Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Thallatha

0,2-lagen

Rekommendera Poster

Råkar bo och råkar bo... man kan ju välja att flytta till glesbygden där varken polis eller service finns, där kan man tjuvjäga, bränna hemma och köra både bil och båt med alkohol i blodet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Det mest roliga är ju att, hur mycket alkoholförespråkarna än skriker, så kommer lagen att vara kvar i evighet. Möjligen kan den komma att skärpas så att även mindre flytetyg innefattas.

Visst, lagen kommer med all säkerhet inte att försvinna. Dock är ju fakta att råkar man inte bo på precis "fel" ställe så är det ju mer eller mindre frivilligt att följa lagen.

Och varför måste man klassas som alkoholförespråkare bara för att man kritiserar en lag som saknar verklighetsförankring baserad på fakta? Eftersom lagen är genomklubbad med känslomässiga argument samt med hjälp av nykterhetslobbyn så är det väl det samt den andra klassikern att de som kritiserar lagen tycker att det är ok att vara full på sjön som får tas fram..

Om nu kritiken mot lagen bygger på att den inte är faktabaserad kan man ju häpnas över att den kampanj som drivs mot lagen i princip uteslutande bygger på mytbildning, KBV-trams, konspirationsteorier samt mynighets- och politikerförakt.

 

Det man kan konstatera är att kampanjen varit direkt kontraproduktiv och att alla de man borde haft med sig (t.ex. bålivsorganisationer) har vänt kampanjmakarna ryggen. Det s.k Båtfolket och Ola Ljungberg fungerar som nykterhetsrörelsens nyttiga idioter. Det hela är makalöst komiskt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är ingen nykterist, och heller inte motsatsen, men jag har jobbat på akutmottagning och sett vad alkohol kan ställa till med, både för den som intar detta, och för andra och tredje person samt för änkor och andra efterlevande.

 

Jag var hade intagit endast en stor starköl och en massa mat häromdagen, hade varit på den lokala puben hemma, och jag hade cyklat dit...kände att det inte alls gick så bra att cykla hemåt, så jag vände och ställde hojen för att hämta den dagen därpå... Jag har även åkt skidor, utför, i Österrike med en eller annan Jägermeister innanför understället, alltså det blir inte alls bra och då var väl enligt appen bara 1 o/oo. Och då navigera en båt eller gummihjulsfordon på land, nej. Inte ens skulle jag sätta mig på en uppblåsbar badleksak som killen i Kustbeakningsfilmen utanför Hunnebo, ja den där tv-serien som sändes för x antal år sedan.

 

Då tycker jag ju att "bajstömningslagen" är tokigare, ävensom tanken från början är god, så blev det fel på vägen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta innebär oftast att jag låter bli nubben, ölen eller vinet på kvällen i naturhamn, utifall vinden skulle vända och man tvingas flytta sig mitt i natten. I såfall om det skall intagas alkohol skall det vara en väldig bra och säker lävik, som exempelvis lilla hamnen på Hållö.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta innebär oftast att jag låter bli nubben, ölen eller vinet på kvällen i naturhamn, utifall vinden skulle vända och man tvingas flytta sig mitt i natten. I såfall om det skall intagas alkohol skall det vara en väldig bra och säker lävik, som exempelvis lilla hamnen på Hållö.

 

 

Händer det ofta att man får ankra om eller flytta sig på natten pg av dåligt väder!?

 

Det har hänt mig en gång att jag fått lägga ut ett extra ankare och förhalat mig fem ggr samma natt, vid och runt bryggan ifråga. En kuling som vred ca 150 grader. Aldrig att jag behövt lätta och gå, men har nog lagt ut nåt extra ankare nån gång - utifall att. Har seglat i styvt 50 år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Under de år vi varit ute i familjebåt, lånad eller egen, sedan 1982 tills nu, har vi fått flytta oss tre gånger av att läget blivit mer eller mindre akut, sedan några gånger då man varnat i sjörapporten.

 

Omkring 1982, lånad Gullholmensnipa, Måseskärs lilla grunda hamn, sjörapporten på kvällen varnade för kuling, så vi gick in i gyttret av bôar den inre vägen till Käringön. Hur nu det gick till.

Och nån kulig blev det inte heller.

 

Kan vara 1992, stora badviken på Vrångös ostsida det blåser upp från ost, eller sydost på natten, båten gungar och slår i berget. Navigerar in till Donsö i månljus och det enda navigationshälpmedlet var en illa devierad kompass.

 

2007, Någonstans mellan Saxen-Långö och Fisketången, någon av de mindre öarna där, SMHI varnar för vindkantring och ökande vind i sjörapporten, så vi går in till Kungshamn.

Sedan blev det inget av den varningen, det var lugnt.

 

2008, Vannholmarna, efter kvällsfikat kantrar vinden, ankaret släpper, egentligen blåser det inte speciellt mycket, försöker lägga ut ankaret igen, men inget fäste, så vi går in till Rönnäng. Den starka belysningen på kajen ger solcellspanelen 1,5 A hela natten.

 

2010 Stora Äxholmen vid Tanneskären/Fotö. Vaknar mitt i natten, mitten av augusti, av att vinden vänt och det slår in hård dyning mot akterspegeln och upp på badbryggan "dunk och plask". Ankarbandet spänt som en fiolsträng, förlinorna slacka. Enligt rapporten och diverse appar vi hade då skulle det vara nordlig vind. Nu kommer den från sydost. Kommer loss och kommer in till Fotös gamla hamn, med allehanda tänkbara navigationshjälpmedel i nästan totalt mörker, det är rätt molnigt.

 

 

I år, På middagen, "about tea time", Bassholmen. västlig ökande vind, ankaret släpper för oss och några till. Så det blir till att rangera litet olika båtar och förtöja dessa längsides, en tysk besättningsman klämmer foten illa mellan båt och brygga. Vi insisterar att kontakta SSRS för att få honom in till den förstärkta vårdcentralen i Lysekil eller Uddevalla sjukhus, behöver röntgas, men han vill inte... Foten såg ut som en spärrballong dagen därpå... Vi vet inte hur det gick, gick själv gjorde han i alla fall inte.

Det är "vällinglera" utanför bryggan på Bassholmen, ankare av tredubbla vikten mot rekommenderat kan funka, kanske.

 

Detta om 0,2 promille då...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

Antar att du tråkigt hemma på soffan med ditt ryggont Tommy? Ser annars ingen förklaring till varför du drar igång den här tråden.

 

Men för att dra mitt strå till stacken så vill jag sga att 0,2-lagen är bra och den behövs.

 

/B

Som du stavar sä förstår jag varför.
Så Thallatha är alltså igentligen Tommy,? Bra då vet vi

Jaså har du inte fattat det - jag bytte nick från Toaen till Thallatha när jag skrivit mitt 9999;e inlägg.

 

Toaen var ett användarnamn jag hade väldigt länge på ett företag jag jobbade på, Vissa som ogillar mig valde alltid att missa nån bokstav i nicket.

 

Thallatha är namnet på min båt.

 

Om du skulle tänka på min stavning - vilken berusninsgrad har jag uppnåt då!? :huh:

Men då va det dig jag såg på Gullholmen! Om det inte finns fler båtar som heter så.26-27/07 såg jag din båt där iallafall! Redigerad av Ivan65

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kustbevakningen var inne i källö-knippla hamn med 2enheter o vände,trevliga killar men i vilket syfte? Kolungt i hamnen!?

Ok hajar läget, avskräckande!

Kl 15:00 blåste copenhagen racing team förbi i 60-70 knop

2100 hk på 14 m båt, rös av välbehag när jag hörde 3V8or jobba på typ 4500 varv, går ej att beskriva!.......

Tilläggas skall att dom maxar 100 mils(x1,61=161 km/h)

Redigerad av Ivan65

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

 

Antar att du tråkigt hemma på soffan med ditt ryggont Tommy? Ser annars ingen förklaring till varför du drar igång den här tråden.

 

Men för att dra mitt strå till stacken så vill jag sga att 0,2-lagen är bra och den behövs.

 

/B

Som du stavar sä förstår jag varför.
Så Thallatha är alltså igentligen Tommy,? Bra då vet vi

Jaså har du inte fattat det - jag bytte nick från Toaen till Thallatha när jag skrivit mitt 9999;e inlägg.

 

Toaen var ett användarnamn jag hade väldigt länge på ett företag jag jobbade på, Vissa som ogillar mig valde alltid att missa nån bokstav i nicket.

 

Thallatha är namnet på min båt.

 

Om du skulle tänka på min stavning - vilken berusninsgrad har jag uppnåt då!? :huh:

Men då va det dig jag såg på Gullholmen! Om det inte finns fler båtar som heter så.26-27/07 såg jag din båt där iallafall!

Om nu inte stavningen har våldsam betydelse annat än som mått på berusningsgrad finns här på ostkusten en SK 55 från 1912 som heter Thalatta. Brukar delta i kappseglingar för klassiska båtar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Thallatha är namnet på min båt.

 

 

Men då va det dig jag såg på Gullholmen! Om det inte finns fler båtar som heter så.26-27/07 såg jag din båt där iallafall!

 

 

Du har ställt den frågan frågan tidigare i en annan tråd. Jag svarade  NEJ även den gången.

 

Sen beror det ju på vad du menar med Gullholmen.

 

För mig är Gullholmen den hamn som ligger mellan den egentliga Gullholmen och Lilla Hermanö.

 

Jag tror jag har vart i Gullholmens hamn med båt 2 gånger i hela mitt liv och senaste gången var nån gång på 1990-talet. 

 

Tisdagen den 26/7 låg min båt i Hemmahamnen i Springet Kungshamn. Onsdagen 27/7 seglade jag till Väderöarna.

 

Måndagen 25/7 seglade jag och min fru en dagstur till Gåsö och ankrade i viken mellan Ängholmen och Tornholmen för att käka middag. Sen gick vi runt "Gåsö" och seglade hem.

 

post-106994-0-52178800-1470975064_thumb.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att KBV tog en sväng in i Källö-Knipplas hamn är inte så konstigt, då denna varit örverepresenterad av fylleri såväl på land som på vattnet, i vattnet med för den delen. Även på Hönö Klåva har det stundtals varit stökigt, där det dessutom inträffat dödsfall, dödsolyckor med alkohol inblandat. Men det förefaller som kommunen rillsammans med polisen och restaurangägarna stävjat det värsta buset, så det kan ju vara så att dessa "aktiviteter" flyttats till Knippla.

 

Jag trodde att Thalatta var ett ortsnamn, på nån ö i Grekland... Men det är ett mytologiskt havsväsen och en familj med fjärillar. Snabbsökning på nätet ger även "ett och annat" fartygsnamn och båtnamn. Men magert resultat med "Thalattha".

 

Jag trodde också att det var namnet på ett klassiskt spel från Alga, men det spelat heter Wangratta, efter en hamnstad i Australiens inland.. Tänk vad det står massa onödigt vetande på Wikipedia...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Av princip tycker jag lagen är rätt. Omdömet påverkas, det är fakta. Att man inte har resurser att följa upp lagen är ingen ursäkt för att minska kraven. Personligen tycker jag denkalla ölen sitter västnärmankommit i hamn/ankrat, inte när man kör.

 

Jag har sett alkoholens avigsidor både privat och i yrketslivet, och jag skulle gärna se en 0,0 gräns.

 

Hit me.....

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Av princip tycker jag lagen är rätt. Omdömet påverkas, det är fakta. Att man inte har resurser att följa upp lagen är ingen ursäkt för att minska kraven. Personligen tycker jag denkalla ölen sitter västnärmankommit i hamn/ankrat, inte när man kör.

 

Jag har sett alkoholens avigsidor både privat och i yrketslivet, och jag skulle gärna se en 0,0 gräns.

 

Hit me.....

En bärs:-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I Facebook-gruppen "Sjöfyllerilagen" frågar man nu sig varför ingen är medlem i gruppen och försvarar lagen. Humorn är stor då de drivande och aktiva handfull personer själva dragit sig undan. Man ägnar sig också åt att läxa upp bl a ovanstående artikelförfattare mailledes och publicerar mailen och eventuella svar där.

 

Det blir mer och mer tragikomiskt. De drivande personerna har gjort inlägg i flera olika forum, bl.a. här, men aldrig stannat kvar och debatterat. Nu har det dykt upp en modig själ som för fram motargument mot dem i facebookgruppen, där han då får svaret, i ALL CAPS, att:

 

"Du skall ha tack i alla fall Arvid - du är med i en grupp på FB som vill ändra en tokig lag - Du är registrerad som supporter för denna frågan..."

Så speciellt öppna för en diskussion och debatt verkar de inte vara.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här skriver "Båtfolket" på sin hemsida:

 

Följ den öppna debatten om lagen på facebook!

 

Det är väl sån där DDR-öppenhet som ljungbergarn brukar tala om.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt ovan inlägg om att "ta debatten"

Fåntrattar som sagt...

post-53200-0-01359500-1471247512_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har Ola Ljungberg också skrivit på FB att han tröttnat på det hela och skall sälja sin båt. Enligt sin egen logik så diskvalificerar han sig då också från att ha en åsikt i frågan. Men det är nog att hoppas på för mycket att han nu kommer lägga ner sin kampanj i och med detta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hmmmmm..... hmmmmmm.... frågan kan inte vara utvecklad nog. Det måste finnas fler aspekter, stenar att vända.

Man måste få vara full.. känner att tilläggning, losskastning, man över bord, storm ankardraggning mm. inre är så spännande som det var "i början" å jag e mer eller mindre nybörjare... så det ska väl finnas utrymme för även dom som vill ha lite spänning....

Å andra sidan.... vad skulle kbv göra om lagen togs bort! Arbetslösa eller lägga all tid på toa-spaning..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så intresset för båt är följaktligen att ha nån stans att va på när man dricker sprit.

 

Dessutom har jag för mig att han vid nått tillfälle skrev att båten inte var hans, utan hans ex. och att det inte var lönt att sjösätta den pga 0,2-lagen

 

Jag måste totalt ha missuppfattat det där med båtintresse.

 

I min enfald har jag fått för mig att båtintresse va att greja med båten, göra en och annan längre eller kortare seglats, eller som alldeles strax - gå med barn och barnbarn till Hållö i det fina högsommarvädret.

Redigerad av Thallatha
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inget emot 0,2 lagen, MEN den är F E L !!!

 

En båt är en båt och man kan inte skilja på båtar hur fort de går eller hur långa de är idiotiskt.

 

Lagen ska gälla samtliga båtar förutom eka med åror. Den är helt snedvriden, detta har diskuterats tidigare. Om den ska vara förtroendeingivande och skapa förståelse, så måste den göras om, OCH gälla samtliga båtar segel som motor snabb som långsam. Då accepterar jag den, men så länge du kan åka med en snipa på nio meters längd som gör sex knop och inte innefattas inom 0,2, så är det fel. Har du en gummibåt med tio hästars motor så åker du dit patetiskt.

 

Kör jag alkohol påverkad efter vägen med min åkgräsklippare åker jag dit = MOTORFORDON, cyklar jag omkull får jag skylla mig själv, se det så här åkgräsklippare = Snipa 9,90 eller segelbåt, cykel = eka med åror.

 

Kan tillägga att jag inte är emot nykterhet på sjön, så ingen behöver tro att jag förespråkar onykterhet vid ratten.

Men kan tycka att en öl till maten eller att glas vin borde kunna inmundigas till maten för en senare färd ut på böljan, det är skillnad att vara packad vid färd. Sen kan inte sjön liknas en motorväg som är hårt trafikerad i höga hastigheter, men de e en annan diskussion.

 

 

Redigerad av kossor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inget emot 0,2 lagen, MEN den är F E L !!!

 

En båt är en båt och man kan inte skilja på båtar hur fort de går eller hur långa de är idiotiskt.

 

 

 

Fast jag tror du gör en liten tankemiss

 

En båt som kör i 30 knop förflyttar sig 926 meter på en minut.

 

kör båten i 15 knop förflyttar den sig 463 meter på en minut.

 

Eftersom du tog upp en snipa som gör 6 knop kan man enkelt räkna ut att snipan vid 6 knop förflyttar sig 185 meter på en minut.

 

Hur snabbt man orkar ro en eka vet jag egentligen inte, men man kommer inte upp i några större hastigeter.

 

Vid en knop ror man 31 meter på en minut.

skulle man kunna pressa upp farten med rodd till två knop blir det ju det dubbla 62 meter på en minut - fast man kan nog inte hålla på så länge.

 

Dessutom väger ekan väldigt lite och en stor motorbåt med stora fartresurser ett antal ton.

 

Det är inte farten i sig som dödar - det är smällen.

 

eller som nån fyndigt översatte det till engelska;

 

"It's not the speed that kills - it is the smell"

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

:) messerzchmithens kommentar... "fart" var det väl...

Hur långt ror man/minut när det blåser.

Ju fullare desto långsammare misstänker jag... i alla fall i långa loppet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
:) jes messerschmitt hetere inte utan besserwisser.. fart dont kill, smell can

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kunde väl få dricka öl och vin.. fast bara lite, typ 20cl starksprit... per mål eller nåt. Det räcker ju till lite sill om man äter det som förrätt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja... eller hur. Lite kompromissvilja finns det nog.

Sen är det väl ingen lag som reglerar hur ofta man äter sin trerätters.

Kolla röklagen.. först tog man bort rökning på bussar... sen på flyg (numera är det av "säkerhetsskäl") sen restaurang.. så ickerökare kan äta "ute" i allafall på vintern och på sommaren när det inte e för varmt att äta innomhus.

Samma med båtfylla... det är väl åxå lättare att mjukinföra...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag har inget emot 0,2 lagen, MEN den är F E L !!!

 

En båt är en båt och man kan inte skilja på båtar hur fort de går eller hur långa de är idiotiskt.

 

 

 

Fast jag tror du gör en liten tankemiss

 

En båt som kör i 30 knop förflyttar sig 926 meter på en minut.

 

kör båten i 15 knop förflyttar den sig 463 meter på en minut.

 

Eftersom du tog upp en snipa som gör 6 knop kan man enkelt räkna ut att snipan vid 6 knop förflyttar sig 185 meter på en minut.

 

Hur snabbt man orkar ro en eka vet jag egentligen inte, men man kommer inte upp i några större hastigeter.

 

Vid en knop ror man 31 meter på en minut.

skulle man kunna pressa upp farten med rodd till två knop blir det ju det dubbla 62 meter på en minut - fast man kan nog inte hålla på så länge.

 

Dessutom väger ekan väldigt lite och en stor motorbåt med stora fartresurser ett antal ton.

 

Det är inte farten i sig som dödar - det är smällen.

 

eller som nån fyndigt översatte det till engelska;

 

"It's not the speed that kills - it is the smell"

 

Du har nog inte läst VAD jag skrivit, har inte diskuterat fart över huvud taget, ett motorfordon är ett motorfordon, således är en båt en båt, man kan inte skilja på äpplen och päron, sitter en motor i en båt ska den omfattas av 0,2 lagen, eller segelbåt.  Jag kan stoppa i en lite albin motor i min epoca och tuffa runt i sex knop det är fortfarande en båt med motor. Varför göra skillnad i en lag om alkohol vs körning. Idioti. Men läs gärna igen inlägget begrunda var för det ska vara skillnad // Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har Ola Ljungberg också skrivit på FB att han tröttnat på det hela och skall sälja sin båt. Enligt sin egen logik så diskvalificerar han sig då också från att ha en åsikt i frågan. Men det är nog att hoppas på för mycket att han nu kommer lägga ner sin kampanj i och med detta.

 

En annan intressant reflektion i Ola's femtielfte sälja-båten-pga-02-lagen-tråd är den som en annan flitig debattör ventilerar, nämligen att "Alla sådana här promillelagar inskränker den allmänna RÖRELSEFRIHETEN."

 

Se där. Det var väl ett alldeles briljant faktabaserat argument mot lagen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...