Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Ejohan59

Felsökningshjälp: mercruiser 7.4 mpi startar ej.

Rekommendera Poster

Har problem att starta min mercruiser 7.4mpi motor. Tändingslåset har jag konstaterat är trasigt och är nu byt. Motor går runt nr man vrider på nyckeln. Men den tänder inte. Har testat att ta ut tändstiftet och med ett nytt tändstift testat om jag får en gnista men inte. Har all dokumentation kring båten när det gäller elschemor. Däremot har jag inte kunskapen för vilken komponent jag härnäst skall felsöka. Har kontrollerat alla säkringar och de är ok. Vilken komponent kontrollerar jag härnäst? Och hur?

 

Mvh

Erik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du inte har någon gnista kan det vara vevaxel positions givaren som är trasig. Fungerar inte den vet inte datorn att motorn snurrar och ger då heller ingen gnista. Kolla om varvräknaren rör sig när du vrider på nyckeln. Den ger även signal dit. För du har bränsle va? Pumpen skall surra när du slår på tändningen.

MVH Andreas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan mkt väl vara rotorn. Enkelt att kolla, checka även då tändfördelarlocket.....

 

Detta är slitsaker i marinmiljö

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varvtalsmätaren går upp till noll när tändningen går på. Pumpen verkar gå så mycket som jag kan se iaf. Vad tycker ni är nästa steg att kontrollera?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du har bytt tändningslåset så kan det ju vara felkopplat. Får du ström till tändningen när nyckeln är i tändningsläge?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, ström får jag när jag vrider om tändingslåset. Har kollat signal vid spridare inget. Med test lampa. Kollade fördelaren. Fördelarlocket var helt slut. Väldigt mycket korrosion. Även rotor var snitten med mycket svart runt. Köpte även med en tändingsmodul som skall testas om den är trasig också.

 

Har ni några mer idéer om inte detta hjälper?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej, byt följande. Fördelarlocket och rotor + tändmodul. Har ingen testlampa så har inte kunnat testa innan spridare. (heter de så). Vart sitter kondensatorn och vad är dess uppgift?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du har brytarlöst tändsystem så har du inte någon kondensator.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är nästa del att felsöka byta? Skaffa sig testlampa och testa innan spridare? Går reläna att testa?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...