Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Frejdis

max varvtal lägre nu

Rekommendera Poster

har en Penta inombordsmotor TMD31 som knuffade fram min tre tons snipa i 18 knop vid provkörning vid max 3900 varv. nuförtiden vill den inte upp i samma varv längre. har kollat att reglaget på motorn går i botten, så varför har den blivit slöare nu. kan det ha med lufttillgången att göra. någon med erfarenhet som har tips?

mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte så enkelt som att botten är beväxt? Bara liten påväxt påverkar. Varv och knop hör ju ihop. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

har en Penta inombordsmotor TMD31 som knuffade fram min tre tons snipa i 18 knop vid provkörning vid max 3900 varv. nuförtiden vill den inte upp i samma varv längre. har kollat att reglaget på motorn går i botten, så varför har den blivit slöare nu. kan det ha med lufttillgången att göra. någon med erfarenhet som har tips?

mvh

Det är klart att det kan ha med lufttillgången att göra, stryper insugningsluften går maskin sämre eller inte alls.

Men det är ju ganska lätt att kolla, plocka bort insugningsljuddämparen bara, eller menar du att det rent allmänt skulle finnas mindre luft nu än när du senast testade på nåt sätt?

 

När gjorde du ditt fart/varprov, i våras eller för flera år sedan? Hur stor är skillnaden i varv/fart? är botten verkligen "helt ren", i så fall undrar jag vad du målat med, för minst lite slem blir det alltid tycker jag?

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

har en Penta inombordsmotor TMD31 som knuffade fram min tre tons snipa i 18 knop vid provkörning vid max 3900 varv. nuförtiden vill den inte upp i samma varv längre. har kollat att reglaget på motorn går i botten, så varför har den blivit slöare nu. kan det ha med lufttillgången att göra. någon med erfarenhet som har tips?

mvh

 

Jag får den efekten när det växt på propellern. får hoppa i och göra rent den ett par gånger varje sommar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad jag förstår så ska en diesel ryka svart om den får för lite luft.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En träbåt blir ju rätt mycket tyngre under sommaren och så kanske lite mera mat och annat kommit ombord.

 

Sedan bidrar minsta lilla beväxning på skrov och propeller till att dra ner farten/varvtalet.

 

Mjuk bottenfärg blir lite slemmig efter en tid i vattnet.

 

Luften är varmare på sommaren och innehåller då mindre syre per m3 och då blir motorn lite slöare.

 

Allt sammantaget gör säkert några hundra rpm.

Hur mycket har varvtalet sjunkit?

 

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En träbåt blir ju rätt mycket tyngre under sommaren och så kanske lite mera mat och annat kommit ombord.

 

Sedan bidrar minsta lilla beväxning på skrov och propeller till att dra ner farten/varvtalet.

 

Mjuk bottenfärg blir lite slemmig efter en tid i vattnet.

 

Luften är varmare på sommaren och innehåller då mindre syre per m3 och då blir motorn lite slöare.

 

Allt sammantaget gör säkert några hundra rpm.

Hur mycket har varvtalet sjunkit?

 

Mackey

Har ej kollat just varvtalet men farten har sjunkit till ca 15. Bottenfärgen är bara primer tunt struken. Ekerö båtklubb som jag är med i , tillåter inte gifter i bottenfärgen och är tydliga med miljöarbetet.

Har ej dykt o kollat, men är ganska säker på att botten och prop ser fina ut.

Skall prova med att släppa fram mer luft för att se om motor blir piggare. Annars går den ju jämnt och fint på alla varv och startar lätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

vi har kommit fram till att det antagligen är turbon som fungerar sämre nu än tidigare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad bygger ni antagandet på? En laddtrycksmätare kostar noll och ingenting från exvis biltema och visar snabbt om korrekt laddtryck uppnås.

Är det inte luften/laddet, så är det bränslet. Det är inte ovanligt att pumpar med tiden behöver ställas på, framför allt med den moderna dieseln.

 

Oavsett vilken av felkällorna det är, är mitt råd att kika på båda. Ställer du med en ny fin turbo in rätt nivå på pumpen kommer den gå som ny sedan:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

vi har kommit fram till att det antagligen är turbon som fungerar sämre nu än tidigare.

Det brukat ryka en del svart rök när turbon inte är med.

Det är rätt så lätt att göra en enkel kontroll av turbon.

Med kall och avstöngd motor tar du bort luftfiltret och känner efter med fingrarna om turbinhjulet (det på avgassidan) snurrar lätt, sedan känner du efter om du känner något axiellt eller radiellt glapp i axeln, där skall du inte känna någonting, då är det i så fall dax för renovering.

Det finns bil- och lastbilsverkstäder och speciella turboverkstäder som renoverar turboaggregat till betydligt lägre priser än vad VP tar för utbytesturbo. Säkerligen är din turbo av standardtyp, som även används inom bilindustrin.

 

En annan sak du kan kolla innan du börjar joxa med turbon, det är om motorn, eller båten går bättre då du lyft på motordurken, så att motorn får mer luft, men nu har du väl båten på land.. och då faller det tipset just nu iallafall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite radiellt glapp är normalt( säg 0.5mm) vilket beror på att lagren inte har något oljetryck när motorn står stilla. Axiellt skall det däremot vara stumt.

 

Blir glappet över ca 1-2mm radiellt finns risk att impellern tar i huset vilket får katastrofala följder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite radiellt glapp är normalt( säg 0.5mm) vilket beror på att lagren inte har något oljetryck när motorn står stilla. Axiellt skall det däremot vara stumt.

 

Blir glappet över ca 1-2mm radiellt finns risk att impellern tar i huset vilket får katastrofala följder.

Varje vår har jag upptäckt att turbon fastnat, glömde i våras att kolla i nya båten, trodde jag har ensam om det problemet, men efter en fråga här på forumet var det flera som tog för rutin rutin att snurra litet på turbon innan vårens första start och sjösättning. Jag har ju tillgång till tryckluft och blåste en hel del i avgasdelen och snurrade på så sätt igång aggregatet. Men med turbostopp går motorn riktigt orkeslöst, min KAD 43 orkande knappt knuffa fram båten i 4 knop.

 

Ok, glapp på 0,5 mm... Men då om man känner glapp skall man ju ändå ta det som ett observandum, och kolla tillgångarna på bankkontot, iallafall om man har en gammal "väl inkörd" maskin.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller med helt. Helst inget glapp, men ett litet glapp kan vara ok under förutsättning att man håller lite koll.

 

Som alltid med turbo bör man haja till om det kommer ovanligt högt insugsljud. Det tyder på skadade impellrar och är en snabb biljett till motorproblem.

 

Jag upplever fenomenet med fastsittande turbo som lite märkligt. Hur pass hårt sitter impellern fast? Jag har själv haft turbobilar som stått länge(läs år) utan att fastna. Det som brukar kunna hända är att spol-up tiden känns längre, som om aggregatet gick lite tungt. Detta har brukat släppa efter 5-10mil.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dieselmotorer mår ju bäst av att arbeta varje dag, men det funkar ju inte i vårt klimat med vinteruppläggningen.

Jo jag har nu på två marindieslar råkat ut för att turbon fastnar under vintern. Men inte värre än att den kan petas igång mer ett pekfinger. Nuvarande turbo kom nog igång av vibrationerna då jag demonterade insugsröret, men vägrade att rotera på premiärturen mellan iläggsplatsen och hemmahamnen, det är väl omkring 5M, det tog alltså en stund. Fick förklaringen att det alltid är en liten sotdlaga som sätter sig på tvären... om nu det stämmer. Jag har dieselturbo i famlijebilen, och den går ju iallafall en liten bit tre-fyra dagra i veckan, den har aldrig fastnat... Den är dock vattenkyld, det är inte turboaggregatet i båten...

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...