Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
AndersG

Maxim

Rekommendera Poster

Har just köpt en Maxim -81. Undrar om ni andra med Maximer får pumpa ur vatten ur kölsvinet på era båtar nu på våren? Kan det bero på kondens pågrund av att vattnet är så kallt så här års? Eller kan det rent av vara en spricka i skrovet. Det beror iallafall inte på bälgen för den är ny bytt. Tacksam för svar. /Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, Jag hade det problemet i höstas och har kommit fram till att det måste komma in via en spricka (delaminering) i framkant av hålet för drevet. Ska prova att fräsa ur lite och lägga i epoxispackel så får vi se om det blir bättre denna säsong. Bälgen ska bytas nästa år så jag tänkte göra en mer permanent lagning då men vi får se om det här löser problemet eller om vattnet kommer in på något annat ställe.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du inga andra skrovgenomföringar som kan läcka? I min så märkte jag att det droppade lite från slangen som går till toapumpen...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Genomföring och nitar i skrovet finns överallt. Vi hade samma problem både min svåger och jag. Läcka hos mej var drenerings röret ut genom skrovsidan från fack under insteget som spruckit mellan box och skrov. Svågerns läcka var vid niten för den kromade kåpa som döljer dreneringshålet vid ankarboxen i fören. Du kan tro att vi fick leta innan vi hittade läckorna eftersom de inte tog in vatten annat än då vi kört med båten. Lycka till med att hitta läckan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej Husk også at smage på vandet om det er fersk eller salt arda :tant det regner jo meget

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Anders

Jag har kollat alla de skrovgenomföringar som man kan se,inga läck där. Men under motornbädden där kölsvinet är dolt av plast. Där har jag en spricka i gelcoaten där det kommer en och annan droppe som lägger sig under motorn. Undrar om man kan såga alt borra upp ett av de befintliga dräneringshålen?För att kunna se lite bättre ner i kölsvinet. Har ni några andra tips på var vattnet kan komma in någonstans?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har just sågat upp ett hål,det gick bra. Ser nu att sprickan ligger i kanten av kölsvinet. Finns det någon som har bilder på hur botten på båten ser ut igenomskärning. Är kölsvinet självdränerande på vatten? För när man tömmer ner vatten i de småhålen under motorn så rinner det ut i sjön. Om ni har några bilder på båten i genomskärning maila mig. Mail:anders.gunnarsson@vaderstad-ab.se.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Anders

Ännu en fråga jag hoppas på svar på är om man skulle kunna såga upp ett inspektionshål på ca.150x150mm mot kölsvinet. För att kunna ta upp gammal olja som ligger där nere. Finns det någon som gjort detta? Tacksam för svar så fort som möjligt. Mvh Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min Maxim fyllde kölsvinet rätt så fort. Dels så läckte fönsterna in och så kondenserade det mycket! Jag tror att detta är vanligt på Maximer, min kompis hade samma fenomen på sin!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...