Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
SiNteXX

Mercruiser 5.7 - Går inte igång när den är varm

Rekommendera Poster

Nu behöver jag lite hjälp, hoppas att det är någon som har erfarenheter av liknande problem som jag kan dra nytta av här i mitt felsökande. Jag har haft problem med kylningen på min båt men det tycks nu vara åtgärdat. Det som nu återstår är ett problem som jag tror är bränslerelaterat på något sätt.

 

Motorn startar fint när den är kall, den går upp i temp efter en stund och lägger sig runt 60 grader på mätaren. Den går jämt och fint på både tomgång och gaspådrag. Stänger jag av motorn när den är varm och startar den efter 10 sekunder så går den igång lätt.

Om jag däremot värmer upp den lite grann för att sedan slå av den, väntar i 10 minuter så vill den banne mig inte alls starta. Det låter inte ens som att den tänder. Kör jag på startmotorn några gånger och försöker starta så luktar det bensin så jag antar att det betyder att den får soppa som den ska.

 

Motorinfo:

 

Mercruiser 5.7 -89

- Ny förgasare, monterad av en marina. Har varit försökt att ställa in den med blandskruvarna men tyckte inte att det gjorde så stor skillnad så jag ställde tillbaka det till vad jag tror är orginalinställningar (Just nu står blandskruvarna 1,5 varv ut från "botten".)

- Nya tändstift isatta idag i hopp om att det skulle göra något men icke.

 

 

Finns det några idéer, var ska jag börja? Behöver ni mer information?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

soppa kok.  (har du en gammal holley justera ner flotörnivån något, enkelt med skruven /muttan på flotörhuset.)

 

soppa kok.  (har du en gammal holley justera ner flotörnivån något, enkelt med skruven /muttan på flotörhuset.)

 

Eller prova att starta med spjället fullt öppet/fullgas.

Redigerad av Gäst

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Åh, tack fär snabba svar. Jag ska kolla mer på det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har meckat, testat och åter testat lite. Den är ju rätt tjurig motorn, oavsett om den är varm eller kall. Fick tipset att använda choken eftersom den gör att förgasaren suger mer soppa. Den är bortkopplad men ska testa det senare idag. Idag blir det en liten test-tur ut på sjön. Går förhoppningsvis bra denna gång :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att starta med choken hjälpte inte, den är lite tjurig men går igång och går fint i hamn. Har nu istället problem under belastning men jag har lagt upp en ny tråd om det så det här får anses vara avslutat. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

... Och till råga på allt visade det sig att du har cylinderhaveri, right? Ett ev "vapor lock" var alltså det minsta bekymret... Fy, trist, lider med dig!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

... Och till råga på allt visade det sig att du har cylinderhaveri, right? Ett ev "vapor lock" var alltså det minsta bekymret... Fy, trist, lider med dig!

 

Japp, så var det. Inte så underligt att den är svårstartad när cylindrarna är fulla med vatten :(

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...