Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
SiNteXX

Hej på er - och så här gick min jungfrufärd

Rekommendera Poster

Uppdatering av läget nr.2

 

Förgasaren är bytt och tycks gå och starta mycket bättre än förut. Båtplats i min egen stad fann jag tyvärr inte. Imorgon sjösätter vi henne igen och förbereder jungfrufärd nr.2. Lite sent på sommaren kanske men nu är drömmen nära :)

 

Det är länge än innan isen lägger sig. Det är i alla fall min devis just nu när jag ska lyfta ut maskin för reparation precis efter sjösättning. Hösten är vacker ute på havet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är aldrig för sent för båtåka:-) Min har legat i vattnet året runt senaste fem åren. En fin smällkall januaridag och ljudet från vattnet mot skrovet när man glider fram är fantastiskt uppiggande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu så är båten i men både ny förgasare och ny startmotor, körde tomgång både länge och väl för att dubbelkolla att temperaturen gick upp och sedan gick ner när termostaten öppnade. Den lät lugnare och mycket bättre med nya förgasaren. Temperaturen höllt fint också, det kändes bra.

 

Vi åkte från ena sidan av hamnen till den andra där vi har båtplats, 5-6 knop, temperaturen funkade fint och allt kändes bra. Från båtplats ut på fjärden i låga varv, vi drog på några gånger för att se hur båten reagerade med och utan trimplan samt powertrimmen, för att lära känna båten.

 

Kom upp i plan och låg runt 4000 varv i 20 knop (för övrigt tror jag det var fullgas men det ska jag kanske låta vara osagt för jag försökte inte gasa mer eftersom vi håller på att köra in nya drevet).

 

Hur som helst, när motorn ligger på runt 3500-3800 varv så verkar den inte kylas tillräckligt

för den blev varm efter bara en liten stund, blev tvungen att slå av motorn, öppnade till motorrummet och motorn var inte alls så varm som den var första gången det hände. Tempnålen började sakta röra sig neråt igen så den (tempgivren) verkar fungera iallafall.

 

Efter det vill inte motorn starta, jag misstänker att den blivit sur eftersom marinan gav en rätt utförlig instruktion på hur man skulle ställa in den nya förgasaren men eftersom det funkade bra utan några högre varv så tänkte jag "det går nog bra det här". När jag tänker på vad marinan-killen sa, så här i efterhand så var det att den vid gaspådrag ganska lätt kan sura ner sig om den är felinställd.

 

Hur som helst så har inte surheten något med värmen att göra, drev och så även impellern är ju nya så det borde inte vara problemet, jag tar tacksamt emot felsökningstips om ni har några. Jag anar att sjläva flödet av sötvattnet är det som man behöver kolla härnäst, hur gör man det bäst?

 

Men varför går det bra på tomgång och låga varv och inte när man belastar den?

 

Jungfrufärd no.2 - Slutade även den med sjöräddningens assistans.

 

Redigerad av SiNteXX

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har seglat hem betydligt  fler gånger för att motorn krånglat än jag gått hem för motor pga att jag brutit masten.

 

Hur många gånger jag seglat hem pga motorkrångel vet jag inte, men det är åtskilliga.

 

Brutit masten har jag gjort två gånger - första gången fick jag paddla hem. Andra gången var för 36 år sen - på trämasttiden.

 

För några år sen seglade jag i stort sett en hel sommar. Det var hydraldrift på båten och hydralmotorn krånglade, så att den inte gav nån kraft på propellerna att räkna. Det blev en ny motor.

 

Det är inte dumt med en båt som går att segla.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ni har ju nyss köpt båten vad jag förstått, vad säger säljaren?

 

Att båten inte går mer än i 20 knop och 4000 rpm på fullt skaft talar för att något är fundamentalt fel, vilket också varmgången under belastning bekräftar.

 

Går motorn verkligen på alla cylindrar, skulle kunna vara en blåst topplockspackning som gör att den går varm under belastning.

 

På en v8 hörs det inte på gången om en cylinder felar, om man inte har ett tränat öra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som en trasig topplockspackning, spricka eller att toppen har slagit sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske vore en idé att låna en liten utombordare för att hänga på bak så ni slipper ropa på Sjöräddningen varje gång ni provkör båten? En liten 4-6 hk tvåtakt är lätt att lyfta, och bör räcka för att kunna puttra hem.

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter inget vidare det där. Testa kompressionen med en kompressionsmätare. Det är en enkel operation och du får säkert låna en mätare från någon verkstad. Alla cylindrar skall ligga inom ungefär 10%.

När du mäter tar du bort alla tändhattar från tändstiften och sen skruvar du ur tändstiftet och skruvar i mätaren i hålet. Kör runt några varv med startmotorn tills mätaren inte stiger mer och skriv upp resultatet. Gör det samma för alla cylindrar. Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ni har ju nyss köpt båten vad jag förstått, vad säger säljaren?

 

Att båten inte går mer än i 20 knop och 4000 rpm på fullt skaft talar för att något är fundamentalt fel, vilket också varmgången under belastning bekräftar.

 

Går motorn verkligen på alla cylindrar, skulle kunna vara en blåst topplockspackning som gör att den går varm under belastning.

 

På en v8 hörs det inte på gången om en cylinder felar, om man inte har ett tränat öra.

 

 

Låter som en trasig topplockspackning, spricka eller att toppen har slagit sig.

 

 

Det låter inget vidare det där. Testa kompressionen med en kompressionsmätare. Det är en enkel operation och du får säkert låna en mätare från någon verkstad. Alla cylindrar skall ligga inom ungefär 10%.

När du mäter tar du bort alla tändhattar från tändstiften och sen skruvar du ur tändstiftet och skruvar i mätaren i hålet. Kör runt några varv med startmotorn tills mätaren inte stiger mer och skriv upp resultatet. Gör det samma för alla cylindrar. Lycka till!

 

Jag var mer orolig för värmen (alltså kylningen) men ni verkar mer vara inställda på att det är något generalknas efersom den går får dåligt vilket oroar mig, jag ska höra med någon om jag får låna en komressionsmätare av marinan.

Min plan idag var att starta upp den och känna om det var något av knäna som blev varmare än det andra och sedan ta bort för att kolla flödet men det är kanske bättre att börja i er ände  :(

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Säljaren borde ta en del av ansvaret.

 

Jag ska ringa och höra med säljaren men att häva köpet blir nog svårt :(

Efter att ha läst de andras inlägg så ska jag börja med ett kompressionstest, då får vi ju iallafall svart på vitt om något är jättefel, då blir det enklare att använda det som argument. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Säljaren borde ta en del av ansvaret.

 

Jag ska ringa och höra med säljaren men att häva köpet blir nog svårt :(

Efter att ha läst de andras inlägg så ska jag börja med ett kompressionstest, då får vi ju iallafall svart på vitt om något är jättefel, då blir det enklare att använda det som argument.

 

Ett kompressionstest kan ge en ledtråd men även en väldigt liten läcka kan orsaka varmgång vid belastning, det räcker med en liten spricka eller att toppen inte är riktigt plan och det är inte säkert att detta visar sig vid ett kompressionstest.

 

Har dessvärre egna erfarenheter av detta minns inte riktigt men har för mig att jag lyfte av toppen två gånger för felsökning utan resultat, slutade med att toppen byttes och problemet med kokande motor vid belastning försvann.

Redigerad av Jaspe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Säljaren borde ta en del av ansvaret.

 

Jag ska ringa och höra med säljaren men att häva köpet blir nog svårt :(

Efter att ha läst de andras inlägg så ska jag börja med ett kompressionstest, då får vi ju iallafall svart på vitt om något är jättefel, då blir det enklare att använda det som argument.

 

Är det en båthandlare eller privatperson?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt bortsett från för låg toppfart nu eftersom det kan bero på mässa olika saker som fel propeller mm.

 

Angående kylningen. Jag hade också problem med att motorn gick varm vid planing. Långsamt stigande temperatur. Fungerade utmärkt i övriga farter. Berodde på igensatt sjövattenintag i skölden. Bravo III drev.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Säljaren borde ta en del av ansvaret.

 

Jag ska ringa och höra med säljaren men att häva köpet blir nog svårt :(

Efter att ha läst de andras inlägg så ska jag börja med ett kompressionstest, då får vi ju iallafall svart på vitt om något är jättefel, då blir det enklare att använda det som argument.

 

Är det en båthandlare eller privatperson?

 

 

Bra fråga, det är en privatperson som äger en bilfirma, pengarna sattes in och skulle märkas med företagets namn i överföringen. Kvittot säger att båten är köpt från han som privatperson.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt bortsett från för låg toppfart nu eftersom det kan bero på mässa olika saker som fel propeller mm.

 

Angående kylningen. Jag hade också problem med att motorn gick varm vid planing. Långsamt stigande temperatur. Fungerade utmärkt i övriga farter. Berodde på igensatt sjövattenintag i skölden. Bravo III drev.

 

Ja, vi tar en sak i taget  :)

 

Jag har ett Alpha one gen II drev som är helt nytt, jag kanske ska kolla så inget blockerar ingångshålen men är det fritt har jag två misstankar...

1.  ...nämligen en torrkörd impeller. Det finns tyvärr en ganska hög sannolikhet för det då vi har fått höra av vittnen att förra ägaren hade svårt att få av båten från trailen (dagen innan vi kom och hämtade båten) och startade båten när den stod halvvägs i sjön för att backa av den från trailern för att stå där och torrjucka med den.  :angry:

 

2. ...att flödet helt enkelt inte är som det ska i limpor och knän, det är nästa steg att kolla. Ska trycka igenom vatten för att se att det kommer ut där det ska och inte kommer tillbaka.

 

 

Angående fart och varv så kan det ju som sagt bero på många andra saker. Det är nytt drev med en utväxling som ska passa "en V8" och en likadan propeller som den som satt där från början men min farhåga är att den är för stor så motorn inte orkar. Det sitter en 21" propeller på den, om det säger något.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Säljaren borde ta en del av ansvaret.

 

Jag ska ringa och höra med säljaren men att häva köpet blir nog svårt :(

Efter att ha läst de andras inlägg så ska jag börja med ett kompressionstest, då får vi ju iallafall svart på vitt om något är jättefel, då blir det enklare att använda det som argument.

 

Ett kompressionstest kan ge en ledtråd men även en väldigt liten läcka kan orsaka varmgång vid belastning, det räcker med en liten spricka eller att toppen inte är riktigt plan och det är inte säkert att detta visar sig vid ett kompressionstest.

 

Har dessvärre egna erfarenheter av detta minns inte riktigt men har för mig att jag lyfte av toppen två gånger för felsökning utan resultat, slutade med att toppen byttes och problemet med kokande motor vid belastning försvann.

 

 

Aha, det kan vara bra att veta om det nu visar sig att impellern är hel och att det flödar ordentligt i limpor och knän. Tack för att du delade med dig av dom erfarenheterna. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I mitt fall var det alltså sjövattenslangen mellan drev och motor, den som går genom skölden. Godset som omger slangen hade oxiderat och klämt ihop den. Svårt att se, man får nog skruva loss sjövattenslangen antingen bakom drevet eller inifrån vid skölden.

 

Men ja, överhettning, knepigt. Det är bara att felsöka metodiskt. Följ vattnet.

 

Är det topplocksproblem som en del misstänker är det värre... Men för att få en indikation kanske ett kompressionstest är en enkel och snabb åtgärd innan du demonterar alltför mycket av limpor och drev etc.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Helt bortsett från för låg toppfart nu eftersom det kan bero på mässa olika saker som fel propeller mm.

 

Angående kylningen. Jag hade också problem med att motorn gick varm vid planing. Långsamt stigande temperatur. Fungerade utmärkt i övriga farter. Berodde på igensatt sjövattenintag i skölden. Bravo III drev.

 

Ja, vi tar en sak i taget  :)

 

Jag har ett Alpha one gen II drev som är helt nytt, jag kanske ska kolla så inget blockerar ingångshålen men är det fritt har jag två misstankar...

1.  ...nämligen en torrkörd impeller. Det finns tyvärr en ganska hög sannolikhet för det då vi har fått höra av vittnen att förra ägaren hade svårt att få av båten från trailen (dagen innan vi kom och hämtade båten) och startade båten när den stod halvvägs i sjön för att backa av den från trailern för att stå där och torrjucka med den.  :angry:

 

2. ...att flödet helt enkelt inte är som det ska i limpor och knän, det är nästa steg att kolla. Ska trycka igenom vatten för att se att det kommer ut där det ska och inte kommer tillbaka.

 

 

Angående fart och varv så kan det ju som sagt bero på många andra saker. Det är nytt drev med en utväxling som ska passa "en V8" och en likadan propeller som den som satt där från början men min farhåga är att den är för stor så motorn inte orkar. Det sitter en 21" propeller på den, om det säger något.

 

Angående rätt utväxling, storlek på propeller och pitch är dessa fel så kommer motorn inte att orka komma upp i maxvarv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har följt tråden en bra bit och verkar som du uteslutit några av de eventuella orsakerna som kunde orsaka ditt problem med kylningen, jag har hjälpt en kollega med att plocka ner hans motor nyligen pga att motorn hela tiden överhettade och vi blev båda riktigt chockade när vi lossade oljetråget! Oljebytena var så misskötta va de tidigare ägarna så oljan var nästan som någon geggig milkshake i konsistensen - vilket i sin tur förmodligen satte igen oljesilen som därför inte kunde pumpa runt tillräckligt med olja så att det uppstod friktion vid alla smörjdelar såsom lager osv, vilket ledde till högre temperatur!

 

Detta är givetvis ett värsta scenario, men kan vara värt att tänka på, det är ju inte så jättesvårt att kontrollera - Du kan köra ner en oljesug så långt ner i tråget du kan för att se om det är misskött.

Är bra att kolla i vilket fall då man aldrig kan lita 100% på säljaren, hur bra grejjerna har servats.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har följt tråden en bra bit och verkar som du uteslutit några av de eventuella orsakerna som kunde orsaka ditt problem med kylningen, jag har hjälpt en kollega med att plocka ner hans motor nyligen pga att motorn hela tiden överhettade och vi blev båda riktigt chockade när vi lossade oljetråget! Oljebytena var så misskötta va de tidigare ägarna så oljan var nästan som någon geggig milkshake i konsistensen - vilket i sin tur förmodligen satte igen oljesilen som därför inte kunde pumpa runt tillräckligt med olja så att det uppstod friktion vid alla smörjdelar såsom lager osv, vilket ledde till högre temperatur!

 

Detta är givetvis ett värsta scenario, men kan vara värt att tänka på, det är ju inte så jättesvårt att kontrollera - Du kan köra ner en oljesug så långt ner i tråget du kan för att se om det är misskött.

Är bra att kolla i vilket fall då man aldrig kan lita 100% på säljaren, hur bra grejjerna har servats.

 

Hej, Bra information och ett bra tips. Ger ju rätt bra information om motorn nän man kollar oljan längst ner.

 

Som det är nu verkar det faktiskt som att jag har löst kylproblemet genom termostatbytet, Värmen stiger fortfarande under hård belastning (innan den kommer upp i plan), vilket jag tror är normalt, men kyls när den planar och/eller går lätt. Att båten går tungt kan bero på felaktig propeller (om jag har tur :) ). Det sitter en propp med stigning  21" och vi lastar säkert upp den till 3-3,2 ton.

 

 

Det jag har problem med nu och som gör att jag inte litar på motorn är att den är svår, rent av omöjlig att starta när den är varm och fått stå en stund. Eftersom den här tråden egentligen handlade om min jungfrufärd och mina kylningsproblem så skapar jag en ny tråd som handlar om de problem jag har just nu :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För återkopplingens skulle kan jag ju nämna att motorn är kompressionstestad nu... och i dom cylindrar som inte sprutade sjövatten var det mellan 0 - 6,5 kg... 

:(

Alltså, vår motor är sopslut, jag har köpt en tvärdyr tvålkopp och känner mig totalt lurad och som en komplett idiot som inte kollade mer innan vi köpte båten. Vi kommer försöka gå vidare med det här på något sätt. Vi får se hur...

 

EDIT: Det som var svårast var väl egentligen att berätta om det för barnen och se deras besvikelse i ögonen, får hoppas att något bra kommer ur detta nu, på något sätt. 

Redigerad av SiNteXX

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns flera firmor som säljer longblocks här i Sverige. Bla USA on line för att nämna någon.

 

Dock så har det också funnits problem med några av dessa motorer, gör en google sökning och bilda en egen uppfattning. Köpa direkt från USA kan vara ett lyckoskott men också katastrof om det börjar jävlas.

 

Ska man vara säker på att få fräscha grejer och personlig service så skulle jag handla direkt av en motorbyggare här i Sverige, kostar lite mer. Det kanske går att fixa din bef.motor

 

Här är en firma som tagit fram ett paket till överkomlig peng. Jonas som äger o driver firman är enormt duktig och noggrann.

 

http://www.jrmt.se/foretaget.htm

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inte köpt själv därifrån men jag vet flera som gjort det med bra resultat. USA online har rykte om sig att hantera reklamationer dåligt och det är väl samma problem med att köpa direkt från USA. För det mestagår det bra men reklamationer, när man haft otur och fått det där udda felaktiga exemplaret, blir svårhanterliga pga avstånd och höga transportkostnader.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sintexx, ring och snacka med Värmdö Motorteknik AB, i Stockholm. Eller åk och besök dem. De har ett gigantiskt lager med grejer, de har renoverade block och kunskap. De kan troligen lösa ditt problem kanske redan i höst. Borde inte behöva bli orimligt dyrt heller eftersom du har en så pass vanlig motor.

 

http://www.motorteknik.se/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns flera firmor som säljer longblocks här i Sverige. Bla USA on line för att nämna någon.

 

Dock så har det också funnits problem med några av dessa motorer, gör en google sökning och bilda en egen uppfattning. Köpa direkt från USA kan vara ett lyckoskott men också katastrof om det börjar jävlas.

 

Ska man vara säker på att få fräscha grejer och personlig service så skulle jag handla direkt av en motorbyggare här i Sverige, kostar lite mer. Det kanske går att fixa din bef.motor

 

Här är en firma som tagit fram ett paket till överkomlig peng. Jonas som äger o driver firman är enormt duktig och noggrann.

 

http://www.jrmt.se/foretaget.htm

 

 

Jag har inte köpt själv därifrån men jag vet flera som gjort det med bra resultat. USA online har rykte om sig att hantera reklamationer dåligt och det är väl samma problem med att köpa direkt från USA. För det mestagår det bra men reklamationer, när man haft otur och fått det där udda felaktiga exemplaret, blir svårhanterliga pga avstånd och höga transportkostnader.

 

 

Sintexx, ring och snacka med Värmdö Motorteknik AB, i Stockholm. Eller åk och besök dem. De har ett gigantiskt lager med grejer, de har renoverade block och kunskap. De kan troligen lösa ditt problem kanske redan i höst. Borde inte behöva bli orimligt dyrt heller eftersom du har en så pass vanlig motor.

 

http://www.motorteknik.se/

 

Skönt att ni finns, tackar för svaren. Jag ska kolla in länkarna och höra mig för. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...