Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
Skipperboy

Hjälp - jag vill köpa daycruiser

Rekommendera Poster

Hjälp!

 

Jag har en gammal Ryds Camping där motorn havererat. En gammal mercury -79 som verkligen inte har mycket kvar att ge. Istället för att endast uppdatera mig med ny motor vill jag (inkl fru och två barn) köpa annan båt och hösten borde vara rätt tid.

 

Vi önskar köpa en daycruiser 5-7 meter och har en budget som sträcker sig till runt 100.000:-, gärna under detta för att ha lite pengar till de välkända "oförutsedda händelserna"... Jag är ingen mekare själv som pular med struliga motorer och vill därför ha minsta möjliga problem med den. Båten kommer köras i Gbg´s skärgård och mestadels dagsturer och kanske någon övernattning. 

 

Vad bör vi tänka på? 

- Inombordare eller utombordare?

- Bensin eller diesel?

- Sötvattenkyld?

- Hur gammal motor är för gammal? (svår fråga...)

- Vad skall vi vara försiktiga med och vad måste vi kika på och inte missa?

- Andra tips...?

 

 

Tack för hjälp!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mitt råd är att satsa på en båt med så ny motor som möjligt och utombordare av känt fabrikat.

 

En motor som är 20år gammal kan bjuda på alla tänkbara överraskningar oavsett modell, så yngre än -00 är mitt generella råd. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med tanke på eran budget så är det innombordare, finns många fina äldre båtar med renoverade motorer. En gammal utombordare strular annars lika mycket som en gammal innombordare.

Hade du haft dubbla budgeten skulle jag säga tex.en yammarin med utombordare

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sök på Coronet 21 eller Fjord 21 på blocket, finns några intressanta objekt både DC och Cabin som passar din budget. Med Cabin får man lite mer bekvämlighet som bla toa.

 

Dessa båtar har några år på nacken men står sig än idag, Framförallt så tål skroven lite sjö och öppna fjärdar när det blåser lite.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skroven håller mer eller mindre för evigt om de sköts rätt. Just de 2 som Gelis föreslår har bra sjöegenskaper också.

 

Elsystem och motor är de svaga sidorna på gamla båtar. Det går att hitta exemplar med bytt motor och då blir det en bättre affär. Så nyligen en Ockelbo dc21 med motor från runt -00 som verkade gå för ca 100k.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hjälp!

 

Jag har en gammal Ryds Camping där motorn havererat. En gammal mercury -79 som verkligen inte har mycket kvar att ge. Istället för att endast uppdatera mig med ny motor vill jag (inkl fru och två barn) köpa annan båt och hösten borde vara rätt tid.

 

Vi önskar köpa en daycruiser 5-7 meter och har en budget som sträcker sig till runt 100.000:-, gärna under detta för att ha lite pengar till de välkända "oförutsedda händelserna"... Jag är ingen mekare själv som pular med struliga motorer och vill därför ha minsta möjliga problem med den. Båten kommer köras i Gbg´s skärgård och mestadels dagsturer och kanske någon övernattning. 

 

Vad bör vi tänka på? 

- Inombordare eller utombordare?

- Bensin eller diesel?

- Sötvattenkyld?

- Hur gammal motor är för gammal? (svår fråga...)

- Vad skall vi vara försiktiga med och vad måste vi kika på och inte missa?

- Andra tips...?

 

 

Tack för hjälp!

Med tanke på budget skulle jag satsa på en Amerikansk DC typ Sea Ray eller liknande. Det finns hur mycket som helst som kan gå snett och gå sönder. Men om båten verkar gå bra och den dessutom har färskvattenkylning (helst helsystem) så gör det inte så mycket att motorn är gammal. Det som tar motorerna är oftast rost, frost eller dåligt underhåll.

 

För framtida kostnaders skull - undvik Bigblockmotorer (merc 7.4 etc). Den mindre Mercruiser 5.7 (eller motsvarande volvo) är billig i reservdelar och lätt att reparera.

 

Lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Amerikanare, no way!

Om jag inte redan innan varit generellt avigt isntälld till amerikanska båtar så hade jag blivit det efter att ha läst alla problem med sådana och dess motorer som skrivits här det senaste året. Men man kan ju naturligvis finna fina välskötta och välfungerande exemplar också, och NASA har ju funnit vatten på månen, så helt omöjligt är det ju inte. Sedan kan man ju finna rena vrak till vanskötta norska eller svenska kvalitetsbåtar också, dessutom med amerikanska maskiner i....

Här runt Göteborg och i Bohuslän kallar man ju vissa amerikanska båtar för "AIDS-båtar" eller "HIV-båtar" lätta att drabbas av, omöjliga att bli av med.

Sedan finns det ju sjömackar som säljer bensin, jo det gör det, men många säljer bara diesel, och miljövänligare bensin på femlitersdunkar.

 

En fritidsbåt är ju alltid en kompromiss, så gör en lista på egenskaper du vill ha, och inte vill ha. Låt sedan resten av familjen/besättningen göra en liknande lista, samkör sedan dessa och så kanske det blir lättare... Ni har ju haft en Ryds Camping, så båtvana finns ju, och då vet man ju också vad man vill ha eller inte önskar.

 

Sedan får jag ju då hoppas att du har en passande båtplats, sådana är ju bristvara här.

 

Snabba dagsturer, ja vad får man för 100.000kr? Det är ju det, man får gå ned i årsmodell, och som redan skrivits så innebär det ökade underhållskostnader både på motorn och resten av båten, oavsett inombordare eller utombordmotor.

Generellt sett är det ju lättare att byta en utomborare, kanske också något mindre kostsamt, men i den storleksklassen du anger så är ju en inombordare bäst.

Och då har dessa båtar drev, som också skall underhållas, och om du inte mekar själv så får man lämna bort jobbet.

 

Jag tycker mig kunna se ett mönster i några liknande båtfunderingar den senaste tiden här på forumet, man vill ha en bra och pålitlig båt som inte skall kosta någonting, och inte kräver vare sig reparationer eller underhåll. Billiga båtar är gamla, och grejer ombord slits eller går sönder. Om du finner en ny båt som är billig så är det häleri.

 

Sedan när jag ändå redan är rätt elak, kan jag ju slänga en känga på Gelis också.

Trådstartaren behöver inte bekymmra sig över några fjärdar, då det inte förekommer sådana i hans (eller mina) hemmavatten. Vi har en hel del öppna vattenområden, med inga fjärdar, hur nu det kommer sig..? Kanske är det dialektalt eller så har vi olika språkbruk. Var finns smilysarna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hehe, ja var du elak bara Resistansen, men här på bästsidan har vi fjärdar ser du. :):)

Står helt klart o tydligt på sjökartan.

 

Titta smilisar :P:P  

Redigerad av Gelis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag stod inför samma fråga/dilemma nyligen, jag ville ha en ok DC med en ny pålitlig motor för 100k.

I slutet av juli köpte jag en Flipper 575 -89 utrustad med en motor från samma år. Båten är riktigt fin med nytt kapell, nyklädda dynor, hydraulstyrning och en ganska ny båtvagn. Motorn (Evinrude 70) funkar oxå som den ska, men jag planerar att byta ut den till en fabruksny fyrtaktare i vinter.

Båtköpet förbrukade ca halva budgeten och nu blir det en utmaning att hitta en ny motor för andra halvan. Inte helt lätt men heller inte helt omöjligt om man är lite om sig och kring sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Amerikanare, no way!

Om jag inte redan innan varit generellt avigt isntälld till amerikanska båtar så hade jag blivit det efter att ha läst alla problem med sådana och dess motorer som skrivits här det senaste året. Men man kan ju naturligvis finna fina välskötta och välfungerande exemplar också, och NASA har ju funnit vatten på månen, så helt omöjligt är det ju inte. Sedan kan man ju finna rena vrak till vanskötta norska eller svenska kvalitetsbåtar också, dessutom med amerikanska maskiner i....

Här runt Göteborg och i Bohuslän kallar man ju vissa amerikanska båtar för "AIDS-båtar" eller "HIV-båtar" lätta att drabbas av, omöjliga att bli av med.

Sedan finns det ju sjömackar som säljer bensin, jo det gör det, men många säljer bara diesel, och miljövänligare bensin på femlitersdunkar.

 

En fritidsbåt är ju alltid en kompromiss, så gör en lista på egenskaper du vill ha, och inte vill ha. Låt sedan resten av familjen/besättningen göra en liknande lista, samkör sedan dessa och så kanske det blir lättare... Ni har ju haft en Ryds Camping, så båtvana finns ju, och då vet man ju också vad man vill ha eller inte önskar.

 

Sedan får jag ju då hoppas att du har en passande båtplats, sådana är ju bristvara här.

 

Snabba dagsturer, ja vad får man för 100.000kr? Det är ju det, man får gå ned i årsmodell, och som redan skrivits så innebär det ökade underhållskostnader både på motorn och resten av båten, oavsett inombordare eller utombordmotor.

Generellt sett är det ju lättare att byta en utomborare, kanske också något mindre kostsamt, men i den storleksklassen du anger så är ju en inombordare bäst.

Och då har dessa båtar drev, som också skall underhållas, och om du inte mekar själv så får man lämna bort jobbet.

 

Jag tycker mig kunna se ett mönster i några liknande båtfunderingar den senaste tiden här på forumet, man vill ha en bra och pålitlig båt som inte skall kosta någonting, och inte kräver vare sig reparationer eller underhåll. Billiga båtar är gamla, och grejer ombord slits eller går sönder. Om du finner en ny båt som är billig så är det häleri.

 

Sedan när jag ändå redan är rätt elak, kan jag ju slänga en känga på Gelis också.

Trådstartaren behöver inte bekymmra sig över några fjärdar, då det inte förekommer sådana i hans (eller mina) hemmavatten. Vi har en hel del öppna vattenområden, med inga fjärdar, hur nu det kommer sig..? Kanske är det dialektalt eller så har vi olika språkbruk. Var finns smilysarna?

Amerikanare, no way! He he.!

 

Du har lite problem med Amerikanska båar och dess motorer! Hur många båtar med bensinmotorer (som borde vara det som kommer I fråga om vi ser på budget) har något annat än amerikansk motor.

 

Titta på blocket just nu - Askeladden med Mercruiser. Flera båtar med Volvomaskiner (5.0 etc). Och var kommer de ifrån?

 

Nja ska man ha en billig båt så ligger jänkebåtarna bra till. Och är en motor illa skött så spelar det ingen rol vad den sitter i.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hävdar fortfarande att en utombordare är mindre problematisk i snitt än en inombordare från samma år:)

 

Tittar vi sedan på köregenskaper på lättare båtar som min Flipper 640ht blir det en tydlig skillnad på köregenskaper.

 

En 640 med V8a(cheva 350) går grymt bra pga sina 270hk och har fin tyngd i gången, men med övriga alternativ som V6orna(troligtvis bästa inombordaren i dessa totalt sett) och fyrorna går den tyngre i vattnet och drar mer bensin i förhållande till prestanda.

 

Hänger man däremot på en utombordare över 150hk kommer den till liv ordentligt och känns lätt i vattnet och går billigt. Mitt ex har en förgasar v6a på 200hk från Mercury och den gör 50knop och drar ca 1liter distansen mellan 25 och 30knop. Min varvar 3100rpm i 30knop. Man marchar bra även uppåt 40knop, men sen blir den lite nervös i skrovet. En 150hk toppar lite över 40 och marschar bra runt 30knop även den.

 

Det måste dock sägas att inombordaren går tyngre i sjön även på ett positivt sätt, den klyver vågorna något bättre än utombordarvarianten.

 

Jag är väldigt nöjd och det går att hitta exemplar med vettig motor för 100k, framför allt nu mot hösten.

Den går helt ok i sjön och är överlag en lätt båt att leva med.

 

Det är inte en DC, fast den är bra på dagturer ändå;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade prutat ner en Windy 22 eller Nimbus 21 / 22 dc. Ett välkänd märke där de flesta kommer kunna ha åsikter och förslag om vad som ev kan vara fel om en olycka är framme. Fördelen med dessa gentemot många andra är solbädden. Kan lova att ni kommer spendera den mesta tiden på dessa och det gör även att ni kommer kunna sova 4 st på båten istället för 2.

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

TS skrev att han har 2 barn ska man ligga i naturhamn så är varken windyn eller Nimbusen bra då man måste balansera på scarndäcket för att komma i o ur. Så välj en båt med öppningsbar framruta eller bra stor taklucka och en bra öppen pulpit.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skarndäck är ju inget problem för barn. Det är de osmidiga, klumpiga, vuxna som kan ha problem med det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte heller bra med en solbädd utan bra sarg när man har klättrande barn. Har för mig att Nimbusen har en rätt låg kant bakåt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har själv inte haft Nimbusen, bara windy 22 sport och den har en rejäl kant, störst i klassen, om det nu finns en sargkantsklass .. :). Vi har sovit 4 vuxna i bak och 2 i fram som mest på den med fällda ryggstöd, även om 3 är att rekommendera.

På windyn är det som du skriver ett skarndäck, men med ett rejält grabbräcke runt hela rutan som det är på windyn var det aldrig ett problem.

Redigerad av tenggill

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en Fjord 21 weekende till salu strax. Inte ute på blocket än då jag måste snygga till den först;) Sitter en från i år ny utbytesmotor i den, aq271. Så mkt bättre båt och motor får du inte under 100k. Går bra att sova 2 vuxna och 2 barn nere i båten då den har midkabin.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en Fjord 21 weekende till salu strax. Inte ute på blocket än då jag måste snygga till den först;) Sitter en från i år ny utbytesmotor i den, aq271. Så mkt bättre båt och motor får du inte under 100k. Går bra att sova 2 vuxna och 2 barn nere i båten då den har midkabin.

Min förra båt var just Fjord 21 Weekender. Underbar båt, men kanske ngt liten om man är fler än 2. Men annars är den en mycket välplanerad och härlig kvalitetsbåt. Själv bytte jag upp mig I storlek.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...