Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
jajo

Försvinner spår ur minnet när den funktionen väljs bort

Rekommendera Poster

Jag har en Garmin 6008 och har funderingar kring spårfunktionen

Hur är det med spåren i plotterbilden som ligger med och visar vart jag har varit med båten. Jag har hört att dessa skulle försvinna ur minnet på plottern om funktionen "visa spår" stängs av, jag har inte vågat prova då det är ganska bra att ha spåren kvar när man åker till ställen som man inte är så ofta på eller där det är knepigt att köra mycket sten o.s.v.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inte provat på den modellen men det borde vara samma inom garminfamiljen. Stänga av "visa spår" ska inte radera spårdatan utan det måste göras via "rensa spår".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst borde det vara samma för olika Garminmodeller. Jag har frågat några ÅF men ingen har "mer är trott" att spåren sparas. Jag är "rädd om mina spår" och tycker att det är bekvämt att kunna köra efter dem så jag vill inte att de försvinner, men det börjar bli mycket spår nu....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du måste spara de delar av spår som är intressanta och det görs när spåret görs. I annat fall äts spåret upp bakifrån i takt med att spårminnet blir fullt. Jag brukar göra så att när jag kommer till en intressant passage så raderar jag spårminnet och när passagen är gjord sparar jag aktivt spår under eget namn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller gör om spår til Routes - eller Waypoints och Routes. Sen kan du radera spår. Det spar minne.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Länkar pdf-manualen för Garmins GPSMAP 6000&7000.
På sidorna 39 till 41 beskrivs detta med spårfunktionen ganska ingående.

Man skiljer på Aktivt Spår respektive Sparat Spår, det förstnämnda är den smått översiktliga spår-svans som alltid auto-sparas som hjälp att kunna finna vägen hem vid t.ex. plötslig dimma eller så.
(Autofunktionen har nog ganska låg upplösning, alltså relativt få fixpunkter per båtsträcka räknat, vid absolut noll sikt hamnar man nog ganska många meter fel? Svansens ända kapas ständigt efterhand som minnet överfylls, som excel319 påpekade i inlägg #3.)

"Sparade Spår" är nåt annat, här kan man enligt manualen exempelvis själv välja upplösningen, vid ovanligt knixiga manövrer mellan grynnor kan ju detaljnavigation hos vissa delsträckor vara bra att kunna zooma in extra).
Om man från början vet med sig att man vill spara de fina detaljerna hos en viss speciell knixig sträcka kan man "spela in den" högupplöst och detaljrik och spara ner som Sparat Spår.
(Dessa kan tydligen visas eller inte visas efter behag, läggas på externa minnen, delas båtvänner emellan om man är litet datakunnig?)
Enda sättet att radera dessa viktiga egenskapade spår är rimligen via knapp-sekvensen som börjar med "Information>Egna data>Spår" enligt manualens sid 41.

Enligt denna sajt för just 6008:an (specifications) har du 50000 punkter i TrackLog, fördelade på max 50 olika spår. Gäller alltså att hushålla litet med minnesutrymmet och bara lägga detaljerat högupplösta spår där det verkligen behövs. Eller spara ner på utökat minneskort enligt pdf-manualens sida 70.
 

PS Redan på min urgamla skogs-garmin modell 72, utan vare sig karta eller färgskärm, så får man man en tut-signal när man är på väg att radera viktiga data. Därtill en sista ångerdisplay med "vill du verkligen radera detta" plus valet ja/nej. Hade därför i ditt fall tryggt valt mellan visa/inte visa spår av hjärtans lust, egna Sparade Spår kan väl orimligen raderas utan åtminstone varnande tut-signal och ångerknapp!

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det borde gå att sitta hemma och göra om de "vanliga" spåren till sparade spår och på så sätt frigöra utrymme i minnet. Jag har inte aktivt valt att spara några spår utan låtit bara låtit spår funktionen vara på hela tiden, lite onödigt kanske då jag hittar i till mina vanlig ställen, men i och med att jag trott att alla spår försvinner då funktionen stängs av så....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@ inlägg #8: Jo, kolla min tidigare länkade manual i avsnittet "Hantering av plotterdata" på sidorna 69-70.
[Erkänner direkt att jag har "noll koll" på modern marinelektronik. Anar ändå att just plotterdata är litet extra känslig information? Dels integritetsmässigt för båtägaren själv men kanske främst för risken för "fil-delning" av kartor?]

Ser kanske spöken på ljusan dag men att plotterdata kan - bara kan - vara litet känsligt i orätta händer verkar inte orimligt?
Hur då kan man undra... varför skulle då just ansamlade plotterdata i form av "spår" vara extra känsligt i orätta händer? Tja, en datorfil med gps-positioner och klockslag som samkörts IRL till ett "spår" är ju i grunden universell data av naturlags-karaktär och tillgänglig för alla.

[Men förutom det uppenbara - som position kopplat till klockslag - så kan andra saker lätt härledas ur spårfilens data. (Beskrivet i båttermer och avsett detaljerna utmed spåret; kurs, hastighet, kurvtagningsförmåga i hög hastighet, besöksfrekvens på vissa platser.) Går kanske nästan att begripa syfte och båttyp bara utifrån "spåret" - kan jag tycka!?)]

Hehe, har nog läst för många skräp-spionböcker men håll med om att filer med plotterdata kan vara extra känslig info och därmed måste skyddas/handhavas litet annorlunda än andra!? Menar här originalfiler i full upplösning, alltså varje detalj avslöjad i båtens spår bortom varje suddigt kartstreck återgivet i sociala medier. [sådana detaljfiler bör rent av omfattas av extra skyddåtgärder enligt datalagstiftning för att inte oavsiktlig spridas i ohejdat skick. Om det kanske behövs speciella dyra minnes-kort för att lagra originalfiler kan jag se detta både som fabrikanters sätt att mjölka pengar men också som legitimt dataskydd??)
Mitt tips... Lasse-L här på forumet är en fena på elektroniska moderniteter, skulle i ditt läge artigt pm:at för notifiering att denna forumtråd finns. (Förmodligen kan han inte svara helt uttömmande på din specifika fråga, men jag hoppas ändå på inlägg med erfarna synpunkter angående just din sakfråga. Tror att frågan med gps:ers spårfunktion/datafiler inte har varit uppe hittills i forumet, i alla fall inte utretts noga? Nutida gps:er har spårminnen som sträcker sig åratal tillbaks, en jättelång "minnes-svans" om man så vill??)

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@ Thomas-1

Du får inget livslångt plotterspår i din GPS. Det finns ett visst antal spårpunkter (olika många för olika fabrikat o modeller) och när de utnyttjats så skrivs de äldsta över.

Mitt spårminne räcker inte för en säsongs båtåka utan jag får "ta backup" på spårminnet om jag vill spara hela säsongens båtturer. På semesterturer o motsv så brukar jag ta backup en gång/månad för att inte missa några spår.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@Lintott: Min "svans" (Aktivt Spår) på den gamla GPS72:an räcker bara runt Tjörn 3 varv eller så. Knappast livslångt. :-)

Fast som jag skrev tidigare så kan man använda "Sparat Spår" för att lagra intressanta knixiga partier permanent. Där är alltså spåret skyddat mot svans-ätningen bakifrån. (Tror dock att minnesutrymmet är gemensamt så svansen blir kortare med många Sparade Spår?)

Förmodligen har du liknande funktioner på din gps?
Är ju inte dumt att kunna spara enbart de intressantaste sträckorna permanent med hög detaljrikedom. Spar minnesutrymme att inte permanent-lagra alla sträckor utan bara de mest svårnavigerade.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@ inlägg #8: Jo, kolla min tidigare länkade manual i avsnittet "Hantering av plotterdata" på sidorna 69-70.

[Erkänner direkt att jag har "noll koll" på modern marinelektronik. Anar ändå att just plotterdata är litet extra känslig information? Dels integritetsmässigt för båtägaren själv men kanske främst för risken för "fil-delning" av kartor?]

 

Ser kanske spöken på ljusan dag men att plotterdata kan - bara kan - vara litet känsligt i orätta händer verkar inte orimligt?

Hur då kan man undra... varför skulle då just ansamlade plotterdata i form av "spår" vara extra känsligt i orätta händer? Tja, en datorfil med gps-positioner och klockslag som samkörts IRL till ett "spår" är ju i grunden universell data av naturlags-karaktär och tillgänglig för alla.

[Men förutom det uppenbara - som position kopplat till klockslag - så kan andra saker lätt härledas ur spårfilens data. (Beskrivet i båttermer och avsett detaljerna utmed spåret; kurs, hastighet, kurvtagningsförmåga i hög hastighet, besöksfrekvens på vissa platser.) Går kanske nästan att begripa syfte och båttyp bara utifrån "spåret" - kan jag tycka!?)]

 

Hehe, har nog läst för många skräp-spionböcker men håll med om att filer med plotterdata kan vara extra känslig info och därmed måste skyddas/handhavas litet annorlunda än andra!? Menar här originalfiler i full upplösning, alltså varje detalj avslöjad i båtens spår bortom varje suddigt kartstreck återgivet i sociala medier. [sådana detaljfiler bör rent av omfattas av extra skyddåtgärder enligt datalagstiftning för att inte oavsiktlig spridas i ohejdat skick. Om det kanske behövs speciella dyra minnes-kort för att lagra originalfiler kan jag se detta både som fabrikanters sätt att mjölka pengar men också som legitimt dataskydd??)

Mitt tips... Lasse-L här på forumet är en fena på elektroniska moderniteter, skulle i ditt läge artigt pm:at för notifiering att denna forumtråd finns. (Förmodligen kan han inte svara helt uttömmande på din specifika fråga, men jag hoppas ändå på inlägg med erfarna synpunkter angående just din sakfråga. Tror att frågan med gps:ers spårfunktion/datafiler inte har varit uppe hittills i forumet, i alla fall inte utretts noga? Nutida gps:er har spårminnen som sträcker sig åratal tillbaks, en jättelång "minnes-svans" om man så vill??)

Ja det vore ju inge bra om mina pärlor delades offentligt, jag får se till att ha dem sparade på en extern hårddisk.. Skämt åsido

Tack för tipsen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med inspiration från denna tråd kollade jag min Garmin 52dv, där finns "allt eller inget". Infarten till hemmahamnen ser ut ungefär som en järnvägskarta, Hallsbergs rangerbangård, med alla 79 spåren, i slutändan blir det omöjligt att navigera efter all denna överinfornmation. Så jag valde bort "visa spår" men dom finns kvar i minnet.

 

Jag har också en annan navigator ombord, en äldre multifunktionsdisplay från North Star. I denna kan man välja hur många spår som skall visas, jag ställde in denna på att visa de två senaste, det var ju bra, tack för tipset, även om "tipset" egentligen var avsett för delvis annan funktion, i annan apparat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med inspiration från denna tråd kollade jag min Garmin 52dv, där finns "allt eller inget". Infarten till hemmahamnen ser ut ungefär som en järnvägskarta, Hallsbergs rangerbangård, med alla 79 spåren, i slutändan blir det omöjligt att navigera efter all denna överinfornmation. Så jag valde bort "visa spår" men dom finns kvar i minnet.

 

Jag har också en annan navigator ombord, en äldre multifunktionsdisplay från North Star. I denna kan man välja hur många spår som skall visas, jag ställde in denna på att visa de två senaste, det var ju bra, tack för tipset, även om "tipset" egentligen var avsett för delvis annan funktion, i annan apparat.

Jag håller med om liknelsen "järnvägskarta".

North star plottern har ju en riktigt bra funktion, undrar om den finns i den Garmin som jag har - det måste kollas.

 

Det är en bra funktion att det går att välja spår eller inte men det vore bra om det gick att välja lite mer än allt eller inget kan man ju tycka.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

chart-plotters-northstar-m84-multifuncti

Jag tror att det är en sådan här jag har, satt i båten då den köptes.

Den har en himla massa bra funktioner, men är rätt långsam, det märks när jag zoomar, det blir "timglas" flera sekunder. Garminen är snabbare, men inte i uppstarten. Garmin visar bättre sjökortsbild och har bättre ekolod, men ingen radar. Så jag kör två instrument samtidigt. Garminen kan jag dessutom ta med ut till den yttre styrplatsen.

Förutom hängslen, livrem och tajt midja i byxerna har jag också PC med Fugawi och Ipad med Seapilot, men de tv senare har inte använts så mycket den senaste säsongen. 

 

Nån gång måste ju Northstaren bytas ut, men det är väl föremål för diskussion i annan tråd, och då undrar jag vad man skall satsa på för fabrikat, då Northstar/Navman inte längre säljs i Skandinavien, men har tydligen uppgått i Simrad...?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Garmin har inte samma funktion som North Star.
I min Garmin 71sv (borde vara samma funktioner i 52dv) sparar jag de spår jag vill ha kvar med en annan färg. Sedan har jag valt bort vit färg ur "Spår som visas". Då har jag alltså kvar bara de spår jag vill se på skärmen.
Bara att aktivera vit färg om man vill se alla igen...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo jag har ju märkt att funktionerna skiljer sig år en hel del!

Men tack för tipset med färgbyte, det skall jag kolla!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...