Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
EndZone

Försökte starta med växeln i - har jag sabbat något?

Rekommendera Poster

Ja som rubriken antyder gjorde jag igår en idiotisk grej med min Suzuki 15 hk 4-takt. Jag hamnade i ganska hård sjö för min lilla båt och fick minst sagt bråttom att ta mig iväg. Lättade ankar och skulle starta motorn. Kände ett rejält motstånd, men drog ändå till för kung och fosterland i startrepet ett flertal gånger. Ett skarpt rasslande hemskt ljud hördes och jag tänkte att nu har något gått sönder i motorn. I ren panik öppnade jag kåpan för att se efter, varpå jag givetvis fick in lite vatten den vägen också. Problemet? Jag försökte starta med växeln i. Dumstruten på....  :(

 

Väl i neutralläge startade motorn fint och visade inga tecken på fel. Ändå kan jag inte låta bli att fundera på om jag kan ha skadat något genom mitt våldsamma ryckande i repet? Jag förstår att någon form av stopp sätts in mot ett kugghjul för att förhindra att man kan starta med växeln i, men det lät ju rätt illa när jag ryckte till. 3-4 ggr dessutom...

 

Och så andra frågan. Om vatten kommer in i motorrummet när kåpan är av, vart tar det vägen? Borde jag kolla något?

 

Tack på förhand från en komplett idiot...!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja som rubriken antyder gjorde jag igår en idiotisk grej med min Suzuki 15 hk 4-takt. Jag hamnade i ganska hård sjö för min lilla båt och fick minst sagt bråttom att ta mig iväg. Lättade ankar och skulle starta motorn. Kände ett rejält motstånd, men drog ändå till för kung och fosterland i startrepet ett flertal gånger. Ett skarpt rasslande hemskt ljud hördes och jag tänkte att nu har något gått sönder i motorn. I ren panik öppnade jag kåpan för att se efter, varpå jag givetvis fick in lite vatten den vägen också. Problemet? Jag försökte starta med växeln i. Dumstruten på....   :(

 

Väl i neutralläge startade motorn fint och visade inga tecken på fel. Ändå kan jag inte låta bli att fundera på om jag kan ha skadat något genom mitt våldsamma ryckande i repet? Jag förstår att någon form av stopp sätts in mot ett kugghjul för att förhindra att man kan starta med växeln i, men det lät ju rätt illa när jag ryckte till. 3-4 ggr dessutom...

 

Och så andra frågan. Om vatten kommer in i motorrummet när kåpan är av, vart tar det vägen? Borde jag kolla något?

 

Tack på förhand från en komplett idiot...!

blir ju en belastning på startanordningen,men inte pajar motorn för att du drar runt kolvarna med starten,vattnet rinner ut själv,finns dräneringshål,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spärren brukar vara enkelt förklarat en plastspärr som fälls ner mot en kuggkrans på svänghjulet när du har i en växel och motorn är av. Det som kan gå sönder är denna lilla spärranordning men förmodligen har den bara hoppat över när du med kraft försökt starta och därav ljudet. Växelhus m.m. tar knappas skada så jag tror inte du behöver oroa dig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stort tack till er båda! Nu känner jag mig lite lugnare :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående vattnet. Ligger du i sötvatten spelar det ingen som helst roll, det rinner som sagt ur. Ligger du i saltvatten kan du ju alltid ta med en flaska färskvatten och trasa och torka av där det skvätt in för att förhindra korrosion, kanske lite wd-40 eller liknande på kontakter o dylikt som du tror blivit sköljda. Men jag tror det kvittar faktiskt. Jag menar en motor i saltvatten är ju utsatt för salt i både omgivande luft och vatten hela tiden. Så nån liter extra på fel sida av kåpan en kort stund borde väl knappast förändra något.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående vattnet. Ligger du i sötvatten spelar det ingen som helst roll, det rinner som sagt ur. Ligger du i saltvatten kan du ju alltid ta med en flaska färskvatten och trasa och torka av där det skvätt in för att förhindra korrosion, kanske lite wd-40 eller liknande på kontakter o dylikt som du tror blivit sköljda. Men jag tror det kvittar faktiskt. Jag menar en motor i saltvatten är ju utsatt för salt i både omgivande luft och vatten hela tiden. Så nån liter extra på fel sida av kåpan en kort stund borde väl knappast förändra något.

 

Det är sötvatten som tur är, så jag förmodar att faran då är lika med noll.  :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...