Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Pend

Propellerval Evinrude e-tec 90hk

Rekommendera Poster

Så har husbåten blivet utbytt mot Ryds Natica

 

Det sitter en originalpropeller på som har en pitch på 17", med den toppar den 17-18 knop och varvar ca 3.500 vilket är helt galet förstås.

 

För att få den att varva 5.500 varv skulle jag gå ner till 12", men så vill jag också ha 4-bladig propeller (toppfart är inget som jagas. Då skall den ner 1" till men det finns inte var jag kan se.

 

Lägsta Evinrude har är en Rouge på 13" (4-bladig)

Solas Amita 4 har också en på 13"

https://www.marineparts.se/propellrar/aluminium/pa-produkter/propeller-alu-4-blad-13-25x13-60-140-hk-sol1413-133-13/

 

Men skulle motorn få jobba för hårt med den också så 3-bladig är enda alternativet?

 

Som ni förstås är min kunskap inom detta område väldigt dålig så alla synpunkter mottages tacksamt!

post-98172-87750_thumb.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk på att effekten ökar lavinartat när du får upp varvet. Du skall alltså inte räkna hur många varv som fattas och proppa efter det. Titta istället på vad andra exemplar av båttypen toppar med 90hk och proppa efter hastigheten och slip på ca 10%.

En propellerfirma kan hjälpa dig och se till att bara köpa från en där du har bytesrätt.

 

En 13" är nog inte självklart för stor, det är ca25% lättare utväxling än du har idag.

 

Är 4blad pga acc?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du verkar ha 2:0 i utväxling och räknar man på 5500rpm och slip runt 9-10% får man 28knop med en 13-14". 30knop såg jag som referens på 90hk efter en googling.

 

Mao borde en 13-14" kunna bli lagom...

Redigerad av Mange249

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för synpunkter :)

4-bladig både för bra styrrespons samt för att få upp den i plan.

13" solas Amita får nog bli ett försök med, såg att propellertrim sålde solas.

De får sig ett besök i morgon, tack för hjälpen !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...