Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Tavvo

AQ130 går varm

Rekommendera Poster

Sett att det finns en del trådar gällande detta, men lägger ut en nya så jag får dra mitt case =)

 

Motorn är sjövattenkyld och har nog aldrig gått i saltvatten, iaf inte de senaste 25 åren.

Det kan ha varit tendenser tidigare år med att motorn blivit lite varm då den gått längre stunder på låga varv, men det har inte varit något problem.

 

Men nu när jag startade båten förra veckan, efter att stoppat i impeller och återställde slangar m.m, så tog det onormalt lång tid innan jag såg något vatten komma ur drevet. Så pass länge att jag slog ifrån och kollade över systemet igen, gjorde även rent filtret före impellern. Provade sedan igen och då kom det vatten som det ska, kan tilläggas att det alltid kommit stötvis med vatten ur drevet, en känsla är att det är något mer än det brukar vara på andra båtar.

 

Problemet nu är att motorn blir varm, ibland riktigt HET när det går länge på varv under 1600 rpm. Vatten verkar alltid gå genom systemet, för limpa, bälg osv är alltid bra i tempen. Kan utan problem lägga handen på avgasbälgen även om motorn blir het.

 

Har nu kört utan termostat ett tag, men problemet kvarstår, enda skillnaden är att tempen dyker fortare och mer när jag varvar på. Har provat att byta impeller då jag tänkte att trycket kanske är för lågt, men ingen skillnad.

 

Så vattenmängden verkar inte vara problemet.

Har varit ute och varvat rejält utan termostat, tempen ligger då något lägre än den bör, stabilt.

Så fort man går neråt 1600 rpm så stiger tempen.

Hetast blir den mitt på blockets överdel, när jag märkte problemet och det var som värst hann färgen på blocket svartna en aning just där.

det verkar turligen inte ha orsakat något nytt fel, men varm blir den ju ändå.

 

Några idéer?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Igensatta kylkanaler, kanske impellerpumpen är sliten i huset, svårt att säga. Verkar ju som flödet avtar under 1600 rpm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Igensatta kylkanaler, kanske impellerpumpen är sliten i huset, svårt att säga. Verkar ju som flödet avtar under 1600 rpm

 

Är det vanligt att kylkanalerna kleggar igen över vintern?

Visst avtar ju flödet när varvtalet minskar, är väl ganska proportionellt i och med att det i princip är en deplacementpump vi har att göra med.

Men det finns hela tiden nog med flöde för att hålla limpan och avgaskrök/bälg kylda.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ibland hjälper det att skölja motorn baklänges med en vattenslang och lagom tryck(inte typ 3bar, då går saker sönder) om det är kanalerna.

 

Nu skrev du "kom vatten ur drevet" så det är nog inte så, men har du 100-drev är det klassiska symptom för rostig avgasstövel...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ibland hjälper det att skölja motorn baklänges med en vattenslang och lagom tryck(inte typ 3bar, då går saker sönder) om det är kanalerna.

 

Nu skrev du "kom vatten ur drevet" så det är nog inte så, men har du 100-drev är det klassiska symptom för rostig avgasstövel...

Det sitter ett 270 drev på båten. 

 

https://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-sprangskiss-7736850-26-12793.aspx

 

Det ser ut som på denna bild.

Kan kanske få detta bekräftat.

 

Vattnet in genom filter, sedan via pumpen, oljekylare, upp i avgaslimpan, ut genom dom fyra piporna och då in i röret märkt 27. Sedan in i termostathuset, är då termostaten stängt så går allt via rör 31 till utblåset (kröken).

Är motorn varm släpper termostaten ut vatten från motorn och därmed kommer det in nytt via korta röret märkt 4.

Har jag fattat rätt då, är ju ingen super specialist på motorer =)

 

Läste då i någon annan tråd på forumet att termostaten i öppet läge även stänger till så att inte det varma vattnet som kommer ut från motorn går tillbaka in, utan att det MÅSTE bli nytt vatten.

Efter att jag grejat med ny impeller osv så har jag bara testat med att köra utan termostat, men kanske måste testa även med för att se det verkliga fallet.... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Drar liv i dett ämne igen nu, tydligen så hade ingen fixat båten över vintern =)

Ritade in hur och vart vattnet är kallt och vart det är varmt, vid körning under 2000 rpm på ett ungefär. Varvar motorn mer så kyler den motorn bättre. 

Så vattnet ut ur limpan blir varm, alltså får ju inte temostathuset svalt vatten på inloppet. 

Men samtidigt kommer det vatten ur drevet och jag kan lätt ha handen på knät, så det är svalt. 

Finns det någon svag punkt i limpan som kan ha rostat sönder så att vattnet smiter den vägen och inte via termostathuset.

För som jag förstått detta så borde allt vatten egentligen gå via temostathuset och sedan därifrån till knät.

 

Har som sagt provat både med och utan termostat, bytt impeller o.s.v. men man samma resultat. 

 

image.png.568bfee41ed3b12b478c498c3d5a465a.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Många som har problem med varm motor tar ur termostaten. Vilket är helt fel taktik. Maximalt flöde genom motorn går enbart med termostat, då termostaten är fullt öppen. Tar man bort termostaten kommer aldrig fullt flöde gå genom motorn då vattnet alltid kan vända i termostathuset.

 

Köp en termostat, den som öppnar så tidigt som möjligt (då du har sjövattenkylning)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, fredrikpenta säger:

Många som har problem med varm motor tar ur termostaten. Vilket är helt fel taktik. Maximalt flöde genom motorn går enbart med termostat, då termostaten är fullt öppen. Tar man bort termostaten kommer aldrig fullt flöde gå genom motorn då vattnet alltid kan vända i termostathuset.

 

Köp en termostat, den som öppnar så tidigt som möjligt (då du har sjövattenkylning)

 

Har inte kört något direkt utan termostat, det var bara för att prova om det blev någon skillnad. 

Men som bilden visar, att det går svalt vatten i knät och utåt men ut från limpan och in i termostathuset så är blir vattnet hett. Ska detta ens vara möjligt om limpan är hel? 

Jag är med på det du säger om att termostaten ska bromsa bypassen i termastathuset då den öppnar, för att styra vattnet bättre genom motorn. 

Någon som kan länka till en bild över limpans kanaler?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Måste väl finnas nån här ute i cyberspace som vet om det ska vara möjligt för vattnet att gå direkt från limpans ingång och sedan ut i knät utan att tvingas gå vägen via germostathuset?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan nämna att jag hittat felet. 

Tog bort limpan och granskade den och hittade då et rosthål mellan kylkanal och avgaskanal, alltså smet vattnet förbi den vägen när det var låga flöden.

Ny limpa!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...