Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
landgren

Renovera cirkulationspump kad42

Rekommendera Poster

Håller på och plocka ihop en cirkulationspump till kad42. Nu ska axeltätningen monteras. Men vet ej hur mycket man ska förspänna fjädern i tätningen. Enligt instruktionen ska dorn 9998039 användas då är måttet förmodligen klart. Nån som gjort detta utan dornet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Hoppas renoveringen går bra. En fråga: har du den gamle orginalpumpen eller den nyare (art nr 3809412)? Jag har hört nåt att axeln i den nyare skall vara för klen och kan brista då kompressorn går in. Vet du om ryktet stämmer?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inte koll om det är gamla eller nya. Tror det är nya, för tätningen är bara en del. I gamla består den av tre delar om jag fattat allt rätt. Axel är klen, så förvånar mig inte att den kan gå av. Är nog viktigt att det lirar med remmarna så det inte blir snedbelastning eller vibrationer. I mitt fall var det tätningen som läckte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har plan på att göra samma renovering på en av mina motorer i höst, då jag har ett svagt missljud från pumpen. Hur svårt var detta? Något specifikt att tänka på ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller på med detta nu. Alla KAD 42 är av den nyare pumpen. Det beskrivs i manual grupp 25-26, avsnitt 9 (se bild). Jag sätter i lilla lagret, sedan tätningen - därefter axeln som redan har skoveln i andra ändan.

bild.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...