Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
ehg48

Rengöra dieseltank utan manlucka

Rekommendera Poster

Hej!

 

Ny på forumet sedan idag. Jag hoppas jag prickar rätt forum med mina frågor. Kan se att det finns en 11 år gammal tråd i ämnet men tänker att nya metoder kanske finns idag.

Detta är problemet; Jag har en Sunwind 27 från 1985 med en VP md5c. Motorn har stannat och jag misstänker starkt att det finns klegg/bakterier i tanken. Efter filterbyten osv går den 5 minuter och stannar sedan. Ser då vid insp. att drygt hälften av oljan i finfiltret är borta och tänker att det är den skvätten motorn gått på och sedan stannat pga stopp i tillförseln. I förfiltret ser jag skräp och något geleaktigt Också funderat på matarpumpen men avvaktar med den. Det enda sättet jag hittills kommit på för att göra rent i tanken är att genom påfyllningshålet arbeta med en sug av något slag, tömma, fylla på, skrapa osv osv.....

 

Finns några råd av er erfarna båtmänniskor? Vill tillägga att jag aldrig någonsin hållit på med motorer men har lärt mig något lite under den senaste tiden. Mycket glad och tacksam för alla tankar kring detta hälsar Erik.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bästa sättet brukar vara att såga ett hål i tanken och montera en lucka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du inte ett hål i tanken för en bränslenivågivare?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har provat några olika sätt, mest i förebyggande syfte:

 

1. Töm tanken, antingen med en hävert eller genom att lossa bränsleslangen i filteränden (så att det går att stoppa om det plötsligt rinner för mycket). Kommer det inget pga stopp, blås i slangen.

 

2.. Plocka ur tanken ur båten, ta hem och spola ur med trädgårdsslangen.

 

2 alternativ. Lossa slangen vid tanken, om det sitter nån sorts nippel där ta bort den också för att få en större öppning. Häll lite diesel i tanken och låt det rinna ut. Peta ev. med en ståltråd i utloppet för att lura ut gegglet, funkade för mig.

 

Sen finns det olika sätt att förebygga, kemiska medel, tanka bara RME-fri diesel.

Jag tankar glatt den diesel som finns på vanliga bensinstationer, tömmer tanken till dunkar på hösten, häller tillbaka på våren. Ev. geggel fastnar i filtret i tratten, har aldrig haft problem.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Demonteras tanken, ta en hetvatten högtryckstvätt och skruv av slangen från munstycket, kör ner slangen på med Max värme o flöde, slangen åker runt i tanken o sköljer o tvättar rent, låt den hålla på så någon timme. Sen är det bara o tömma tanken på vatten o sen sätta en dammsugare i påfyllnings hålet någon timme för att suga ut all kondens.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Demonteras tanken, ta en hetvatten högtryckstvätt och skruv av slangen från munstycket, kör ner slangen på med Max värme o flöde, slangen åker runt i tanken o sköljer o tvättar rent, låt den hålla på så någon timme. Sen är det bara o tömma tanken på vatten o sen sätta en dammsugare i påfyllnings hålet någon timme för att suga ut all kondens.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Demonteras tanken, ta en hetvatten högtryckstvätt och skruv av slangen från munstycket, kör ner slangen på med Max värme o flöde, slangen åker runt i tanken o sköljer o tvättar rent, låt den hålla på så någon timme. Sen är det bara o tömma tanken på vatten o sen sätta en dammsugare i påfyllnings hålet någon timme för att suga ut all kondens.

Tror inte att det behövs så häftiga åtgärder som timmar med hetvatten. Det svarta gegglet rinner omkring på botten och tar första bästa chans att rinna ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trewq. Jaja då får han hälla ut det bara så är problemet löst, gör du likadant när du diskar? Vi andra kör diskmaskinen strax över 60 min lika så går tvättmaskinen också minst den tiden.

Själv skulle jag föredra att göra min bränsletank helt ren om jag haft problem med tanken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...