Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
SiNteXX

Trailer, dragbil, övervikt m.m. - Ni som har vana...

Rekommendera Poster

Svårt o svårt, men lätt är det inte. Framförallt så kostar det nog en del slantar och konstruktionstid.

 

På något sätt måste det till någon form av påskjutsdrag därefter måste det till någon lösning med trummor och backar på samtliga hjulnav.

 

Skulle nog tro att det är därför man inte ser några 30 kärror med bromsar, det finns helt enkelt inga färdiga lösningar.

 

Om man får tag på en risig USA trailer så finns det ju i regel bromsar som man kanske skulle kunna använda efter lite modifiering.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svårt o svårt, men lätt är det inte. Framförallt så kostar det nog en del slantar och konstruktionstid.

 

På något sätt måste det till någon form av påskjutsdrag därefter måste det till någon lösning med trummor och backar på samtliga hjulnav.

 

Skulle nog tro att det är därför man inte ser några 30 kärror med bromsar, det finns helt enkelt inga färdiga lösningar.

 

Om man får tag på en risig USA trailer så finns det ju i regel bromsar som man kanske skulle kunna använda efter lite modifiering.

 

Jag har lite av och till haft lite funderingar i frågan, då min skoda pickis snabbt blir för lätt, i lagens ögon.

Tankarna har varit mot en elektrisk broms, (det är inte nödvändigt att efterfordonet ska bromsas från dragbilens broms)

 

Militären hade på sin tid elbromsar på vissa större traktorsläp.

 

Dock är min tid fylld av andra uppgifter, plus att jag hänger här och irriterar folk med mitt babbel.

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle jag själv göra ett bromsat 30 efterfordonet så skulle jag sätta passade bromsskivor från någon bil och bromsok från samma, sen köpa en begränsad hydraulisk påskjutsbroms.

Men tror den lösningen blir dyr om man inte själv gör allt.

Jag skulle nöja mig med broms på en axel.

Ska det lämnas iväg tror jag man ska köpa axel som är bromsad och sen en standard påskjutsbroms.

Tänk bara på att ett efterfordonet får ej ha fjädring.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte begränsad utan begagnad hydraulisk påskjutsbroms (vanligt i USA med den typen av bromssystem på släp)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle jag själv göra ett bromsat 30 efterfordonet så skulle jag sätta passade bromsskivor från någon bil och bromsok från samma, sen köpa en begränsad hydraulisk påskjutsbroms.

Men tror den lösningen blir dyr om man inte själv gör allt.

Jag skulle nöja mig med broms på en axel.

Ska det lämnas iväg tror jag man ska köpa axel som är bromsad och sen en standard påskjutsbroms.

Tänk bara på att ett efterfordonet får ej ha fjädring.

 

Tackar för intressant input.

Jag tar med mig detta och kollar på en ev lösning.

Verkar ju vara lite klurigt...

Har ju en bra dragbil, vill bara få till trailern också när man ska köra så långt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte hur ni kan tolka denna text som att det är ok att hänga på ett tyngre släp (efterfordon) än vad bilens kopplingsanordning är byggd för. Det är ju bl.a det som bestämmer hur mycket bilen får dra, det som står som max släpvagnsvikt i regbeviset.

post-104696-0-60983900-1471827794_thumb.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Dragvikter på bilar är märkligt, min tunga terrängbil får dra 1500kg var stört omöjligt vid regbesiktningen att höja vikten.   

 

Minsta tänkbara lilla elbil tex vw lilla e-up  får dra med b kort 2000kg och med utökad behörighet 2750kg.   

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Där har du fel när det gäller efterfordon att kopplingsanordningen bestämmer vad bilen får dra i reg.beviset.

 

Vad draget klarar har i regel inget med bilens registrerade max dragvikt att göra. Och det är här som du och många fler har fel när det gäller efterfordon. Det är visserligen luddigt beskrivet, men det som är helt klart är att det hänvisar inte mot bilens reg.bevis och dragvikter.

 

Utan här bedöms kopplingsanordningen om den är säker ur ett subjektivt synsätt.

Tyvärr verkar inte det fullständiga regelverket finnas längre på T-styrelsens sida, jag kan inte hitta det i alla fall, utan är bara det övergripande som finns tillgängligt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett enkelt råd är att ringa polisen och fråga dem. En bekant skulle transportera sin 3,2ton segelbåt 20-30 mil för att segla Gotland runt. Dragbilen var en vanlig Mersa. Polisen förstod problemet och förslog mindre vägar och nattetid. De bryr sig inte om båtar på efterfordon så länge de inte stör ordinarie trafik eller utgör en allvarlig fara. På mindre vägar har de heller ingen möjlighet att väga, de är ju dessutom poliser och kan inget om båtar och vad de väger. Transportera så långt är naturligtvis olämpligt men med täta pauser blir det ju bara korta sträckor. Enligt den polisen. De kanske ser annorlunda på det idag men prata med dem, på lite håll är de helt ofarliga och oftast mycket hjälpsamma.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett enkelt råd är att ringa polisen och fråga dem. En bekant skulle transportera sin 3,2ton segelbåt 20-30 mil för att segla Gotland runt. Dragbilen var en vanlig Mersa. Polisen förstod problemet och förslog mindre vägar och nattetid. De bryr sig inte om båtar på efterfordon så länge de inte stör ordinarie trafik eller utgör en allvarlig fara. På mindre vägar har de heller ingen möjlighet att väga, de är ju dessutom poliser och kan inget om båtar och vad de väger. Transportera så långt är naturligtvis olämpligt men med täta pauser blir det ju bara korta sträckor. Enligt den polisen. De kanske ser annorlunda på det idag men prata med dem, på lite håll är de helt ofarliga och oftast mycket hjälpsamma.

 

Jag det kan vara en lösning att fråga, men när man fått svaret här att det förmodligen inte är helt ok enligt de lagar som gäller, så kvarstår ju bekymret med att försäkringsbolaget har all möjlighet i världen att neka en utbetalning om en trafikolycka sker.

 

Det skulle kännas hårt i plånboken. Böter har man fått tidigare, men stå där med en trasig båt efter någon händelse i trafiken, det är för stora värden att riskera

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ring till transportstyrelsen för att få svart på vitt, det gjorde jag visserligen för några år sedan, och då var det solklart vad som gällde med bromsat efterfordon, dvs finns ingen viktgräns om kopplingsanordningen bedöms klara den påhängda vikten, sedan vad som står i reg.beviset är inte intressant i efterfordonsfallet.

Och det stod också i den fullständiga publikationen hos transportstyrelsen.

 

Polisen skulle jag tro har dålig koll på vad som gäller, då detta är en fråga som inte tillhör vardagen.

 

Däremot försäkringsbolaget kan ju göra en annan tolkning för att slippa betala vid ett ev. skadeärende.

Kan ju vara ide att prata med dem också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ring till transportstyrelsen för att få svart på vitt, det gjorde jag visserligen för några år sedan, och då var det solklart vad som gällde med bromsat efterfordon, dvs finns ingen viktgräns om kopplingsanordningen bedöms klara den påhängda vikten, sedan vad som står i reg.beviset är inte intressant i efterfordonsfallet.

Och det stod också i den fullständiga publikationen hos transportstyrelsen.

 

Polisen skulle jag tro har dålig koll på vad som gäller, då detta är en fråga som inte tillhör vardagen.

 

Däremot försäkringsbolaget kan ju göra en annan tolkning för att slippa betala vid ett ev. skadeärende.

Kan ju vara ide att prata med dem också.

Har pratat med TS och det är solklart att broms gäller.

Får se hur det kan lösas

 

Vad gäller försäkringsbolag så arbetar jag på ett sådant, därav mitt intresse att följa de lagar och regler som gäller...☺

Redigerad av Salty

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...