Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
Svdbg

Tändningslåset fungerar bara ibland vid start

Rekommendera Poster

Jag har en Selva 2-takt Antibes 30 hk från 2004 som går väldigt fint. Jag har dock problem att starta den ibland med nyckel och får ta till snöret. Det räcker dock att dra den lite så den snurrar sen funkar det med nyckel. Det händer då och då. Nästa gång vid start är det inget problem. När det inte funkar händer ingenting, inte ens ett klickande. Det är som om den inte ger ström i det läget. Batteriet är ok. Tacksam för tips.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Knepigt fel, du säger både att litet ryckande i startsnöret hjälper och att vid elstartförsök så klickar inte ens reläet (solenoiden).
Förmodligen har du glapp i start-elkretsen, kanske "the neutral safety switch" enligt denna youtube-film för Johnson/Evinrude. Detta att det tycks hjälpa att dra i startsnöret förbryllar, kanske skakar motor eller kablage till litet så att det bara "verkar" finnas ett direkt samband mellan orsak och verkan?

[Tja, knepiga fel kan väl kräva knepiga (osannolika) svar, och om dessa sen är fel så blir ju skadan inte värre än bara litet tröttsam felaktig forumtext. Till den ändan har jag stött på en motorrumsfläkt som vägrade starta, ungefär var 12:e gång. Orsaken spårade jag till kommutatorn enligt bilden nedan, i figur 2 syns de krokar där den LACKISOLERADE lindningstråden häktades under tillverkningen. (Ett barn kan nog fatta att det inte blir god elektriskt kontakt att vika runt kopparpinnarna runt en LACKISOLERAD tråd, men tydligen inte tillverkarna själva. Efter bortskrapning av lacket plus lödning funkade sen fläkten pålitligt och gör så än idag.)]
Nu har ju startmotorer knappast såna slarv-idiotiskt usla förbindelser, ser mer ut som fig 1, men innehåller kanske heller inte lödtenn?
Nå, ett fundamentalt fel med denna min lilla kommutator-teori är självfallet att inte ens reläet ger ifrån sig klickljud, samt detta att elmotorns kol knappast kan byta "par av segment" bara för att du rycker i startsnöret? Knepigt som sagt att få ihop detaljerna i din felbeskrivning med nåt känt fel kan jag tycka. Sätter därför som sagt min slant på glappkontakt i start-elkretsen och att sambandet med startsnöre-ryckandet är mer eller mindre slumpmässigt. Fler idéer någon!?
post-86835-0-92188900-1469630511_thumb.jpg

 

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...