Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
AndW

Säkringsstorlek i gästhamnar

Rekommendera Poster

I en tid före skruvdragarna var det ju bra om man kunde borra ett hål i vardagsrummet med den jordade borrmaskinen utan att behöva dra en förlängningskabel från exvis kök eller garaget, så jag tycker tanken är riktig. Om någon får för sig att köra ojordat i trädgården för att man pluggar in skarvsladden i sovrumsuttaget får man ju skylla sig lite själv, liksom.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo men om man inte e proffs kan det ju hända att du kopplar in utrustning som bör vara jordat i ett ojordat uttag.. i tron att allt e ok för att det gåratt koppla in... sticka in komtakten i uttaget.

Om dessa vore utformade exakt lika fast tvärt om så vore den risken borta... alla pluggar ju inte el för att veta om man kan bör mm. Stoppa en komtakt i vilket uttag..

SYSTEMFEL tycker jag... men frågar fortfarande efter ev logisk och vettig förklaring till varför man gjort precis tvärtemot vad jag tycker borde vara rätt... har inte fått nån sån här heller tycker jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Menar du att man måste vara proffs för att fatta det där med jordat/ojordat och var det skall vara? För mig är det så enkel grej att det blir lite Darwin-tänk över de som tar livet av sig genom att köra ojordat i regnet i trädgården...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I en tid före skruvdragarna var det ju bra om man kunde borra ett hål i vardagsrummet med den jordade borrmaskinen utan att behöva dra en förlängningskabel från exvis kök eller garaget, så jag tycker tanken är riktig. Om någon får för sig att köra ojordat i trädgården för att man pluggar in skarvsladden i sovrumsuttaget får man ju skylla sig lite själv, liksom.

 

Om det händer nåt och du själv dör så får ju du skylla dig själv - men du har kanske har andra människor runt omkring dig som blir drabbade.

 

Sen kan ju dödsfallet drabba grannens 3-åriga pojke!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

 

Bara för att du struntat i gällande ellagstiftning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

I en tid före skruvdragarna var det ju bra om man kunde borra ett hål i vardagsrummet med den jordade borrmaskinen utan att behöva dra en förlängningskabel från exvis kök eller garaget, så jag tycker tanken är riktig. Om någon får för sig att köra ojordat i trädgården för att man pluggar in skarvsladden i sovrumsuttaget får man ju skylla sig lite själv, liksom.

Om det händer nåt och du själv dör så får ju du skylla dig själv - men du har kanske har andra människor runt omkring dig som blir drabbade.

 

Sen kan ju dödsfallet drabba grannens 3-åriga pojke!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

 

Bara för att du struntat i gällande ellagstiftning.

Men snälla... jag skulle aldrig få för mig att köra ojordat på fel ställe. Ingen treåring dör.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker å andra sidan att saker ska konstrueras för att man inte alls, eller enbart med stor möda, ska kunna göra fel. Jag tycker det är ett rätt taskigt sätt att se på sina medmänniskor att om man inte förstår skillnaden mellan jordat och ojordat, då kan man lika gärna få riskera en stöt, och kanske att dö.

 

Det är faktiskt nästan alltid väldigt enkelt att konstruera idiotsäkra lösningar, bara man försöker.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu hade vi ju den ellagstiftningen som vi hade i Sverige - med för och nackdelar, och det är ju dessvärre den vi har att förhålla oss till och ta konsekvenserna av.

 

Krav och önskningar hade det varit lämpligt att ställa för sådär bortåt 100 år sen.

 

I Norge har de ett helt annat sätta att bygga elnät och se på jordning av nätet.

 

I dag skall ju alla eluttag va jordade i nybyggnad och om man gör  ombyggnader. I ett rum med ojordade uttag får man dock komplettera med enstaka ojordade uttag. 

 

Försöker alltid i största möjliga mån byta ut allt till jordat, när jag gör såna jobb. Men ibland kan det bli enormt mycket jobb och bli orimligt dyrt att få fram en jordtråd i en gammal anläggning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Menar du att man måste vara proffs för att fatta det där med jordat/ojordat och var det skall vara? För mig är det så enkel grej att det blir lite Darwin-tänk över de som tar livet av sig genom att köra ojordat i regnet i trädgården...

 

Jo...  Eller så här kanske, bada med Darwin i poolen. Men det är klart, dom har ju jordade sladdar...

post-92644-0-11773300-1470580767_thumb.jpg

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo men om man inte e proffs kan det ju hända att du kopplar in utrustning som bör vara jordat i ett ojordat uttag.. i tron att allt e ok för att det gåratt koppla in... sticka in komtakten i uttaget.

Om dessa vore utformade exakt lika fast tvärt om så vore den risken borta... alla pluggar ju inte el för att veta om man kan bör mm. Stoppa en komtakt i vilket uttag..

SYSTEMFEL tycker jag... men frågar fortfarande efter ev logisk och vettig förklaring till varför man gjort precis tvärtemot vad jag tycker borde vara rätt... har inte fått nån sån här heller tycker jag.

Tycker du fick en bra förklaring, sen fanns det ju brister med den lösningen. Och förändringar har skett.

 

Man tyckte då det var viktigare att det fanns jord där det var farligt. Många(inte alla) förstod att det var farligt dra ut ojordade skarvsladdar i trädgården/badrummet(där man förr hade lägre volt).

 

Verktygen var inte det som styrde, hade blivit problem i äldre hus. Är ett högre säkerhetstänk numera, förr var det mycket som var ok... bilbälte, cykelhjälm mm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Menar du att man måste vara proffs för att fatta det där med jordat/ojordat och var det skall vara? För mig är det så enkel grej att det blir lite Darwin-tänk över de som tar livet av sig genom att köra ojordat i regnet i trädgården...

Nej det menar jag inte.

Menar att när det finns ett sk säkerhetssystem som är uppbyggt precis tvärtemot vad det borde... så är det lite galet.

 

Liiite "falsk säkerher"

Sen finns det många områden med eller utan lagstiftning där folk bryter mot "regler" utan att veta om det.

För yrkesmännen inom dessa områden är det "självklart" precis som för mej i mitt.. fast jag har inte idiotförklarat någon för det... mycket av branchens överlevnad bygger dessutom på att andra känner osäkerhet,trots att det är värdens enklaste och självklaraste.

Personligen, även fast jag är noll påläst, harjag inga problem med jordat, ojordat, fas, nolla, skyddsjord, mm. Här är det bara så galet tänkt... du kan göra fel.. fast du inte borde eftersom drt är dödsfälla.. sen kan du inte göra fel åt det hållet där det inte spelar nån roll.. helt galet tycker jag fortfarande.. sen spelar det ingen roll vad regler kagar och el-proffs säger.... om... det inte finns någon vettig förklaring.?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Men snälla... jag skulle aldrig få för mig att köra ojordat på fel ställe. Ingen treåring dör.

 

 

Du nej - men det finns tillräckligt många andra.

 

Du kan inte ana vad man sett under ett yrkesliv i elbranchen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Flera hamnar på västkusten har 6 Amp på bryggorna.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns en anledning till att det krävs behörighet för att ansvara för jobb med det elektriska.

 

Förr - innan informationssamhället - hade människor respekt för olika saker - tex att el var farligt i vissa sammanhang.

 

Idag när vi lever i ett informationssamhälle har många människor ingen aning och har som krav att man skall bli skyddade mot allt av nån annan.

 

Förr skickade man efter elektriker om man skulle hänga upp en lampa. I dag gör man nästan vad som helst, även om man inte har en aning. I dag finns det ju så mycket material att köpa över allt och för alla, även om bara ett fåtal får lov att stå ansvarig för montaget.

 

Sen har ju säkerheten skärps genom förändring i säkerhetsföreskrifterna, med krav på jordade uttag vid nyanläggning och utökning mm. Det är ju en hel del år sen jordfelsbrytare för personskydd började bli allt vanligare.

 

Nu är ju elolyckorna inte så vanliga - som tur är. De allvarliga jag själv har råkat på har varit arbetskamrater som varit vårdslösa och inte tänkt sig för på jobbet.

 

Däremot är ju elens farlighet nåt vi måste va observanta på - speciellt i båtar.

 

Idag är det väl jordfelsbrytare i nästan alla hamnar. De vanliga för personskydd är ju på 30 milliampere - den ström som normalt ett hjärta klarar.

 

En "guru" inom området, Magnus Sterky, signaturen Seawoolf på Maringuiden, förordade vid ett tillfälle jordfelsbrytare på 10 mA för båtsammanhang. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Personligen, även fast jag är noll påläst, har jag inga problem med jordat, ojordat, fas, nolla, skyddsjord, mm. Här är det bara så galet tänkt... du kan göra fel.. fast du inte borde eftersom drt är dödsfälla.. sen kan du inte göra fel åt det hållet där det inte spelar nån roll.. helt galet tycker jag fortfarande.. sen spelar det ingen roll vad regler kagar och el-proffs säger.... om... det inte finns någon vettig förklaring.?

 

 

 

För att det ska ledas elektrisk ström så krävs det att det bildas en sluten krets. Står du på ett isolerat golv och tar i en spänningsförande ledare med bara ena handen så händer det absolut ingenting alls. Men om du tar tag med bägge händerna så kan det skapas en krets från ena handen genom kroppen och ut genom andra handen, och då dör du. Samma sak om du håller ena handen på ledningen och andra handen på en diskbänk eller något annat som har tillräckligt bra förbindelse med jorden i marken.

 

Ojordade uttag har bara funnits i torra miljöer och i fuktiga eller på annat sätt elektriskt ledande miljöer har det alltid varit krav på jordade uttag. Om du kopplar in en jordad apparat i ett ojordad uttag så beter den sig som en ojordad apparat vid ett eventuellt jordfel, men det spelar ingen roll eftersom det uttaget ju sitter i en torr och isolerad miljö. Det är tvärtom som är farligt, att ha en ojordad apparat i en ledande miljö, och det är därför som det inte har varit möjligt att stoppa in en sådan stickpropp i ett jordat uttag.

 

Och det har aldrig varit tillåtet att dra in en jordad skarvsladd från ett jordat uttag in i ett ojordat rum. Apparaten som du ansluter i stickproppen är fortfarande ofarlig att beröra. Men risken är att någon annan apparat i det ojordade rummet som hittills varit ofarlig trots att den har ett elfel helt plötsligt nu blir farlig att beröra eftersom den nu finns ett jordat föremål i den isolerade miljön.

Redigerad av Kalle_Anka
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja regler är regler...

Om du har en apparat med isolerat hölje så blir väl inte höljet ledande om ex fas går av och kommer i kontakt med densamme.

Oavsett regler... så kan ju någon känna sig duktig.. i god tro.. "skaffa en riktig jordad förlängningskabel" dra den från ett uttag i sovrummet ut i trägården och dö...

Det skulle inte inträffa om det vore tvärtom.. att du inte skulle kunna stoppa jordad i ojordat uttag... självklart borde det vara så... tycker jag forfarande.

Jag gör inte så... men man borde inte kunna göra så.. om alla kunde och följde allaregler som finns så behövdes ju varken falsk eller riktig säkerhetsutrustning..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet är ju lätt att lösa.

 

Du som fastighetsägare beställer bara av en installationsfirma att de kommer och byter ut alla ojordade uttag till jordade och kan dessutom se över elanläggningen och vid behov installera jordfelsbrytare.

 

Elinstallatörerna skulle bli jätteglada om alla som har ojordade eluttag i sitt hus såg till att byta till jordat. samtidigt skulle en massa klabbjobb komma bort,.

 

Den som inte blir riktigt lika glad är fastighetsägaren. I varje fall inte när han skall öppna plånboken och betala räkningen.

 

Många är nog glada att föreskrifterna inte gäller retroaktivt. En elanläggning skall besiktigas och bedömas utifrån den föreskrift som gällde när anläggningen byggdes (i stort sett) och det är fastighetsägaren som är ansvarig för att anläggningen "är i gott skick och i sådant stånd att den inte utgör fara för person, husdjur eller egendom". (så stod det i alla fall uttryckt i den gamla föreskriften)

 

Sen om man stoppar huvudet i sanden och menar att man inte har en aning om att man behöver sköta det man äger - det är ju en annan sak. Ansvaret finns ju där ändå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Betydde detta att det var en bra förklaring till varför det är logiskt och bra att man har ett system där man kan stoppa jordade kontakter i ojordade uttag och inte tvärt om?

Redigerad av Caribic410

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Betydde detta att det var en bra förklaring till varför det är logiskt och bra att man har ett system där man kan stoppa jordade kontakter i ojordade uttag och inte tvärt om?

 

Förklaringen varför det är som det var i en del fall fick du i Kalle Ankas inlägg ovan, som beskrev faran med att dra in jordpotential i ett rum där den inte finns naturligt.

 

Det som är farligt i ett sammanhang kan va helt ofarligt i ett annat.

 

Sen gäller ju att att ha förmåga att  förstå skillnaden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Faran. OK.

Reglerna OK.

men vad är fördelen med att man gjort det möjligt att göra så farliga fel/ misstag när det skulle vara lika enkelt att göra det svårt/ omöjligt, omedvetet och utan modifiering.... om man bara gjort systemet tvärt om.

 

Det kan ju faktiskt vara en 5 åring... so drar en skarvkabel från ett vägguttag... ska vi räkna med att även denne kan och förstår?

 

 

Om vi "löser problemet" genom att bygga om hela systemet till att enast ha skyddsjordaze uttag överallt (kanske genom en ytterligare regel)...

Var använder vi våra ojordade prylar med kontakt som inte går att trycka in i jordat uttag?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Allt förändras över tiden.

 

För man in en jord i en miljö där det inte finns nåt jordat föremål för man också in en fara.

 

Om man inte har nån möjlighet att komma i kontakt med en jordad del, så kan man hålla i fasen utan att man känner det och det är nån fara.

 

Som exempel fåglarna på en högspänningslina.

 

Nu för man in jord över allt och den nya faran löser man med en teknisk applikation - som ju pga att det just är en teknisk applikation, teoretiskt sett skulle kunna krångla.

 

Det var väl betydligt vanligare förr att barn skadades eller omkom pga lek i eluttag -sen kom petsäkra väggutag. Sen gick det ändå att komma åt spänningsförade delar. Då kom man på väggutagen med djupa "brunnar" dvs skyddande kanter, så man inte kan komma åt spänningsföande del från sidan.

 

Varför hade vikingarna inte självlänsande sittbrunnar på vikingaskeppen och varför tog man med sig väldigt många mer besättningsmän än man behövde, på båtarna som seglade till Kina för ett par hundra år sen!? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

mao status q.

ingen vettig förklaring med varför och eller det positiva i varför systemet är som det är och inte tvärtom.

 

Misstänkte det men ställde frågan ändå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man använder elen som det är tänkt utan en massa kreativa "fiffiga" lösningar med tex skarvsladd från sovrummet ut till poolen så funkar systemet bra som det nu är uppbyggt.

Att göra idiotsäkra system går inte.

 

Bilden belyser ett sätt att göra fel som kan bli ödesdigert om man inte vet  exakt vad man gör. Anordningen skulle användas av ett par hantverkare som kom hem till mig för att blåsa isolering.

 

Jag har tydligen någon säkerhetsinställning, som jag inte förstår mig på, som gör det omöjligt att bifoga bilder.
Men iallafall skulle bilden förställa 3 st. propphuvar med pålödda kablar för att kunna ta ut 3-fas direkt från huvudsäkringarna, visserligen med neutral och jord, men ändå.
 
//B
 

 

Redigerad av Bosse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men om systemet vore tvärtom, så att jordade kontakter inte gick att stoppa in i ojordade uttag istälket för tvärtom, så skulle det 1. ha en funktion. 2.vara bra mycket säkrare.

Det skulle minska risken att göra misstaget...

 

Sen finns såklart alltid "kreativa" nissar som ex. Trycker spik genom säkringen, drar lösa kablar från olika uttag mm. mm.

Sånt e svårt att lösa tekniskt eller genom regler å lagar.

Om det skulle funka... vem skulle kunna leva på att dela ut böter å avgifter då..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror du gör en liten tankemiss Caribica. Det brukarmiljön som sätter gränser, inte apparatens utformning. 

För att få använda en borrmaskin i utsatt miljö skall den vara dubbelisolerad eller ha jordat hölje, men självklart skall du kunna använda den även i skyddade miljöer.

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men vad är fördelen med att du kan koppla in ex. en fölängningskabel som är jordad i ett ojordat uttag?

 

Vad är fördelen med att du inte kan stoppa in en ojordad kontakt i ett jordat uttag?

 

Självklart vore bra om inget av kombona gick. Men jämför fördelarna i dagens system..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ger fanimej upp, vill man inte så vill man inte, OK då:

/B

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Menar du att man måste vara proffs för att fatta det där med jordat/ojordat och var det skall vara? För mig är det så enkel grej att det blir lite Darwin-tänk över de som tar livet av sig genom att köra ojordat i regnet i trädgården...

 

Jo...  Eller så här kanske, bada med Darwin i poolen. Men det är klart, dom har ju jordade sladdar...

 

På Facebook finns det en grupp som heter "Elfel" eller något liknande, denna bilden hade passat där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst är det lite ogenomtänkt att kan man ansluta utrustning som ska vara skyddsjordad till jordade uttag. 

En del andra länder har valt en annan väg tex USA, Storbritanien, Frankrike där går det inte att göra fel.

När folk började köpa PC så stoppade man in kontakten i närmaste uttag. Men PCn skulle ha skyddsjord och få hade jordade uttag i vardagsrummet. När man sen kopplad in en skrivare kunde man få en potentialskillnad tillräcklig för att blåsa printerporten.

 

Förr fanns det ett "SEMKO-museum" där man hade samlat en massa egentillverkade elprylar. Jag kommer ihåg en stickpropp som var gjord av en bit jakaranda, kontaktstiften var spikar som hade slipats runda och fina. Ledarna hade klämmas fast under spikskallarna. Mycket tjusigt, har säkert tagit en hel dag att tillverka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

post-89760-0-94019500-1470646189.jpg

En sådan här heter väl "CCE-kontakt"?

Det är väl sådana som är standard numera?

 

Jag ser hur folk kopplar på bryggor och kajer...

Det kan vara ett mischmasch av olika kontakter och kablar. 

Jag känner inte till elsäkerhetsstandarden, men är det ändå inte så att man skall/måste ansluta med CCE-don??

 

Hönö Klåva i helgen, fina rostfria elskåp med dörr, i botten ett avlångt hål där man skall stoppa in sin kabel och dra den upp en liten bit till eluttaget, däröver en panel med jordfelsbrytare och automatsäkringar.

 

Men så förstår inte vissa att man skall dra igenom sin kabel genom hålet, andra pluggar in en adapter som bygger så mycket att dörren ändå inte går att stänga, då drar hamnvärden en platspåse över hela skåpet så att det inte regnar in...

 

Sedan är de då de där båtägarna som tycks vilja skapa extra sommarjobb åt personalen på Mölndals ortopedavdelning (all ortopedi finns där numera i denna stan) och riggar sina landströmskablar som rena rama snubbeltråden.

 

Ställer samma fråga som Jerker med soptunnan, "Skall det verkligen vara så här?"

 

Nä, jag köpte nyligen 2 x 100 w solcellspanel, intelligent regulator och har 240 Ah i förbrukarbanken, så i framtiden behöver jag inte koppla i landströmskabeln, egentligen inte denna gången heller, men det var ju "gratis" alltså ingick i hamnavgiften, och då "måste" man ju koppla in sig!

 

Vän av ordning och välorganiserat kaos.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst är det lite ogenomtänkt att kan man ansluta utrustning som ska vara skyddsjordad till jordade uttag. 

En del andra länder har valt en annan väg tex USA, Storbritanien, Frankrike där går det inte att göra fel.

När folk började köpa PC så stoppade man in kontakten i närmaste uttag. Men PCn skulle ha skyddsjord och få hade jordade uttag i vardagsrummet. När man sen kopplad in en skrivare kunde man få en potentialskillnad tillräcklig för att blåsa printerporten.

 

Förr fanns det ett "SEMKO-museum" där man hade samlat en massa egentillverkade elprylar. Jag kommer ihåg en stickpropp som var gjord av en bit jakaranda, kontaktstiften var spikar som hade slipats runda och fina. Ledarna hade klämmas fast under spikskallarna. Mycket tjusigt, har säkert tagit en hel dag att tillverka.

 

Fast när man började med ojordade uttag i bostadsutrymme så fanns väl inte  PC och skrivare mm ens i tankevärden. Man kanske borde ställa de politiker som hade ansvar under den tiden till svars och kräva att de tar sitt ansvar. Karl Saaff, Arvid Lidman och Hjalmar Branting för att ta några exempel.

 

Vi hade en golvslipare, som hade tillverkat väldigt smarta anslutningsdon för sina slipmaskiner.

 

En vanlig propphuv, där han i hålet för glaset, hade monterat ett tändstift. Han bytte ut propphuvarna för huvudsäkringarna och anslöt sen kabeln till slipmaskinen. På kabeln hade han monterat hattarna som man sätter på tändstiften. Fungerade oerhört bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...