Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
matte69

Ratta många varv för fullt utslag!

Rekommendera Poster

Har hydralstyrning på min ryds 550 ht med Yamaha 115 hk 4-takt. Upplever att jag får ratta många varv för att få fullt utslag..... Är det något man kan justera på något sätt, vill att den ska vara "känsligare" någon som vet?

// Matte

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är vanligt att det brukar vara omkring 4-5 rattvarv mellan fulla utslag. Om du har mer är det lätt att misstänka att det läcker hydraulolja någonstans.

Man kan med tränat öra också höra om det liksom bubblar, porlar eller väser i rattpumpen, då är det inte så bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta kan man reglera med vad för rattpump man har i förhållande till volymen i cylindern. Liten rattpump stor cylinder är lika med många varv och lätt styrning. Tvärt emot blir det få varv och tung styrning.

Hälsningar Ove

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du kollat om det saknas olja i pumpen eller om det är luft i systemet, om det är så blir det många rattvarv.

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tack för svaren, när det gäller olja hur kollar jag om det finns rätt mängd? har en liten svart "plugg" ovanpå rattnavet och jag antar att det är där man fyller.... ska det vara helt full upp?

luft... hur luftar jag systemet?

är lite ny inom båtvärden så ni förstår varför jag är lite frågvis! dock väldigt trevligt att man får respons på detta forum:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...