Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
AndW

Säkringsstorlek i gästhamnar

Rekommendera Poster

Man kan ibland tycka att trådarna svävar iväg lite väl mycket men vi får väl skylla på det dåliga vädret(ialla fall här på västkusten)och att man ägnar trådarna lite extra uppmärksamhet för att man har det lite tråkigt:-)

Redigerad av Ivan65

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett forum där trådar inte tillåts glida ifrån det ursprungliga ämnet blir fort ett väldigt ogästvänligt och förtryckande ställe.

 

Jag höll till på ett forum om radio för många år sen. Scanner.nu. Hysteriskt hårt modererat. Man fick inte ens bli OffT i en OffT-tråd! Ännu längre bak i tiden var jag ett kort tag på ett större forum på utrikiska, som jag inte minns namnet på just nu, som också var åt det hållet, men helt vansinniga regler kring allt möjligt. Skulle man t ex diskutera en sak, så var man först tvungen att skapa en frågetråd i ett visst delforum för att starta debatten, och först om man då uppfyllde vissa kriterier, fick man debattera på riktigt, men då fick man först börja om med ny tråd i ett annat delforum!

Som kontrast har vi ett av mina favorittillhåll på nätet, happymtb.org, eller som det nu heter, happyride.se. Väldigt fritt och ofta ganska tramsigt, men nästan alltid väldigt roligt! Bara förstörande inlägg och politik är otillåtna. Grundprincipen där kallas "Lex vardagsrum", dvs det som skulle passera i ett vardagsrum är ok i forumet, med undantag för just politik då.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan ibland tycka att trådarna svävar iväg lite väl mycket men vi får väl skylla på det dåliga vädret(ialla fall här på västkusten)och att man ägnar trådarna lite extra uppmärksamhet för att man har det lite tråkigt:-)

Är det då inte ännu mer utsvävande att i en tråd om "säkringsstorlekar i gästhamnar" börja tala om trådars ivägsvävande och sen försöka anylsera varför det svävade som det nu svävat?

 

Du kanske borde startat en egen tråd om just svävare, helst då på ett annat forum.

 

Och även detta var naturligtvis helt bortsvävat från ämnet, men nu råkar jag tycka att det är ganska kul att "samtal" utvecklas och leder vidare,

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Man kan ibland tycka att trådarna svävar iväg lite väl mycket men vi får väl skylla på det dåliga vädret(ialla fall här på västkusten)och att man ägnar trådarna lite extra uppmärksamhet för att man har det lite tråkigt:-)

Är det då inte ännu mer utsvävande att i en tråd om "säkringsstorlekar i gästhamnar" börja tala om trådars ivägsvävande och sen försöka anylsera varför det svävade som det nu svävat?

 

Du kanske borde startat en egen tråd om just svävare, helst då på ett annat forum.

 

Och även detta var naturligtvis helt bortsvävat från ämnet, men nu råkar jag tycka att det är ganska kul att "samtal" utvecklas och leder vidare,

 

/B

Förvisso kul med utsvävande svar, men ts undrade om säkringsstorlek i gästhamnar och inte om elstandard i norden, saker har en tendens att bli svävande om man inte har ett korrekt svar att ge i frågeställningen.

Den som skulle skapa egen "eltråd" (läs in viss irroni)är nog du ,,,,o kanske några till.:-)

Redigerad av Ivan65

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Man kan ibland tycka att trådarna svävar iväg lite väl mycket men vi får väl skylla på det dåliga vädret(ialla fall här på västkusten)och att man ägnar trådarna lite extra uppmärksamhet för att man har det lite tråkigt:-)

Är det då inte ännu mer utsvävande att i en tråd om "säkringsstorlekar i gästhamnar" börja tala om trådars ivägsvävande och sen försöka anylsera varför det svävade som det nu svävat?

 

Du kanske borde startat en egen tråd om just svävare, helst då på ett annat forum.

 

Och även detta var naturligtvis helt bortsvävat från ämnet, men nu råkar jag tycka att det är ganska kul att "samtal" utvecklas och leder vidare,

 

/B

Förvisso kul med utsvävande svar, men ts undrade om säkringsstorlek i gästhamnar och inte om elstandard i norden, saker har en tendens att bli svävande om man inte har ett korrekt svar att ge i frågeställningen.

Den som skulle skapa egen "eltråd" (läs in viss irroni)är nog du ,,,,o kanske några till.:-)

 

Jag vidhåller att den som stått för den största utsvävningen i den här tråden är du, utsvävningsuppfostran och el på bryggor ingen inbördes relevans, men det tycks du sakna förmåga att inse.

 

/B

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det har varit förbjudet att installera ojordade uttag i nybyggen i över 20 års tid nu. Eller om man renoverar eller på annat sätt gör om elen så pass mycket så att den är att betrakta som en ny elinstallation, för då gäller också dagens regler. Så tids nog kommer problemet med ojordade uttag försvinna av sig självt men det kommer ta sin tid.

 

Jag vet inte när man förbjöd nytillverkning av klass 0 apparater, alltså apparater som har en rund ojordad stickpropp som bara passar i ojordade uttag och som bara får användas i torr miljö. Men jag har inte sett en tv eller radio med trähölje som är nyare än från 60 talet så det var väl då som de förbjöds. Dessa apparater hittar man idag bara på loppisar eller möjligtvis hos oseriösa antikhandlare, och aldrig i en vanlig affär.

 

Så är dina elapparater nyare än från säg sent 70 tal så är de antingen jordade eller dubbelisolerade, och då är frågan om jordade eller ojordade uttag också ett icke problem.

Då var det ju, om jag förstår rätt, inte riktigt rätt säkerhetstänk som man gjorde förr utan det hade varit bättre, mindre dåligt, att ha tvärtom.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här dags har väl de få som orkar läsa för och längesedan glömt bort hur trådskaparen startade tråden...

Men som vanligt bland fritidsbåtsmänniskor, det är den strömmen som man kan mäta i ampere som diskuteras flitigare än den strömmen man mäter i knop.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

Man kan ibland tycka att trådarna svävar iväg lite väl mycket men vi får väl skylla på det dåliga vädret(ialla fall här på västkusten)och att man ägnar trådarna lite extra uppmärksamhet för att man har det lite tråkigt:-)

Är det då inte ännu mer utsvävande att i en tråd om "säkringsstorlekar i gästhamnar" börja tala om trådars ivägsvävande och sen försöka anylsera varför det svävade som det nu svävat?

 

Du kanske borde startat en egen tråd om just svävare, helst då på ett annat forum.

 

Och även detta var naturligtvis helt bortsvävat från ämnet, men nu råkar jag tycka att det är ganska kul att "samtal" utvecklas och leder vidare,

 

/B

Förvisso kul med utsvävande svar, men ts undrade om säkringsstorlek i gästhamnar och inte om elstandard i norden, saker har en tendens att bli svävande om man inte har ett korrekt svar att ge i frågeställningen.

Den som skulle skapa egen "eltråd" (läs in viss irroni)är nog du ,,,,o kanske några till.:-)

Jag vidhåller att den som stått för den största utsvävningen i den här tråden är du, utsvävningsuppfostran och el på bryggor ingen inbördes relevans, men det tycks du sakna förmåga att inse.

 

/B

Hahaa el hur

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

post-89760-0-74891200-1471009684_thumb.jpeg

Så här brukar jag koppla, det är väl inget fel i det? Huvudsaken är väl att "elströmmen" kommer fram?!

 

Nä, bilden är ärligt stulen från en FaceBook- grupp som heter "Ellfel"....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såna kablar har jag kopplat in många gånger. Bägge sorterna, men kanske inte på det sättet. Men det ser ju kreativt ut. Avståndet på de spänningsförande delarna ser dock betryggande ut.Mer behöver det inte va på lågspänning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

attachicon.gif image.jpeg

Så här brukar jag koppla, det är väl inget fel i det? Huvudsaken är väl att "elströmmen" kommer fram?!

 

Nä, bilden är ärligt stulen från en FaceBook- grupp som heter "Ellfel"....

Friskt kopplat hälften brunnet. :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En ryslig koppling såg jag i Vrångö gästhamn för några år sedan. En ca 50 cm övergång från CEE don i stolpen till en vanlig hanne i andra ändan och den satt inkopplad i stolpen. Hur såg resten ut, var det bakvänt hela vägen eller hade man en förlängninskabel med två honor? Jag drog naturligtvis ut den och lade den på marken, ångrar i efterhand att jag inte tog med den.

Hälsningar Ove

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ju hört talas om "knivströmbrytare" bland annat har ju Thalattha berättat om sådana, men "moraknivströmbrytare" är kanske något nytt, måhända är detta nån form an knivig isolator...?

 

Men kolla den facebookgruppen, det finns en del fina kopplingar där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan generellt tycka att våra smørrebrøds ätande grannar har en förskräcklig elstandard.

Jag såg hur en besättning där man skickade iland Jens, eller om det var Søren, som kopplade in sig på brggan i Ellös, med en sådan där vid tvåledad "lampsladd" naturligtvis löste allt vad jordfelsbrytare ut. Orust kommun såg sig tvungna att byta namn på den orten efter detta, nu heter den El-lös....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...