Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
robinjohnsonn

Mercury 350 växelproblem

Rekommendera Poster

Tjena. Är så att jag har en Wellcraft 210 XL Classic med en 350 i och alpha one. Och problemen jag har med den är inte få för tillfället.

 

Saken är den att när jag lägger i backen så Tvärdör motorn. Som om jag vrider av tändningen. Har förstått att det ska sitta nån form av givare som gör att båten går ner i varv vid växling för att inte skada drevet. Har vart där och tittat lite och vad jag förstått så går nån sorts stål skena mot givaren för att hålla kontakt? Och på skenan sitter en lite hjul som gör att plastbiten som hjulet vilar mot och hjulet har kontakt. Det jag då undrar är om den plastbiten ska röra sig vid växling? För i neutral står den i en liten grop typ, när jag lägger i forward så är den fortfarande i den gropen fast lite längre ner. Men när jag lägger i backen så åker plastbiten åt ena hålla såpass mycket att stålskenan trycks hårdare mot givaren. Skulle detta kunna vara problemet att den dör på just backen? Framåt går den utmärkt. Förra året hade jag inga problem med detta. Böt startmotor och verkar som att problemet uppstod då nångång. Skulle uppskatta snabb hjälp då fina sommardagar går till spillo. Tack på förhand

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har själv haft en del problem med att motorn stannar eller helt enkelt hoppar över neutral och går i back direkt. Det är ju inget vidare, varken för manövrering eller drev/växel.

 

Det kan ju säkert vara allt från tomgång till "kill switch" som det kallas, alltså den mekaniken du beskriver åvan. Den måste ju vara exakt justerad för att inte "döda" motorn för länge. Den ger väl egentligen impulser till två eller tre cylindrar men för oss vanligt dödliga kan vi säga att det är en "kill switch".  Antingen är det den som är kass, men det kan även vara din "växelvire" som går från reglaget ner i drevet. Den kan ha fått vatten i sig eller fått sig en törn. 

Om den är trög, kommer inte "kill switchen" att synke med växlingen och motorn stannar till följd. Man brukar få vara ganska bestämd när man lägger i backen när grejjerna börjar bli slitna.

 

Jag rekommenderar denna sidan, så kan du lite lättare läsa dig till vilket av de två "vanligaste" felen det lutar åt... http://www.sterndrives.com/supplies/mdtips02.html

 

Hör av dig när du fixat det eller behöver 2nd opinion av någon som kanske vet nåt mer. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alltså ska den där switchen alltid stå i samma läge? För som det är nu så rör sig plasten som hjulet vilar mot när jag lägger i backen. Vilket gör att den bryter. Tack för svar och ska luska igenom länke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sällan som det är fel på switchen är nästan alltid som det är fel på växelwiren, går den trögt så tvärdör motorn. Det kan du enkelt testa om du lossar den uppe vid förgasaren o försöker röra den. En nödlösning om man inte vill ta upp båten är att lossa wiren o fästa den högt sedan fylla den med olja typ 5-56 efter ett dygn så börjar den att funka och håller resten av säsongen men sen är det bara att byta. Går att byta utan att riva bälgarna men det är trångt så in i bänken och var noga med den lilla bälgen för växelwiren den måste sitta perfekt annars får du in vatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...