Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Ellertz

Mercruiser V8 misständer på höga varv

Rekommendera Poster

Hej, jag har en mercruiser 5,7 från 2000 med förgasare som småjäklas lite. Grejen är att den aldrig varvar mer än 3900rpm, fast den ska ligga på 4400-4800 max.

 

När den varvar upp till 3900rpm så början den misstända och varvmätaren hoppar ner till 3300 ungefär... Förutom detta går motorn hyggligt. Vad är bäst att börja felsöka? Min gissning är att det är något tändningsrelaterat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tändspolen är min gissning om vi pratar tändning. Om den alltid misständer vid 3900.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag misstänker att det inte går på alla cylindrar, att du har en cylinder borta hela tiden. När du kör fortare o hårdare med motorn så blir avgaserna mycket varmare och får den oförbrända bränsleblandningen att tända i avgaslimpan. Denna avgaständning kan utan problem gå bakåt o tända upp i insuget med följd att syret o bränslet minskar o motorn hår ner i varv ett kort ögonblick innan den går upp igen o får nästa avgaständning.

Ta av alla tändstift o kontrollera färgen på dem. Eller lossa tändkabel för tändkabel, du kanske kan höra om den inte regerar på någon cyl då.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lyfter denna tråd lite... Har bifogat en film exakt hur det ser ut när den tappar varv.

 

Det känns mer som ett varvstopp på något sätt.

Vet någon hur varvstoppen på dessa motorer fungerar?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej ! Gammal tråd men jag har exakt samma problem på min motor från -97. Fick du nån klarhet i vad felet berodde på ?

 

mvh Henrik 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har helt glömt att uppdatera här. 

 

Jag misstänkte att felet antingen var tändboxen, eller fördelaren.

 

Så jag gjorde som så att jag beställde en Fördelare från MSD med inbyggd tändbox, och efter det så är båten som ny!

 

Artikelnummer 83606 MSD, finns på Hansen Racing och är hyfsat lätt att montera. I princip blir det att man byter hela tändsystemet (spolen kan man behålla) så det blir mycket kablar som ska bort. 

 

Mvh Emil 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...