Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
NiclasA

Renovering av träbåten Pärlan

Rekommendera Poster

Hej

Niclas heter jag och bor en bit från Landskrona Skåne. Detta är min första träbåt, under tiden som jag renoverar den har jag en Cresent 495 HT som jag åker med. Tanken är att sälja plastbåt en och behålla Pärlan.

 

Jag såg denna båten på en FB sida för båtar, den var bortskänkes mot avhämtning så jag åkte och kollade och bestämde mig för att överta den. Förra ägaren hade gått bort så jag vet inte mycket kring båten mer än:

Längd 8m

Bredd 2.7

Höjd 3.10

Väger 3 ton

Volvo peta md17c

Båtmordell..tror att det kan vara Simrishamstrålare som någon här berättade

 

När hon kom hem med kranbilen

LÄNKTEXT

 

På plats

LÄNKTEXT

 

LÄNKTEXT

 

Här finns en del att göra..

LÄNKTEXT

 

Här har jag skrapat av det gamla för att sedan linolja

LÄNKTEXT

 

Här ska regeln bytas

LÄNKTEXT

 

Här jag har sågat upp deket, man kunde trampa hål när man gick där

LÄNKTEXT

 

Nere i sittbrunnen har färgen flaga och det luktar mugget o räligt så det e bara ut med alltihop

https://s32.postimg.org/6gyac92r9/20160731_191459.jpg

 

https://s31.postimg.org/mhq3kuraz/20160731_202357.jpg

Imorgon fortter rivningen invändigt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Wow. Imponerande projekt. Go for it, blir alltid lite avundsjuk på er som har plats för såna här leksaker :).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haha ja där finns att bita i. Jag har inget slutdatum utan det får ta den tid det tar. Men det e så roligt att ha ett objekt så man vill ju vara där så mycket man kan. Jag har bara hållt på med bilar innan och det e ju nåt helt annat att arbeta med plåt och motorer. Trä är ett levande matrial.

Men man suckar när man ser en blöt fläkt som är stor som en 10 krona o när man skruvar loss den så e där massa mer ruttet.

Jag har fått 2 2m i diameter ekstockar ca 3m långa som borde bli bra till bordläggning en. Frågan e bara hur man ska klyva dom!?

 

Jag måste riva ner väggskivorna nere i sittbrunnen som dom sedan plastat på.

Vad ska jag använda mig av för matrial när jag ska sätta up nya skivor? Funkar OSB eller formplyfa? Ska de limmas?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser jättekul ut! :)

 

Hade en gammal träbåt själv för många år sen som var ett riktigt renoveringsprojekt. En äldre herre full av visdom sa till mig i början att inte stapla renoveringarna på varandra utan avsluta delmålen och lägga in tid att använda båten också under tiden. Jag följde inte direkt hans råd utan försökte hinna med att göra allt på en gång medan jag hade farten uppe, höll väl på i nästan två år. Mot slutet var jag riktigt less och såg båten som ett jobb mer är ett nöje. :)

 

Hälsningar,

Mattias

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det e lätt hänt att de blir så, jag har själv varit i den fällan mer än en gång. Man ska nog ha en riktig plan, göra delmål osv. Men det svåra är att om man inte har matrialet så börjar man lätt att peka nån annan stans o sen står man där med massor att göra o båten ser ut som en switzerost.

Jag har inga bekanta som håller på med just båtar så jag får läsa på o lära mig under tiden

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Där har du fått att ta i. 

 

Har du dessutom ingen erfarenhet av träbåtarbete, så är det nog bra att du inte har  nån bortretidsgräns.

 

Som jag ser det är ju att få reparerat och bytt ut allt dåligt i skrovet. Dessutom bör du ju få den i sjön så snabbt som möjligt, så att de bord som är ok inte spricker sönder.

 

Är skrovet av ek. Du skrev att du fått två ekstockar, tre meter långa, med en diameter på 2 meter.

 

Att ha utrustning för att såga upp dylika är det väl inte många "nutidsmänniskor" som har i sin källare.

 

Jag har vid två tillfällen fått två furor på rot, av en bekant. Efter att min (skit-)morbror (han är alltså gift med min moster)- bondpojk från Västmanland, hjälpt mig att fälla dem, transporterade vi dem till en "bondsåg". 

 

Då för en 20-30 år sen fanns det många sådana ute på landet. Fick stockarna uppsågade i 2 tums plank. Det blev lite entums också. Sen fick planken ligga mellan strö och torka i några år.

 

Om det finns några sådana sågar kvar, och i dina trakter, vet jag inte. Men det är väl bara att "leta" på olika sätt.

 

Annars får du väl använda dig av traditionella metoder att ta fram plankor ur stockar - medels klyvning.

 

 

Det finns mycket sånt om man letar på internet.

 

Har du inte nån bastrumma får du bygga dig en.

 

Prioritet 1 är ju absoluta att få ordning på skrovet.

 

Bordläggningen ser ju inte allt för fager ut, det man ser.

 

Hur är spanten!?

 

Nästa prioritering måste ju va däcket.

 

Det finns ju en del människor som sysslar med gamla träbåtar.

 

http://www.trabatsakuten.nu/

 

https://allmogebatar.wordpress.com/

 

http://trabat.se/om-foreningen/

 

för att nu ta några exempel.

 

Vad det finns för liknade sammanslutningar i Skåne har jag ingen aning om, men det borde väl finnas trädgårdsintresserade människor även där.

 

Lycka till med ditt livsprojekt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för tipsen! Jag kollade på filimen och även lite annat så nu vet jag lite mer. Jag vet hur jag vill bygga min basningstrumma

Idag var jag o hämtade lite ek I dimensionen 95x95 som hade legat i en loge i 5-6 år. Av dom tänkte jag regla upp aktern och fören där jag varit o rotat. På tal om dimensioner så hade min far som nog har väldigt dåligt ögonmått dubbelkollat stockarna o dom var ca 120 cm i diameter. Det gör de mycket lättare att klyva. Jag har tillgång till bandsåg och hyvel så i nästa vecka ska jag försöka såga upp dom.

Idag fick jag ite mycket gjort vid båten då himmlen öppnade sig

 

Jag kan rekommendera Boställets lin i Kävlinge. Dom pressar sin egen lin som dom odlar själva. Jag tyckte i te det var farligt dyrt, jag köpte 25 l rå linolja o fick betala 840:-

Köpte även 5l terpentin

LÄNKTEXT

 

Här skulle jag behöva en eller ett par nya reglar då dom släppt

Även dom tunna som syns till vänster har släppt nere vid kölen. Går dessa att basa om eller ska man sätta nya?

LÄNKTEXT

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även 1,2 meter är ju rätt grova stockar.

 

Kom på att jag sett att man kan klyva stora stockar med motorsåg.

 

Det var inte detta klippet, men ger ju ändå en liten vink. kan ju va intressant att kolla på

 

 

I min värld kallas reglarna som håller ihop bordläggningen för "Spant" och sågas ofta ur krokigt vuxet virke.

 

Dom klena "spanten" har jag för mig kallas för band och ger ju ett mera eftergivligt skrov.

 

Den första bohusjullen jag seglade hade bara band som spant och tror det är vanligt i livbåtar av trä att bygga med band.

 

 Är du säker på att banden verkligen släppt nere vid kölen. De kanske aldrig har nått ner dit!?

 

Det är ju i första hand de riktiga spanten som bär upp lasten.

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det får väl räknas som grovt, jag ringde rundor igår till lite sågar här i närheten men ingen kunde ta 2m i diameter. Den största jag fick tag i kunde ta 1.5m så då ska det säkert gå att klyva ner dessa stockar om jag inte gör de själv dvs. Jag har inte kunskapen o vet att man inte ska såga virket längs med då det inte är lika starkt har jag hört, men det gäller kanske bara när man gör sånt och inte bordläggning?

 

Ja det ser smidigt ut att ha motorsågen i en sån bänk

Nä jag är inte helt säker på det, jag tänkte samma tanke men såg att de suttit fast men att det lossnat

 

Ja en sån maskin skulle man haft tag på. Då e de bara att slänga bitarna direkt på en personbilssläp så e de klart. Meningen med stockarna var att dom skulle blivit konstverk av nån Motorsåg konstnär

 

Idag kollade jag igenom båten på ett sista ställe där det låg lite impellrar och termostater och längst ner o lådan låg en del papper. Från dm papperna verkar de som att båten är från Norge, eller är de kanske bara utrustningen?

 

Häre ett papper från 1988

LÄNKTEXT

 

LÄNKTEXT

 

Verkar ha suttit en Ford 6a på 120hk från början

LÄNKTEXT

 

LÄNKTEXT

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då har jag fått sågat upp en del. Otroligt vad hårt ek är även med bandsåg.

Så det blev uppsågat är

NyTT deck

6 nya spånt

8 band

4 reglar som däcket kommer vila på

Hinner jag så ska jag börja på det imorgon.

Trevlig helg på er!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De ser ut att ha varit ek innan så det tänkte jag att jag skulle. Eller det blir inte bra? Jag har inte så bra koll

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inte så bra koll på träbåtar heller, men brukar man inte ha däck i Furu eller Mahogny eller kanske Oregon Pine. Teak är ju också ett vanligt material i däck

 

Ekdäck har jag aldrig sett - å andra sidan har jag inte sett så mycket.

 

Letade efter nåt om ekdäck och hamnade här.

 

http://www.trabatsakuten.nu/scgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=RenUnd;action=display;num=1215546477;start=

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag läste igenom länken men den gav tyvärr inte så mycket. Eftersom min båt varit byggd för o vara en arbetsår så har dom nog inte lyxat till de med ett fint mahogny deck. Men jag har son sagt inte nån bra koll utan det e bara en gissning

Här e en bild på hur deket ser ut. Jag tycker att detta ser ut som ek allafall.

http://www.ladda-upp.se/bilder/czejotsshzfgrp/

Här e några reglar som ska på plats efter lite hyvling o linolja ☺

http://www.ladda-upp.se/bilder/kgzuiwpmsswzpm/

 

Uppdaterar nog mer ikväll

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ek var ett vanligt träslag för däck på arbetsbåtar, skutor mm.

--

Pratade med en timmerman, en tjock ekstock "blockas" (skär av ytterdelar så att stocken blir "kantig"). Sen kransågar man, så gjorde man förr.

Eller så spräcker man till halv, fjärdedel, åttondel osv tills man kan såga. Man får det bästa virket på detta sätt, starkt och som inte slår sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag läste igenom länken men den gav tyvärr inte så mycket. Eftersom min båt varit byggd för o vara en arbetsår så har dom nog inte lyxat till de med ett fint mahogny deck. Men jag har son sagt inte nån bra koll utan det e bara en gissning

Här e en bild på hur deket ser ut. Jag tycker att detta ser ut som ek allafall.

http://www.ladda-upp.se/bilder/czejotsshzfgrp/

Här e några reglar som ska på plats efter lite hyvling o linolja ☺

http://www.ladda-upp.se/bilder/kgzuiwpmsswzpm/

 

Uppdaterar nog mer ikväll

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj jag råkade visst skriva samma 2 gånger.

Aha e det så man ska göra! Jag har varit inne på att spräcka den i 4 delar så kan jag såga själv.

Idag har jag fått ihop basningslådan, bara hålet kvar där kastrullen kommer stå. Jag kommer ha ett litet gasolkök som värmekölla. I veckan ska jag ha fatt i en massa skruvtvingar sen är det vara att testa sig fram i hur man basar. Ska bli spännande att testa!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har haft fullt upp med 3 bilar som gick sönder i princip samtidigt så jag har inte hunnit med båten på ett tag.

Men idag fick jag gjort lite grann.

Här fick jag bytat 2 stäv(?)

20160918-193033.jpg

 

Här fick jag satt en ny ribba, den andra ska med bytas o sen lägger jag deck

20160918-193129.jpg?width=150

 

 

Här har jag ett huvudbry till. Bordet längst ner som ska sitta i kölen har vridit sig och släppt på ca 1m ungefär i mitten på båten

20160918-193905.jpg?width=150

 

20160918-193922.jpg?width=150

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...