Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
AndW

Säkringsstorlek i gästhamnar

Rekommendera Poster

Men vad är fördelen med att du kan koppla in ex. en fölängningskabel som är jordad i ett ojordat uttag?

 

Vad är fördelen med att du inte kan stoppa in en ojordad kontakt i ett jordat uttag?

 

Självklart vore bra om inget av kombona gick. Men jämför fördelarna i dagens system..?

Fördelen är att du slipper äga dubbelt så många skarvsladdar som om det inte gick. När du ska fixa något i sovrum, vardagsrum mm. Dessutom är det faktiskt en kostnad (vilket vi varit inne på tidigare) att ha jordad el överallt.

 

Någonstans måste tänka - allt behöver inte vara idiotsäkert. Känner man så kanske man borde använda hjälm. Alltid. För att vara säker, liksom...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

Fast när man började med ojordade uttag i bostadsutrymme så fanns väl inte  PC och skrivare mm ens i tankevärden. Man kanske borde ställa de politiker som hade ansvar under den tiden till svars och kräva att de tar sitt ansvar. Karl Saaff, Arvid Lidman och Hjalmar Branting för att ta några exempel.

 

 

Sant. Men det fanns många saker även då som krävde skyddsjord tex brödrosten som ibland användes utanför köket.

I Tyskland satte man jordade uttag överallt.

Jag tror fortfarande vår typ av uttag är en tankemiss någonstans.

--

I vårat hus fanns det ETT uttag i källaren, ojordat så klart. I köken fanns bara ojordade uttag. När vi renoverade elsystemet satte vi in minst ett jordat uttag i varje rum. (tjärstubin-kablarna som användes när huset byggdes var inte helt bra, isoleringen brukade trilla av i tex lamputtagen)

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ger fanimej upp, vill man inte så vill man inte, OK då:

 

/B

 

Jag hade en arbetskompis på elverket som ofta brukade säga; "hä e ingen ide att förklara för nån som inget begriper"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag ger fanimej upp, vill man inte så vill man inte, OK då:

 

/B

 

Jag hade en arbetskompis på elverket som ofta brukade säga; "hä e ingen ide att förklara för nån som inget begriper"

 

Nåja, jag tror snarare att han bestämt sig för att hans tankesätt är "rätt" och kanske låst sig lite vid det.

och då hjälper varken böner eller fader vår i våra försök att förklara.

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aaaa. "Tankemiss" är väl det närmaste sanningen jag kommer här åxå.

Tack för allt tänkvärt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läste en vända till....

Hittar ingenting som beskriver nyttan med att kunna trycka in en jordad kontakt i ett ojordat uttag... sorry.... fattar nog inte vad någon skriver... får byta språkchip i skallen..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läste en vända till....

Hittar ingenting som beskriver nyttan med att kunna trycka in en jordad kontakt i ett ojordat uttag... sorry.... fattar nog inte vad någon skriver... får byta språkchip i skallen..

Lycka till.

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aaaa. "Tankemiss" är väl det närmaste sanningen jag kommer här åxå.

Tack för allt tänkvärt.

 

Fast din tankemiss är att du tror att allt är precis som det är idag och aldrig har varit annorlunda.

 

När men fastställde hur elsystemet i Sverige för mer än hundra år sen, tror jag att man gjorde väl avvägda ställningstagande.  Människor var inte dummare för hundra år sen än de är idag. Ibland tror jag nästan att det är tvärt om.

 

Det finns för och nackdelar med alla tekniska system, med både faror och säkerhet i de olika synsätten. Jag är ganska övertygad om att det inte var nån "takemiss", utan en väl avvägd säkerhetsnivå på den tidens sätt att bygga elanläggningar.

 

Sen har tiderna förändrats och vårt levnadssätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1. Det var en kostnadsbesparing att ha ojordat i torra utrymmen

2. Du slapp äga två av elverktyg, skarvsladdar mm som behöver vara jordade i utomhusmiljö. Du kunde använda dem även i torra utrymmen.

 

Frågor på det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Aaaa. "Tankemiss" är väl det närmaste sanningen jag kommer här åxå.

Tack för allt tänkvärt.

Fast din tankemiss är att du tror att allt är precis som det är idag och aldrig har varit annorlunda.

 

När men fastställde hur elsystemet i Sverige för mer än hundra år sen, tror jag att man gjorde väl avvägda ställningstagande. Människor var inte dummare för hundra år sen än de är idag. Ibland tror jag nästan att det är tvärt om.

 

Det finns för och nackdelar med alla tekniska system, med både faror och säkerhet i de olika synsätten. Jag är ganska övertygad om att det inte var nån "takemiss", utan en väl avvägd säkerhetsnivå på den tidens sätt att bygga elanläggningar.

 

Sen har tiderna förändrats och vårt levnadssätt.

Intressant!

Om vi bortser från hur det ser ut idag.

Vad var fördelen för 100 år sedan med att kunna stoppa jordad kontakt i ojordat uttag men ej tvärtom?

 

Håller med om att det nog fanns "större" hjärnor förr i tiden..

Se bara vad dom lyckats klura ut, förverkliga och nå ut med... utan i princip några av dagens hjälpmedel.... heelt galet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1. Det var en kostnadsbesparing att ha ojordat i torra utrymmen

2. Du slapp äga två av elverktyg, skarvsladdar mm som behöver vara jordade i utomhusmiljö. Du kunde använda dem även i torra utrymmen.

 

Frågor på det?

Make sense!!! Ty Peter K.

Faktiskt..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

1. Det var en kostnadsbesparing att ha ojordat i torra utrymmen

2. Du slapp äga två av elverktyg, skarvsladdar mm som behöver vara jordade i utomhusmiljö. Du kunde använda dem även i torra utrymmen.

 

Frågor på det?

Make sense!!! Ty Peter K.

Faktiskt..

Tredje gången det skrivs, fast inte i punktform tidigare...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Aaaa. "Tankemiss" är väl det närmaste sanningen jag kommer här åxå.

Tack för allt tänkvärt.

Fast din tankemiss är att du tror att allt är precis som det är idag och aldrig har varit annorlunda.

 

När men fastställde hur elsystemet i Sverige för mer än hundra år sen, tror jag att man gjorde väl avvägda ställningstagande. Människor var inte dummare för hundra år sen än de är idag. Ibland tror jag nästan att det är tvärt om.

 

Det finns för och nackdelar med alla tekniska system, med både faror och säkerhet i de olika synsätten. Jag är ganska övertygad om att det inte var nån "takemiss", utan en väl avvägd säkerhetsnivå på den tidens sätt att bygga elanläggningar.

 

Sen har tiderna förändrats och vårt levnadssätt.

Intressant!

Om vi bortser från hur det ser ut idag.

Vad var fördelen för 100 år sedan med att kunna stoppa jordad kontakt i ojordat uttag men ej tvärtom?

 

Håller med om att det nog fanns "större" hjärnor förr i tiden..

Se bara vad dom lyckats klura ut, förverkliga och nå ut med... utan i princip några av dagens hjälpmedel.... heelt galet.

 

Jag gör ett försök till, sen går jag ut och kör in huvudet i en cementblandare istället.

 

1. Det är miljön som kräver skyddsklass, inte apparaten. Sovrum och den elektriska borrmaskinen

 

2. Du kan använda en skyddad apparat i ett rum som inte kräver skyddsklass, men inte tvärtom. Du kan alltså ta din borrmaskin med jordad stickpropp koppla in den i sovrumsuttaget och borra ett hål i taket, till och med använda en jordad förlängningskabel för att nå upp med maskinen.

 

3. Man måste inte göra allt man kan bara för att man kan det, Du skall inte ta en ojordad kabel ut genom sovrumsfönstret för att koppla in poolbelysningen. Då har du bytt miljö och skall följa den regel som gäller för den nya miljön. 

 

4. Man bör inte heller koppla en förlängningskabel ute för att dra in genom sovrumsfönstret och borra sitt hål i taket, då blandar du jordat/ojordat i samma miljö vilket inte är tillåtet, även om just detta exempel skulle ha ringa påverkan. Ett bättre exempel är, som tidigare nämts datorer som skulle ha jord och var man tvungen att byta alla uttag i det rummet, inte vara det som datorn var ansluten till.

 

Om du inte får ihop detta Carib så anlita en behörig elektriker nästa gång du skall byta en stickkontakt eller strömställare var det än vara må.

 

/B

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

Aaaa. "Tankemiss" är väl det närmaste sanningen jag kommer här åxå.

Tack för allt tänkvärt.

Fast din tankemiss är att du tror att allt är precis som det är idag och aldrig har varit annorlunda.

 

När men fastställde hur elsystemet i Sverige för mer än hundra år sen, tror jag att man gjorde väl avvägda ställningstagande. Människor var inte dummare för hundra år sen än de är idag. Ibland tror jag nästan att det är tvärt om.

 

Det finns för och nackdelar med alla tekniska system, med både faror och säkerhet i de olika synsätten. Jag är ganska övertygad om att det inte var nån "takemiss", utan en väl avvägd säkerhetsnivå på den tidens sätt att bygga elanläggningar.

 

Sen har tiderna förändrats och vårt levnadssätt.

Intressant!

Om vi bortser från hur det ser ut idag.

Vad var fördelen för 100 år sedan med att kunna stoppa jordad kontakt i ojordat uttag men ej tvärtom?

 

Håller med om att det nog fanns "större" hjärnor förr i tiden..

Se bara vad dom lyckats klura ut, förverkliga och nå ut med... utan i princip några av dagens hjälpmedel.... heelt galet.

 

Jag gör ett försök till, sen går jag ut och kör in huvudet i en cementblandare istället.

 

1. Det är miljön som kräver skyddsklass, inte apparaten. Sovrum och den elektriska borrmaskinen

 

2. Du kan använda en skyddad apparat i ett rum som inte kräver skyddsklass, men inte tvärtom. Du kan alltså ta din borrmaskin med jordad stickpropp koppla in den i sovrumsuttaget och borra ett hål i taket, till och med använda en jordad förlängningskabel för att nå upp med maskinen.

 

3. Man måste inte göra allt man kan bara för att man kan det, Du skall inte ta en ojordad kabel ut genom sovrumsfönstret för att koppla in poolbelysningen. Då har du bytt miljö och skall följa den regel som gäller för den nya miljön. 

 

4. Man bör inte heller koppla en förlängningskabel ute för att dra in genom sovrumsfönstret och borra sitt hål i taket, då blandar du jordat/ojordat i samma miljö vilket inte är tillåtet, även om just detta exempel skulle ha ringa påverkan. Ett bättre exempel är, som tidigare nämts datorer som skulle ha jord och var man tvungen att byta alla uttag i det rummet, inte vara det som datorn var ansluten till.

 

Om du inte får ihop detta Carib så anlita en behörig elektriker nästa gång du skall byta en stickkontakt eller strömställare var det än vara må.

 

/B

 

Märkte att Peter hann före, då kan cementblandaren få stå orörd ett tag till.

 

/B

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

 

Aaaa. "Tankemiss" är väl det närmaste sanningen jag kommer här åxå.

Tack för allt tänkvärt.

Fast din tankemiss är att du tror att allt är precis som det är idag och aldrig har varit annorlunda.

 

När men fastställde hur elsystemet i Sverige för mer än hundra år sen, tror jag att man gjorde väl avvägda ställningstagande. Människor var inte dummare för hundra år sen än de är idag. Ibland tror jag nästan att det är tvärt om.

 

Det finns för och nackdelar med alla tekniska system, med både faror och säkerhet i de olika synsätten. Jag är ganska övertygad om att det inte var nån "takemiss", utan en väl avvägd säkerhetsnivå på den tidens sätt att bygga elanläggningar.

 

Sen har tiderna förändrats och vårt levnadssätt.

Intressant!

Om vi bortser från hur det ser ut idag.

Vad var fördelen för 100 år sedan med att kunna stoppa jordad kontakt i ojordat uttag men ej tvärtom?

 

Håller med om att det nog fanns "större" hjärnor förr i tiden..

Se bara vad dom lyckats klura ut, förverkliga och nå ut med... utan i princip några av dagens hjälpmedel.... heelt galet.

 

Jag gör ett försök till, sen går jag ut och kör in huvudet i en cementblandare istället.

 

1. Det är miljön som kräver skyddsklass, inte apparaten. Sovrum och den elektriska borrmaskinen

 

2. Du kan använda en skyddad apparat i ett rum som inte kräver skyddsklass, men inte tvärtom. Du kan alltså ta din borrmaskin med jordad stickpropp koppla in den i sovrumsuttaget och borra ett hål i taket, till och med använda en jordad förlängningskabel för att nå upp med maskinen.

 

3. Man måste inte göra allt man kan bara för att man kan det, Du skall inte ta en ojordad kabel ut genom sovrumsfönstret för att koppla in poolbelysningen. Då har du bytt miljö och skall följa den regel som gäller för den nya miljön. 

 

4. Man bör inte heller koppla en förlängningskabel ute för att dra in genom sovrumsfönstret och borra sitt hål i taket, då blandar du jordat/ojordat i samma miljö vilket inte är tillåtet, även om just detta exempel skulle ha ringa påverkan. Ett bättre exempel är, som tidigare nämts datorer som skulle ha jord och var man tvungen att byta alla uttag i det rummet, inte vara det som datorn var ansluten till.

 

Om du inte får ihop detta Carib så anlita en behörig elektriker nästa gång du skall byta en stickkontakt eller strömställare var det än vara må.

 

/B

 

Märkte att Peter hann före, då kan cementblandaren få stå orörd ett tag till.

 

/B

 

 

Jag skall strax gå ut och blanda lite cement för hand i en rosfri bunke med en liten murslev. Då slipper jag fundera på om den tombolan jag inte har, har en ordentlig jordanslutning. 

 

Man skall inte krångla till livet för mycket och därför väljer jag att blanda den lilla slatten bruk jag behöver i ett liten rostfri bunke , med cement blandad med sand i säck redan från fabriken. Bara att tillsätta vatten  och blanda. Nu har jag ju gott om tid som pensionär, men vill ändå inte lägga ner jobb och tid att åka och låna en tombola, blanda en skvätt cement, göra ren tombolan och sen köra tillbaka den där jag skulle ha lånat/hyrt den.

 

Sen har jag väl personligen inte den stora respekten/rädslan för lågspänning. Tänk så många kablar man kopplat in eller ur (mest ur) på spänningsförande del, eller väldigt nära spänningsförande del, trotts att det alltid poängteras att man alltid skall arbeta på spänningslös anläggning om man inte jobbar AUS.

 

Sen är det inte fel att va lite harig - eller skall vi kalla det försiktig.

 

Nu skall jag gå ut och blanda cement.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

mao. Det vore bättre, idag, att man inte kan koppla in en jordad förlängningskabel i ett ojordat uttag.

Men som det var tänkt, att man använder utrustninendast i det utrymmet där uttaget finns, funkade det.

 

Ta fram betongblandaren om du vill.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att återgå till ursprungsfrågan.

 

Vet av ett par mindre gästhamnar där man inte säkrar med 10A.

 

Orsaken är att man vill hålla ner mätarsäkringen.

 

Exempelvis så har vi en mindre hamnförening i området där jag bor som endast har 2A för uttagen dock har man skrivit anslag som talar om " Endast för batteriladdning"

 

Hamnföreningen ifråga tröttnade lite på att båtar förtöjde i deras båthus mm så man byggde en mindre

gästhamn med gästkök dusch toa mm.

 

Man klarar sej nu med 25 A mätarsäkring , hade man haft 10A i stolparna hade inte 63A räckt till.

 

Man har även elektriska handukstorkar annars får man soptunnorna full mycket fortare pga alla pappershandukar samt att man har myntautomater på duscharna bar för att spara varmvatten.

 

Tror faktiskt hamnen går back ekonomiskt varje år men man tycker det är trevligt med gästbåtar och

man blir inte instängd i sitt eget båthus.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vem har bruk för en cementblandare?

Jag har en för mycket!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vem har bruk för en cementblandare?

Jag har en för mycket!

Jag! Det är bucklor i min.

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har bruk... flera kubik fast ingen blandare... eller jo... frugan e grym på att blanda... men vi har ingenstans att göra av bruket varesig oblandat eller blandat

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När man elektrifierade för länge sedan så fanns inga jordade uttag, de kom långt senare.

Tänk tyskar och limejuiceare som hade råd att sätt jordade uttag överallt, vad pengar de måste haft!

Och de stackars danskarna som var tvungna att ha jordfelsbrytare 20 år innan oss! Men de är klart, de hade inte SEMKO, det hade bara vi och därmed var allt säkert.

--

Är det säkrat med 2A så kan man ta ut ca 700W i en timma innan säkringen löser. De ska klara 1,5 ggr märkströmmen i minst 1 tim

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Elden håller på å falnar så jag kastar på ett vedträ här.

 

Men alla gamla argument om hur det var i tidernas begynnelse osv om jordat å ojordat?

Sen var det samma tidernas begynnelse i alla andra länder. Samma argument? Å många av dem var liksom lite före oss dessutom. Å de har löst det så att en apparat som måste ha jordat går ej att ansluta till ojordat. De hade så från början.

 

Så vem var klok å noga avvägd i konstruktionen av kontakter? Å ledningsdragning med samma tråd som nolla till skyddsjord ända fram till centralen, jo där sparde man ju in en tråd med vårt system. (underförstått system ASEA som ju dikterade villkoren på denna del av ett stor landområde....)

 

Oavsett anledningar å svar å  gamla tankar så håller Caribics fråga, det skall inte gå att ansluta en som kräver jord till ett ojordat. Idag har vi dragit slut på den debatten å frågan genom att kräva endast jordat överallt Samt sk jordfelsbrytare, that´s it...amen.

 

Å i likhet med Thallatha skall jag blanda till ett par nävar med cement, köper, nä jag har nog kvar en ½ säck nånstans, å sedan skall jag tillsätta vatten men jag kör i plasthink, modell svart å stor å stark. Cementblandaren får stå kvar för de som har ett huvud att stoppa in i den.  :rolleyes: Sen skall jag täppa igen golvet under varmvattenberedaren där rören kommet upp. Alltid blir nån liten mus som jag motar i grind, mota i cement, allt detta i sommarstugan.

 

Å vad har detta med jordat  att göra? Jo se varmvattenberedaren är ansluten med stickropp till ett jordat uttag. Men tro för den delen inte att den våta diskbänken ovanom har kontakt med jord. Jag har mätt upp den. Det ger ingen spänning mellan fasen å diskbänken. Så tar man tag i den med blöt hand blir man inte jordad.Torrt i vått alltså? Fast att tolka det som att man lever evigt, ojordat när man jordar sig, är att tolka lite för mycket. :)

Nu skall jag  jorda ned detta

Friskt kopplat hälften brunnet.

:)

 

Önskar en skön Brittsommar med förlängd seglingstur.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Å i likhet med Thallatha skall jag blanda till ett par nävar med cement, köper, nä jag har nog kvar en ½ säck nånstans, å sedan skall jag tillsätta vatten men jag kör i plasthink, modell svart å stor å stark. Cementblandaren får stå kvar för de som har ett huvud att stoppa in i den.  :rolleyes: Sen skall jag täppa igen golvet under varmvattenberedaren där rören kommet upp. Alltid blir nån liten mus som jag motar i grind, mota i cement, allt detta i sommarstugan.

 

 

 

Önskar en skön Brittsommar med förlängd seglingstur.

 

Jag hade också en halv säck ståendes i väntan på bättre tider. Den hårda klumpen tog jag med när jag körde till soptippen på väg till byggvaruhuset. Sen blev inte blandningen inte i en rosfri bunke som jag tänkt, utan i en svart murarspann som jag hittade när jag letade efter murslevarna.

 

Här blev det helt plåtsligt solsen efter ösregnet på morgonen, men det är vind för många segel. Maxvinden, mätt på Hållö var uppe i 23 för en stund sen.

 

Om din cement är i samma skick som min, så ligger det en 6-7 säckar under grunden på min stuga. Innanför  mittdörren och till höger på insidan. Dom var användbara sist jag såg dom. Ta så många du behöver - fast det är nog billigare att köpa på närmaste bygghandel.

 

Det var just möss som jag ville mota i grinden med mitt murande.

 

Man har ganska skönt som kan accepterar att vissa historisk betingande saker är som det är - och anpassar sig efter det man inte kan påverka.

 

Det kommer att bli många fina dagar för båtfärder fram till att 2016 går över i 2017. Åtminstone för vissa

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I våra äldre elsystem, 3x220V drog man inte alltid ut nollan. Senare fick vi 380/220V för att kunna ta ut mera effekt i näten och då blev nollan nödvändig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det har varit förbjudet att installera ojordade uttag i nybyggen i över 20 års tid nu. Eller om man renoverar eller på annat sätt gör om elen så pass mycket så att den är att betrakta som en ny elinstallation, för då gäller också dagens regler. Så tids nog kommer problemet med ojordade uttag försvinna av sig självt men det kommer ta sin tid.

 

Jag vet inte när man förbjöd nytillverkning av klass 0 apparater, alltså apparater som har en rund ojordad stickpropp som bara passar i ojordade uttag och som bara får användas i torr miljö. Men jag har inte sett en tv eller radio med trähölje som är nyare än från 60 talet så det var väl då som de förbjöds. Dessa apparater hittar man idag bara på loppisar eller möjligtvis hos oseriösa antikhandlare, och aldrig i en vanlig affär.

 

Så är dina elapparater nyare än från säg sent 70 tal så är de antingen jordade eller dubbelisolerade, och då är frågan om jordade eller ojordade uttag också ett icke problem.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast ALLA rum i ett hus kan vara osäkra miljöer. Det finns inga rum som inte kan vara "jordade". Alltså är det tokfel att alls ha möjlighet att ansluta fel. Det går utmärkt att göra lösningar där det inte går att göra fel. Jag går med på att de i vissa fall blir lite dyrare, men merkostnaden är mikroskopisk i förhållande till vad ett spillt människoliv kostar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du bara hade läst inlägget ovan, och förstått vad Kalle Anka skrev, så hade du sett vad som gäller idag.

 

Oavsett hur man gör finns det alltid klantskallar som kan "göra fel" ändå. Du anar inte vad jag har sett på elanläggningar i Sotenäs kommun och andra delar av Bohuslän

 

Sen är det ju så att båtägare avskyr när man råkar ut för kostnader - tom för sånt säkerhetsutrustning som är nödvändig. Tor att många fastighetsägare har samma inställning - även om kostnaden skulle va mikroskopisk - som du uttrycker det.

 

Själv har jag inte bytt ut ett enda av mina ojordade uttag mot jordade - trotts att det bara skulle kosta mig det antalet vägguttag - gulgrön tråd har jag så det räcker. Jobbet skulle jag göra själv.

 

Jag ser ingen som helst anledning till det. Det är inget problem för mig. Jag kan överhuvud taget inte förstå att frågan över huvud taget kom upp i tråden.

 

Mig veteligt finns det ingen hamnanläggning som har ojordade uttag på bryggorna. Möjligtvis kan det finnas uttag utan jordfelsbrytare och det är illa.

 

Sen har ju allt för många hamnar uttag av den vanliga sorten med halvtaskiga jordbleck i stället för de blå uttagen med kraftig jordpigg.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ämnet har väl vandrat vidare från uttag i hamnar, till eluttag i hem. Men för all del, inget lär ju ändras bara för att jag tycker så. Men dumt är det likväl.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...