Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
maxtreme

Laga stort hål i plast båt

Rekommendera Poster

Hej.

Är på väg att få mig en båt som tyvärr måste lagas. Det har varit ett hål under vattenlinjen som denna ägare har kapat upp för att laga men det har aldrig blivit gjort. Så min fråga är hur man ska gå tillväga att plast igen det ? Hålet är 45 cm långt och 9 cm brett.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

post-109623-0-49546700-1470686190_thumb.jpeg

Så här ser skadan ut

Redigerad av maxtreme

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan du komma åt att slipa och plasta från bägge sidorna!?

 

När jag tittar på din bild, så skulle jag - om jag gjort jobbet slipat bort lite mer gelcoat.

 

Man brukar tala på en utkoning på 1:12.

 

Är skrovet 5 mm så blir utkoningen 60 mm. Sen skall man inte va snål med att slipa bort gelcoaten och absolut inte lämna nån bottenfärg där man kan råka plasta.

 

Då kan det se ut så här efteråt.

 

 

post-106994-0-29561800-1470725282_thumb.jpg

 

Utan att ha sett skadan i verkligheten skulle jag nog slipa bort lite mer gelcoat runt om tex som det rödmarkerade.

 

Hur är det där jag markerat gult.

 

post-106994-0-42066000-1470725404_thumb.jpeg

 

Kommer du åt att plasta från bägge sidor, tycker jag att jobbet blir lite enklare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blir tyvärr svårt att komma åt båda sidorna. Har inte själv sett skadan utan bara på bild. Hur lägger man enklast igen hålet ? Man måste väl ha ett mothåll på insidan för att kunna plasta ? Funkar det med en typ ett tunt aluminium nät ?

 

Sett nån film på internet där han använde ett plast lock från en godisburk men det är som svårt att använda en sån om jag vill lägga igen hela hålet på en gång.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade lagat skadan med epoxy och väv som jag brukar köpa på BILTEMA.

 

Eftersom skadan är precis i "lanningen" dvs - där det ena bordet möter nästa - så blir det ju lite besvärligare.

 

Hade tagit en aluminiumskiva eller kanske en träbit som jag klätt med plast.

 

På den hade jag laminerat upp ett par bitar epoxylaminat ca 2 mm tjock (6 lager väv) och som är några cm längre än hålet och ett par cm bredare än kanten på hålet och fram till "Lanningen"

Som på bilden.

 

post-106994-0-67334200-1470820197_thumb.jpeg

 

Hade tagit ett sandpapper och slipar/ruggat upp/rengjort utan på baksidan hålet. Torkat av med acceton.

 

Även slipat över ytan på laminatskivorna. Den sida som blir mot hålet. Borrat några tex 5 mm hål i båten vid de röda och gula plupparna. blandat lite spackel av epoxy och mickrobalonger och laggt på kanterna på den ena skivan. Fört in den i hålet, ungefär som på skissen. borrat ett hål i skivan genom hålet i båten tex 2,5 mm och dragit i en montageskruv. Skivan kan man ju hålla med ena handen medan man gör det momentet. Sen borrat i de övriga hålen och dragit i montageskruvar.

 

Jag gillar montageskruvar med sin stora skalle och använder det väldigt mycket. 12 mm räcker länge i det här fallet.

 

post-106994-0-52311500-1470820702_thumb.jpg

 

Nästa skiva blir ju lite besvärligare, men om man börjar med den gula kan man kanske hålla den röda med fingrarna eller stoppa in en brädbit som håller upp den röda medans man skruvar fast den. Ett alternativ är ju att man borrar två hål i skivan på lämpligt avstånd som man håller skivan i, ev straffar fast den över tex en träpinne.

 

När man väl fått skruvat fast skivorna och torkat bort överflödet av epoxyspacklet låter man det torka  - för min del tills nästa dag.

 

En lätt avslipning med maskin. Brukar köra med en liten vinkelslip med en Flapdisc kornstorlek 40 till sånt.

 

http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Slip-och-Kap/Ovrigt/Flapdisc-2000017845/

 

 

 

Sen lägger du bara på ett antal lager glasfiberväv i epoxy så du får rätt tjocklet.

 

Man kan ju lägga ett lager först som man bara låter hänga ner i lanningen och kanske formar till med en pensel, så att väven inte sticker ut - om den skulle göra det. Då får man en "form" att spackla på om man är ambitiös och fixar rätt profil direkt . Sen är det bara att laminera fast vävbit på vävbit tills du nått rätt tjocklek.

 

En lätt avslipning och spackla ev - med spackel av microbalonger och epoxy.

 

Det duger naturligtvis med polyester och matta - rent hållfastihetsmässigt, men det luktar så mycket. Sen har epoxy sina faror - allergisk bl.a.

 

http://www.biltema.se/sv/Bat/Kemikalier/Polyester-och-Epoxi/Lamineringsepoxi-2000020523/

http://www.biltema.se/sv/Bat/Kemikalier/Glas--och-Kolfiber/Glasfibervav-2000023907/

http://www.biltema.se/sv/Bat/Kemikalier/Ovrigt/Mikroglasballonger-2000020410/

http://www.biltema.se/sv/Bygg/Farg-och-Fog/Roller/Aluminiumroller-2000020229/

Aceton

billiga penslar

Blandningskärl

trasor

skyddshandskar

andningsmask, gärna en bättre.

handverktyg mm mm

 

Epoxy blandar men först i ett kärl noggrant, skrapar över all noggrant i en ren bunke och blandar igen noggrant.

 

Jag har en egen mätmetod när det gäller tvåkomponentsprodukter. Kan förklara den vid behov (med risk för att bli idiotförklarad  :) - igen)

 

Ja det finns ju många sätt att göra ett sånt jobb på och många olika lösningar, och detta är ett.

 

 

 

 

Redigerad av Thallatha
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar så vänligt för ett väl utfört svar !

 

Några följdfrågor. Har plastat några båtar men inte i denna storlek på hål  :)

 

Ursäkta min dumhet men vill ju få detta rätt då det ska ligga under vatten och bör både hålla och vara tät. Det räcker inte med att lägga en tex aluminium bit som jag skruvar fast över hålet som jag sedan plastar över ? 

 

Vad menar du med lanningen ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar så vänligt för ett väl utfört svar !

 

Några följdfrågor. Har plastat några båtar men inte i denna storlek på hål  :)

 

Ursäkta min dumhet men vill ju få detta rätt då det ska ligga under vatten och bör både hålla och vara tät. Det räcker inte med att lägga en tex aluminium bit som jag skruvar fast över hålet som jag sedan plastar över ? 

 

Vad menar du med lanningen ?

 

Det går naturligtvis att lägga in ett främmande material i skrovet och plasta mot den, men sånt bjuder mig emot.

 

Dessutom blir det ju lite som om du kunde plasta från bägge sidorna om du limmar in en större laminatbit innanför skrovet och sen laminerar fast det ytter skiktet i det inre.

 

"Lanning" är där (enkelt förklarat) två bord möte. Det är ju egentligen på träbåtar, men eftersom din båt i princip är en avgjutning av en träbåt, för att få en träbåtskänsla, så blir ju utseendet som en träbåt.

 

Eftersom jag inte känner till benämningen på just de punkterna på en plastbåt och det blir så omständligt att i ord förklara just den punkten, så brukar jag använda den ursprungliga benämningen - Lanning.

 

Då förstår ju all (åtminstone alla träbåtbyggare  :P )

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och vi andra lär oss något nytt:)

 

Tackar så vänligt för ett väl utfört svar !

 

Några följdfrågor. Har plastat några båtar men inte i denna storlek på hål  :)

 

Ursäkta min dumhet men vill ju få detta rätt då det ska ligga under vatten och bör både hålla och vara tät. Det räcker inte med att lägga en tex aluminium bit som jag skruvar fast över hålet som jag sedan plastar över ? 

 

Vad menar du med lanningen ?

 

Det går naturligtvis att lägga in ett främmande material i skrovet och plasta mot den, men sånt bjuder mig emot.

 

Dessutom blir det ju lite som om du kunde plasta från bägge sidorna om du limmar in en större laminatbit innanför skrovet och sen laminerar fast det ytter skiktet i det inre.

 

"Lanning" är där (enkelt förklarat) två bord möte. Det är ju egentligen på träbåtar, men eftersom din båt i princip är en avgjutning av en träbåt, för att få en träbåtskänsla, så blir ju utseendet som en träbåt.

 

Eftersom jag inte känner till benämningen på just de punkterna på en plastbåt och det blir så omständligt att i ord förklara just den punkten, så brukar jag använda den ursprungliga benämningen - Lanning.

 

Då förstår ju all (åtminstone alla träbåtbyggare  :P )

 

 

Redigerad av Mange249

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2016-08-08 vid 21:44 skrev maxtreme:

Hej.

Är på väg att få mig en båt som tyvärr måste lagas. Det har varit ett hål under vattenlinjen som denna ägare har kapat upp för att laga men det har aldrig blivit gjort. Så min fråga är hur man ska gå tillväga att plast igen det ? Hålet är 45 cm långt och 9 cm brett.

Hej! Den här killen i USA visar hur man fixar med båten, denna video tyckte jag var lysande 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hoppas att trådskaparen lyckades med det under de fyra år som gått... ;)

 

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan skrev raol:

Jag hoppas att trådskaparen lyckades med det under de fyra år som gått... ;)

 

Det får vi hoppas... Tänk så här, om inlägg kommentarer bara upphör som en dagsfärsk tidning. Nu blir tråden levande i dagsaktuella inlägg, nyheter och kommentarer fortsättningsvis och det måste ett forum må bra av att man kan hitta, söka bland alla trådar där vi letar efter kunskap om roliga saker...

Så tänker jag! Som också är nybliven segelbåtfantast igen... 🙂

Redigerad av Steffesmat
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...