Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
3617

"Ny" Honda BF 115 frågor

Rekommendera Poster

Har en nymonterad begagnad Honda BF 115 från 2007. Vet någon hur varvräknaren justeras? Den visade vid leverans ca 1500 r/m vid 30 knop, efter "justering" av mekanikern visar den troligtvis rätt, han pillade på något bakom varvräknaren, vill ju vara säker på att den visar rätt såklart Det är Honda original med timräknare i en liten digitalruta i nederkant, kanske någon vet eller har en manual. Är även fundersam på trimindikatorn, hur justeras den, nu när nålen visar mittenläge, 90 gr, är motorn definitivt alldeles för högt tiltad? Kanske någon har en manual eller vet hur den justeras.

/Bosse

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en 150 Honda, vilket visade "fel" från början. Man ställer pulser som motorn sänder ut på baksidan. Hondas motorer sänder ut olika beroende vilken motorstorlek. Trimning så ligger jag en bit över halva indikeringen vid full plan. Men detta beror på hur högt motorn sitter samt vilken prop. Jag har orginaltrogen stål prop.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trimma så att båten går bra i sjön - i olika lägen. Sen vet du vart på instrumentet detta är. Det er båten som ska gå bra, inte instrumentet som ska visa si eller så.

 

Trimindikatoren ser inte ut att kunna justeras på dessa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De finns dessa billiga varvräknare som har en ledning som man lindar kring tändkabeln.

Här säljs de för par tre hundra, och på Alibaba.com säljs de ännu billigare.

http://indicates.shop.textalk.se/se/artgrp.php?id=33120&grp=2645361

 

Kvalitén är säkert diskutabel. Men som en tillfällig installation bara för att kolla om den vanliga varvräknaren visar samma sak?

Redigerad av Kalle_Anka

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...