Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
raol

Vatten inne i båten efter krängning - orsak?

Rekommendera Poster

Efter att ha lyckats hitta alla ställen där regnvatten kunnat komma in, och tätat dem, är nu vår båt helt torr inuti även när himlen öppnar sig. Största boven var faktiskt glappet mellan rufftaket och ruffluckan. Två små duttar med butylgummi senare, så är den inträngningsvägen borta.

 

Så nu har vi vant oss vid att båten är torr. Men efter varje segling med betydande krängning, minst ca 25-30 grader, är det vatten inne i båten. Inga stora mängder, utan kanske ett par deciliter. Vattnet verkar komma från aktre delen, nånstans under sittbrunnens del i längsled, eftersom det är torrt längre fram. Bakom delen med vask (f d pentryt, som har två små genomföringar rakt under sig) finns bara två genomföringar - de för självläns på akterspegeln. Men ytan under dem är torr, så där kan det inte läcka.

 

Båten var uppe på land för rengöring och bottenmålning under midsommarveckan, och då syntes inga som helst skador på skrovet. Inga sprickor eller märken som skulle kunna vara hål. Det är inte heller så att lutningen behöver vara så stor att skarven mellan skrov och däck varit under vatten för att det ska dyka upp vatten inne, så jag tror inte på nån läcka där.

 

Jag blir inte klok på hur och var vattnet kommer in. Några tips på var jag ska leta?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sötvatten eller saltvatten? Vattentank som läcker? Kondens under sittbrunnen (har jag haft) som rinner av när båten lutar? Laminerat däck med 'håligheter' och vätska som rinner undan när det lutar? Hoppas du hittar 'källan' och kan åtgärda.

Såg just Mackeys svar och roderaxeln och S-drev/propelleraxel kan ju också vara inblandade.

Redigerad av Larsakelarsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Färskvattentanken?

Hjärtstocken?

 

Kolla efter läckor på dessa ställen.

Manlucka på tanken kan läcka eller så rinner vatten ut genom kranar och bredvid handfat / ho.

 

Hjärtstocken kanske behöver fett för att inte läcka.

 

Mackey.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

vet inte var du seglar eller vad du har för båt men försöker mig på ett svar ändå.

 

Kan vattnet komma inifrån båten, kanske har du en vattentank för sötvatten eller en toa ombord, kanske någon vattendunk för färskvatten med otät kork, kan dessa läcka vid tillräcklig krängning.

 

Här på västkusten kan vi se om vattnet är salt eller sött för att få reda på om det kommer utifrån, kanske kan du göra detta med för att få reda på var du skall leta.

Redigerad av Minuten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Saltvatten måste det vara. Sötvattentanken är för det första tömd, och sitter dessutom längst fram i fören, och det är helt torrt framför mittlinjen av båten i längsled. Kondens tror jag inte på eftersom det är så pass stora mängder och att båten är kruttorr i övrigt, även inuti.

Rodret är utanpåliggande, så där kommer inget vatten in. Utombordare, så inget drev som kan läcka heller. Det är dessutom torrt kring kölbultarna. Skrovet är enkellaminat, så några håligheter bör det inte finnas.

 

Men jag kom på att det ju faktiskt skulle kunna vara nån av sakerna (motorfäste, badstege) på akterspegeln som är fastskruvade där som läcker. De sitter i ungefär rätt höjd för att bara hamna under vatten vid mer betydande krängning. Kanske nån tätning runt en skruv har gått sönder. Ska kolla nästa gång jag är vid båten.

 

Tänkbart också att det på nåt vis letar sig vatten bak från under vasken, antingen från saltvattenintaget eller från avloppet. Ska kolla noga där också nästa gång. Eftersom det bara inträffar vid krängning måste det vara rätt så högt upp. Dock borde det rinna ut på ett annat ställe om det kommer därifrån, tycker jag. Varför skulle det rinna i sidled i stället för rakt ner?

 

Redigerad av raol

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade liknande problem på min Excel. Kom bara in vid ordentlig krängning och bara på en bog. Tog fyra år att hitta en dålig plastning där skrov och överbygge plastats i hop i akterkanten på båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

...

 

Här på västkusten kan vi se om vattnet är salt eller sött för att få reda på om det kommer utifrån, kanske kan du göra detta med för att få reda på var du skall leta.

Hur ser man skillnad på sött och salt vatten? ;)

Bra tips att kolla detta, det märks skillnad även på ostkusten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade liknande problem på min Excel. Kom bara in vid ordentlig krängning och bara på en bog. Tog fyra år att hitta en dålig plastning där skrov och överbygge plastats i hop i akterkanten på båten.

 

Tycker som sagt inte att den delen av båten kan ha nått ner till vattenytan. Bara vid ett tillfälle har vi krängt ner den så att relingen varit under vatten, och det handlade om nån dryg sekund. Detta inträffar varje gång vi seglat i lite friskare vind med krängning som följd, utan att det för all del varit tokmycket.

 

Hur lyckades du slutligen identifiera att det var så och var läckan fanns? Högtrycksstvätt rakt mot? Krängning vid kaj?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hade liknande problem på min Excel. Kom bara in vid ordentlig krängning och bara på en bog. Tog fyra år att hitta en dålig plastning där skrov och överbygge plastats i hop i akterkanten på båten.

 

Tycker som sagt inte att den delen av båten kan ha nått ner till vattenytan. Bara vid ett tillfälle har vi krängt ner den så att relingen varit under vatten, och det handlade om nån dryg sekund. Detta inträffar varje gång vi seglat i lite friskare vind med krängning som följd, utan att det för all del varit tokmycket.

 

Hur lyckades du slutligen identifiera att det var så och var läckan fanns? Högtrycksstvätt rakt mot? Krängning vid kaj?

 

På min båt är hela aktern skarvad. Däcksskarven fortsätter runt hela aktern med en "relingslist" fastsatt på näbben som bildas. Jag tog skottet i akterkabinen och kollade när vi seglade hårt. Kom in en liter på 5-6h om vi låg på samma bog. Väldigt skönt när det var fixat. Få saker är så enerverande som olokaliserade läckor.

Redigerad av excel319

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här är det så trångt att man knappast kan kolla under färd. Möjligen på styrbordssidan i stickkojen (som nog inte är så lämplig som stickkoj - man får dra sig in), men absolut inte på babordssidan, där det bara är ett stuvutrymme. Jo, en sjuåring kanske fixar det... :)

 

Men jag tror ändå att skarven inte är problemet, just för att den är så högt upp. En tanke jag fick nu är att rigga min GoPro och filma på lite olika ställen där inne, under färd.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett sätt att konstatera omvattnet är sött eller salt är att smaka på det.

 

Ska man ha båt får man inte va "flåmagad"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, fast några sötvattenkällor finns det inte, så att det är saltvatten behöver jag inte ta reda på. :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Regnvatten som gömmer sig i ett annat utrymme och rinner iväg när det lutar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Regnvatten som gömmer sig i ett annat utrymme och rinner iväg när det lutar?

 

Jo, jag hade den tanken också tidigare, innan jag hade lyckats täta båten helt. Men senaste gångerna har jag kollat om det är torrt på de ställen vatten kan samla sig. Så nej, det måste vara havsvatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kanske uppstår en minimal glipa i kölinfästningen vid krängning, mellan köl och skrov, utmed kölbultarna?

Placera ut toapapper runt där vattnet samlas för att se från vilket håll vattnet kommer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä, som sagt så är det helt torrt kring kölbultarna. Vattnet kommer från aktern nånstans. Det rinner bakifrån. Kölen sitter rätt långt fram och kölbultarna är helt exponerade inne i båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Självläns som mynnar under aktern? Om det finns en avstängning på den, prova att stänga och se om det fortfarande läcker. Eller regnvatten i sittbrunnen som läcker in via självlänsen.

Redigerad av trewq

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten har alltså varit helt torr inuti innan, och det fanns inget regnvatten i båten (sen jag lyckats täta allt finns inget regnvatten heller annat än i sittbrunnen, och sittbrunnen har bara utlopp till självlänsen) inför dessa händelser.

 

Självlänsen mynnar på akterspegeln och är precis i vattenlinjen när båten ligger plant. Men den går bara rakt upp i sittbrunnen. Möjligen skulle den kunna läcka i en skarv under det marginellt högre tryck som uppstår när den sänks under vattenytan. Får vira en trasa runt för att kolla det, men jag tror inte det är där.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tejpa upp dasspappersbitar, de brukar avslöja läckage. Jag hade ett läckage från en däckdränering. Upptäckte vatten i kastrullskåpet under spisen, jag rev ut ett köksskåp för att se dräneringen. Det syntes ingenting men några dasspappersbitar avslöjade. Löste det tsv med en "helsingborgspackning" dvs en burk med slang ner i kölsvinet.

Vet fortfarande inte exakt vad som förorsakade läckaget, kan var en spricka i den plastade stosen eller kanske i däcket längre fram och sen har vattnet letat sig fram genom divinycellen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror det läcker nånstans utefter gummilisten som håller ihop skrov och däck. Kan vara dåligt plastat från begynnelsen i skarven. När du seglar skvätter det upp en del vatten ovanför listen som då rinner akteröver och under listen kan det finnas en läcka, inte helt ovanligt. Om du nu känner att vattnet är salt vill säga. Annars kan det ju vara söt/regnvatten som letar sig in samma väg ändå. Du har väl oxå en eventuell läck i den foten som utgör fästet för hajfenan på styrbordssidan midskepps. Den svajar betänkligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, vid hajfenan är det lite sprucket, jag ska försöka fixa till det under hösten. Men så högt upp kommer det bara droppar som stänker så som vi seglar. Men vågor som svallar upp till skrovskarven och rinner in den vägen kan ju tänkas. Ska kolla där!

Får bli ett höstprojekt att täta. Det är ju inga farliga vattenmängder och inget farligt ställe för en läcka, men det vore käckt att kunna få det helt vattenfritt inne.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag säger som många andra. Du måste smaka och avgöra salt eller sött. Vi hade ett mycket märkligt läckage i aktern som visade sig vara regnvatten som följde relingslisten och rann in i aktern där det fanns en väldigt liten bit av skarven som som inte var tät.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, det ÄR inte regnvatten. Båten är kruttorr i övrigt. Det uppstår bara när vi krängt mycket, och kommer inte när vi krängt lite mindre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det för båt du har?

 

Det står i klartext precis ovanför ditt inlägg.

 

"Seglar en Dominant 78 baserad i Hunnebostrand." 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Vad är det för båt du har?

Det står i klartext precis ovanför ditt inlägg.

 

"Seglar en Dominant 78 baserad i Hunnebostrand."

Den texten syns bara om mam sitter vid en dator - inte om man kör mobilversionen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Vad är det för båt du har?

Det står i klartext precis ovanför ditt inlägg.

 

"Seglar en Dominant 78 baserad i Hunnebostrand."

Den texten syns bara om mam sitter vid en dator - inte om man kör mobilversionen.

 

 

Där ser du vilket skräp det är med den moderna smarta telefonerna VSB

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...