Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
aftersun

hjälper trimfena på större motorbåt?

Rekommendera Poster

Hej, 

Vi har en Quicksilver 705 Activ Cruiser (7,05m) med en utombordare på 200hk. Vi har inget trimplan monterat men tittar lite på det också.

 

En fråga är dock om en trimfena hjälper på en så pass "stor" båt? Jag länkar till en produkt jag hittade;

http://www.seasea.se/motortillbeh%C3%B6r/trimplan-propeller/trimplan/trimfena

 

Tack på förhand!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten planar runt 15 knop så det är väl inte så farligt men jag tycker styrningen känns lite svampig och läste att fenor eventuellt kunde hjälpa i låg fart att få en mer direkt styrning.

 

Hjälper trimplanen något alls vid låg fart? Jag är helt med på deras egenskaper vad gäller lägre bränsleförbrukning, lägre planingströskel och bättre lutning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror ej det hjälper på så stor båt/motor. Kan ej tänka mig att plastbitarna kan hjälp till lyft upp båten mer än vad du kan tilt dig till. Men trimplan är garanterat något att sats på, både för bränsle förbrukningen och sidolut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När du säger svampig styrning. Det är inte så att din motor sitter lite högt i det läget du har den tiltad i?

post-71151-0-85822500-1470863935.jpeg

Km vara så att plattan ligger över botten linjen på båten, då blir inte båten så vidare bra att styra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När du säger svampig styrning. Det är inte så att din motor sitter lite högt i det läget du har den tiltad i?

attachicon.gifimage.jpeg

Km vara så att plattan ligger över botten linjen på båten, då blir inte båten så vidare bra att styra.

Det där är nog lite från fall till fall. På min Flipper 640 har jag hissat motorn så kavitationsplattan ligger 50mm över botten och styrningen är lika som innan under 45 knop. Stålpropp är dock mer eller mindre ett krav.

 

Styrningen påverkas mycket av trimläget på motorn, så testa dig fram och se om det hjälper.

 

Jag är inget fan av fenor på motorn, den är bra som den är. Att montera trimplan är däremot vettigt i vissa fall, framför allt när man har problem med sidolutning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten är endast två år gammal och tror inte att motorn monterats på ett felaktigt sätt. Båten går bra det är bara att jag får en fördröjning i låga farter innan jag får ett utslag efter styrning.

 

Funderar på att installera trimplan för andra egenskapernas skull men det hjälper väl knappast i lågfart? Generellt sätt ska väl motorn vara så trimmad inåt (neråt) som möjligt när man kör i lågfart?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte alltid så. Jag upplever min egen båt mer hanterlig även i deplacementfart med motorn något uttrimmad. Helt intrimmad vill den slingra väldigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...