Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
rilloo

Kan båtmotorn gå på 1 ½ cylinder? Johnson 50-1975

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Har en johnson 50 - 1975, på en 4.5meters liten båt.

 

Den har legat under vatten och var utan tändning, haft isär allt och blåst rent och värmt, plötsligt fick jag gnista på båda stiften

 

Kompen är 10.2 på båda cylindrarna.

 

Den går ojämnt på tomgång preciis man lyckas få upp varven med handgasen om man sitter ett tag.

 

lyckas köra iväg om jag handgasar max sen slänger i växeln, då går den ändå rent låter det som, men riktigt trött å gick 18 knop på full gas. Denna motor med denna lilla båt ska göra 30 minst tycker jag.

 

Då tog jag bort locket framför förgasarna, det skvätter ut mer bensin ur den undre förgasaren , men skvittrar ändå ur den övre, men mindre. Ska det vara så?

 

Drog då ut den övre tändhatten under gång, lite ändrades gången men inte mycket alls. fortsätter att gå, och då varvar jag ganska mycket typ det den lyckas komma upp till på handgasen.

 

Drar jag ur den nedre tändhatten dör den.

 

Har haft lös förgasarna 4 varv och dubbelkollat och rengjort överallt,haft lös reedventilerna kollat rengjort, är nu helt utan ideer va det kan vara.

 

 

Nya tändstift har jag såklart, provat 2 nya omgångar..

 

 

Känns nästan att motorn går på 1 ½ cylinder eftersom gången knappt ändrades då jag drog ur hatten. Kollade direkt efter och visst, gnista finns.

 

Någon idé vad det kan vara för fel?

På filmen är handgasen på fullt, den orkar varva ut mer om man lirkar på gasen ett tag upp å ner..

Redigerad av rilloo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan vara bränslepumpen som inte orkar, pröva att pumpa på blåsan. Att det kommer olika mycket bensin trots att du har vettig komp på båda pekar på bränsleproblem.

 

Att det blir gnista i luften säger inte så mycket, den kan släckas under belastning även om den ser ok ut i det fria. Det är dock en bra start och jag hade kikat på bränsle i nuläget. Pröva gärna att spraya startgas i den som går sämre för att se om det är bränslebrist. Kom dock ihåg att den saknar olja, så kör inte någon längre stund på det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

har pumpat på blåsan,ingen skillnad.

 

Provade med startgas idag men motorn håller på dö direkt jag sprutar. alltså är det inte bensinbrist?

 

Kan det vara att nån tändspole ger dåligt med ström? går det kolla på nått sätt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är bränslepumpen som strular, de går ingen bensin vilket gör att uppstarten inte går att starta dock kan tändspolen vara dålig i så fall kan du enkelt byta ut den själv ,. men som sagt så misstänker jag att det är bränslepumpen. Ibland kan det vara så att den tjuvsugit en massa luft och då får man bland annat startproblem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

provat nu lossa slangen till gasarna, det puffa på bra med bränsle ur slangen när motorn gick på det som fanns i flottörhusen.

 

så tror pumpen är bra.

 

ryker mycket när jag startar den första gången och den behöver ingen choke... börjar nästan fundera om den får för mycket?

 

tomgångsskruven har jag skruvat 1½varv ut och den har tomgång ibland , vet inte på vilket annat sätt jag kan ge den mindre soppa?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

gjorde ny bensin så den fick 2 procent olja, körde med lite mer förut eftersom den varit under vatten..ingen skillnad.

 

Man kan gasa manuellt på förgasarna och ibland lyckas man få upp höga varv men oftast brölar den som bara.. körde upp å ner på gasen i några minuter sen kolla ja stiften.

 

Svarta.

 

Ena lite blötare än det andra, och det som är blötare är nedre cylindern där det skvittrar mest bensin.

 

Körde på startmotorn utan stift och det spruta mycke bensin ur nedre cylinderstifts-hålet.

 

 

Känns som jag måste kanske köpa repsats till förgasarna eller hitta nå nya beggade..?? kan det vara något annat?

post-102743-0-60406600-1469472740_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Känns som den går på en cylinder mest och får till tändning då och då på den andra. Ser onekligen ut som mycket bränsle. Är det flottörhus på förgasarna? Jag har inte skruvat med nån sån motor men om man har en förgasare där flottören inte kan stänga nålventilen så blir det en väldig massa bensin ur den. Bara en tanke! Kan man byta plata på tänspolarna för att se om problemet byter till andra cylindern?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

har idag köpt repsatser till båda förgasarna, med nya flottörer, ställt in dom exakt enligt bild..

 

Går lika dåligt.

 

jag provkörde på full gas, 19 knop.. lägger jag i friläge då, så orkar den inte varva upp och fara igen.

 

Lyfte då av motorkåpan så den fick luft och den ökade direkt lite i varv och det gick tillslut köra vidare efter man har lirkat upp varven.

 

Kan den fortfarande få för mycket soppa eller.. Enda är väl huvudmunstycket om förra ägare har borrat upp dom eller nånting? hur kan den annars få för mycket.. :S

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även om det är ovanligt att reed-ventiler packar ihop, så visar ditt spottande tillbaka genom förgasarna i videon att det kan vara reedventilerna som inte stänger ordentligt. Om du nu har reed-ventiler på din maskin. Osäker.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla membranet i bränslepumpen. Om membranet är trasigt far det soppa i vevhuset och dessutom mer på den nedre cylindern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Reedventilerna har jag haft lös, såg lite sken genom några läppar så jag bände till dom lite, dom var i plåt , så dom stängde helt.

 

 

Kungen vart glad när du skrev de där.. och sur när jag insåg att membranet är helt och allt ser bra ut..

 

:angry:

 

fan oxå jag som vill köra båt isommar :(

 

mer tips??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blir blåsan hård när du pumpar på den? (med avstängd motor) Om inte så kan det vara nålventilerna som inte tätar.

Den får ju uppenbarligen för mycket soppa. Är det bra gnista? Dvs blå och kraftig.

Det kan ju vara problem med tändningen som gör att soppan inte antänds.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ja den blir hård.

 

Har ju bytt nålventiler och hållaren som ventilen är i, så allt är ju nytt nu.

 

 

Känns oxå som att det kan vara de me gnistan, Tog upp båten igår ska kolla hur gnistan ser ut, dom pratar om att den ska kunna hoppa ett visst avstånd för att den ska ha bra gnista, 7/16" skriver dom på amerikanska forum..hur kollar jag det?

 

 

Beställde förra veckan nytt powerpack för jag tyckte de var på den jag  värmde förut då jag fick igång gnistan. den var ju död först efter legat i vatten, så kanske nya powerboxen skjuter på med bättre gnista så den går bättre, får hoppas..

 

Men ska kolla och jämföra gnistan nu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

nytt powerpack gnistrar bra, ingen skillnad mot gamla såklart..

 

ny film inomhus när ja filmar, låter å gå bättre här..

 

Men på fulla varv bluddrar den bara, svårt å höra aftersom mobilkameran får allt att skrika pga det är för högt ljud

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, tvekar också litet mellan förgasar- eller tändnings-fel. Bensinblött tändstift kan väl egentligen tyda på bägge orsakerna? (För även med perfekt fungerande förgasare så ansamlas väl bensin ifall det inte förbränns snabbt nog - kanske p.g.a. uteblivna tändstiftsgnistor.)

I din senaste filmsnutt lyfter du tändhattarna en i taget, syns uppenbar skillnad mellan deras påverkan på varvtalet. Tyder nog på tändningsfel, men möjligen också på nåt i "förgaseriet".
[Även ett väl fungerande tändstift måste ju ha explosiv gas att antända och "över-karburburering" (läs för fet gasblandning, blöta tändstift) är inte särskilt lättantändligt.]

Hur kollar man då tändsystemets prestanda på enklaste sätt?
Vid fall som ditt där "1,5-cylindrar" tycks råda, eller mer allmänt då någon cylinder tycks missa tändning (p.g.a. dålig elektrisk funktion eller möjligen dåligt antändlig bensingas) så finns andra metoder förutom detta att lyfta tändhattar o kolla varvtals-ändring. Vid glappig funktion kan man ansluta antingen ett stroboskåp eller en "inline spark-tester" och försöka kolla efter korta avbrott.

Hmm vete katten... utbordares gnistor genereras magnetiskt oberoende av båtbatteriet, det innebär att vid låga startvarvtal så finns det dåligt med genererad energi att få en het antändande gnista.
[Haha, är ju närmast ett klassiskt problem med start-trilskande utbordare, typ att allt ilsknare rycka i snöret typ en miljon gånger. Med batteri-matat tändsystem blir energi-tillgången för gnistan där emot varvtals-oberoende, samma gnist-intensitet oavsett.] En annan nackdel med magnetiskt genererad gnista uppenbarar sig vid höga varvtal, då är den "övereffektiv", alltså extra stor risk för elektriskt överslag i elkretsen (motortillverkaren måste ju överdimensionera för bästa start, men samtidigt ökar ohjälpligt risken för överslags-gnistor vid högre varvtal? Numera tycks utbordare hantera den "varvtals-beroende energitillgången" bra, men 1975 var det väl sämre beställt?)
Till saken...
Misstänker att du har överslag i tändsystemet vid höga varvtal, i så fall troligen i tändspole-/arna?

Det "sprakar loss" extra rejält i magnetsystem vid höga varvtal av ovan beskrivna orsaker, dessutom kan nog fukt med åren ha trängt in mellan lindningsvarven? Resultatet av interna överslag inuti gamla (fuktskadade?) tändspolar kan bli slumpmässigt men jämnt fördelade uteblivna gnistor vid höga varvtal. Säger "jämnt fördelade" för att vid t.ex. glapp i tändnings-kablaget hörs nog tydliga avbrott, men ifall det gnistrar inuti tändspolar märks nog inga sådana tydliga avbrott?

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpte en ny tändspole för att testa, provat den både på övre och nedre cylindern men ingen skillnad på gången..

 

Kollade gnistan oxå så att den hoppar långt,

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Funkar för tändningen tändningen ska ändra sig beroende på hur mycket du gasar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När du drar på gasen framme vid reglaget vrids först tändplattan en aning. Man skall egentligen dra på rätt mycket gas innan förgasarna börjar öppna. På armen som förgasarnas rulle ligger mot skall det finnas ett märke. Märket kall ligga precis mitt för förgasarnas rulle när gasspjällen börjar öppna. Det där går att justera. Exakt hur minns jag inte, sålde min motor tidigare i somras så jag kan inte kolla heller.

För att utesluta att du har överslag någonstans i reglaget kan du koppla ur reglagets elkontakt när motorn går, de där motorerna stoppas ju genom att tändsystemet jordas så om du har något överslag i tändlåset eller i dödmanskontakten så får du gångproblen som tilltar vid högre varv. Om du har en varvräknare kan den också orsaka problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

har kollat rullen nu och det är rätt justerat. provade även dra ut kontakt under gång, ingen skillnad.. (

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkar som att du har TYPE I CD WITH TIMERBASE enligt verkstadshandbokens sidor 5-41 till 5-50.
Verkar ju vara bra gnistkapacitet enligt filmsnutten i inlägg #16.

[Kan nog f.ö. vara litet riskabelt med tester som ger riktigt långa gnistor, möjligen fås överslag inne i tändspolar eller kanske i CDI:ns halvledare. Halvledarna var i.o.f.s. sämre på sjuttiotalet, nya eftermarknads-cdi:er har nog  bättre grejor.
Sådana tester brukar ske med "spark gap tester" inställda på max 12 mm:s gnistgap. (Ser dock inget sånt test för tändsystem i VHB men istället "neon light", tror det är samma som "inline spark gap tester" om du googlar?) Själv brukar jag hävda att grejorna måste tåla den spänning som den själv genererar vid en bra konstruktion, men men. Fast magnetsystem genererar väldigt olika beroende på varvtalet, ungefär som en gammal cykeldynamo. Tändningen måste dimensioneras för bra startgnista och då sprakar det vid fel tyvärr loss onödigt rejält vid höga varv.
Att varva upp motorn utan belastning beskrivs också som olämpligt.]


Tja, knepigt fel att hitta. Har du skiftat plats på tändstift/ tändspolar till annan cylinder för att se om felet eventuellt flyttar med? Antyder väl i så fall internt överslag i nån av spolarnas. Ett annat trix är att köra motorn i mörker samt spreja vatten med blomspruta på högspännings-delarna, kan ge gnistor om t.ex. tändkablarna har kass isolation.

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, googlade på felet som jag har på min Yamaha 40 hk 1980 och kom in på den här tråden.

Jag har precis samma fel, och har redan provat allt som står här ovan.

Fick du till motorn? Vad var felet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...