Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Gäst Thomas

Rep av Optimus fotogenkök m snabbtändare

Rekommendera Poster

Gäst Thomas

Vi hade också ett Optimus-kök med snabbtändare. Detta har vi varit mycket nöjda med. Lågformsrören till snabbtändarna går att köpa och de är inte svåra att byta. Men när jag bytte ena brännaren började problemen. Det verkar som om de nya brännarna inte pallar med snabbtändningen, jag har nämligen bytt brännare TRE gånger, och varje ny brännare funkar ett tag, men sedan börjar den läcka fotogen med tjuvlågor som följd. Eftersom det läcker ut fotogen genast när man pumpar upp trycket blir hela köket obrukbart. Så när den tredje brännaren började läcka när det var dags för 11-kaffe åkte köket ut och vi ersatte det med ett Origo-kök. Detta är enkelt och okomplicerat och funkar alldeles utmärkt. Enda nackdelen är att lukten från förbränningen ibland sticker i näsan, men det kan ju pareras med lite vädring. Att sprit är mera eldfängt än fotogen går ju inte att snacka bort, men det känns trots allt inte farligt att hantera detta. Bränsleflaskorna kan förvaras säkert undanstuvade och påfyllningen sker lätt utan söl. Så om det inte går att få ordning på Optimus-köket tycker jag att Origo är en bra ersättning. M.v.h. Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Lennart

Tack för tipsen Thomas! Jag har nog provat de flesta typer av pentrykök genom åren och tycker egentligen bäst om gasol, men fotogen bidrar ju till en sådan hemtrevlig gammaldags båtlukt att jag helst behåller fotogenköket så länge det fungerar. Origo har jag också hyggliga erfarenheter av men jag har under åren sett 2 andra båtar som fattat eld pga felfungerande Origokök. Tydligen kan bränslebehållarna under vissa omständigheter hettas upp så att innehållet (spriten) expanderar, börjar tränga ut och antänds okontrollerat. Nu är kanske inte snabbtändarköken så värst mycket säkrare, anledningen till att man på senare år frångått mekanismen och rekommenderar förvärmning med sprit, lär just vara att båtar antänts av okontrollerbart uppflammande fotogenlågor. Något som vi dock aldrig råkat ut för, kanske rör det sig om handhavandefel. Således vill jag gärna veta var nya lågformare säljs om du känner till det. De som Fogas hade är begagnade från skrotade kök och delvis redan uppbrända, det är den senaste av dessa som nu givit upp. MVH Lennart

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Thomas

Det låter läbbigt med Origo-tillbuden. Kanske har man frestats att överfylla behållarna. Om man inte fyller på mer än vad som anges i bruksanvisningen borde det inte kunna pösa över. Mina lågformsrör köpte jag hos Hjertmans i Göteborg. De har fortfarande sådana i sitt sortiment, jag kollade på www.hjertmans.se . Jag vet inte om Hjertmans har någon butik i Stockholmstrakten (om nu er hemmahamn är däromkring), men det bör väl finnas andra som tillhandahåller Optimus reservdelar. I annat fall säljer ju Hjertmans på postorder. Hoppas att du hittar vad du söker och får ordning på köket. Fördelen med snabbtändningen är ju att man slipper söla med BÅDE sprit och fotogen. När vi ändå uppehåller oss i köket, har du (eller någon annan) erfarenhet av s.k. miniugn, den ser ut som en sockerkaksform med lock och ska ställas direkt på låga. Meningen är att man ska kunna åstadkomma enklare bakverk i den, men lite skeptisk är jag nog... Lycka till med fotogenköket! /Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Lennart

Jodå, vi bor i Sthlmsomr och här finns ju inget Hjertmans, men det ska nog lösa sig, det viktigaste är att jag fått veta att det finns nya rör, Fogas har alltid hävdat att tillverkn upphört, men Hjertmans kanske har något eget gammalt lager. Sedan får vi se hur det går med byte av lågformare, det lär vara ganska lätt att skada tillförande bränslerören vid bytet, eller??? En miniugn har vi också sedan 10-15 år och den fungerar alldeles utmärkt. Till en början gjorde jag väl en och annan pulversockerkaka själv men nu är det mest hustru Carina som står för bakningen i den mån ingredienser finns ombord, vi saknar kyl, men i sommar var det ju inga problem med ägg och mjölk..... Det har blivit både sockerkakor, matbröd, blåbärspajer, vitlöksbröd mm genom åren, vill minnas att det följer med en liten receptsamling vid köpet också. Som all annan obehandlad plåt ombord måste man hålla ugnen väl insmord när den inte används. Lycka till med baket! mvh Lennart

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Thomas

Bytet av rören var helt odramatiskt för mig, möjligen för att jag inte förstod att jag skulle vara försiktig. Tack för info om miniugnen! Kanske skaffar vi en sådan till nästa säsong. Ha de' Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Henrik

Hej! Observera att det finns två vrianter av snabbtändare på dessa kök, ett äldre där man för knoppen utåt och åt vänster resp höger vid tändning, och ett senare där man för knoppen uppåt och hakar den i ett uttag. På den förra är lågformsröret punktsvetsat till en rostfri vinkel som skruvas fast och på vilken även manöverspaken är fäst. På det senare är lågformsröret gängat på snabbtändarreglaget vid snabbtändarmunstycket. Av bilden i Hjertmans katalog verkar det vara den senare typen av rör som avses. Till min förra båt köpte jag -76 ett kök som var av den äldre typen. Efter ca tio år hade jag bränt lågformsrören och de gick ej då att ersätta. Det blev nytt kök som var av den senare typen. Detta senare följde båten, men det äldre har jag lagat med begagnade lågformsrör från Fogas och använder igen som reserv. En brännare bytt pga läckage förra året. /Henrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Thomas

Aha! Att det finns olika snabbtändare hade jag ingen aning om. Det jag hade var uppenbarligen av den senare modellen, och det var till detta jag skaffade hjertman-rör. Hoppas Lennarts kök är av samma sort. /Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Lennart

Nej, tyvärr är det gamla modellen jag har, så det blev en kortvarig glädje med Hjertman-rören. Tillbaka till 0 alltså: Ursprungsfrågan, finns det ngn som känner till hur man rep. gamla modellen av Optimus fotogenkök med snabbtändare? Ska man i stället köpa bättre begagnat bör det egentligen bara vara nya modellen som är av intresse. Kanske någon känner till om Optimus har någon filial i Indien eller Pakistan, där lär de ju vara duktiga med mässing, lödning och dylikt. mvh Lennart

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Daniel Karlsson

Hej Lennart! HAr ett kök till salu om du är intresserad. Optimus 55/155. Ser ut att vara i gott skick. Fick med kölet vid ett båtköp i våras. Ring om du är intresserad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Lennart

Vårt kök, c:a 25 år, av ovannämnda fabrikat, håller på att ge upp andan pga sönderbrända lågformare på snabbtändnings-mekanismen. Fogas i Sthlm som kan det mesta i branschen säger att det inte går att rep., men någon borde väl kunna..... Vill helst inte hålla på och blaska med T-sprit i pentryt, vilket tycks vara enda alternativet om rep ej går att genomföra. Ev. kunde köp av begagnat snabbtändarkök i gott skick vara av intresse.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Daniel Karlsson

Hej Lennart! Har ett kök till salu om du är intresserad. Optimus 55/155. Ser ut att vara i gott skick. (Fick med köket vid ett båtköp i våras.) Mvh. Daniel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst magnus

Hejsan allihop! Konstig fråga nu kanske, men vet någon möjligtvis var man kan köpa en sån där sockerkaksform för gasolbrännare, vore tacksam för svar. Magnus Camp West AB i Kungälv magnus@campwest.se

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Omnia miniugn, som den numera heter (fd Optimus), finns nu åter i de flesta båttillbehörsaffärer, t.ex. Bryggan. Enda felet är att priset efter återkomsten och namnbytet blivit hutlöst,  om det i sin tur beror på att tillverkningen lagts ut till Indien/kina(?) kan man ju undra, men 395:- för några plåtbitar är väl i saftigaste laget, även om brödet blir saftigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej !

Har haft ett sådant kök och det fanns reservdelar på gasoldepån i Sthlm

Lycka till.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har det gått inflation i att väcka upp stendöda trådar?  Vi får väl hoppas att han lyckats laga sitt  gamla kök som nu är 9 år äldre än när frågan ställdes.  Flört

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...