Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Steenhouwer1

Utombordsmotor! Vilket märke är säkrast och bäst?

Rekommendera Poster

Hejsan :)

Är idag en nöjd ägare av en Ryds 478 -08 som jag delar med min pappa under 2 år.
Den har idag en Mercury 50 hk fyrtakt (-08) som jag generellt tycker är en trevlig motor. Hade dock problem förra året med att säkringar hade smällt och relät för uppladdning var trasig. Men annars har den fungerat bra.

Nu såhär slutet på sommaren så funderar min far och jag att gå skilda vägar i båtägandet. Han kommer att skaffa en större hyttbåt och jag kommer förmodligen slå till på en båt lite större än jag har idag. Troligtvis en Daycruiser :)

Men nu till den viktiga frågan gällande utombordare:

Vilket märke är egentligen bäst, säkrast och mest hållbar? Vilken har bäst ryckte? 

Jag tänker mig en motor typ mellan 40-90hk. 2-takt eller 4-takt spelar egentligen ingen roll, och ålder spelar egentligen inte så stor roll heller om det till exempel finns en äldre utombordare som man vet har bra rykte. 

 

Kan passa på att fråga också om det finns någon bra rekommendation på Daycruisers mellan typ 4,5 meter - 6 meter? 

Stort tack på förhand för svar :) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Yamaha 2T. När Yamaha slutade säljas som 2T vet jag dock inte.

Tohatsu gör oxå väldigt driftsäkra motorer, dock sällsynta i Sverige, fast dom är en av värdens största utombordar tillverkare.

 

En 2 taktare drar mer bränsle och låter mer än en 4 taktare, det kanske du redan viste, men räknar man på det minimala servicebehovet och driftsäkerheten är det nog fördel för 2 taktaren.

 

Har inga tips på båt, ordet DC spänner över en ganska stor skala av båtar, men köp inte större båt med utombordare än ca 70 hk räcker till, utombordare över den storleken är dyrt, en 6 meters båt kräver vanligtvis större motor, och då är det bättre med inombordare.

 

När det gäller äldre utombordare har 30-70 hk högre andrahandsvärde/efterfrågan än en 150 hk.

En 50 hk Yamaha i bra skick från sent 80 tal betingar fortfarande 20-25.000:- en 200 hk från samma tid kan man få gratis.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Yamaha 2T. När Yamaha slutade säljas som 2T vet jag dock inte.

Tohatsu gör oxå väldigt driftsäkra motorer, dock sällsynta i Sverige, fast dom är en av värdens största utombordar tillverkare.

 

En 2 taktare drar mer bränsle och låter mer än en 4 taktare, det kanske du redan viste, men räknar man på det minimala servicebehovet och driftsäkerheten är det nog fördel för 2 taktaren.

 

Har inga tips på båt, ordet DC spänner över en ganska stor skala av båtar, men köp inte större båt med utombordare än ca 70 hk räcker till, utombordare över den storleken är dyrt, en 6 meters båt kräver vanligtvis större motor, och då är det bättre med inombordare.

 

När det gäller äldre utombordare har 30-70 hk högre andrahandsvärde/efterfrågan än en 150 hk.

En 50 hk Yamaha i bra skick från sent 80 tal betingar fortfarande 20-25.000:- en 200 hk från samma tid kan man få gratis.

Okej :) Jätte tack för att du tog tid att svara :D

Ska definitivt ta till mig det du skrev :D 

Såg också på ett annat forum att det var en som förespråkade Tohatsu. De verkar vara riktigt bra motorer. 

 

Mycket intressant att du nämner att en 2-taktare också inte riktigt har samma servicebehov som en 4-taktare. :) Har hört lite fram och tillbaks om vilken motortyp som håller längst. En 2-taktare eller en 4-taktare. 

Jag som inte är något proffs på motorer vet bara att en skillnad är att i en 2-taktare så blandas olja med bränsle, och spontant tänker jag då att det borde vara bättre då oljan smörjer motorn. :)

 

Jätte tack återigen för ditt svar :) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag som inte är något proffs på motorer vet bara att en skillnad är att i en 2-taktare så blandas olja med bränsle, och spontant tänker jag då att det borde vara bättre då oljan smörjer motorn. :)

 

 

 

Är heller inget proffs på motorer, men  4-taktarn har väl ett smörjoljesystem som på alla andra motorer - utom 2-taktare.

 

Har själv en Tohatsu, visserligen bara en 4 hk 2-taktare, till min lilla båt på bilden uppe till vänster. Motorn får minimalt med omsorg. Brukar lämna in den nån gång ibland till Smögens Marin för service. Dvs med ett antal års mellanrum.  :ph34r: Ändå går den snällt och villigt.  :)

 

Sen är min uppfattning om aktersnurror att de har två fördelar. De två skruvarna de sitter fast på akterspegeln med. Krånglar en aktersnurra, lossar man de två skruvarna, tittar sig runt så ingen ser en och ger den sen en liten knuff - så är man av med det problemet. På segelbåtar har de en fördel till - man seglar betydligt mer, pga av eländet med att köra med aktersnurra.

 

Inombordare är allt att föredra - fast jag är ju seglare, så jag har en annan syn på verkligheten.

 

Lycka till med ditt båt och motorletande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har läst eller hört nånstans att moderna direktinsprutade 2-taktare både drar mindre soppa och skitar ner mindre

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En kinesisk utombordare verkar vara säkrast att äga,

då dom verkar vara mindre stöldbegärliga.

 

 

 

 

Kalle

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min uppfattning är att 2t utombordare krånglar minst och är lättjobbade. Gäller då främst de enklare konstruktionerna.

 

Inombordare brukar sitta dåligt till och i mitt tycke verkar de ofta slitas mer av den marina miljön. Allt på en utombordare är gjort för sjön, medan en inombordare ofta kan ha både tändsystem och laddning från landsidan. Man har sedan ofta limpor, knän mm att byta tillsammans med bälgar på drevet.

 

På en utombordare byter man impeller, stift och anoder och kör år efter år...

 

Det är såklart lite romantiserat och förenklat, men underhållsbehovet på en bra utombordare är litet.

 

Inombordare har såklart många andra fördelar. En Cheva 350 eller Volvo B23 exvis ger båten låg tyngdpunkt, bra vrid och effekt samtidigt som den laddar bra med ström, kan ge gångvärme till varmvattenberedare mm. De drar också i många kombinationer helt ok med bränsle.

 

En äldre diesel är istället pålitligheten själv, starta den och sedan kan du ta bort hela elsystemet:)

 

Alla motorer har sitt användningsområde så att jämföra en MD7a med en Optimax XS blir bara fel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag anser att det säkraste köpet man kan göra är en 2t Yamaha. Jag har mekat med nästan alla normalt förekommande märken och de verkar ha minst antal problemkonstruktioner.

Elen är där det skiljer sig mest, andra märken har mer problem med oxiderade anslutningar, torkade kablar och felaktiga komponenter. På Yamaha och även i någon mån andra japanska konstruktioner verkar däremot bränsleproblemen istället vanligare om vi tittar på 2t.

 

Den största fienden mot alla motorer är dock brukaren. En förklaring till att OMC har haft dåligt rykte är nog att de såldes i billiga kombinationer till folk som sedan slarvade med service. Ingen motor överlever det i längden. Jag blir alltid lika trött när jag läser om folk som slarvat med underhållet och undrar vad som är fel. Nyligen var det någon som inte bytt motorolja på 10år och nästa ägare på den motorn lär väl få haveri och beskylla det märket för dåliga konstruktioner:)

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror ej det finns någon som är så bättre än någon annan. Generellt kan jag tycka man ska köpa så ny motor man har råd med och sen kolla all historik gällande service. Motorn är inte bättre än de service som är utförda. Har haft både Mercery 2-takt 50hk från 2008 och sen Honda BF100 2015 och BF150 2016. Alla tre har gått superbra men självklart går det ej jämföra en tvåtaktare från 2008 med en fyrtaktare från 2016.

 

Tycker man får se lite till båten gällande val av motor. Ska man köra mycket vattenskidor och max motor är 50-70hk så skulle jag inte valt fyrtaktare. Tvåtaktarna har ett väldigt klipp i accelerationen. Från 90hk och mer spelar det inte så stor roll då finns det nog med kraft i en fyrtakare också.

 

Sen kan man kolla volymen på motorn, Honda har till exempel en volym på 80-100 och en på 115-150hk. Så om båten klarar 115hk är det bättre att satsa på 15hk extra då man får samma block som i deras 150hk. Tror den motorn är 2.4 liter istället för 1.5 vilket jag tycker gjorde stor skillnad inte bara i kraft utan också att den kändes lugnare och inte lika ettrig som 100hk.

 

Sen finns det alltid folk som är väldigt märkestrogna och menar Yamaha skulle vara absolut bäst och alltid gör två knop extra jämfört med konkurrenter. Men om jag inte missminner mig vann till exempel Mercery utombordstest nyligen i en svensk båttidning. Viktigt är att man satsar på ett känt märke där det finns reservdelar och historik. Vid köp av äldre motor skulle jag däremot säga Yamaha är ett säkert kort om historiken är bra.

 

Sen är ofta motorer och båtar i paket från tillverkaren så det blir vanligare bland begagnade båtar att dom nästan alltid har samma bestyckning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min uppfattning är att 2t utombordare krånglar minst och är lättjobbade. Gäller då främst de enklare konstruktionerna.

 

Inombordare brukar sitta dåligt till och i mitt tycke verkar de ofta slitas mer av den marina miljön. Allt på en utombordare är gjort för sjön, medan en inombordare ofta kan ha både tändsystem och laddning från landsidan. Man har sedan ofta limpor, knän mm att byta tillsammans med bälgar på drevet.

 

På en utombordare byter man impeller, stift och anoder och kör år efter år...

 

Det är såklart lite romantiserat och förenklat, men underhållsbehovet på en bra utombordare är litet.

 

Inombordare har såklart många andra fördelar. En Cheva 350 eller Volvo B23 exvis ger båten låg tyngdpunkt, bra vrid och effekt samtidigt som den laddar bra med ström, kan ge gångvärme till varmvattenberedare mm. De drar också i många kombinationer helt ok med bränsle.

 

En äldre diesel är istället pålitligheten själv, starta den och sedan kan du ta bort hela elsystemet:)

 

Alla motorer har sitt användningsområde så att jämföra en MD7a med en Optimax XS blir bara fel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag anser att det säkraste köpet man kan göra är en 2t Yamaha. Jag har mekat med nästan alla normalt förekommande märken och de verkar ha minst antal problemkonstruktioner.

Elen är där det skiljer sig mest, andra märken har mer problem med oxiderade anslutningar, torkade kablar och felaktiga komponenter. På Yamaha och även i någon mån andra japanska konstruktioner verkar däremot bränsleproblemen istället vanligare om vi tittar på 2t.

 

Den största fienden mot alla motorer är dock brukaren. En förklaring till att OMC har haft dåligt rykte är nog att de såldes i billiga kombinationer till folk som sedan slarvade med service. Ingen motor överlever det i längden. Jag blir alltid lika trött när jag läser om folk som slarvat med underhållet och undrar vad som är fel. Nyligen var det någon som inte bytt motorolja på 10år och nästa ägare på den motorn lär väl få haveri och beskylla det märket för dåliga konstruktioner:)

Absolut beror det mycket på ägaren. Jag har sedan jag själv blev båtägare lämnat in den på service varje år innan den läggs i sjön.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En sak att tänka på är om det finns bra service för det aktuella märket i närheten. Alltid - oavsett märke - är det något man behöver hjälp med, särskilt om man inte mekar så mycket själv.

 

En sak till, vikten. En fyrtaktare väger mera än en tvåtaktare.

 

Mackey

 

PS

Köp inte en miljöbov, dvs. en äldre tvåtaktare med förgasare.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En välskött motor är en bra motor, oavsett 2- 4- inom- eller utombordare.

 

Sedan väger en modern tvåtakt inte mindre än en motsvarande fyrtakt (jämför ex en Evinrude E-tec 75 mot en Yamaha av samma pung). Gamla tvåtakt kan vara lätta men på en båtmotor är vikt i form att metall ett bra tecken – ju mer en motor väger och desto högre slagvolym den har i förhållande till effekten desto bättre (om vi talar hållbarhet).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla har sina favoritmärken, och så länge man håller sig till de etablerade märkena tror jag man har en pålitlig motor, annars hade de försvunnit från marknaden.

 

Jag kan inte uttala mig om några andra märken än Evinrude/Johnson då det är de enda jag skruvat/skruvar.

Har samlat på mig diverse delar genom åren och brukar köpa på mig något ras eller två per år som jag reparerar upp för jag tycker det är kul att skruva. Nästan uteslutande 80-talsmaskiner och oftast har de levt ett liv i saltvatten. Skruvar egentligen bara 40/50/60 hk 2-cylindriga maskiner (för att de är hanterliga) och kan inte säga något annat än gott om dem. 

De går att få isär efter 35 år i saltvatten och delar finns det gott om att få tag i. De har sett i princip likadana ut under motorkåpan alla år sen 70-talet och den största och mest korkade förändringen man gjorde var när man på 80-talet satte in VRO-pumpen som ska blanda olja i bensinen själv. Plugga den, eller ännu hellre ersätt den med en mekanisk pump och du har en motor som kan användas i generationer. Kan du skruva själv är det en enkel konstruktion. 

 

De nya direktinsprutade 2-taktarna är fina maskiner, men kör man som jag (och de andra båtarna vid min brygga) några badturer samt någon fisketur per år, är förgasarmaskinen perfekt. Desstom betydligt mindre stöldbegärlig än en ny motor.

Kör du den dessutom på alkylatbensin ryker den obetydligt och blir betydligt snällare miljömässigt. Alkylatbensin kan köpas på pump och är visserligen dyrare än 95-oktanig, men kör man inte mer än jag gör blir skillanden nästan fånig. Bifogar en länk till ett examensarbete från Chalmers där man jämförde 2-takt med 4-takt med alkylatbensin och vanlig 95-oktanig bensin. Intressant läsning. Naturligttvis är jag "färgad" av att det är dessa maskiner jag skruvar på, men kan faktiskt inte säga annat än att jag tycker de är bra.

 

http://www.aspen.se/Files/PDF/Technology/Chalmers,%20text,%20exjobb%20sammanf.PDF?TS=634117757006438750

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Det här är för frågeställningen rätt irrelevant.

Jag har en Honda 100 (10hk) från -78 fanskapet vibrerar och får handen att domna.

Den läcker kylvatten under kåpan och magnepullstartern kommer från helvetet.

Den beter sig lika som när den var ny...

Alltså pålitlig.

 

Jag har en Yamaha 50 från -83, den har en charmig rå gång och råmar som en brunstig galt när båten går upp i plan, den har aldrig bråkat (min favoritmotor), bortsett från att den inte går att stänga av med nyckeln numer....

Min Suzuki 15 från 2012 går inge bra när den startas på våren, en opålitlig motor..... det är den jag använder mest.

 

Jag har en Yamaha 6hk från 2014 som backup på badbryggan, har fått starta den 2ggr när VP har svikit, jag hatar att använda den, trots att den inte ens har hickat när den har behövts....

 

Sammanfattat Alla mina motorer är bra, Hondan kag alltid hatat har varit pålitlig den är bra gammal .

 

Oavsett märke då är nog motorerna bra.

 

Jag har även haft en Thomos 4hk med luftkylning, är lommhörd på vänsteröra och har en vanskapt övermuskulär överarm efter den motorn.

En electrolux penta penta 6 hk. Den vackraste utombordaren som byggts.

 

Nå, vilket märke ska du skaffa?

 

Jag tror alla är bra, jag har dock aldrig provat evigrodd eller nått annat Amerikanskt.

Men de lär funka de också.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Redan när jag lärde mig segla, tidigt -70-tal så sade man: har man en Penta så får man vänta! Så just därför letar jag efter en 70 hästare (har dock ingen båt till den så jag har ingen brådska). Och Chrysler ska vi inte tala om. Ingen ville ha en, varken då eller nu. Just därför har jag en 25 hästars. Den går, den ryker (något fruktansvärt) men det är svårt med reservdelar. För att inte tala om bränslefrbrukningen... Suzukin, 5 hp tittar man på så startar den. Och Mercury 40án bara går och går. Det enda som är gemensamt är att det är 2-taktare. 

 

Hade jag köpt en ny, eller nyare, så hade jag letat efter de som de övriga har nämnt. Helst en Yamaha. Bara för att det finns service i närheten. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tohatsu rockar och är bäst, då min båt gjorde 28 knop med yamaha 25 och 39knop med tohatsu 40. ;-) ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag tror alla är bra, jag har dock aldrig provat evigrodd eller nått annat Amerikanskt.

Men de lär funka de också.

 

Operasångaren Leonid Sibirzeff köpte sig, på sin ålders höst. ett hus i Gravare (en del av det samhälle som idag kallas Kungshamn).

 

Sibirzeff seglade en gammal bohusjulle och barnen var orolig för den mer än 80-årige gubben när han var ute och seglade. De köpte en aktersnurra till honom.

 

Vid ett tillfälle strök Sibireff sig över sitt silvervita hår och sa;"Alla de grå håren ni ser här - dem har jag fått av Evinrude"

 

Själv har jag bara haft två aktersnurror.

 

Den första var en 4 hk monark. Har för mig att den var blå. Den startade alltid och stannade lika lätt innan man hann att kasta loss. Sen startade den aldrig mer - den turen.

 

Till min bohusjulle har jag en Tohatsu4 Hk. Den startar alltid och en av mina bästa kompisar, Göran Lundin - Urmakarns pojke, skulle säga; "den går som en klocka".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om varken märke eller antalet takter spelar någon större roll så skall man välja den motor som har bäst service i närheten där man bor. Kvalitetsskillnaden mellan motorerna i dag är minimal, ingen tillverkare har råd att göra dåliga motorer för då ryker ryktet på nolltid och för generationer. Därmed är det guld värt att ha en bra verkstad i närheten som kan din motor när det sedan behövs.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...