Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024

Rekommendera Poster

Hej

Jag har en F150 som plötsligt började tappa kraft, första gången det upptäcktes så var vi sex pers i båten som är en Flipper 630 HT.

Den orkade inte upp i planing och varvade inte mer än 4000 varv.

Den brukar göra 40 knop men nu endast 30 med 2pers.

Botten är ren.

Jag har pratat med Yamahaverkstan i Hudiksvall och fick då rådet att kolla alla bränsleslangar efter glappa kopplingar med tjuvluft som resultat men utan framgång.

Det jag upptäckte när jag undersökte var att det fanns vatten i båtmonterade filtret så det är åtgärdat och en flaska STP rensning av insprutning hälldes i tanken.

Resan därefter gick snarare sämre, när jag ger gas så svarar den men faller tillbaka ganska fort och nu gäller felet hela registret vilket inte var fallet före min manöver, samt att gången blev lite ryckig och inte lika jämn o fin som förr.

Funderar nu över balansaxelproblemen som finns på dessa men jag har inte haft nåt missljud.

Nån som haft liknande problem?

Tack så länge// Lars

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Absolut A och O när man åker EFI-motor är ren och torr soppa och korrekt konservering av bränslesystemet under vintern. Läget du hamnat i är enormt trist och kan vara mycket tidsödande att få rätt på. Kan du meka? Jag har skrivit ett antal inlägg om liknande problem, lämpliga sökord är "spridare" och "ångseparator" samt "bränsletryck" som förekommer i de flesta av dessa inlägg.

 

Balansaxelsjukan gäller modellåren 2004-2009, har du en motor inom detta intervall kommer dina balansaxlar att börja vina förr eller senare, oftast vid relativt låga timmar, ibland så tidigt som 100-200 drifttimmar. Finns filmer på Youtube hur det inte ska låta om man söker på t ex "Yamaha F150 balancer issue" och man kan generellt säga att det ska överhuvudtaget inte finnas nåt vinande från motorns framkant, det är alltså inte fråga om nåt direkt missljud.

 

Alla F150-ägare med motorer i detta intervall som inte fått balansaxlarna bytta till 2010-varianten eller senare bör lyfta på kåpan ett par gånger per säsong och lyssna. Sjuka balansaxlar slutar till sist med totalras. Blir jag åter ägare till en F150 i detta intervall med orginal balansaxlar kommer de bytas omedelbart även om jag bytte i god tid på min förra.

 

I övrigt är det en mycket trevlig motor du har som normalt är extremt tillförlitlig :) Men den ska som sagt ha ren, torr mat och friska balansaxlar :)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej o tack för svar

Tycker du att det är någon idé att ta upp båten o ta den till verkstad och låta dem ansluta datorn för att utröna ev fel?

Finns det nån beskrivning på svenska för att byta balansaxel, tror att jag skulle fixa det själv med lite hjälp.

// lars

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan du inte meka är det verkstan som gäller, bränsletrycket kan man inte se i datorn. Yamahas diagnossystem YDS kan köpas på E-bay för runt en femhundring. Mekar du själv är det guld värt, men som sagt bränsletrycket är inte övervakat, ECUn litar på att den har fri tillgång till soppa, att pumpen levererar och att bränsletrycksregulatorn fungerar. Spridarna kör den sen enbart på öppningstid, baserat på bl a varvtal, insugningstryck, spjälläge och temperaturer. En F150 är stendum i elektroniken och motorstyrningen och det är troligen en av anledningarna att detta extremt sällan strular.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...