Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
mofanza

Justering av båtbockar (press&son och ev andra)

Rekommendera Poster

Hej,

Jag har 2 st. minibockar från Press&Son som jag tänkte lägga upp båten på under vintern. Jag skulle dock behöva lite tips för hur man ska justera dem för optimal stabilitet osv. 

En annan fråga är också om någon vet om de räcker för min båt. Enligt Press&son så behövs ett mittstöd för min båt (yamarin 575 + utombordare 115hk). Minibocken är för båtar upp till 700 kg men enligt mitt varv "borde de räcka till" medans press&son säger att man bör ha ett mittstöd.  

I så fall, finns tips på var man köper ett enkelt mittstöd?

 

Tack för hjälpen! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har åxå en slags bockar... mina e justerbara uppochner-riktning.

Om dina e de så kan du väl bara stälka en stubbe eller liknande mitt under och ha bockarna akter å för om

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är märkligt och oproffesionellt att speca bockar efter båtens vikt. De bör kunna svara på vad som är max tillåtna belastning för varje bock.

Alla båtar har ju inte samma viktfördelning.

 

Angående justering vill man inte att båten hänger i stöttorna utan vikten skall fördelas så att det mesta tas av båtens köl som står. Sidorna ska hålla upp lite vikt, men framför allt stabilisera rörelsen i sidled. Att båten står helt still utan glapp med jämnt tryck från alla stöttor är målet.

 

När båten står pallad, justera först så att den blir rak och känn sedan att alla stöttor är lika tröga att skruva på. Det brukar bli lagom.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som jag läser har TS bockar dvs. en horisontell metallbalk med en svetsad konstrution i varje ända, båten står mitt på den aktuella balken, balkarna är plaserade tvärs kölen en i närheten av aktern en i närheten av fören.

 

Dessa bockar klarar en belastning av 700 kg enligt TS uppgifter, vilket även är min erfarenhet.

 

Skulle man vara nervöst lagd och inte vill köpa de färdiga stöd som finns att plasera mitt under balken, där balk och köl korsar varandra, kan man bygga upp en stödpunkt med lite virke som staplas upp tills det ligger emot balken.

 

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som jag läser har TS bockar dvs. en horisontell metallbalk med en svetsad konstrution i varje ända, båten står mitt på den aktuella balken, balkarna är plaserade tvärs kölen en i närheten av aktern en i närheten av fören.

 

Dessa bockar klarar en belastning av 700 kg enligt TS uppgifter, vilket även är min erfarenhet.

 

Skulle man vara nervöst lagd och inte vill köpa de färdiga stöd som finns att plasera mitt under balken, där balk och köl korsar varandra, kan man bygga upp en stödpunkt med lite virke som staplas upp tills det ligger emot balken.

 

 

 

Kalle

 

 

Tack för alla svar. Jo, det känns som att jag kör på lite brädor under metallbalken i aktern. Borde ju räcka tycker man.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...