Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
SiNteXX

Trailer, dragbil, övervikt m.m. - Ni som har vana...

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Ni som har vana, funderar på hur jag ska göra när jag ska lägga i båten (förhoppnings idag) gällande transporten. 

Normalt sett hade jag ringt någon vän som har en stor dragbil (ex Sorento el. liknande) men båten står några mil från min hemstad.

Nu undrar jag om jag vågar dra båten till slipen med min bil, om bilen pallar med övervikten, jag känner att min ekvation som summera säkerhet inte riktigt känns 100%.

 

Fakta:

1. Obromsad trailer.

2. Båten vägen 2,3 ton.

3. Min Toyota Avensis Verso 2.0 får dra max 1500 kg  :wacko:.

4. Båten ska fraktas ca 1 km.

 

Hur hade ni gjort?

 

Ska väl också nämna att jag inte ens tänker försöka dra UPP båten med den här bilen men NER borde funka bättre för då behöver jag ju bara dra upp vagnen för slipen.

 

Please advice.

 

EDIT: Jag råkade skriva fel från början, båten vägen INTE 3,2 ton utan 2,3. Ändrat nu!

Redigerad av SiNteXX

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle inte ge mig på det. 

 

Om du ändå gör det kan vi väl till att börja med vara klara över att det är ett alldeles för tungt släp för den bilen. Då blir de små marginalerna viktiga. 

 

Vet du kultrycket på släpet? Kan vara allt från 0 kg till ett ton beroende på hur båten står. Du bör inte överskrida 100 kg.

 

Vet du vikten på tomt släp?  Risken finns ju att du inte kommer upp från rampen ens utan båt.

 

När du ska ha av båten från trailern kommer den lyfta i dragändan, du får s a s negativ vikt. Med en så pass lätt bil kan vad som helst hända. Om rampen är brant så lättar bilen från underlaget och släpar den med ner i vattnet.

 

Jag har själv en volvo v70 och drar ett ekipage som väger hälften av det du har. Jag märker att jag har små marginaler på min sida när jag sjösätter. Det blir god utsikt in i bakre hjulhusen, om man säger så.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle inte ge mig på det. 

 

Om du ändå gör det kan vi väl till att börja med vara klara över att det är ett alldeles för tungt släp för den bilen. Då blir de små marginalerna viktiga. 

 

Vet du kultrycket på släpet? Kan vara allt från 0 kg till ett ton beroende på hur båten står. Du bör inte överskrida 100 kg.

 

Vet du vikten på tomt släp?  Risken finns ju att du inte kommer upp från rampen ens utan båt.

 

När du ska ha av båten från trailern kommer den lyfta i dragändan, du får s a s negativ vikt. Med en så pass lätt bil kan vad som helst hända. Om rampen är brant så lättar bilen från underlaget och släpar den med ner i vattnet.

 

Jag har själv en volvo v70 och drar ett ekipage som väger hälften av det du har. Jag märker att jag har små marginaler på min sida när jag sjösätter. Det blir god utsikt in i bakre hjulhusen, om man säger så.

 

Tack för svaret monark-670. Jag såg nu att jag hade blandat ihop siffrorna på båtens vikt, den väger inte 3,2 utan 2,3 ton.

Kultrycket har jag inte så bra koll på eftersom jag precis har köpt den och aldrig dragit den själv. Har fram tills nu haft gamla ägarens hjälp med i- och urtagningen som gjorts dessa dagar men nu har denne farit iväg på semester.av vad jag kunde avgöra var inte dragbilen (KIA Sorento) extremt nedlastad bak när dom drog båten till slipen och därifrån. Trailervikt = Unknown. 

 

Min bil är alltså en sjusitsig lite större bil, ingen "liten" bil  :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ser nu att du ändrat felskrivning från 3,2 till 2,3 ton. Det gör förstås situationen något bättre, men inte bra. Som sagt, med min v70 och 1,5 ton båt på kanske 400 kg trailer så tangerar jag gränsen för vad som går vägen. Upp kommer jag inte utan hjälp, ner så står bilen nätt och jämnt still. Jag skulle ogärna göra ett försök med ditt ekipage. 

 

Man ska ju tänka på att det är stor skillnad på att bara dra för tungt och att sjösätta för tungt. När man sjösätter händer det mycket med viktfördelningen på släpet och dragfordonets marktryck. Det blir rörelser och ryck. Plötsligt rullar båten en bit på släpet och stoppas med ett ryck av vajern. Kanske hela ekipaget glider så pass att trailerns hjul hamnar nedanför ändkanten på rampen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ser nu att du ändrat felskrivning från 3,2 till 2,3 ton. Det gör förstås situationen något bättre, men inte bra. Som sagt, med min v70 och 1,5 ton båt på kanske 400 kg trailer så tangerar jag gränsen för vad som går vägen. Upp kommer jag inte utan hjälp, ner så står bilen nätt och jämnt still. Jag skulle ogärna göra ett försök med ditt ekipage. 

 

Man ska ju tänka på att det är stor skillnad på att bara dra för tungt och att sjösätta för tungt. När man sjösätter händer det mycket med viktfördelningen på släpet och dragfordonets marktryck. Det blir rörelser och ryck. Plötsligt rullar båten en bit på släpet och stoppas med ett ryck av vajern. Kanske hela ekipaget glider så pass att trailerns hjul hamnar nedanför ändkanten på rampen. 

 

Låter som att det är värt att fråga efter hjälp då, att ligga precis på gränsen är inte riktigt min grej känner jag. Med lite tur kanske Marinan kan bistå med assistans. Annars får jag be en vän åka hit med bilen helt enkelt.

 

Tack så hemskt mycket för svaret. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

F.Ö. Jag funderade på om det ens skulle vara lagligt, kollade upp det och kom fram till följande

 

Transportstyrelsen om efterfordon:

 

"Bruttovikt: Om efterfordonet saknar bromsar får inte bruttovikten överstiga dragfordonets bruttovikt. Bruttovikt på ett efterfordon är vad fordonet väger inklusive last."

 

Min Toyotas bruttovikt är 3640 kg så det borde således vara lagligt om jag tolkar det rätt.

 

Not: Alltså, lagligt men dumdristigt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du kikar på ditt registreringsbevis för bilen står det vilka vikter du får dra. Jag är väldigt tveksam till om du får dra 2,3 ton på en obromsad trailer med din bil (någon personbil överhuvudtaget faktiskt). Min XC60 får dra max 750 kg obromsat baserat på kopplingsanordningens (dragkrokens) godkännande. Maxvikt på bromsat släp är 1,8 ton för XC60. Den är iofs inte den optimala dragbilen men det är ett ganska rejält hopp till 2,3 ton.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man får dra lika mycket som bilens Totlvikt när det är efterfordon. Väger efterfordonet mer än bilens totalvikt så måste man ha någon slags broms på efterfordonet. Dock är det bara 30 km/H

En Toyota har mycket lägre totalvikt än vad som nändes i ett tidigare inlägg.

Själv skulle jag kunna tänk mig dra efterfordonet på ca 3 ton på plan mark, men är alltid lite skeptisk till att backa ner för en ramp om jag inte är säker på att komma upp, trist om man måste göra ett omtag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dra på plan mark med din bil är ok, sedan beror det på hur brant rampen är om jag skulle ge mig på att backa ner. Man kan ju alltid ta två bilar som är ihopkopplade med bogserlina. Om bilen som är kopplad tll kärran börjar kana så håller ju den andra bilen emot.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Min XC60 får dra max 750 kg obromsat baserat på kopplingsanordningens (dragkrokens) godkännande. Maxvikt på bromsat släp är 1,8 ton för XC60. Den är iofs inte den optimala dragbilen men det är ett ganska rejält hopp till 2,3 ton.

 

Hejsan, ja 750 kg obromsat stämmer om det är ett släp men när det är en obromsad trailer med LGF-skylt som är anpassad för specifik last så räknas det som efterfordon och då är det andra regler som gäller. Vad bilen pallar eller inte pallar verkar handla mer om belastning via kultrycket och inte själva lastens vikt (eller "efterfordonets bruttovikt").

Vill fortfarande alltså tro att det är lagligt att dra den med min bil :)

 

EDIT: Lägger in en länk till Transportstyrelsens information om efterfordon.

http://www.transportstyrelsen.se/globalassets/global/publikationer/vag/fordon/fordon_och_regler/pvj1103_web.pdf

Redigerad av SiNteXX

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En Toyota har mycket lägre totalvikt än vad som nändes i ett tidigare inlägg.

Själv skulle jag kunna tänk mig dra efterfordonet på ca 3 ton på plan mark, men är alltid lite skeptisk till att backa ner för en ramp om jag inte är säker på att komma upp, trist om man måste göra ett omtag.

 

Om du menar mitt inlägg: Min totalvikt är 2140 kg, det jag nämnde var min sammanlagda bruttovikt, den är 3640 kg.

Jag är lite inne på samma tanke, nämligen att dra den på plan mark och sedan krana ner den istället för några hundralappar för att vara på säkra sidan. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dra på plan mark med din bil är ok, sedan beror det på hur brant rampen är om jag skulle ge mig på att backa ner. Man kan ju alltid ta två bilar som är ihopkopplade med bogserlina. Om bilen som är kopplad tll kärran börjar kana så håller ju den andra bilen emot.

 

Just den här rampen är inte så brant, den är rätt lång och flack men likt förbannat är jag aningen orolig för det momentet. Dubbla bilar med bogserlina var ju en väldigt smart idé om man inte har något annat val. just nu lutar jag åt att dra ner den på plan mark och sedan lägga ner den med kran. Kranen ligger dessutom 700 m bort bara.

 

Hörde med en bekant som jag vet har en tungt as, hans båt vägde strax under 4 ton och den drar han med en gammal folkvagnsbuss som har lägre släpvagnsvikt än min Toyota. Med den kan han enkelt lägga ner den på en rätt brant slip men han nämnde att han har bara ett försök för han kommer inte upp med båten på... känns som en "på gränsen" grej som inte riktigt är min grej  :o

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en 4wd chevapickis med lågväxel när jag tar upp och lägger i. Mitt ekipage väger ca 2,5 ton.

Rampen är ganska flack men det känns att man har några ton på kroken.

 

Pickisen gick sönder ett år precis när vi skulle ta upp, fick koppöa om kärran till min volvo s80 T6:a. Vi åkte iväg med 2 bilar för säkerhets skull, men volvon klarade det precis utan att börja spinna. Automatlåda är ett måste,kopplingen tackar nog för kaffet annars.

Sedan att det blev lite tungt i lagens ögon med volvon är en annan femma

 

Men som sagt 4wd och lågväxel och det går som en dans.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

F.Ö. Jag funderade på om det ens skulle vara lagligt, kollade upp det och kom fram till följande

 

Transportstyrelsen om efterfordon:

 

"Bruttovikt: Om efterfordonet saknar bromsar får inte bruttovikten överstiga dragfordonets bruttovikt. Bruttovikt på ett efterfordon är vad fordonet väger inklusive last."

 

Min Toyotas bruttovikt är 3640 kg så det borde således vara lagligt om jag tolkar det rätt.

 

Not: Alltså, lagligt men dumdristigt!

Om du har en bruttovikt på din Toyota på 3640 kg så är den klassad som tungt fordon och kräver då C-kort för att framföras. 3.5 ton är gränsen för detta.

Jag tror du menar godkänd tågvikt på 3640 kg. Och tågvikten är den sammanlagda vikten på bil och släp. vilket fall som helst är det din dragkrok som utgör gränsen för vad bilen klarar vilket troligen är 2000 kg, isåfall står det på en typplåt på själva draget. Sedan så står max släpvagnsvikt på regbeviset som du påpekar är 1500 kg.

Redigerad av pseudonym
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en 4wd chevapickis med lågväxel när jag tar upp och lägger i. Mitt ekipage väger ca 2,5 ton.

Rampen är ganska flack men det känns att man har några ton på kroken.

 

Pickisen gick sönder ett år precis när vi skulle ta upp, fick koppöa om kärran till min volvo s80 T6:a. Vi åkte iväg med 2 bilar för säkerhets skull, men volvon klarade det precis utan att börja spinna. Automatlåda är ett måste,kopplingen tackar nog för kaffet annars.

Sedan att det blev lite tungt i lagens ögon med volvon är en annan femma

 

Men som sagt 4wd och lågväxel och det går som en dans.

Automatlåda har oxå en koppling, eller? ;-)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä en automat låda Hr en converter och går ej att slit ut på grund av för hög belastning. Två turbiner tätt mot varnar i ett hus fyllt med olja,man bygger convertern efter effekten på motorn, därför det ej går att köra motorstopp på en bil med automatlåda.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@pseudonym Jag kollade Mina Sidor på Transportstyrelsen, där står "Total Bruttovikt", det är nog hela ekipagets vikt vid fullastad släp.

 

Jag har B-kort bara :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bromsat efterfordonet har ingen viktbegränsning. Men föraren som är ansvarig för att det håller. Själv skulle jag våga köra upp mot 4 gånger Max vikten som står på dragkroken.

Skulle det sen ske en olycka på grund av något brister kan jag tänka mig utebliven försäkring.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Vad gäller för ett ofjädrat efterekipage med broms?

 

Vad får man då dra?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag sjösatte min 2 ton tunga båt båt med en Saab 9-5 kombi förra året. Skulle tippa att min boggietrailer väger några hundra kilo så hela,ekipaget landade nog nära 2,3-2,5 ton. Gick helt ok att sjösätta då rampen är relativt flack också. Skulle dock aldrig våga prova att dra upp med tanke på bilen klena motor, 150 hk.

 

När jag sjösatte så resonerade jag som att ner kommer jag alltid. Dock måste vara ganska noga när man backar för med så tung båt kan man liksom inte köra fram och tillbaka i rampen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Jag har en otäck upplevelse med obromsat släp.

Drog en smuggler28:a från Västerås till Åkersberga, båten väger 2,8 ton och släpet cirka ett ton. "Bilen" var en -83:a Volvo 240 GL.

När vi komm upp i en backe där fart fodrades, så kom granmurardjäveln med sin Cheva van. Han ansåg att nog att den som trafikerar vägen för bröd har företräde....

Trots att det var asfalt i backen upp så drogs jag ned med fyra låsta hjul, det var en obehaglig baklängestur. Grannskapets brevlåderadda stoppade oss.

 

Jag vill nog ha fyrhjulsdrift och en Landrover/Rangerover för att sjosätta alternativt bonntraktor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Om det är olagligt? JA, eftersom du överskrider gränserna som fordonet är godkänt för. Efterfordon eller ej spelar ingen roll, det gör det bara möjligt att få dra tyngre än ditt B-kort normalt medger, inte överskrida gränserna för vad dragfodonet är typat för.

Om det är dumt? Njao...

Vad är dina alternativ? Ska du ta ut en kranbil för sjösättningen? Vad kostar det då extra om kranbilen tar båten på flaket den kilometern till vattnet?

Det kan vara dumt eftersom merkostnaden kanske är försumbar.

 

Får man fråga var det är? Vad är det för väg?

 

1km säger du, det kan ju vara från en sida av en småbåtshamn till den andra, med dansgolvsslät asfalt. En enkel flytt till en pelarkran inom ett hamnområde, då hade jag kört om jag vore du.

 

Det kan också vara på knölig grusväg, över trafikerade korsningar, allmänt skumpig väg som sätter båtvagnen i pendelrörelse, då hade jag inte kört. Även om du inte torskar eller krockar så ger det stora påfrestningar på bilen. Bakvagnsdelar och krokens infästningar mot balken är väl troligast att de ger upp, vilket du troligtvis inte vet något om förens du besiktar bilen nästa gång.

Redigerad av mikael_matsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alltid lika roligt att läsa om detta ämne.

Det blandas äpplen, päron, och egna tyckanden och lite vettiga kommentarer i en salig blandning.

 

Tur att min gamla Skoda pickup inte kan läsa för då hade den aldrig ställt upp för att dra båtar 2 ton+.

 

 

 

Kalle

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fortsätter på tråden, hoppas det är okHej

 

En fråga till Er alla som har Dc båtar mellan 25-27 fot.

Hur transporterar ni dessa?

 

Vad jag ser på annonser i båtar mellan 25-27 fot så är det ofta trailer med handske för personbil.

 

Vikten på min båt är ca 2.7 ton + vikten för 30 kärra dvs över 3 ton. Har kört den kortare sträcka med en arbetshäst, Nissan Navara (totalvikt 2805 kg)

Den har körts på lastbil de 12 mil jag har till vattnet.

 

Min undran är nu hur andra gör som transporterar längre sträckor, är det lastbil som gäller, ändra till traktordrag. Bromsade släp och BE kort?

 

Kom gärna med tips och förslag hur ni brukar göra. Vill helst inte lägga drygt 15000 kr på transport årligen....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ganska bra timmpeng om du kör själv, 12 mil= 4 timmar 1800 kr i timman, önskar att jag kunde ta ut det.

 

Rejäla däck och bra hjullager, det är vad som brukar je upp på dylika ekipage.

 

En liten reflektion till, det är sällan båtar är så tunga som ägaren påstår. Jag kan bara minnas en som var tyngre än vad ägaren uppgav.

 

Vad det beträffar dragbilen så räcker den gott till.

 

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ganska bra timmpeng om du kör själv, 12 mil= 4 timmar 1800 kr i timman, önskar att jag kunde ta ut det.

 

Rejäla däck och bra hjullager, det är vad som brukar je upp på dylika ekipage.

 

En liten reflektion till, det är sällan båtar är så tunga som ägaren påstår. Jag kan bara minnas en som var tyngre än vad ägaren uppgav.

 

Vad det beträffar dragbilen så räcker den gott till.

 

 

 

Kalle

Kostnaden är då beräknad på 2 resor om året, vår o höst.

Jag kör gärna men jag funderar på vad länsman egentligen säger..

Jag är med på kvalitén på lager och hjul. Men jag reflekterar lite mer lagligheten, eftersom.det blir 24 mils resa om året....

 

Efterfordon är ju bruttovilt vs bruttovikt.

Man gjorde ett lyft och kunde tydligen då se vikten på ett ungefär ca 2700 kg..

Redigerad av Salty

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är det så här, fast vissa har svårt att fatta, ett efterfordon som har bromsar ställer inga lagliga krav på dragfordonets bruttovikt, eller förarens körkortsbokstav, punkt slut.

 

Så  teoretiskt så skulle man kunna dra ett 3tons släp med en "Fiat flera hundra" om bilen och draganordningen bedöms klara den påhängda vikten. I praktiken så faller ju detta med ex Fiaten.

 

Här finns alltså inga riktlinjer utan blir upp till betraktarens objektiva bedömning, vilket naturligtvis kan bli föremål för diskussion om farbror blå stannar och börjar särskåda ekipaget.

 

En Navara slipper nog den diskussionen då bilen bör bedömmas klara den vikten med marginal.

 

Men igen, finns inga riktlinjer utan bara subjektiv bedömning när det gäller efterfordon med bromsar.

Jag har själv pratat med transportstyrelsen om detta via telefon och mail.

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är olagligt? JA, eftersom du överskrider gränserna som fordonet är godkänt för. Efterfordon eller ej spelar ingen roll, det gör det bara möjligt att få dra tyngre än ditt B-kort normalt medger, inte överskrida gränserna för vad dragfodonet är typat för.

Om det är dumt? Njao...

Vad är dina alternativ? Ska du ta ut en kranbil för sjösättningen? Vad kostar det då extra om kranbilen tar båten på flaket den kilometern till vattnet?

Det kan vara dumt eftersom merkostnaden kanske är försumbar.

 

Får man fråga var det är? Vad är det för väg?

 

1km säger du, det kan ju vara från en sida av en småbåtshamn till den andra, med dansgolvsslät asfalt. En enkel flytt till en pelarkran inom ett hamnområde, då hade jag kört om jag vore du.

 

Det kan också vara på knölig grusväg, över trafikerade korsningar, allmänt skumpig väg som sätter båtvagnen i pendelrörelse, då hade jag inte kört. Även om du inte torskar eller krockar så ger det stora påfrestningar på bilen. Bakvagnsdelar och krokens infästningar mot balken är väl troligast att de ger upp, vilket du troligtvis inte vet något om förens du besiktar bilen nästa gång.

Håller med om att det inte är så smart - Men med de regler som gäller för efterfordon så är jag inte helt övertygad om att du har rätt I att det är olagligt. Man får dra mer än vad dragfordonet är typat för.

 

Sedan är det ganska kul att diskutera det här med polisen när man blir stoppad. De är inte alltid så pålästa när det gäller efterfordon. Men har man med sig transportstyrelsen texter om efterfordon så brukar det lösa sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är det så här, fast vissa har svårt att fatta, ett efterfordon som har bromsar ställer inga lagliga krav på dragfordonets bruttovikt, eller förarens körkortsbokstav, punkt slut.

 

Så  teoretiskt så skulle man kunna dra ett 3tons släp med en "Fiat flera hundra" om bilen och draganordningen bedöms klara den påhängda vikten. I praktiken så faller ju detta med ex Fiaten.

 

Här finns alltså inga riktlinjer utan blir upp till betraktarens objektiva bedömning, vilket naturligtvis kan bli föremål för diskussion om farbror blå stannar och börjar särskåda ekipaget.

 

En Navara slipper nog den diskussionen då bilen bör bedömmas klara den vikten med marginal.

 

Men igen, finns inga riktlinjer utan bara subjektiv bedömning när det gäller efterfordon med bromsar.

Jag har själv pratat med transportstyrelsen om detta via telefon och mail.

 

Helt rätt. Vet inte hur många gånger jag har skrivit samma som du på forum.

Jag själv har kört stora, tunga o båtar efter både små o stora bilar, har aldrig ens blivit stoppad. Tror Polisen har lite koll ändå. 

 Sen när det gäller broms så även där är det upp till föraren om man vill kalla det broms eller ej, behöver inte heller vara någon klassad axel med broms, bara det är något man kan kalla broms. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Nu är det så här, fast vissa har svårt att fatta, ett efterfordon som har bromsar ställer inga lagliga krav på dragfordonets bruttovikt, eller förarens körkortsbokstav, punkt slut.

 

Så teoretiskt så skulle man kunna dra ett 3tons släp med en "Fiat flera hundra" om bilen och draganordningen bedöms klara den påhängda vikten. I praktiken så faller ju detta med ex Fiaten.

 

Här finns alltså inga riktlinjer utan blir upp till betraktarens objektiva bedömning, vilket naturligtvis kan bli föremål för diskussion om farbror blå stannar och börjar särskåda ekipaget.

 

En Navara slipper nog den diskussionen då bilen bör bedömmas klara den vikten med marginal.

 

Men igen, finns inga riktlinjer utan bara subjektiv bedömning när det gäller efterfordon med bromsar.

Jag har själv pratat med transportstyrelsen om detta via telefon och mail.

Helt rätt. Vet inte hur många gånger jag har skrivit samma som du på forum.

Jag själv har kört stora, tunga o båtar efter både små o stora bilar, har aldrig ens blivit stoppad. Tror Polisen har lite koll ändå.

Sen när det gäller broms så även där är det upp till föraren om man vill kalla det broms eller ej, behöver inte heller vara någon klassad axel med broms, bara det är något man kan kalla broms.

 

Tackar för era givande svar, om jag nu har en trailer. Är det svårt att montera bromsar på på en 30 kärra för att få till bromsat efterfordon?

Helt ärligt kan jag det inte själv, men känner någon som skruvar bättre än jag...

 

Förstår själv att polisen sällan kontrollerar, men vill helst inte hamna i en sådan situation där jag gör något som inte är korrekt, samt händer det något vill jag att försäkringen ersätter min båt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...