Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
Nimbus26001988

Koppla in Radio LTC Promarine 1111

Rekommendera Poster

Blir inte klok på hur jag skall koppla in +12V på en LTC Promarine 1111.

På kopplingsschemat står det att den grova gula ledningen skall anslutas till +12V batteri och den tunna röda skall kopplas till +12V tändning.

Jag antar att den tunna +12V ledningen är till för att hålla radions minne och därmed borde gå direkt till batteri innan huvudbrytaren för förbrukningsbatterierna.

Den grova gula borde kopplas till +12V efter huvudbrytaren.

Eller är jag ute och cyklar?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blir inte klok på hur jag skall koppla in +12V på en LTC Promarine 1111.

På kopplingsschemat står det att den grova gula ledningen skall anslutas till +12V batteri och den tunna röda skall kopplas till +12V tändning.

Jag antar att den tunna +12V ledningen är till för att hålla radions minne och därmed borde gå direkt till batteri innan huvudbrytaren för förbrukningsbatterierna.

Den grova gula borde kopplas till +12V efter huvudbrytaren.

Eller är jag ute och cyklar?

Det står inte tändning i schemat utan tillbehör. I övrigt rätt tänkt av dig. Dra den tunna röd direkt till batteriet, om du vill ha minnesfunktionen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Välkommen till forumet!
Ja, jag skulle också kopplat in den gula efter huvudbrytaren/ frånskiljaren.  

[Många moderna båtar har likt bilar ingen frånskiljare, kanske är det därför som man i den enkla manualen struntat i att ta med detta? Men har man en frånskiljare så bör den väl kunna avbryta så mycket av elkretsen som möjligt, fast stereominne och ev. länspump undantaget?]

Angående den röda är jag klart osäker men skulle kopplat till tändnyckeln (radioläget?) precis som det faktiskt står i anvisningen!
[Detta med "stereominne" är kanske inte aktuellt, din enhet verkar inte vara nån bilstereo à la 90-tal där radiodelens kanalinställningar behövde ständig 12-volt för att minnas. Men kanske behöver den ändå minnas saker, fast jag tvivlar på att ständig 12-volt behövs för detta numera? (Finns väl t.ex. sen länge minneskretsar där saker "bränns" in - litet som att rista i sten - utan att behöva ständig spänningsmatning?)]      

Tror kort sagt att din enhet Promarine 1111 inte behöver nåt så ålderdomligt som ständigt inkopplad 12-volt för att minnas det den behöver minnas.

[Har f.ö. googlad litet på eventuella problem med inkoppling av enheten ifråga utan att hitta något som avviker från tillverkarens egna instruktion? (De som kopplat enligt manualen är förmodligen nöjda, för annars vore det nog ganska lätt att googla diverse klagomål, frågor och problem?)]

Bilden nedan snodd HÄR.
post-86835-0-16006800-1470228985.jpg
Ps. @excel319; hmm...vilket schema refererar du till mer bestämt, kanske kan du länka din källa i tråden nedan??

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Många moderna båtar har likt bilar ingen frånskiljer".

Det stämmer nog inte, alla CE-märkta båtar ska ha frånskiljare!

--

Gul = "allways on", minne mm. Ofta drar apparaten lite ström, en del ganska mycket. De flesta brukar vilja lägga denna via brytare/säkring.

Röd=tändning så att apparaten startar samtidigt som bilen, används oftast inte i båtar men man kan lägga ihop den med den gul så att apparaten startar när man slår på säkringen/brytaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Välkommen till forumet!

Ja, jag skulle också kopplat in den gula efter huvudbrytaren/ frånskiljaren.  

[Många moderna båtar har likt bilar ingen frånskiljare, kanske är det därför som man i den enkla manualen struntat i att ta med detta? Men har man en frånskiljare så bör den väl kunna avbryta så mycket av elkretsen som möjligt, fast stereominne och ev. länspump undantaget?]

 

Angående den röda är jag klart osäker men skulle kopplat till tändnyckeln (radioläget?) precis som det faktiskt står i anvisningen!

[Detta med "stereominne" är kanske inte aktuellt, din enhet verkar inte vara nån bilstereo à la 90-tal där radiodelens kanalinställningar behövde ständig 12-volt för att minnas. Men kanske behöver den ändå minnas saker, fast jag tvivlar på att ständig 12-volt behövs för detta numera? (Finns väl t.ex. sen länge minneskretsar där saker "bränns" in - litet som att rista i sten - utan att behöva ständig spänningsmatning?)]      

 

Tror kort sagt att din enhet Promarine 1111 inte behöver nåt så ålderdomligt som ständigt inkopplad 12-volt för att minnas det den behöver minnas.

[Har f.ö. googlad litet på eventuella problem med inkoppling av enheten ifråga utan att hitta något som avviker från tillverkarens egna instruktion? (De som kopplat enligt manualen är förmodligen nöjda, för annars vore det nog ganska lätt att googla diverse klagomål, frågor och problem?)]

 

Bilden nedan snodd HÄR.

attachicon.gifstereo.inkoppl.jpg

Ps. @excel319; hmm...vilket schema refererar du till mer bestämt, kanske kan du länka din källa i tråden nedan??

Jag har en äldre modell av Promarine och den håller inte minnet när jag bryter spänningen.

post-82020-0-36090900-1470254141_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Excel319 skrev: Jag har en äldre modell av Promarine och den håller inte minnet när jag bryter spänningen.
Aha, förklarar rimligtvis skillnaden, tack för källhänvisningen! :-)

Bhemac inlägg #4 skrev: Gul = "allways on", minne mm. Ofta drar apparaten lite ström, en del ganska mycket. De flesta brukar vilja lägga denna via brytare/säkring.
Detta med "allways on, minne mm" låter som att den gula kabeln egentligen inte bör kopplas "efter frånskiljaren" trots allt?
Menar du med detta att "manick LCT Promarine 1111" även i sin moderniserade tappning faktiskt tappar minnet (radiokanalers frekvens, andra personliga inställningar etc) vid minsta strömavbrott?
Om det är som du skriver att många ändå föredrar att sätta en strömbrytare på den GULA p.g.a. hög strömförbrukning så behövs kanske fortfarande ständig batteri-backup, men man accepterar vid varje frånslag hela ny-inknappandet för att strömförbrukningen kan vara ett värre problem?

[Fast även om man kopplat via huvudbrytare/frånskiljare så brukar den väl stå påslagen dygn i sträck ifall man är ute på semester-galej, och just vid sådana övernattnings-äventyr kan batteriet lätt laddas ur av många andra belastningar. Man accepterar m.a.o. stor standby-strömförbrukning just då det är som mest olämpligt utan hemsnickrad brytare på den gula?]

Själv tänkte jag att en hemsnickrad brytare på den RÖDA kabeln vore bra - i brist på tändnyckelbrytare (radioläge) á la bil?
Vete katten, men jag börjar förstå att trådskaparens fråga är ytterst relevant. Ett mejl till tillverkande firma vore inte dumt? För deras "ikea-manual" är långt ifrån klargörande kan jag tycka?

Ps. Jo, detta med fabriksproducerade nya båtar som skulle sakna batteri-frånskiljaren är nog dessbättre fel. :-) (Har dock sett nån gammal forumtråd där detta påstods, kanske gällde den bara direktimporterade usa-båtar eller nån annan sällsynt trend?)

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här svarar generalagenten.

 

"Den gula kabeln kopplas normalt direkt på batteriet (den är huvudmatningen till stereon) och den röda via tändningen för att man endast ska kunna starta stereon då bilen/båten är igång för att man ej skall dra ur batteriet.

Stereon håller minnet utan någon spänning alls.

Vill man kan man koppla både den röda och den gula kabeln direkt på batteriet, men tänk då på att batteriet kan dras ur när man kör stereon utan att bilen/båten är igång."

 

Radion skall monteras ovanför vindrutan på båten och där finns det en grov +12V kabel som ligger efter batterifrånskiljaren. Den matar en gammal Seafarer ekolod som i princip aldrig används.

Min plan är nu att koppla både den gula och röda till denna +12V matning.

Det sitter en ju 15A säkring på den gula så det är nog ok.

Detta lösning innebär också att jag slipper dra en ny +12V ledning ända från batteriet i aktern fram till radion.

Synpunkter på det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Monterade marinhögtalare med Stereo Promarine 1111. Vid 3-1knop(små varv) börjar bubbla, det känns att det räcker inte ström(motors generator/laddning påverkar). Stereo är kopplat i samma batteriet. Det känns att inte får tillräckligt med ström eller o balanserad. Batteri, kontakter och kablarna är ny.

Kanske det laddning som påverkar och det finns non Spänningsregulator? Tack

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Dainius:

Hej

Monterade marinhögtalare med Stereo Promarine 1111. Vid 3-1knop(små varv) börjar bubbla, det känns att det räcker inte ström(motors generator/laddning påverkar). Stereo är kopplat i samma batteriet. Det känns att inte får tillräckligt med ström eller o balanserad. Batteri, kontakter och kablarna är ny.

Kanske det laddning som påverkar och det finns non Spänningsregulator? Tack

Hej!

Menar du att du hör ett bubblande ljud ur högtalarna?

Jag skulle nog gissa att det är någonting ombord, kanske generatorn med sin regulator som stör stereon.

Förr i tiden när stereoapparaterna var enklare var dom mer mottagliga för inre störningar, ett vinande ljud kunde orsakas av generatorn, ett knattrande ljud som var relaterat till motorns varvtal, kunde vara tändsystemet, om nu båten hade en bensinmotor.

Vad som kan störa idag är enkla och billiga eluttag sådana där med billiga USB-anslutningar i. Vissa äldre LED-lampor kan ge störningar, liksom då den första generationens LED-lanternor.

 

Men i ditt fall, svårt att veta. Men du kan ju koppla stereon till båtens förbrukarbatteri istället för startbatteriet.

 

Om en stereo, slutsteg inte får tillräckligt med ström, om du spelar på hör volym, så är det vanligaste felet att ljudet "klipps" det hackar, ungefär som i mobiltelefonen när du har dåligt täckning.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad har du för motor och generator, inom eller utombordare? Gamla utombordare kan ju ge ”tändknatter” i stereon.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...