Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Barnacle

Galvanisk risk från båten bredvid

Rekommendera Poster

Jag ska flytta min aluminiumbåt från sommarstugan och lägga den i stan. Båten bredvid mig, en plast med inombordare, verkar ständigt ladda sitt batteri eftersom det går en sladd till båten.

 

Är det nån risk att den galvaniska spänningen som uppstår påverkar mitt skrov?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är din båt på något vis ansluten till elnätet eller till skyddsjorden?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan finnas läckströmmar i vattnet där det finns mycket båtar….

Normalt är det mycket små strömstyrkor men med tiden kan de ändå göra skada?

 

Du behöver kanske inte vara rädd för båtar i din närhet ( Inte bara iaf… ) eftersom min lilla erfarenhet, från de två bryggor jag själv ligger ofta vid, är att de har läckströmmar från elinstallation på bryggan ( den ena ) och från grannarnas brygga ( i det andra fallet )

 

Är du van vid mätinstrument kan du ju på skoj kolla om det finns en spänning på jord från land. Du behöver mäta mellan jord i landkabeln  och en sladd ner i vattnet. Kan vara någon eller några volt.

Och är det mer än 5-6 Volt skulle jag säga att det är en indikator för att det är en viss läckström...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är din båt på något vis ansluten till elnätet eller till skyddsjorden?

Hej, nä, båten ligger endast förtöjd, inga anslutningar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan finnas läckströmmar i vattnet där det finns mycket båtar….

Normalt är det mycket små strömstyrkor men med tiden kan de ändå göra skada?

 

Du behöver kanske inte vara rädd för båtar i din närhet ( Inte bara iaf… ) eftersom min lilla erfarenhet, från de två bryggor jag själv ligger ofta vid, är att de har läckströmmar från elinstallation på bryggan ( den ena ) och från grannarnas brygga ( i det andra fallet )

 

Är du van vid mätinstrument kan du ju på skoj kolla om det finns en spänning på jord från land. Du behöver mäta mellan jord i landkabeln  och en sladd ner i vattnet. Kan vara någon eller några volt.

Och är det mer än 5-6 Volt skulle jag säga att det är en indikator för att det är en viss läckström...

Tack för snabbt svar, jag ska kolla om det finns läckströmmar och återkommer! Kan vara intressant!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Mja, har du ingen egen 230-nätsladd ansluten så finns det - vad jag begriper - ingen extra risk vid din nya hembrygga oavsett grannens sladd. [Fast har du flyttat båten från sött till salt vatten - eller vice versa - kan du nog behöva kolla litet på nya lämpliga offeranoder. Märker du exempelvis hastigt knaprande på anodens metall så är det väl i grunden bra, indikerar att anoden offrar sig som den ju enligt namnet skall. Om den räcker säsongen ut vill säga. (Vid lämpligt vald offeranod för hamnplatsen så bör den bli "aväten" till ungefär 40-50 procent eftersom den ändå bör bytas årligen, då har den gjort sitt skyddsjobb bra och man slipper slänga i onödan.)]

Skulle lagt båten vid nya hamnplatsen och slutat bekymra mig i förväg, fast som sagt ändå haft litet extra koll på offeranodernas avätnings-takt!
[Detta att voltmäta med ena mätsladden i vattnet är vanskligt, mätresultatet blir mycket beroende på metallen i själva mätproben (galvanism). Vid mer noggranna mätningar använder man därför speciella mätprobar som sänks ner i vattnet. Nu handlade ju i.o.f.s. Funkis tips om "5-6 volt" och metallprober påverkar nog inte såpass mycket, men men.]

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var på ett seminarium för många år sedan. Han som delade med sig av sina erfarenheter var en man som hade startat ARC-rallyt - så jag tyckte nog han hade en del kunskap.

 

Han hade vid detta tillfälle en båt i aluminium. Och berättade att han alltid bad hamnkapten om en annan plats i hamnar om han kunde mäta lite för stor läckström i vattnet… hade en fast mätare och jag har ingen aning om hur han mätte. Men det verkade vettigt att inte ha en alu båt där det fanns läckströmmar….  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag träffade en kille som haft en aluminiumbåt, han hade också en fast mätare som alltid kollades. Han bad också att få flytta ibland. På utländska forum kan man läsa om stora problem med aluminiumbåtar så man ska nog vara väldigt försiktig. Långseglare med aluminiumbåtar brukar inte väga lämna båten, man vill ha daglig koll.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att det ska flyta en ström så måste det finnas en strömkrets. Ingen krets ingen ström, inget som äter.

 

Dvs har du ingen landström ansluten till din båt kan ingen strömkrets uppstå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I min lilla hamn fanns en "elexpert" med ständigt inkopplad landström, grannbåten utan någon el visade mig sin

relativt nya utombordare, lacken bubblade och vitt pulver i bubblorna.

 

Efter diskussion med elexperten slutade han med att ha elen ständigt inkopplad, båtgrannen slipade sina blåsor och målade om, efter detta har inga nya blåsor upptäckts.

 

Vad man ska dra för slutsattser av detta får varochen avgöra, men jag har mina misstankar.

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag själv har en stålbåt. Den är ledande i sig. Mina genomföringar är i brons ( hoppas jag, de var dyra i vart fall… ) där brons ligger rätt nära stål i korrosionshänseende.

 

Men aluminium ligger längre från. Vilket innebär att har man en aluminiumbåt eller en snurra där stora delar är av alu så måste man vara lite mer försiktig. Många tippar tex alltid upp snurran.

 

Det behöver inte alltid vara bara läckströmmar utan en kombination av även galvanisk ström.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På 60 talet när ståltrålarna kom förtöjdes alltid stålbåtarna på en plats och träbåtarna så långt ifrån som möjligt.

Träfiskebåtarna var alltid kopparförhydrade.

post-52966-0-91637200-1469718658_thumb.jpg

Expriment med galvanisk ström.

Tvenne olika metaller och tidningspapper som blöttes i munnen ger upphov till en ström.

http://lasselundell.se/teknik.html

http://batteknik.se/2010/Landstr%F6mRev3.pdf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...