Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Mattias_2

Fuktig akterspegel - Flipper 640HT

Rekommendera Poster

Hej! Hoppas få lite kommentarer och erfarenheter från andra som kanske haft samma problem. Köpte en Flipper 640HT -89 för ett par år sedan, kollade inte fukt i skrovet då. Förra året bytte jag genomföringen för dränering av   motorbrunnen som bara var smulor. Började då fundera hur länge den sett ut så och om akterspegeln tagit nån skada av det. I våras fick jag av annan anledning tag i en fuktmätare och mätte akterspegeln, värdet blev högre ju närmre mitten jag testade och jag jämförde på en genomsur brädstump som legat på uppfarten. Mätaren visade samma höga värde på båten och träbiten.

 

Så, min tanke är att kanske försöka torka ur akterspegeln. Tips och förslag kring detta?

 

Hälsningar,

Mattias

Redigerad av Mattias_2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frågan är om det inte gått så långt att det ruttnat? Då är det bara att byta hela akterspegeln. Skitgöra, med inte så svårt. Torka ut vette tusan om det går, har inte den kunskapen. Det blir isåfall troligen att borra en massa hål och lång väntan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ruttet tror jag inte det är ännu, motorbultarna är stumma och sjunker inte in när man drar dom hårt. Eftersom det troligtvis inte kommer in luft någonstans borde nedbrytningen av trät gå långsamt. Kanske ska man bara låta det vara som det är, eller såga upp en ruta 20x20cm i glasfibern på insidan av akterspegeln med en Fein och plocka bort, för att torka över vintern. Nån som testat?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten står nu på land. Har börjat skruva loss badplattformarna, säkerligen har tätningsguckan där under uppnått sin livslängd även om det inte ger höga fuktvärden som på mitten av akterspegeln där den dåliga motorbrunnsdräneringen satt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har varit med om samma sak - inte kul. Jag borrade ett 10-tal hål genom plasten från insidan (inte rakt igenom) och mätte upp. Tanken var att jag skulle ta upp ett gäng stora hål från insidan när jag kartlagt hur mycket och var den var fuktig.

 

Men tyvärr - ju mer jag undersökte ju mer fukt och röta hittade jag, Det slutade med byte av akterspegel, motorbalkar och lite till.

 

Om du har bättre tur än mig, fräs bort ett antal flikar från insidan ca 15x15 cm. Torka upp - gärna med värmefläkt eller I varmgarage över vintern. Plasta igen hålen - klart

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Hoppas få lite kommentarer och erfarenheter från andra som kanske haft samma problem. Köpte en Flipper 640HT -89 för ett par år sedan, kollade inte fukt i skrovet då. Förra året bytte jag genomföringen för dränering av   motorbrunnen som bara var smulor. Började då fundera hur länge den sett ut så och om akterspegeln tagit nån skada av det. I våras fick jag av annan anledning tag i en fuktmätare och mätte akterspegeln, värdet blev högre ju närmre mitten jag testade och jag jämförde på en genomsur brädstump som legat på uppfarten. Mätaren visade samma höga värde på båten och träbiten.

 

Så, min tanke är att kanske försöka torka ur akterspegeln. Tips och förslag kring detta?

 

Hälsningar,

Mattias

Hej såg ditt inlägg, ett par frågor

Är du säker på fuktmätaren, om din båt varit målad med kopparfärg får du helt fel värden.

Är mätaren till för plast trä? Det ska vara en speciell mätare för plast.

Har du borrat ut en kärna och visuellt sett att skivan är fuktig?

Min tilltro till fuktmätare är ganska vag, Efter egna erfarenheter, om båten i botten nån gång under sitt liv varit kopparmålad stämmer inte värdet du får. borra ur en kärna innefrån och titta hur virket ser ut innan du gör nåt drastiskt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lägg gärna upp bilder på detta och skriv om hur det går. Jag har en likadan Flipper och är intresserad:)

 

När jag bytte motor testade jag min lite ovetenskapligt genom att stå på den nya motorns kavitationsplatta och gunga lite för att se om det flexade. Min var stum och med en kompositlaminatskiva som platta istället för plyfan blev det kanon. Jag kan verkligen rekommendera kompositlaminat, det är helt överlägset!

 

Det är stenhårt, suger inte vatten och relativt ok att jobba med. Pelarborr krävs för att göra hål och en dremel eller dylikt för putsning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mange249, var får du tag i detta kompositlaminat? Har provat den sk "polywood" som kan köpas i båttillbehörsbutiker, en termoplastskiva i ungefär samma matrial som dagens soptunnor. Tyvärr är den aldeles för mjuk och går t ex inte att skruva i..

 

http://www.seasea.se/polywood-6mm-1-4-skiva

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Fuktmätaren jag använt är i övre konsumentsegmentet tror jag, inköpt på Conrad. Vet inte om båten varit målad med kopparfärg, i dagsläget sitter nästan ingen färg kvar. Båten ligger i Mälaren så jag har använt färgborttagnings-gel för att försöka få botten helt gelcoatren och det har varit lätt att skrapa bort efter en timme. Teorin om kopparfärg är intressant, så jag ska prova att fuktmäta från insidan till helgen för jämförelse!

 

Angående motorplattan kan jag berätta att min i plywood bara var kex så den åkte förra året när jag hade motorn av för helrenovering. Jag hittade en extra stor skärbräda i svart plast på en stormarknad som jag kunde såga med sticksåg i ett stycke, mallade efter den gamla plywooden. Det blev mycket bra, plasten var tjock och stum men ändå lite ytmjuk vilket kändes perfekt för lite vibrationsdämpning. Denna går inte att skruva i utan jag limmade den med Sika samt de genomgående motorbultarna håller den på plats.

 

21ni4gn.jpg

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jarb: Jag hade turen att få en överbliven bit på min båtklubb, men ska ta reda på var de köpt den. Kan verkligen rekommendera det om man vill ha något stumt. Enda problemet blir väl om man skulle ha en för välvd akterspegel, men det ser jag som ett ovanligt scenario:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har haft många båtar genom åren. Samtliga har haft fukt i akterspegeln. Hållfastigeten har aldrig varit något problem. Träbiten inuti lever i en syrefattig miljö och ruttnar mycket långsamt..... Plasten står för den största styrkan. Så länge du inte har plastpest, kan du kan gått åka vidare som det är.

 

Brukar upptäckas vid håltagning och borrning. Är spånorna bara fuktiga och inte ruttna syns ju enkelt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enklaste sättet att kolla en akterspegel är med en kulhammare

Tonen skall vara fast och solid och returen av slagen är snärtig

Börja längst ut och knacka mot mitten om tonen börjar bli dovare så är det inge bra .

Och som flera påpekat så ruttnar det fort om det är blött.

Spelar ingen roll om det är sk marinplyfa som förövrigt inte finns idag då allt (nästan) är limmat med vattenfast lim det är trät som ruttnar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...