Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Alsarp

Vibrationer/oljud i en 7,4 MPI

Rekommendera Poster

Hej!

Tomgång=tyst och perfekt gång.

1600 rpm vibrationer/oljud likt en dålig knut eller hjullager.

Vid högre varv överträffar förmodligen motorns ljud "oljudet".

Kraften finns i motorn vid ex. planing.

Oljetrycket är onormalt lågt.........samband??? (lätt att tro men.....)

Har haft flera duktiga mekaniker som lyssnat på motorn och samtliga tror inte på sambandet lågt oljetryck och oljud och sammanställer jag hypoteserna så blir dom

1) Oljetryck, byt olja till mineral 40. Den som är i nu vet jag inte vilken kvalité den har men gjord på marina och kan vara 5/30 helsyntet. Den är mkt tunn, som vatten!

2) Oljud. A) Tändspolen klarar inte av att leverera full effekt till alla 8 cylindrarna och därför "missar" tändningen, ibland på 1:an, sedan 5:an osv. dvs misständningen kan drabba vilken cyl som helst och därför kan inget ses på stiften.

 

Sommarn snart slut och paniken börja närma sig!

 

Mkt tacksam för idéer och svar!

 

/p

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade ett liknande problem med oljud, skulle kunna vara ett liknande ljud som du bedkriver.

Det var iaf generatorn som satt löst drog ot den sen lät allt som vanligt igen :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På min båt var det dåliga motorfästen. Motorns normala vibrationer fortplantade sig t skrovet där de förstärktes o gav resonansljud.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Framgår inte om det blir vibrationer när du kör eller när du gasar på vid tomgång. Ang olja så finns det rekommendationer till din motor från tillverkaren. Oavsett detta har jag fått mig till livs att använda mineralolja eller delsyntet med tanke på att båten inte används lika ofta som en bil. Syntetoljan rinner av allting när motorn står. Men helsyntet smörjer annars bättre än mineralolja. Viktigt att det är en marinolja, bättre förmåga att ta åt sig vatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Vibrationerna kommer vid ca 1600 rpm med eller utan växel ilagd. Det rent ut sagt "smattrar". Om ett vev eller ramlager blir dåligt, kan det yttra sig på detta vis? Jag undrar med tanke på att oljetrycket är onormalt lågt även om jag m.fl. tror det beror på 5/30 syntetolja i motorn i stället för 15/40 mineral.

Ska prova i morgon med att byta olja och förhoppningsvis tändspole och kablar. 

/p

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag bytte till ny sköld i höstas på en marina men jag tyckte ljudet lät som en dålig drivknut så vi tog bort drevet och kände på drivknut och lager men kan inte se något fel utan allt såg fint ut.

Nu sitter en "dieselsköld" med Bravo one Diesel drev och Bravo 3 underdel på båten.

 

/p

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur låter motorn (V8)när ett vevstakslager gått/går ner?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...