luft dör den och har vi den stängd går den ca 5 sekunder innan den dör.

Någon som kan ha ett tips på vårat nästa drag?

Innan vi började luften så var stiften snustorra och när vi väl fått igång den så sota dem igen snabbt. 

Förutom tidigare problem som åtgärdats så har vi fortfarande inte löst att den snor kylvatten och har ganska vit rök.

 

Tack för tankar och kommentarer!

post-109662-0-47485700-1471242771_thumb.jpg

Redigerad av tenggill

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det egentligen för motor du har?

MD 10 i mitt sinne är en diesel, men jag har ju inte kunskap om allting.

 

Förbränningsmotorer, vare sig det är bensinare eller dieslar får sällan för mycket luft, luftflödet reglerar de liksom själva, det skall vara en balans mellan bränslemängd och luft, alltså är det troligt att din maskin får för litet bränsle.

Detta bekräftas ju också av att den går en kort stund på startgas, och att stiften är torra.

 

Du får göra "flasktestet" alltså koppla loss bränsleledningen, slangen, innan förgasaren lägg ned denna i en flaska, och kör startmotorn, kommer det fram något bränsle? om "nej" kolla filter, att de inte är igensatta, kolla att bränslepumpen funkar som den skall.

Bränslepumpar brukar vara förbrukningsvara, dessvärre utan "bäst före datum".

Om "ja" kontrollera nålventilen (om det finns sådan) i förgasarens flottörhus, den ventilen som flottören påverkar, här kan det på en hel del förgasarkonstruktioner samlas smuts som täpper till denna.

 

Man blåser i förgasarens inlopp, och ömsom stänger och öppnar ventilen (alltså petar på flottören eller nålventilen) och kontrollerar att den sluter tätt respektive öppnar helt. Litet blås med tryckluften kan göra underverk även här.

 

Jag känner tillförgasare där själva blecket som håller flottören kan ha blivit stukat och då håller denna ventil stängd hela tiden, Solex och några till...

 

Ja det var ju några förslag, inte säkert att detta hjälper, men du kan ju alltid kolla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

du har helt rätt, MB är det vi har, har ändrat i texten. Tack.

Jag ska testa nedan ikväll och återkommer. Tack så mycket för nu, mycket uppskattat!!

Vad är det egentligen för motor du har?

MD 10 i mitt sinne är en diesel, men jag har ju inte kunskap om allting.

 

Förbränningsmotorer, vare sig det är bensinare eller dieslar får sällan för mycket luft, luftflödet reglerar de liksom själva, det skall vara en balans mellan bränslemängd och luft, alltså är det troligt att din maskin får för litet bränsle.

Detta bekräftas ju också av att den går en kort stund på startgas, och att stiften är torra.

 

Du får göra "flasktestet" alltså koppla loss bränsleledningen, slangen, innan förgasaren lägg ned denna i en flaska, och kör startmotorn, kommer det fram något bränsle? om "nej" kolla filter, att de inte är igensatta, kolla att bränslepumpen funkar som den skall.

Bränslepumpar brukar vara förbrukningsvara, dessvärre utan "bäst före datum".

Om "ja" kontrollera nålventilen (om det finns sådan) i förgasarens flottörhus, den ventilen som flottören påverkar, här kan det på en hel del förgasarkonstruktioner samlas smuts som täpper till denna.

 

Man blåser i förgasarens inlopp, och ömsom stänger och öppnar ventilen (alltså petar på flottören eller nålventilen) och kontrollerar att den sluter tätt respektive öppnar helt. Litet blås med tryckluften kan göra underverk även här.

 

Jag känner tillförgasare där själva blecket som håller flottören kan ha blivit stukat och då håller denna ventil stängd hela tiden, Solex och några till...

 

Ja det var ju några förslag, inte säkert att detta hjälper, men du kan ju alltid kolla.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Väldigt generellt sett kontrollerar man det här på struliga bensinmotorer:

1 Kommer det fram bränsle?

2 Finns det gnista på tändstiften?

3 Får motorn luft?

 

Vid "3" blir ju problemet motsatt det dur har på din motor, blöta stift, och det lukar bensin om avgaserna,  den får för mycket bränsle, då kan det vara så att luftfiltret är igensatt, eller att chokespjället är stängt eller delvis stängt hela tiden.

 

Om en bensinmotor stannar abrupt, utan förvarning är det i allmänhet ett elektiskt fel.

Om den hostar eller tappar effekt innan den lägger av är det oftast något fel i bränsletillförseln.

 

Ja detta är ju väldigt generell kunskap som man tog till sig redan i "mopedåldern" eller faktiskt redan några år tidigare. På Bohusläns öar (inklusive södra Hisingen) var det väldigt ont om representanter från ordningsmakten, men det fanns desto fler mopeder, flakmopeder, och ännu fler tjuriga utombordmotorer som man ägnade en hel del tid åt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hehe jag kan förstå det! Har funderat lite och rubriken är nog fel, det är inte för mycket luft utan för lite bränsle. På alla frågorna är svaret ja, men förmodligen för lite bränsle, därav att den går när vi stryper den så blandningen blir bättre. Vi får helt enkelt gå över tillförseln från tank till förgasare och se så att vi inte tappar tryck och sopp ngnstans där. Vi ser ju att det finns sopp i förgasaren (och gjort rent den med luft på burk) så rätt att det kan vara nålen som kanske har böjts och ställer till det i flottören.

Try and error

 

Väldigt generellt sett kontrollerar man det här på struliga bensinmotorer:

1 Kommer det fram bränsle?

2 Finns det gnista på tändstiften?

3 Får motorn luft?

 

Vid "3" blir ju problemet motsatt det dur har på din motor, blöta stift, och det lukar bensin om avgaserna,  den får för mycket bränsle, då kan det vara så att luftfiltret är igensatt, eller att chokespjället är stängt eller delvis stängt hela tiden.

 

Om en bensinmotor stannar abrupt, utan förvarning är det i allmänhet ett elektiskt fel.

Om den hostar eller tappar effekt innan den lägger av är det oftast något fel i bränsletillförseln.

 

Ja detta är ju väldigt generell kunskap som man tog till sig redan i "mopedåldern" eller faktiskt redan några år tidigare. På Bohusläns öar (inklusive södra Hisingen) var det väldigt ont om representanter från ordningsmakten, men det fanns desto fler mopeder, flakmopeder, och ännu fler tjuriga utombordmotorer som man ägnade en hel del tid åt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Till en solexförgasare köpte jag en renoveringssats som monterades. Men just den nya nålventilen funkade inte, den slöt inte tätt, varvid förgasaren överflödade. Monterade då den gamla ventilen, frid och fröjd, men skam den som ger sig...

 

Så jag monterade själva "nålen" i chucken på en Dremel miniborrmaskin, höll emot med fingrarna i ventilen hjälpte och körde i kanske 10 sekunder, och se ventilen började fungera, det var nog så att det fanns gjutskägg eller liknande på ytorna inne i ventilen.

 

Men det är bra, kolla hela vägen från tanken fram till förknasaren, det kan ju även vara så att det är stopp eller delvis stopp i sugröret i tanken. Bränsleledningen/slangen kan vara skadad, knickat eller otät (hemska tanke), sedan då filter och pump som nämnts tidigare. Kanske det finns en bränslekran strax efter tanken som inte öppnar ordentligt eller full av skräp, det råkade jag ut för häromdagen på en svårstartad motorgräsklippare, en helt annan form av "fordon" förstås, men principen är den samma... alltså en bensinmotor som driver någonting som snurrar runt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Innan du skruvar vidare, har du färsk bensin i tanken? Gammal soppa funkar ofta dåligt.

Sen tar den kylvatten skriver du. Har du gjort något kompressionstest? Det kan ju vara så att du får in kylvatten i förbränningsrummet.

 

Inget av ovanstående förklarar iofs varför den går med strypt lufttillförsel.

 

Vad är det för choke på den där motorn? Kan du dra ut/öppna choken får du ju mer bränsle och det behövs ju i regel vid start. Men det finns olika lösningar på detta och jag vet inte hur en MB10 är konstruerad. Men en tanke är ju att det kan vara choken som strular och inte ger den extra soppan som behövs vid start.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska svamla lite runt din tråd utifrån min erfarenhet.

 

"Luftstrypen", jag kallar det chokespjäll, handhavs inte riktigt som på en bil, på den tiden det fanns på bilar.

 

Chokespjället stängs helt, motorn dras runt två till tre varv, så att cylindrarna suger in en fetare blandning, sedan öppnas det helt, gasspjället ställs halvöppet, därefter görs startförsöket.

 

Nu till din maskin, montera bort tändstiften, be någon rotera motorn, medan du lysr med en ficklampa ner i tändstifthålen, där kan du se ventilerna lute tillsidan av cylinderloppet.

 

Rotera motorn många varv och se om båda ventilerna öppnar och stänger regelbundet,det händer att ventiler fastnar i sin styrning så att den inte stänger efter att den varit öppen.

 

Kolla detta å båda cylindrarna.

 

Du skriver att det försvinner kylvätska, kolla även att det inte förekommer någon kylvätska någonstans när du tittar ner i tändstiftshålen.

 

Även jag misstänker att startproblemen är bränslerelaterade, för att ringa in problemet, ordna med en slang att koppla till förgasarens bränsleanslutning, en tratt där du fyller bränsle, funkar maskinen med denna anordning ligger felet någonstans i bränsleledning, eventuella filter eller tank, bara att arbeta sig bakåt mot tanken tills man lyckas.

 

Skulle maskinen inte starta med denna tillfälliga bränsleförsörjning har du ringat in problemet till förgasaren.

 

Jag förutsätter att tändkablar sitter på rätt stift, och att tändningen står någorlunda rätt!

 

 

 

Kalle

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Statusuppdatering;

Igår så började vi längst bak i tanken. Vi gjorde bränsleprov innan rörfilter och konstaterade att bränslet ser OK ut, dock lite legeringar eller liknande från originaltank så det blir till att sätta in en ny i vinter. Rörfiltret filtrerade en del men inte allt så det blir till att byta rörfilter. Vi lossade bränsletillförseln till matarpumpen / bränslefiltrer på motorn. Fortsatt bra tryck så inget stopp i bränsleledningen från aktern till motorn. Här var det mycket bös och skit, så vi hade isär denna och i brist på annat tvättade rent med 6-66 och startgas, både pumpen och anslutningsskruvarna. Vi lossade på bränsletillförseln till förgasaren och blåste rent ledningen tillbaka till filtret med luft på burk. Till sist tog vi upp förgasaren igen och återigen gick igenom munstyckena, flottören osv så allt såg bra ut.

Konstaterade att mycket var smutsigt, mycket legeringar osv men samtidigt inget som såg extremt dåligt ut, inget som motorn inte startat på förut (även om vi vet att minsta lilla smuts i munstycket kan ställa till det). När vi till sist skulle dra igång motorn var det bara bränsletillförseln till förgasaren kvar att sätta på. Tyvärr drog vi några av gängorna, de var riktigt slitna, in till förgasaren så nu måste vi laga detta, allt köpa ny förgasare så sammanfattningsvis tog vi nog 2 steg fram och 3 bak.

 

Vi kollade även cylindrarna via tändstiftsingången och båda cylindrarna, ventilerna och området runt om såg rent och fint ut. Inget saltvatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det en aluminiumlegering i förgasaren och mässing i anslutningsröret?

I såfall har jag "lagat" sådana trasiga gängor med kemisk metall, det var en tillfällig lagning som nu fortfarande funkar efter fem-sex år.

En annan grej som kanske kan passa, är så kallade "Helicoilgängor" en insatsgänga man kan sätta i godset.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej 

Lite sent svar! Men kanske till hjälp ändå.
Jag renoverade min Solex 26 VBN som jag har på min MB 10 motor, har rengjort den och bytt nålventil, vilka skruvar hade ni dragit i sönder, de 4 som håller förgasaren ihop?

 

De strul jag hade, var att min motor bara dog emellanåt, inte roligt ute till havs, förstår att de gamla ägarna hade en extra utbordare, men då skall man sköta en motor till. Sen kunde den stå och flöda ibland.

 

När förgasaren är isär, kolla flottören, ta den under förstoringsglas, så den inte är sprucken eller har hål isig.  Då kan flottörbehållarna bli fyllda med bensin, och då fungerar de inte. Kolla också så den i alla vinkar kan röra sig fritt från huset, min var lite skev, så i en viss vinkel fastnade flottören i huset, och antingen flödade förgasaren, eller ingen soppa kom fram.

 

Sätt en slang till förgasaren och blås i, för kolla funktionen på nålen, vinkla förgasaren och kolla så den öppnar och stänger. Gör den det, då borde tändstiften bli blöta.

 

Biltema och Jula har satser med insats-gängor.

 

Min såg ut så här isärplockad.

post-106178-0-17661400-1477214848_thumb.jpg

post-106178-0-92484000-1477214535_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ni kör tydligen fortfarande med gammal och smutsig bensin? Och vad är LEGERINGAR och Rörfilter i sammanhanget? Även uttrycker SOPP är inte bekant, var vänlig kom med relevanta uppgifter om ni vill ha korrekt hjälp. Som ovan nämnts så är bensin färskvara, "gasen" försvinner med åren, den går rätt igenom kärlet, därför är det viktigt att man inte har bensin i vilken plastdunk som helst, den ska vara bensinklassad.

Lycka till.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Plastflottören i dessa förgasare tål inte alkoholinblandningen i dagens bensin. Den sväller, och eftersom den inte har så mycket plats i flottörhuset, kan den fastna. Det finns en mässingflottör att köpa hos Albin motor, för det facila priset av ca 800:-.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Alla.

 

Tack för era svar, mycket uppskattat. Nu är motorn konserverad för säsongen och under sista turen så startade den samt gick fint.

Vad vi gjorde var att plocka isär hela bränsletillförsel. Fanns mycket avlagringar och skit i ledningarna så det blir en ny tank till våren. Vi hittade inget uppenbart problem där vi kunde konstatera att där i låg felet men efter vi blåst rent allt med torrluft för att få ut skit, samt grundligt gjort rent förgasaren går hon nu bra. Förgasaren löste en finmek där vi byggde på med nya gängor.

Eftersom hon går bra nu så förgasaren sitter där den sitter nu i specialupphängning så kommer jag kolla på flottören först när vi måste, men den såg ok ut från vad jag kunde se när den var av.
Rörfiltret är ett filter vi har efter tanken och det var verkligen för gammalt och smutsigt.

 

I samband med konserveringen så lyfte vi även bort limpan som såg helt ok ut. Det hade varit lite saltvatten i den och på blocket, mest troligt sen tidigare men inget som bör störa störa framdrivningen.

Tyvärr satte vi på grejerna i fel ordning och de slangarna som går mellan termostaten och limpan trodde vi att vi kunde få på efter, men det var uppenbarligen fel. Detta ledde till att vi tog bort termostaten och där under såg det verkligen inte kul ut. Vi fick på allt efter och kunde provstarta motorn men tyvärr läckte det vatten emellan toppen och termostaten. Förhoppningsvis löser det sig med hjälp av en bricka till våren.

 

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmmm

 

Verkar bli nya problem till våren.........

 

Som redan påpekats fottören tål inte dagens bensin!

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänkte följa upp hur det gick för oss.

 

Vi bytte tank och bränsleledning fram till motor. Det var en del av problemet, men i huvudsak så var det matarpumpen som var kass. Vi fick byta den. Inte helt okomplicerat då gängorna in i blocket var slut så fick göra nya. Med ny matarpump på plats fick vi även kapa den gamla, fasta, bränsleledningen till förgasaren och satt en ny slang istället. Med lite kalibreringar startar nu motorn direkt, utan minsta choke och spinner som katt.

 

Lärdom: För mycket luft finns inte, bara för lite bensin.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...