Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Eass

Liten skada i gelcoat på halkskydd (lättrad) del

Rekommendera Poster

Hej!

Har en fråga som jag hoppas någon kan hjälpa mig med. Har en liten skada i gelcoaten på min båt. Jag är helt novis och har inte pysslat med plast och sånt tidigare. Har läst div trådar på forumet om hur man går till väga . Prob för mig är att skadan är på en (lättrad del) alltså halk skydd! Så man kan ju inte slipa osv. Har någon något bra förslag?? Går de bara att klämma dit lite cilikon? Alltså skadan är bara några mm stor. Tack på förhand Andreas

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är väl inte världsbäst på sådant, men så här gjorde jag på ett däck med halkskydd där en besättningsmedlem hade tappat ett tiokilos ankare, det var en skada omkring 5 x 5 mm.

 

Jag skrapade bort löst material med en kniv, det var svårt att slipa sedan, men skrapade så gott det gick med kniven. Sedan tvättade jag rikligt med aceton.

Jag köpte gelcoatspackel i båtens kulör, blandade till detta med litet mer härdare än vad instruktionen angav, och kladdade ned detta i skadan med en spårskruvmejsel. För att få ungefär samma struktur som runt i kring duttade jag sedan litet mer med en tops. Nu efter tre veckor kan man inte se var lagningen finns om man inte vet om den.

 

Silikon skall du undvika ombord, tycker jag. För tätningar finns det en bättre (och kladdigare massa) som heter Sikaflex (reg. varumärke), den är avsedd för marint bruk, finns i flera färger och för olika behov.

 

Men skadan i däcket lagar du med gelcoatspackel!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gelcoatspackel finns på tub i de flesta vanliga kulörer. Fyll skadan och dra med en gles borste för att åstadkomma något som liknar strukturen i halkskyddet. Jag använde en gammal tandborste där jag skar bort det mesta av borsten. Vaxa runt om skadan så fastnar inte spacklet på fel ställe.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glömde skriva det, men jag lade ut vaselin ungefär två millimeter utanför skadan så att gelcoatspacklet inte skulle fästa på fel ställe. Hade vid det tillfället inget vax ombord.

Om det hade varit på en helt slät yta så hade jag tejpat med maskeringstejp max en millimeter utanför skadan, och sedan skurit bort överflödigt spackel med en rakbladsskrapa när spacklat hade härdat bara litet, det brukar bli rätt snyggt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan berätta hur man INTE ska göra, eller hur snålheten bedrar visheten. :-)
Gäller alltså bara själva färgningen, köp inte tre pytteburkar med modellbygges-färg för att blanda rätt nyans!

Har många gamla småskador skador i däcket, lagade/tätade från tid till annan med diverse metoder - för man tager väl vad man haver. Fick lust att snygga till dessa med färg...  
Haha, fick visserligen till en perfekt nyans inför sjösättningen första året men den missfärgades alltså till min besvikelse raskt. (Är ju färg avsedd för inomhusbruk så den missfärgas snabbt i solsken, fast till dess försvar kan sägas att den flagar faktiskt inte av i första taget.) Skam den som ger sig, nästa år provade jag att redan från början kompensera nyansen utifrån den erfarenheten. Såg alltså kass ut vid sjösättning men blev allt bättre/ osynligare. Efter flera år så var resultatet långt ifrån perfekt men dock tillräckligt bra för mina estetiska krav - när även latmasken inom mig sagt sitt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade väl tur som kände till att färgen på gelcoaten till min båt heter "Dover White", och då var det bara att gå till Seasea och köpa ett paket med bas, härdare, en blandningsmugg och en liten slev att blanda med... Seasea har döresten en lista med de vanligaste båtarna och vad dom har för gelcoatfärg, för det finns nog egentligen inga "vita" båtar. Sedn har väl stjärnan "Sol" en viss medverkan i vad äldre båtar egentligen har för färg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite off topic, men hur viktigt är det att sådana småskador i gelcoat lagas? Är det endast för estetiken?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det är viktigt, om glasfibern kommer i dagen så kan det rinna ned fukt som samlas där och har man otur får man antongen en fuktskada eller en frostskada, eller bådadera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har funderat på samma som Pezlin. Jag köper att om det samlas vatten i skadan så kan det bli frostsprängning - men en bortslagen flisa gelcoat på ett ställe där det inte kan samlas vatten borde väl inte vara ett bekymmer om glasfibern under är hel och mättad med polyester (eller epoxi)? Eller är det så att det bara är gelcoaten som är tillräckligt "tät"?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lånar tråden en snabbis om det är ok! 

 

Är det någon som har något bra tips på hur man fixar sprickor typ spindelväv i gelcoaten?

Har sprickor ut från ett mantågsfäste som suttit lite löst som behöver ordnas.

Är det bara att ta fram dremeln och slipa ur och fylla i med gelcoat eller finns det något smidigare sätt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns något som heter Capt. Tolley's Creeping Crack Cure (http://www.captaintolley.com/) som man kan använda för att täta. På senare tid har jag sett en liknade produkt hos Hjertmans men från en annan leverantör.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det som Hjertmans och andra har är Lefants crack sealer http://www.lefant.se/produkter/crack-sealer/

 

Till Eass - om din båt har avvikande färg tex pga solblekning så kan du få gelcoat spackel eller toppcoat i rätt kulör - fast den inte finns som standard i båtbutikens hylla. Här är ett ställe: http://www.glasfiberteknik.se/gel_m.html

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har funderat på samma som Pezlin. Jag köper att om det samlas vatten i skadan så kan det bli frostsprängning - men en bortslagen flisa gelcoat på ett ställe där det inte kan samlas vatten borde väl inte vara ett bekymmer om glasfibern under är hel och mättad med polyester (eller epoxi)? Eller är det så att det bara är gelcoaten som är tillräckligt "tät"?

Bra fråga, jag kan lätt få intrycket att riskerna är litet allmänt överdrivna?

Har en sjuttiotalsbåt sedan många år - en Amigo23 - och har slarvat en hel del med däckets halkskydds-mönstrade/ blåfärgade delar. [Har liksom aldrig begripigt hur det bäst bör handhas, varken avseende (v)årlig behandling eller lagning av skador, har därför mest blivit att jag struntat i hela saken. (Några år hade jag en dunk superduper-golvpolish som snyggade till litet inför sjösättning och nån månad efter, har även testat tillsnyggning av lagninar med modellbygges-färg enligt tidigare inlägg.) Men på det hela taget så har antihalk-ytan fått klara sig bäst den gitter.]

 

Frostsprängning? Till äventyrs plastpest? Tilltagande irriterande läckor? Andra problem? Nej, inte alls! Däcket blir visserligen fulare alltefter åren går men gör sitt jobb ännu på 44:de året! Om en 70-talsbåt klarar detta så borde modernare inte vara sämre?

 

Så jag kan som som sagt börja tvivla litet på "de allmänt stora riskerna"? Börjar tro att man som båtägare kan slappna av litet och rent av slarva litet med skötseln av sitt plastdäck??  

Vid speciella risker - det är nog dessa som syns mest i forumtrådar - så kan det naturligtvis bli problem.

Hissar t.ex. min dödskalleflagga för större båtars fuktkänsliga laminerade däck, typ divinylcell, särskilt i kombination med fastskruvat teakdäck??

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...