Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Danne75

Byte avgasknä Tamd 41A

Rekommendera Poster

Hej,

 

Behöver lite hjälp av er. Skall byta avgasknä/krök på min Tamd 41A. I denna motor sitter orginal ett solenoidstyrt spjäll i kröken. Detta fungerar fortfarande på min maskin... vilket är ovanligt har jag förstått. Mina frågor är:

 

Har letat efter en avgasknä/krök där jag kan använda mitt befintliga spjäll utan resultat finns dom att få tag i?

 

Ni som har bytt har ni bara kopplat bort spjället? Vilken påverkan får detta? Något speciellt att tänka på?

 

Tips / råd inför detta byte tas gärna emot.

 

Mvh

Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, jag rekommenderar att plocka bort både spjäll och solenoid.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror Janne1 ovan har rätt.
Men du undrar nog vad konsekvensen vid borttagande skulle bli?  
Kanske helt fel men jag hittade en forumtråd där det i inlägg #14 talas om "flaps" i avgassystemet  som ett sätt att minska rökutvecklingen vid start på A-modellen. Tydligen funkade den inget vidare i relation till merkostnaden för den försvann raskt ur produktion? (Notera att i inlägg #17 säger "BiggestT" - visserligen för motor 31A - att inget värre hände när solenoiden/spjäll-flapsen uteslöts än att blev mer rök i cirka tio sekunder efter start?)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Janne1 och Thomas-1, tack för er input. Är det någon som vet hur detta spjäll styrs? Någon koppling till bränslepumpen? Eller är det helt enkelt styrt hur mycket trycks som byggs upp?

 

Någon annan som erfarenheter av detta spjäll.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är elektriskt styrt via en mikrobrytare ovan inprutn pumpen

 

Har mekat mycket med dessa motorer och har aldrig sett ett spjäll som fungerar 100%

Har alltid demontrat alt. Låst dem i öppet läge

 

 

 

 

Janne1 och Thomas-1, tack för er input. Är det någon som vet hur detta spjäll styrs? Någon koppling till bränslepumpen? Eller är det helt enkelt styrt hur mycket trycks som byggs upp?

 

Någon annan som erfarenheter av detta spjäll.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför ska du byta böjen?

 

Ta bort så mycket som möjligt men om du behåller böjen med spjäll måste den låsas på något fiffigt sätt

 

Mikrobrytaren sitter på en konsoll vilken också kan kastas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag har kopplat bort spjället på min 41A på flipperjannes inrådan och jag kopplade bara ur kontakten från solenoiden efter att ha ställt spjället i öppet läge och låst det med najtråd och tagit bort staget. Motorn har gått hur fint som helst. Byter du kröken till en utan spjäll räcker det att plocka bort staget mellan spjäll och solenoid, så hade jag gjort. Solenoiden behöver ju inte heller sitta kvar men kablaget hade jag lämnat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fänrik, tack för svaret. Märkte du stora förändringar i rökutveckling när du kopplade bort det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, motorn ryker varken mer eller mindre vid kallstart tycker jag. Det är det vanliga rökmolnet just när motorn startar bara och sån var den innan också :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...