Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Thallatha

0,2-lagen

Rekommendera Poster

Det inskränker rörelsefriheten faktiskt. Fast först om det går så långt att det blir fängelsedom

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har Gabbe mailat statsministern, så snart är väl lagen ett minne blott!

Problem solved.

post-53200-14128_thumb.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det inskränker rörelsefriheten faktiskt. Fast först om det går så långt att det blir fängelsedom

Det är ett klassiskt glesbygdsproblem. Bor man t ex i norrlands inland och vill hälsa på kompisen flera mil bort, ja då har man samma problem som skärgårdsboende har numer. Det går att lösa genom att se till att ha en nykter chaufför eller att sova kvar om man vill ta några glas vin tillsammans, för det går inte att bara ringa taxi som för oss storstadsbor. Ändå hör man sällan om norrlandsbor som tycker att alkohollagen för bilkörning skall vara annorlunda för dem; vägarna är ju så raka och fina och man möter sällan någon liksom...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har Gabbe mailat statsministern, så snart är väl lagen ett minne blott!

Problem solved.

 

Fast jag tycker snarare hans resonemang är en stark partsinlaga för att 02-lagen skall gälla alla båtar, även små/långsamma...som sagts tidigare, de här fåntrattarna är nykterhetsrörelsens nyttiga idioter.

 

Trist att ha börjat jobba igen efter semestern, men komiken i 02-tråden dämpar ångesten... Man får sig några sköna garv. Har inte kollat på över en månad, finns ju hur mycket som helst att hitta tillbaka till :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jämfört med alla fulla piloter som flög omkring förut..... vet ej hur många krascher som berott på eller undvikits av och med sprit... vet jag inte om antalet olyckor minskat i takt med nogrannare alko-regler och kontroller...

Å där e ju åxå flytväst vässentligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

..

Å där e ju åxå flytväst vässentligt.

 

Stavas väsentligt  ;) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

..

Å där e ju åxå flytväst vässentligt.

Stavas väsentligt ;)

 

Bra där!! :)

Även fasr det är an flaijing vässel?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Du har nog inte läst VAD jag skrivit, har inte diskuterat fart över huvud taget, ett motorfordon är ett motorfordon, således är en båt en båt, man kan inte skilja på äpplen och päron, sitter en motor i en båt ska den omfattas av 0,2 lagen, eller segelbåt.  Jag kan stoppa i en lite albin motor i min epoca och tuffa runt i sex knop det är fortfarande en båt med motor. Varför göra skillnad i en lag om alkohol vs körning. Idioti. Men läs gärna igen inlägget begrunda var för det ska vara skillnad // Peter

 

 

 

Jo - jag har läst vad du skrivit.

 

Du tog inte upp aspekten fart det var jag, det var därför jag skrev att du nog gjort en liten "tankemiss".

 

Det är farten som är viktig i sammanhanget, inte den absoluta rättvisan. "Får inte jag dricka så mycket jag vill på sjön så skall ingen annan heller få det - skit samma vad det är för båt"

 

Fast du kanske inte läste mitt inlägg där jag hade noterat hur långt olika snabba båtar kommer på en minut.

 

Är man snörfull och ror en roddbåt och ror på en ö eller en annan båt, ramlar man möjligtvis baklänges och får en bula i skallen. Då får man faktiskt skylla sig själv. Det kan naturligtvis bli så illa att man bryter nacken och dör och då spelar det kanske inge roll för roddarens egen del. Sen kan det ju bli ett mellanting och vi gemensamt får ta hand om den förlamade mannen som rodde snorfull in i tex en annan båt - eller vad det nu var.

 

Kör man en snabb motor och är lite salongsberusad, så känner man sig troligtvis som värdens bästa båtförare och tror att man har stenkoll. Jag är inte lika säker på det. Den skada en stor och snabb båt kan åstadkomma är avsevärd.

 

Sen är det ju så att om man har den mängd alkohol i blodet som lagen medger, så är man nykter och det bör man va om man kör stora och/eller snabba båtar.

 

Kör man båtar som bara går i deplacementsfart så kan man säkert ha lite mer alkohol i blodet, utan att det påverkar framförandet mer än måttligt.

 

Sen får ju var och en ha vilka åsikter och dra vilka slutsatser som helst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Du har nog inte läst VAD jag skrivit, har inte diskuterat fart över huvud taget, ett motorfordon är ett motorfordon, således är en båt en båt, man kan inte skilja på äpplen och päron, sitter en motor i en båt ska den omfattas av 0,2 lagen, eller segelbåt.  Jag kan stoppa i en lite albin motor i min epoca och tuffa runt i sex knop det är fortfarande en båt med motor. Varför göra skillnad i en lag om alkohol vs körning. Idioti. Men läs gärna igen inlägget begrunda var för det ska vara skillnad // Peter

 

 

 

Jo - jag har läst vad du skrivit.

 

Du tog inte upp aspekten fart det var jag, det var därför jag skrev att du nog gjort en liten "tankemiss".

 

Det är farten som är viktig i sammanhanget, inte den absoluta rättvisan. "Får inte jag dricka så mycket jag vill på sjön så skall ingen annan heller få det - skit samma vad det är för båt"

 

Fast du kanske inte läste mitt inlägg där jag hade noterat hur långt olika snabba båtar kommer på en minut.

 

Är man snörfull och ror en roddbåt och ror på en ö eller en annan båt, ramlar man möjligtvis baklänges och får en bula i skallen. Då får man faktiskt skylla sig själv. Det kan naturligtvis bli så illa att man bryter nacken och dör och då spelar det kanske inge roll för roddarens egen del. Sen kan det ju bli ett mellanting och vi gemensamt får ta hand om den förlamade mannen som rodde snorfull in i tex en annan båt - eller vad det nu var.

 

Kör man en snabb motor och är lite salongsberusad, så känner man sig troligtvis som värdens bästa båtförare och tror att man har stenkoll. Jag är inte lika säker på det. Den skada en stor och snabb båt kan åstadkomma är avsevärd.

 

Sen är det ju så att om man har den mängd alkohol i blodet som lagen medger, så är man nykter och det bör man va om man kör stora och/eller snabba båtar.

 

Kör man båtar som bara går i deplacementsfart så kan man säkert ha lite mer alkohol i blodet, utan att det påverkar framförandet mer än måttligt.

 

Sen får ju var och en ha vilka åsikter och dra vilka slutsatser som helst.

 

Nu har du nog inte tänkt riktigt klart!!

 

För om du framför en snipa i 9 knop som väger säg 4 ton så orsakar den mer skada med sitt tonage, än vad en gummibåt på 2,5 meter gör med en 7,5 hästar motor. Förstår du inte den liknelsen Tommy är du naiv. Det rimmar illa tycker jag, det innebär att du med din snipa motorseglare kan famföra den med helt andra regler än jag kan med min 2,5 meters gummibåt och 7,5 hk. Och detta inlägg handlar inte om vem som får vad eller om avundsjuka. Det handlar om allas säkerhet på sjön, det är därför lagen kommit till. Jag reagerar på att en lag ska gälla samtliga hur skulle det se ut om vi alla skaffade promillebåtar segelbåt under tio meter eller snipa under tio meter och åkte omkring berusade. Du måste väl ändå hålla med om att en segelbåt som väger 5-6 ton orsakar stora skador på en lite ht båt vid kollision oavsett fart, ditt resonemang här håller inte. En båt är en båt och är den utrustad med nån annan drivkraft än åror ska den omfattas av 0,2 lagen, annars är inte lagen förtroende ingivande, och kommer heller inte att respekteras. Träffade ett gäng i somras som köpt sig just en promillebåt snipa 8 knop 9,90 lång. Se där vilken fantastisk lag.

 

Ditt resonemang blir lite så här, bil måste du köra nykter för den är tung och går fort, men moped går sakta och är lätt och orsakar då inga skador. Så den får du framföra onykter.

Redigerad av kossor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

Du har nog inte läst VAD jag skrivit, har inte diskuterat fart över huvud taget, ett motorfordon är ett motorfordon, således är en båt en båt, man kan inte skilja på äpplen och päron, sitter en motor i en båt ska den omfattas av 0,2 lagen, eller segelbåt.  Jag kan stoppa i en lite albin motor i min epoca och tuffa runt i sex knop det är fortfarande en båt med motor. Varför göra skillnad i en lag om alkohol vs körning. Idioti. Men läs gärna igen inlägget begrunda var för det ska vara skillnad // Peter

 

 

 

Jo - jag har läst vad du skrivit.

 

Du tog inte upp aspekten fart det var jag, det var därför jag skrev att du nog gjort en liten "tankemiss".

 

Det är farten som är viktig i sammanhanget, inte den absoluta rättvisan. "Får inte jag dricka så mycket jag vill på sjön så skall ingen annan heller få det - skit samma vad det är för båt"

 

Fast du kanske inte läste mitt inlägg där jag hade noterat hur långt olika snabba båtar kommer på en minut.

 

Är man snörfull och ror en roddbåt och ror på en ö eller en annan båt, ramlar man möjligtvis baklänges och får en bula i skallen. Då får man faktiskt skylla sig själv. Det kan naturligtvis bli så illa att man bryter nacken och dör och då spelar det kanske inge roll för roddarens egen del. Sen kan det ju bli ett mellanting och vi gemensamt får ta hand om den förlamade mannen som rodde snorfull in i tex en annan båt - eller vad det nu var.

 

Kör man en snabb motor och är lite salongsberusad, så känner man sig troligtvis som värdens bästa båtförare och tror att man har stenkoll. Jag är inte lika säker på det. Den skada en stor och snabb båt kan åstadkomma är avsevärd.

 

Sen är det ju så att om man har den mängd alkohol i blodet som lagen medger, så är man nykter och det bör man va om man kör stora och/eller snabba båtar.

 

Kör man båtar som bara går i deplacementsfart så kan man säkert ha lite mer alkohol i blodet, utan att det påverkar framförandet mer än måttligt.

 

Sen får ju var och en ha vilka åsikter och dra vilka slutsatser som helst.

 

Nu har du nog inte tänkt riktigt klart!!

 

För om du framför en snipa i 9 knop som väger säg 4 ton så orsakar den mer skada med sitt tonage, än vad en gummibåt på 2,5 meter gör med en 7,5 hästar motor. Förstår du inte den liknelsen Tommy är du naiv. Det rimmar illa tycker jag, det innebär att du med din snipa motorseglare kan famföra den med helt andra regler än jag kan med min 2,5 meters gummibåt och 7,5 hk. Och detta inlägg handlar inte om vem som får vad eller om avundsjuka. Det handlar om allas säkerhet på sjön, det är därför lagen kommit till. Jag reagerar på att en lag ska gälla samtliga hur skulle det se ut om vi alla skaffade promillebåtar segelbåt under tio meter eller snipa under tio meter och åkte omkring berusade. Du måste väl ändå hålla med om att en segelbåt som väger 5-6 ton orsakar stora skador på en lite ht båt vid kollision oavsett fart, ditt resonemang här håller inte. En båt är en båt och är den utrustad med nån annan drivkraft än åror ska den omfattas av 0,2 lagen, annars är inte lagen förtroende ingivande, och kommer heller inte att respekteras. Träffade ett gäng i somras som köpt sig just en promillebåt snipa 8 knop 9,90 lång. Se där vilken fantastisk lag.

 

Ditt resonemang blir lite så här, bil måste du köra nykter för den är tung och går fort, men moped går sakta och är lätt och orsakar då inga skador. Så den får du framföra onykter.

 

 

Jag vet inte hur fort din lilla gummibåt kan gå, men det är klart att körde du på min 4,5 ton tunga motorseglare med din gummibåt i 15 knop, så skulle det i det närmaste inte påverka min motorseglare alls, men du skulle kunna skada dig rejält. 

 

Precis som dom ungdomarna som körde hem från krogen här i Sotenäs i en liten sportbåt, en sommarnatt för några år sen. Föraren glömde, i sitt berusade tillstånd, att det låg en ö i vägen som han brukade runda. I stället körde han rakt på. Åtminstone en av passagerarna blev väldigt illa skadad.

 

Skulle jag köra på nämnda sportbåt med min motorseglare, i min maxfart - knappt 6 knop - så skulle jag, om jag träffade "rätt" kunna åstadkomma åtskillig skada.

 

Vilka båtar som lagen gäller är ju en gränsdragningsfråga och lagstiftare har dragit just den gränsen som man har dragit. Då finns det ju i gräslandet sånt som kan uppfattas som orättvist. Det är ju precis det som du säger. 

 

Sen hade det väl varit underbart om alla hade haft segelbåtar. Tänk vilken ro det hade blivit på sjön.

 

Nu spelar det ju mig ingen roll om lagen skulle omfatta alla båtar. Kan nog ganska detaljerat kunna redovisa de sprithaltiga drycker jag inmundigat de senaste 67 åren. Känner dessutom inget som helst behov av att förlänga den listan.

 

Det viktiga i sammanhanget är att förare av stora och snabba båtar är nyktra närde framför sina båtar. Några kör som om de "hade huvudet under armen och ingen arm har". Troligtvis är det samma personligheter som kör som idioter när de kör bil.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Ja lagen är fel utformad, en båt är en båt......

 

Hellre än en lag som är felaktig, så hade jag sett ett förarbevis, där man lärt sig nautisk kompetens, sjövett och att få lära sig visa hänsyn mot andra, de hade varit bra mycket bättre än en 0,2 lag som inte mynnar till nåt annat än att de flesta ignorerar den.

 

 

"De flesta ignorerar den." - Hur menar du då? Att de flesta kör båt med över 0,2?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

 

Du har nog inte läst VAD jag skrivit, har inte diskuterat fart över huvud taget, ett motorfordon är ett motorfordon, således är en båt en båt, man kan inte skilja på äpplen och päron, sitter en motor i en båt ska den omfattas av 0,2 lagen, eller segelbåt.  Jag kan stoppa i en lite albin motor i min epoca och tuffa runt i sex knop det är fortfarande en båt med motor. Varför göra skillnad i en lag om alkohol vs körning. Idioti. Men läs gärna igen inlägget begrunda var för det ska vara skillnad // Peter

 

 

 

Jo - jag har läst vad du skrivit.

 

Du tog inte upp aspekten fart det var jag, det var därför jag skrev att du nog gjort en liten "tankemiss".

 

Det är farten som är viktig i sammanhanget, inte den absoluta rättvisan. "Får inte jag dricka så mycket jag vill på sjön så skall ingen annan heller få det - skit samma vad det är för båt"

 

Fast du kanske inte läste mitt inlägg där jag hade noterat hur långt olika snabba båtar kommer på en minut.

 

Är man snörfull och ror en roddbåt och ror på en ö eller en annan båt, ramlar man möjligtvis baklänges och får en bula i skallen. Då får man faktiskt skylla sig själv. Det kan naturligtvis bli så illa att man bryter nacken och dör och då spelar det kanske inge roll för roddarens egen del. Sen kan det ju bli ett mellanting och vi gemensamt får ta hand om den förlamade mannen som rodde snorfull in i tex en annan båt - eller vad det nu var.

 

Kör man en snabb motor och är lite salongsberusad, så känner man sig troligtvis som värdens bästa båtförare och tror att man har stenkoll. Jag är inte lika säker på det. Den skada en stor och snabb båt kan åstadkomma är avsevärd.

 

Sen är det ju så att om man har den mängd alkohol i blodet som lagen medger, så är man nykter och det bör man va om man kör stora och/eller snabba båtar.

 

Kör man båtar som bara går i deplacementsfart så kan man säkert ha lite mer alkohol i blodet, utan att det påverkar framförandet mer än måttligt.

 

Sen får ju var och en ha vilka åsikter och dra vilka slutsatser som helst.

 

Nu har du nog inte tänkt riktigt klart!!

 

För om du framför en snipa i 9 knop som väger säg 4 ton så orsakar den mer skada med sitt tonage, än vad en gummibåt på 2,5 meter gör med en 7,5 hästar motor. Förstår du inte den liknelsen Tommy är du naiv. Det rimmar illa tycker jag, det innebär att du med din snipa motorseglare kan famföra den med helt andra regler än jag kan med min 2,5 meters gummibåt och 7,5 hk. Och detta inlägg handlar inte om vem som får vad eller om avundsjuka. Det handlar om allas säkerhet på sjön, det är därför lagen kommit till. Jag reagerar på att en lag ska gälla samtliga hur skulle det se ut om vi alla skaffade promillebåtar segelbåt under tio meter eller snipa under tio meter och åkte omkring berusade. Du måste väl ändå hålla med om att en segelbåt som väger 5-6 ton orsakar stora skador på en lite ht båt vid kollision oavsett fart, ditt resonemang här håller inte. En båt är en båt och är den utrustad med nån annan drivkraft än åror ska den omfattas av 0,2 lagen, annars är inte lagen förtroende ingivande, och kommer heller inte att respekteras. Träffade ett gäng i somras som köpt sig just en promillebåt snipa 8 knop 9,90 lång. Se där vilken fantastisk lag.

 

Ditt resonemang blir lite så här, bil måste du köra nykter för den är tung och går fort, men moped går sakta och är lätt och orsakar då inga skador. Så den får du framföra onykter.

 

 

Jag vet inte hur fort din lilla gummibåt kan gå, men det är klart att körde du på min 4,5 ton tunga motorseglare med din gummibåt i 15 knop, så skulle det i det närmaste inte påverka min motorseglare alls, men du skulle kunna skada dig rejält. 

 

Precis som dom ungdomarna som körde hem från krogen här i Sotenäs i en liten sportbåt, en sommarnatt för några år sen. Föraren glömde, i sitt berusade tillstånd, att det låg en ö i vägen som han brukade runda. I stället körde han rakt på. Åtminstone en av passagerarna blev väldigt illa skadad.

 

Skulle jag köra på nämnda sportbåt med min motorseglare, i min maxfart - knappt 6 knop - så skulle jag, om jag träffade "rätt" kunna åstadkomma åtskillig skada.

 

Vilka båtar som lagen gäller är ju en gränsdragningsfråga och lagstiftare har dragit just den gränsen som man har dragit. Då finns det ju i gräslandet sånt som kan uppfattas som orättvist. Det är ju precis det som du säger. 

 

Sen hade det väl varit underbart om alla hade haft segelbåtar. Tänk vilken ro det hade blivit på sjön.

 

Nu spelar det ju mig ingen roll om lagen skulle omfatta alla båtar. Kan nog ganska detaljerat kunna redovisa de sprithaltiga drycker jag inmundigat de senaste 67 åren. Känner dessutom inget som helst behov av att förlänga den listan.

 

Det viktiga i sammanhanget är att förare av stora och snabba båtar är nyktra närde framför sina båtar. Några kör som om de "hade huvudet under armen och ingen arm har". Troligtvis är det samma personligheter som kör som idioter när de kör bil.

 

Ja lagen är fel utformad, en båt är en båt......

 

Hellre än en lag som är felaktig, så hade jag sett ett förarbevis, där man lärt sig nautisk kompetens, sjövett och att få lära sig visa hänsyn mot andra, de hade varit bra mycket bättre än en 0,2 lag som inte mynnar till nåt annat än att de flesta ignorerar den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om alkolagen skulle tas bort för bil.. vad skulle hända?

Jag tror fler skulle dricka lite för mycket och köra, vad tror du?

Dom som dricker och kör idag påverkas inte av skärpt lagstiftning eller regler om förarbevis/körkort mm. Dom kör ändå.

Ser åxå det självklara i kopplingarna: hastighet-vikt... storlek vetefan var gränsen borde vara.

Jag skulle bli förvånad om det framkom att det skett en massa olyckor skapade av segelbåtar p.g.a. alkohol där föraren "befälhavaren" inte är den "typen" som även regelmässigt kör bil på fyllan.

Hur verkligheten är gällande det och andra olyckor vore intressant att veta om det är utrett/analyserat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om alkolagen skulle tas bort för bil.. vad skulle hända?

Jag tror fler skulle dricka lite för mycket och köra, vad tror du?

Dom som dricker och kör idag påverkas inte av skärpt lagstiftning eller regler om förarbevis/körkort mm. Dom kör ändå.

Ser åxå det självklara i kopplingarna: hastighet-vikt... storlek vetefan var gränsen borde vara.

Jag skulle bli förvånad om det framkom att det skett en massa olyckor skapade av segelbåtar p.g.a. alkohol där föraren "befälhavaren" inte är den "typen" som även regelmässigt kör bil på fyllan.

Hur verkligheten är gällande det och andra olyckor vore intressant att veta om det är utrett/analyserat.

Nu har jag följt denna tråd med spänning. Jag vet inte om jag är korkad eller lite udda. Men jag tycker faktiskt att man INTE ska köra båt om man har druckit alkohol oavsett storlek eller fart eller om det är 0,2 eller mer. tycker helt enkelt inte det hör ihop alls. Samma gäller om det är en bil, traktor, åkgräsklippare eller moped.

 

När jag läser tråden så försöker jag se det från ett annat håll. Jag är pilot. Skulle någon vilja flyga med mig om jag ens tagit en folköl??

Tyvärr så är jag rökare och kommer ihåg vilket liv det var för ca 10 år sedan när det skulle bli förbjudet att röka på restauranger och nattklubbar. Vilket liv det var på alla, krogarna skulle gå i konkurs mm.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båt till salu. Lite dyr kan jag tycka, särskilt om man betänker gångtiden.

post-96037-0-01161500-1471451567_thumb.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Om alkolagen skulle tas bort för bil.. vad skulle hända?

Jag tror fler skulle dricka lite för mycket och köra, vad tror du?

Dom som dricker och kör idag påverkas inte av skärpt lagstiftning eller regler om förarbevis/körkort mm. Dom kör ändå.

Ser åxå det självklara i kopplingarna: hastighet-vikt... storlek vetefan var gränsen borde vara.

Jag skulle bli förvånad om det framkom att det skett en massa olyckor skapade av segelbåtar p.g.a. alkohol där föraren "befälhavaren" inte är den "typen" som även regelmässigt kör bil på fyllan.

Hur verkligheten är gällande det och andra olyckor vore intressant att veta om det är utrett/analyserat.

Nu har jag följt denna tråd med spänning. Jag vet inte om jag är korkad eller lite udda. Men jag tycker faktiskt att man INTE ska köra båt om man har druckit alkohol oavsett storlek eller fart eller om det är 0,2 eller mer. tycker helt enkelt inte det hör ihop alls. Samma gäller om det är en bil, traktor, åkgräsklippare eller moped.

 

När jag läser tråden så försöker jag se det från ett annat håll. Jag är pilot. Skulle någon vilja flyga med mig om jag ens tagit en folköl??

Tyvärr så är jag rökare och kommer ihåg vilket liv det var för ca 10 år sedan när det skulle bli förbjudet att röka på restauranger och nattklubbar. Vilket liv det var på alla, krogarna skulle gå i konkurs mm.

Pilot... en folköl.. :)

Det har nog runnit en och annan liter alkohol både i och utanför cocpitar.. innan "allmänheten" fick upp ögonen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Angående den med högst nautisk kompetens är det ren skrämselpropaganda. Man menar att lagen KAN tolkas så, men mig veterligen har så aldrig skett i rätten. Tidigare hävdades det också att man kunde åka fast om någon sa typ "lägg till vid bryggnocken" eller att alla passagerare kunde åka fast, vilket såklart skulle göra det jobbigt på finlandsfärjan.

 

På min båt är det jag som ägare och ingen annan som beslutar om vem som är skeppare/befälhavare. Det är ju ganska enkelt egentligen och har inget med 0,2-lagen att göra.

 

Jag äger båten tillsammans med min fru, så vi kan nog turas om att vara befälhavare (genus).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I dagens Bohusläning stod en artikel om 0,2 lagen och dess efterlevnad.

 

Enligt artikeln är det mindre båtförare som är berusade på sjön i dag, än när lagen infördes, samtidigt som man drar slutsatsen att de båtägare som redan har alkoholproblem rår ingen lag på.

 

http://www.bohuslaningen.se/nyheter/uddevalla/f%C3%A5-d%C3%B6ms-f%C3%B6r-sj%C3%B6fylleri-i-bohusl%C3%A4n-1.3684602

Det enda som är intressant i sammanhanget är hur det har påverkat olycksstatistiken. Hur många som har druckit en öl är annars ungefär lika intressant att veta som hur många som druckit en kopp kaffe. Att försöka påvisa lagens effektivitet genom statistik på hur många som dömts är ju infantilt och säger absolut ingenting om det som lagen kom till för. Det var vad jag minns, inte att lagföra så många som möjligt utan att minska antalet olyckor.

Det enda positiva är väl att man verkar ha kommit till insikt att lagen inte kan bota alkoholister.

Redigerad av Riro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I dagens Bohusläning stod en artikel om 0,2 lagen och dess efterlevnad.

 

Enligt artikeln är det mindre båtförare som är berusade på sjön i dag, än när lagen infördes, samtidigt som man drar slutsatsen att de båtägare som redan har alkoholproblem rår ingen lag på.

 

http://www.bohuslaningen.se/nyheter/uddevalla/f%C3%A5-d%C3%B6ms-f%C3%B6r-sj%C3%B6fylleri-i-bohusl%C3%A4n-1.3684602

Hur små är dom idag?

Är det medel-längd eller vikt dom går på....

Eller är det fler kvinnor som är berusade numera?

Egentligen borde det ju dra fler med alkoholberoende till båtlivet eftersom det ju finns en lagstadgad plats, form, storlek... där det är acceptabelt.. i stora delar av samhället är det ju inte det...

Ps. Ursäkta men kunde inte låta bli.... kram Ds.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

I dagens Bohusläning stod en artikel om 0,2 lagen och dess efterlevnad.

 

Enligt artikeln är det mindre båtförare som är berusade på sjön i dag, än när lagen infördes, samtidigt som man drar slutsatsen att de båtägare som redan har alkoholproblem rår ingen lag på.

 

http://www.bohuslaningen.se/nyheter/uddevalla/f%C3%A5-d%C3%B6ms-f%C3%B6r-sj%C3%B6fylleri-i-bohusl%C3%A4n-1.3684602

Hur små är dom idag?

Är det medel-längd eller vikt dom går på....

Eller är det fler kvinnor som är berusade numera?

Egentligen borde det ju dra fler med alkoholberoende till båtlivet eftersom det ju finns en lagstadgad plats, form, storlek... där det är acceptabelt.. i stora delar av samhället är det ju inte det...

Ps. Ursäkta men kunde inte låta bli.... kram Ds.

 

Låter ju inte bra, riskerar man nu att möta en massa packade dvärgar på sjön?  :huh:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Jag har inget emot 0,2 lagen, MEN den är F E L !!!

 

En båt är en båt och man kan inte skilja på båtar hur fort de går eller hur långa de är idiotiskt.

 

 

Fast jag tror du gör en liten tankemiss

 

En båt som kör i 30 knop förflyttar sig 926 meter på en minut.

 

kör båten i 15 knop förflyttar den sig 463 meter på en minut.

 

Eftersom du tog upp en snipa som gör 6 knop kan man enkelt räkna ut att snipan vid 6 knop förflyttar sig 185 meter på en minut.

 

Hur snabbt man orkar ro en eka vet jag egentligen inte, men man kommer inte upp i några större hastigeter.

 

Vid en knop ror man 31 meter på en minut.

skulle man kunna pressa upp farten med rodd till två knop blir det ju det dubbla 62 meter på en minut - fast man kan nog inte hålla på så länge.

 

Dessutom väger ekan väldigt lite och en stor motorbåt med stora fartresurser ett antal ton.

 

Det är inte farten i sig som dödar - det är smällen.

 

eller som nån fyndigt översatte det till engelska;

 

"It's not the speed that kills - it is the smell"

Du har nog inte läst VAD jag skrivit, har inte diskuterat fart över huvud taget, ett motorfordon är ett motorfordon, således är en båt en båt, man kan inte skilja på äpplen och päron, sitter en motor i en båt ska den omfattas av 0,2 lagen, eller segelbåt. Jag kan stoppa i en lite albin motor i min epoca och tuffa runt i sex knop det är fortfarande en båt med motor. Varför göra skillnad i en lag om alkohol vs körning. Idioti. Men läs gärna igen inlägget begrunda var för det ska vara skillnad // Peter

Jag kan faktiskt se en poäng i att göra skillnad på båt och båt. Nämligen att vissa båtar på grund av sin storlek och maxfart kräver förarbevis. Andra båtar kräver ingen kunskap alls, inte ens en åldersgräns.

Så om jag leker med tanken, skulle min ettåriga son få låna min snipa som gör 6 knop? Nä.

Skulle jag kunna tänka mig att ställa t.ex Thallattha vid rodret när han druckit två öl? Ja, visst.

 

Sen är det ju förvisso lite märkligt att alkoholreglerna inte går hand i hand med kraven på förarbevis, varför de inte valt samma storlek/maxfart som brytpunkt. Det hade känts mer logiskt.

 

Min poäng är att de båtar som inte ställer några krav på föraren, de som en ettåring får framföra lagligt, rimligtvis inte borde ha lika stränga krav på nykterheten.

Inför man krav på "båtkörkort" för samtliga båtar så hamnar frågan dock i ett helt annat ljus. Då har man ställt krav på att föraren ska kunna köra båt. Då kan man även straffa föraren för att han kört när han INTE kan köra båt, dvs när han är drucken.

Den lagen finns inte idag! Du får köra fast du inte har en blekaste aning om hur man gör. Så vad skulle det göra för skillnad om du dessutom är lite drucken och fortfarande inte vet vad du gör?

 

Sen kan man ju faktiskt åka dit på att köra drucken i en långsam båt också, om det märks att man är drucken. Man slipper bara undan rutinblåsningarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

Jag har inget emot 0,2 lagen, MEN den är F E L !!!

 

En båt är en båt och man kan inte skilja på båtar hur fort de går eller hur långa de är idiotiskt.

 

 

Fast jag tror du gör en liten tankemiss

 

En båt som kör i 30 knop förflyttar sig 926 meter på en minut.

 

kör båten i 15 knop förflyttar den sig 463 meter på en minut.

 

Eftersom du tog upp en snipa som gör 6 knop kan man enkelt räkna ut att snipan vid 6 knop förflyttar sig 185 meter på en minut.

 

Hur snabbt man orkar ro en eka vet jag egentligen inte, men man kommer inte upp i några större hastigeter.

 

Vid en knop ror man 31 meter på en minut.

skulle man kunna pressa upp farten med rodd till två knop blir det ju det dubbla 62 meter på en minut - fast man kan nog inte hålla på så länge.

 

Dessutom väger ekan väldigt lite och en stor motorbåt med stora fartresurser ett antal ton.

 

Det är inte farten i sig som dödar - det är smällen.

 

eller som nån fyndigt översatte det till engelska;

 

"It's not the speed that kills - it is the smell"

Du har nog inte läst VAD jag skrivit, har inte diskuterat fart över huvud taget, ett motorfordon är ett motorfordon, således är en båt en båt, man kan inte skilja på äpplen och päron, sitter en motor i en båt ska den omfattas av 0,2 lagen, eller segelbåt. Jag kan stoppa i en lite albin motor i min epoca och tuffa runt i sex knop det är fortfarande en båt med motor. Varför göra skillnad i en lag om alkohol vs körning. Idioti. Men läs gärna igen inlägget begrunda var för det ska vara skillnad // Peter
Jag kan faktiskt se en poäng i att göra skillnad på båt och båt. Nämligen att vissa båtar på grund av sin storlek och maxfart kräver förarbevis. Andra båtar kräver ingen kunskap alls, inte ens en åldersgräns.

Så om jag leker med tanken, skulle min ettåriga son få låna min snipa som gör 6 knop? Nä.

Skulle jag kunna tänka mig att ställa t.ex Thallattha vid rodret när han druckit två öl? Ja, visst.

 

Sen är det ju förvisso lite märkligt att alkoholreglerna inte går hand i hand med kraven på förarbevis, varför de inte valt samma storlek/maxfart som brytpunkt. Det hade känts mer logiskt.

 

Min poäng är att de båtar som inte ställer några krav på föraren, de som en ettåring får framföra lagligt, rimligtvis inte borde ha lika stränga krav på nykterheten.

Inför man krav på "båtkörkort" för samtliga båtar så hamnar frågan dock i ett helt annat ljus. Då har man ställt krav på att föraren ska kunna köra båt. Då kan man även straffa föraren för att han kört när han INTE kan köra båt, dvs när han är drucken.

Den lagen finns inte idag! Du får köra fast du inte har en blekaste aning om hur man gör. Så vad skulle det göra för skillnad om du dessutom är lite drucken och fortfarande inte vet vad du gör?

 

Sen kan man ju faktiskt åka dit på att köra drucken i en långsam båt också, om det märks att man är drucken. Man slipper bara undan rutinblåsningarna.

Klart tänkvärt.

Dubbelt dilemma om det är en 1-17- åring som e full... vem har langat?

Redigerad av Caribic410
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag kan faktiskt se en poäng i att göra skillnad på båt och båt. Nämligen att vissa båtar på grund av sin storlek och maxfart kräver förarbevis. Andra båtar kräver ingen kunskap alls, inte ens en åldersgräns.

 

 

Håller i stort sett med dig i det du skriver i ditt inlägg.

 

En liten detalj som jag måste ha missat, är att man för att få framföra vissa båtar pga sin storlek och maxfart måste ha förarbevis.

 

Vad är det för båtar!?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Menas nog kustskeppar... fast det förstod du nog.

:)

 

Att man måste ha skepparexamen för att få va befälhavare på vissa fritidsbåtar det vet jag ju mycket väl.

 

Men nu stod det ju att det krävdes förarbevis för att få framföra vissa stor och snabba båtar.

 

Förarbevis är ju egentligen ingen "Nautisk kompetens", men det är ju en väldigt bra utbildning för det stora flertalet fritidbåtsägare. I dag är det väl så att studieförbunden ofta kräver att man har förarbevis för att få läsa kustskepparn.

 

 Har man en fritidsbåt eller tom om man ofta är ute med en fritidsbåt - som passagerare - så bör man ha "förarbevis". Då har man ju fått lära sig det väsentliga av det regelmässiga, när det gäller sjölivet.

 

Det hade ju inte varit fel om det var krav på nån liknande utbildning där det ingått en höghastighetsdel för att få framföra de båtar som 0,2-lagen omfattar.

 

Då hade det ju gällt även min gummibåt på 2,1 meter, om jag hade satt en 7 hk snurra på den. Nu tar jag det med ro.

 

För min motorseglare på 4,5 ton, får klara mig med det jag kommer ihåg av det jag lärde mig när jag läste skepparexamen 1970 och av alla misstag jag gjort sen dess.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo så stog det... den som skrev vet,förhoppningsvis, vad hen menade.

Jag har heller inte sett eller hört om någon regel/lag som föreskriver förarbevis.

Därför "läste" jag skepparexamen... kan såklart ha "läst" fel.. erkänner

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo så stog det... den som skrev vet,förhoppningsvis, vad hen menade.

Jag har heller inte sett eller hört om någon regel/lag som föreskriver förarbevis.

Därför "läste" jag skepparexamen... kan såklart ha "läst" fel.. erkänner

 

Sån´t är livet ( – en sång framförd 1961 av Anita Lindblom, en svensk cover av "You Can Have Her".)

Ibland gör man fel och det blir rätt.

Ibland gör man rätt och det blir ändå fel.

 

Hur man än vänder sig så har man ändan bak.   :wacko: 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jo så stog det... den som skrev vet,förhoppningsvis, vad hen menade.

Jag har heller inte sett eller hört om någon regel/lag som föreskriver förarbevis.

Därför "läste" jag skepparexamen... kan såklart ha "läst" fel.. erkänner

Sån´t är livet ( – en sång framförd 1961 av Anita Lindblom, en svensk cover av "You Can Have Her".)

Ibland gör man fel och det blir rätt.

Ibland gör man rätt och det blir ändå fel.

 

Hur man än vänder sig så har man ändan bak. :wacko:

Kaske därifrån uttrycket "bakofram" kommer.

:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Jo så stog det... den som skrev vet,förhoppningsvis, vad hen menade.

Jag har heller inte sett eller hört om någon regel/lag som föreskriver förarbevis.

Därför "läste" jag skepparexamen... kan såklart ha "läst" fel.. erkänner

Sån´t är livet ( – en sång framförd 1961 av Anita Lindblom, en svensk cover av "You Can Have Her".)

Ibland gör man fel och det blir rätt.

Ibland gör man rätt och det blir ändå fel.

 

Hur man än vänder sig så har man ändan bak. :wacko:

Kaske därifrån uttrycket "bakofram" kommer.

:)

 

 

Nu läste jag lite hastigt och slarvigt och tyckte du skrev "Bakom foten"

 

Lätt det är att få nåt om bakfoten.

 

Skulle egentligen gå in och titta på väderstationen på Hållö, för att se vilken rikning vinde har där.

 

Hos en granne i söder - en bit bort - står vimpeln som om de blåste syd väst. Hos närmaste  grannen i norr, står vimpeln som om det blåste nord ost.

 

Väderstationen på Hållö angav nno runt 4m/sek och 14,7 grader 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Luftvirvlar runt byggnader och bergsknallar är inte ovanliga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...