Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
V500

Flipper 717 130 eller 200hk diesel

Rekommendera Poster

Vad har ni för erfarenheter av de olika motaralernativen? marsfart är väl ca 20kn men hur är det med den mindre motorn om man är lite flere i båten. Funderar på att köpa en Flipper 717 och är Normalt 2 vuxna och 2 barn under 10 år som semestrar men om man far 2 familjer ut och åka blir det problem då med det mindre motoralternativet? Här i Finland har 6 av 7 som säljs 130hk d31. och Den lokala VP servicemannen hade inte stött på en ända 717 med. 200hk. Topphastigheterna borde ligga på ca 25 respektive 31 kn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Antar att den med 200 hk är en TAMD41. Jag skulle välja den direkt även om det är en dyrare båt, då motorn kommer att få slita mindre.

Redigerad av Diesel_Pelle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt enig. Dessutom går sexan lite lenare än fyran.

 

Alternativt byta AD31 mot en KAD32, lite bättre fjong i den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

200hk i dessa båtmodeller är oftast AD41A

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade en 717 S med AQAD 41, 200 hk diesel och var mycket nöjd med den, marchade 23 knop 3100 rpm det gick att köra långsammare men den gick upp i plan ordentligt kring 23 knop och toppfarten var 33 knop på våren.

Jag skulle inte köpa den med 130 hk dieseln för jag tror att det blir klent när du semesterlastar båten, 31:an uppdaterades och fick 150 hk någonstans kring 1995 men det tror jag är minst vad det skrovet behöver, Kad 32 kan nog vara ett bra alternativ lite mindre effekt (170 hk) men också lite lägre vikt.

Jag skulle ändå satsa på 41:an för att få sexans lugnare gång samt lite mer effekt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle aldrig ens drömma om att köpa en 717 med en 31:a oavsett om motorn ger 130 eller 150 hk. Jag har provkört några Flipper 717 med gammal resp. ny bensinmotor och även en 41:a. Båten är relativt bred och har mer v-botten är tidigare Flipper-modeller som t.ex. 700 och 760. Den är därför mer tungdriven än dessa modeller. Min uppfattning är att VP 41A 200 hk är rätt val till denna båt. När 717 uppdaterades till 787 så var det ju för övrigt oftast KAD32 med 230 hk som monterades.

 

Jag hade själv tidigare en 700 med VP 31A 130 hk. Den kombinationen var perfekt eftersom skrovet var mer lättdrivet. Marschade 20-22 knop och max 29 knop.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag skulle aldrig ens drömma om att köpa en 717 med en 31:a oavsett om motorn ger 130 eller 150 hk. Jag har provkört några Flipper 717 med gammal resp. ny bensinmotor och även en 41:a. Båten är relativt bred och har mer v-botten är tidigare Flipper-modeller som t.ex. 700 och 760. Den är därför mer tungdriven än dessa modeller. Min uppfattning är att VP 41A 200 hk är rätt val till denna båt. När 717 uppdaterades till 787 så var det ju för övrigt oftast KAD32 med 230 hk som monterades.

 

Jag hade själv tidigare en 700 med VP 31A 130 hk. Den kombinationen var perfekt eftersom skrovet var mer lättdrivet. Marschade 20-22 knop och max 29 knop.

Kad 32 med 230hk? Du måste mena kad 43..den har 230hk Redigerad av Ivan65

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag skulle aldrig ens drömma om att köpa en 717 med en 31:a oavsett om motorn ger 130 eller 150 hk. Jag har provkört några Flipper 717 med gammal resp. ny bensinmotor och även en 41:a. Båten är relativt bred och har mer v-botten är tidigare Flipper-modeller som t.ex. 700 och 760. Den är därför mer tungdriven än dessa modeller. Min uppfattning är att VP 41A 200 hk är rätt val till denna båt. När 717 uppdaterades till 787 så var det ju för övrigt oftast KAD32 med 230 hk som monterades.

 

Jag hade själv tidigare en 700 med VP 31A 130 hk. Den kombinationen var perfekt eftersom skrovet var mer lättdrivet. Marschade 20-22 knop och max 29 knop.

Kad 32 med 230hk? Du måste mena kad 43..den har 230hk

 

Sorry, fingrarna eller möjligen hjärnan slant. Jag menade egentligen KAD32 230 hk. Inser efter ditt inlägg nu att de Flipper 787 som inte har 41:or måste ha KAD43 230 hk eftersom båten såldes under slutet av 90-talet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

AQAD 31: 150 hkr

AQAD 41: 200 hkr.

Kad 32: 170 hkr

Kad 42: 230 hkr

Kad 43: 230 hkr

Kad 44: 260 hkr

Kad 300: 285 hkr 

 

AD 41:an är en tålig och slitstark motor. Passar utmärkt till den båten, iaf. inte färre hkr.

Redigerad av moltas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håhåjaja, undrar varför jag inte lyckats skriva KAD42 trots två försök? Det var i alla fall den jag menade hela tiden.

 

Vad gäller 31:an så fanns det väl flera modeller. Vill minnas att A-modellen hade 130 hk medan B- och Pmodellen gav 150 hk?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror att det var 31P som gav 150 hk.

Men jag skulle gå på 41:an i 717, jag hade iof en 717S och jag tror att den är något tyngre än C-modellen. 41:an var klockren i den båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...