Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
klinus

måla om sittplats i plasteka i valfri kulör?

Rekommendera Poster

Hej! Har en liten plasteka som är i rätt bra skick, men färgen på sittplatserna samt en del av durken är målad i en så ful färg så jag skulle vilja måla om den. Jag anar att den förra ägaren har målat det själv, då det ser lite slarvigt maskat ut på sina ställen. 

Jag försöker lista ut vad jag ska ha för färg, två-komponent verkar vara ett dåligt alternativ eftersom jag inte vet vad färgen under är målad med? Dessutom så verkar de färgerna ha ett extremt begränsat kulörutbud.

Om man ska måla om i köket så kan man ju gå och få en färg tillblandad i vilken kulör man än önskar, men det verkar vara lite knepigare med marinfärger. 

 

Detta är ju inte på båtens utsida, så den kommer ju inte få direktkontakt med vatten (förrutom regn), kan jag köra med någon typ av plastfärg eller lackfärg? Sprayburk? Våtrumsväggfärg kanske?

Kan jag göra på något annat sätt, till exempel blanda en färg som inte är anpassad för båt, och sedan lägga en lack ovanpå till exempel? 

 

Tack! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gnid med en vit trasa indränkt med aceton . Blir trasan färgad nästan direkt är det inte tvåkomponentfärg.

 

Kan du inte tvätta eller slipa bort färgen om den är enkomponent?

 

Polyuretanlack funkar om den inte används under vatten.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Målade om min eka invändigt med "Betonggolvfärg" (från miljöstationen gratis är bra ;-) ).

Stark färg som fortfarande efter 12 år är ok.

Utvändigt med enkomp. lackfärg från Biltema.

 

post-52966-0-29046500-1470329519_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...