Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
NiclasA

Söker info kring min båt

Rekommendera Poster

Hej.

Då förra ägaren dött vet jsg inte mycket om min båt.båten har förra ägaren köpt från Malmö och jag har köpt den från Landskrona

 

LÄNKTEXT

 

LÄNKTEXT

 

LÄNKTEXT

 

 

Vad jag vet:

Gjord i ek

Byggår 1983

Längd 8m

Bredd 2.7m

Höjd 3.10m

Motor Volvo peta md17c

 

Frågor:

Vart kan den vara gjord/ namn på tillverkare?

Vad kallas sådan bordläggning?

 

Mvh

Niclas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vem som byggt båten vet jag inte, då det under årens lopp byggts båtar runt kusterna lite överallt.

 

En gissning utan att veta, öresund till halland, kanske.

 

Men fråga 2, är rätt svar kravell.

 

Vill du vara vänlig att starta en renoveringstråd (ja jag förutsätter att du ska renovera) då vi är ett antal stollar här på forumet som dräglar över renoveringstrådar, och gärna hjälper till med glada tillrop.

 

 

Kalle

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle gissa på ett danskbygge med den aktern.

 

Skall du renovera den?

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja jag tänkte slänga upp en projekttråd, men eftersom jag inte är insatt i träbåtar så tar de en massa tid att bara leta upp info kring hur man ska göra så det händer inte så mycket med själva båten haha.

Okej tack då har jag fått ett

svar på det

 

Kan man använda sig av tryckimpregnerat virke till överbyggnaden? Jag tänker på att byta ut gamla 45x45 reglar som håll en lucka

Jag jobbar på brädgård så de hade varit kanon

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själv är jag inte någon större vrakromantiker så av mig skall du bara få ett råd, men ett seriöst menat sådant.

Börja renoveringen nerifrån! Att basa in nya bord i den är det jobbigaste och många renoverare har stupat på den, så innan du lägger energin på överbyggnaden så se till att botten och bordläggning är värt besväret att bygga ny överbyggnad.

 

/B

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker inte du skall använda tryckimpregnerat virke till annat än sådant som är utan större strukturell betydelse och absolut inte bygga in det. För mind el skulle jag t ex kunna använda det som durk i en billig roddbåt eller som snikvariant för badbryggan.

 

Orsaken är att tryckt virke har dålig struktur och bärighet samt att det är impregnerat. Med olika gifter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra råd av Bosse ovan!

 

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kallar man inte en sådan häck för Simrishamnstrålare?

Börja med att byta bord, där har du att göra ett tag. Väldigt intressant uppgift men som sagt, arbetskrävande. Quick&Dirty är cement och plasta utanpå.

 

Det går att använda tryckt virke men det innehåller mycket vatten och måste torka ut länge. Ofta krokigt och vresigt också. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min erfarenhet, använd inte tryckt virke även om det är torrt, när det kommer i beröring med vatten,

suger det enorma mängder med vatten!

Mycket mer än otryckt fura!

 

Beträffande gift behöver man idag inte vara särskillt rädd för tryckt virke, ganska harmlösa gifter som är tillåtna idag.

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för alla svar, jag kom nyss hem från båten. Idag ägnade jag mig åt att riva lite till av däcket i aktern, det luktar mugget och jag har tagit bort en 95x95 regel som däcket var skruvat i som var helt slut. Nere under däck har någon försökt snyygga till de med vad som ser ut att vara vanlig väggfärg som bara hänger i stora flagor från väggar o tak, så det blir till att rensa allt virke där nere imorgon.

När jag ska ha dit nytt är det då plastad plyfa som gäller eller kan man ta OSB och linolja eller hur brukar det se ut?

 

Jag har fått tag i ekstolpar 95x95 1.60 långa SM ska få bli reglar i båten. Dom är ca 10 år gamla och en stor ekstock som är ca 2m i diameter hela vägen 3m lång ca 10 år gammal den med. Nu e frågan hur jag ska transportera den alt klyva ner den. Motorsåg känns inte så lönt då kjedan lär säga upp sig ganska fort eftersom det är ek, eller?

Till detta bör jag bygga en ångare att stoppa borden i. Kan jag bara ta en kokplatta/storkök kastrull o vatten att sätta in i en lång kista? Eller hur har ni löst det?

Mvh Niclas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur ser det ut inne i båten.? Finns det ett lastrum som kan ha använts som fisksump? Om så är fallet så är det en dansk bonngarnsjölle...

Redigerad av smoegen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Osb eller formplyfa har inte i en båt att göra om man vill att det ska hålla i längden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OSB kan du glömma. Det skall vara kokfast plywood.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inga problem att såga ek med motorsåg men det är svårare att såga rätt...

 

Kontakta någon som har ett portabelt sågverk som kan såga stocken åt dig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ekstocken kan du såga hos någon "bonnasåg" med cirkelsåg, tror inte någon med Solosåg vill såga. Ek är inte jättepopulärt. Sen ska plankorna torkas, helst utomhus men regnskyddat. Man ska strös mellan plankorna och ändarna ska målas med en täckande färg för att hindra dem från att torka för fort och därmed spricka. Man kan torka utomhus under vintern och sen avsluta inomhus, inte riktigt lika bra men det funkar.

 

För att basa behöver du en baslåda av trä, det finns säkert bra beskrivningar. En gammal konsergryta och en stor gasbrännare funkar, jag hade en ståltub med ett 3 kW element i.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej. OSB e glömt från o med nu haha.

Jag har även hittat bands och hyvel som jag fått låna så nu e det bara fråganska om hur man ska såga

Jag tror att jag provar med motorsåg så jag får ber den lite i o så att man kan bära den istället.

Okej tack för tipsen då ska jag ta hem lite strö o färg från jobb. Vi ska försöka såga i början på nästa vecka

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett litet råd i all välmening.

När du sågat bort så mycket av däcket, sätt några tillfälliga däcksbalkar tvärs över skrovet, så att det behåller formen.

 

Bastrumma i sin enklaste form är en plastpåse som kopplas till en kaffekokare.

Men du behöver basa lite mer så spika ihop en trumma i trä, och ordna med någon behållare som du kan värma så du får fram ånga genom någon slags slang till din låda.

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset kalle. Jag har varit o hämtat några 95x95 reglar idag så imorgon ska jag börja på att bygga upp aktern ige. På måndag börjar jag jobba igen efter semestern så då ska jag ta hem lite klädselbrädor att bygga en trumma av

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...