Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Bamlures

Yamaha 80 hk -94 går ej runt

Rekommendera Poster

köpte i höstas en yamaha 80 hk -84 som ställdes in i längan och nu i våras kikade en meckare på motorn och vi drog runt motorn. Nu kollade jag motorn i veckan så sitter den dast, går inte i dra runt, satte en mutterknackare o körde men inget hjälpte, har sprutat 5-56 in i cylindrarna men nej går ej runt , har någon något tips vad att göra ? tråkigt då jag skulle hänga på den nu på semestern mvh Bengt

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Underligt. Om den gick när du köpte den i höstas och en mekaniker tittade på den så har den ju knappast skurit. Återstår rostat ihop. Då borde 5-56 kunna hjälpa till. Men den mår ju inte så bra ändå om den har rostat fast. Kan du rubba den överhuvudtaget? Rör sig ngt? 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

skurit har den inte. Så den måste ha fastnat på nått sätt. Körde med mutterknackare o testa om jag kunde driva loss den men sluta bara med muttern lossnade på axeln och vill inte kladda för mycket. mellan förgasarens spjäll satt bögge benhårt och jobba en kväll med 5-56 för o lösgöra dom så dom fjädrade o tänkte kanske något satt sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

5-56 eller diesel ner i tändstiftshålen är det som brukar kunna lösa upp rosten. Man brukar sedan få ta en lång förlängare och dra med för att få den att lossna. Bäst är att man låter 5-56 dra någon dag innan, man kan behöva spraya i omgångar.

 

När den är loss är det viktigt att man drar runt motorn utan stift på starten ett tag så oljan ventileras ur vevhuset så mycket som möjligt innan man startar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att även spjällhusen fastnat låter märkligt. Det är inte så att motorn badat?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bara mellan förgasaren Mange , dom andra två funka bra , men jag ska inte slå i sten att den inte varit i vatten , bytte bägge tiltreläerna och nu funkar allt utom då att den inte snurrar nen ska skjuta in 5-56 och vänta nån dag. hade en förlängare men den satt ändå , men lustigt den snurrade i våras så det måste gå

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter konstigt om den rostat ihop på så kort tid att den inte går att dra runt...? Du skrev att den gick att dra runt i våras och på så kort tid så bör den inte rosta ihop om det inte var mycket vatten i motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lägg motorn ner med tändstiften uppåt, så gör 5-56 mer verkan runt hela kolvarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Får du ingen ordning på den är jag intresserad av växelhuset.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Smart Isakare!

 

Det är garanterat det bästa sättet. Då blir det dock ännu viktigare att dra den på starten utan stift för att få ur tillräckligt med olja för att starta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

absolut har tänkt på det , tror jag gör så . , kollar in i cylindrarna ser det bra ut men ska testa det , grannwn får hjälpa till , väger multom. tack alla

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...