Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
OscarR

Johnson V4 90hk läcker bränsle.

Rekommendera Poster

Tjenare alla på forumet! 

Är ny här men har tidigare läst på diverse trådar för att få hjälp och svar, men nu ville jag registrera mig och ställa min egna fråga till er.

 

Det är så här, att jag har en Johnson v4 90hk från 1992, som läcker en del bränsle. Felet har jag redan hittat, det är slangen som går från choken in i förgasaren/na, som verkar ha krympt med åren då den släppt från choken och går inte att trycka tillbaka. 

Så frågar blir, är det någon som vet ungefär hur bred/tjock den slangen är? Tänkte göra en skarv på det befintliga röret och sen sätta på en snutt rör till upp till själva choken.

Jag har sökt upp sprängskisser på motorn men hittade inte riktigt det jag sökte.. 

 

 

Hoppas ni förstår vad jag menar haha! 

 

 

By the way, så är det en sån automatchok, man trycker in nyckeln vid reglaget för att choka motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Går det inte att ta bort slangen från förgasarna och åka med den till någon slang eller biltillbehörs firma och köpa en ny med rätt längd istället för att skarva.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för svar. Jo det går, det jobbiga är att lufintaget samt hela den burken sitter iför.. Dom två fögasarna sitter staplade på varandra, sett ovanifrån. Det är den undre förgasaren som behöver ny slang.

 

Jag provade att skarva, den nya slangen är lite för bred i innediameter , så han läcker lite fortfarande men lite mindre.

 

Så det blir väl att ta bort allt iallafall.. :/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Passa på att byta på bägge förgasarna, när du ändå har grejorna isär

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kom ihåg att det är tum som gäller för det är enklare med fastnycklar/hylsnycklar när luftintaget ska bort. Sitter väl med 8 bultar eller hur många det var, tyckte själv att det var i överkant när man skruvade Johnson. Hade samma maskin på förra båten men vet tyvärr inte slangdiametern. Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan alla och tack för era svar.

 

Jag gjorde så att jag åkte runt halva Södertälje i jakt på en slang, varpå jag hittade en liten på Hydroscand eller vad dom nu heter, och den gick på fint. Drog åt den med en stripe så nu är där tätt och den går hur bra som helst.

Då slapp jag ta isär allt hehe, men det kanske man får göra senare iallafall.. Den dagen den sorgen!

Trevlig dag!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...