Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
Marge08

Sealine c 330 beneteau 30 swift trawler

Rekommendera Poster

Två fina nya båtar som vi kollat in. Är det nån här som är ägare till en av dom här bätarna så vore det jätteintressant att ta del av erfarenheterna! Tar också tacksamt emot synpunkter i övrigt, typ Sealine kontra Beneteau. Vad tycker ni om de båtarna generellt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oerhört subjektivt men just den Sealine:n imponerar stort på mig, för mig hade valet varit enkelt. Öppningen mot akterdäck är grym (med kyl både inifrån och utifrån), dörren för föraren och möjligheten att stå upp och köra med god överblick är några bra punkter. De båda båtarna är rejält olika i stilen och har väl olika styrkor, jag gissar att Sealine har betydligt bättre fartresurser.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ett möjligt plus med Beneteaun är att man kan välja att ersätta en kabin med ett separat duschutrymme om man är ett par snarare än en familj. Då lär den bli riktigt bekväm för sina fot. Sidodörr och offset överbyggnad med sidewalk har båda.

 

Sealinen går att beställa med dubbelmontage.

 

Sealinen är sannolikt trevligare än Beneteau i planingsfart iom drevdrift. Beneteaun sannolikt bättre i deplacementsfart iom rak axel.

 

Bra videor:

Sealine:

Beneteau: https://www.youtube.com/watch?v=37S-o3m575U (fryser en bit in, men fortsätter efter en stund/går att hoppa vidare i)

 

Edit: tog fel Sealine-video, bytt länk nu.

Redigerad av Ljusdans

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gillar Sealine och har kollat lite på den med. Planeringen är bra och med några options så tycker jag att kvalitetsintrycket/finnishen är bättre än Fransosen. Dock vet jag en Sealine 330 som snikat och beställt D6 310 (utan kompressor). Den båten har enligt uppgift tom svårt att komma upp i plan.

 

I övrigt är det ju 2 rätt olika båtar. Personligen tycker jag Swift 30 är i minsta laget för Trawlerstuket och skulle nog överväga en 34a om jag var ute efter den båttypen.

Jag skulle välja Sealine alla dagar i veckan. Mer utrymmen, billigare i drift om du inte ska hålla dig till deplacementfart med Beneteau, Ska du välja Beneteau så måste du ju verkligen gilla båttypen samt acceptera väldigt låg fart. Så fort du börjar dra på med en trawler så virvlar det i soppatanken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter märkligt att sätta in en D6-310 i den båten, förutom att den knappast räcker till. C330 är väl en rätt ny modell. Slutade inte VP tillverka den motorn för drev ca 2007/08 när D6-330 kom?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Sorry. D6 330 ska det vara. Även denna saknar kompressor. Fattar inte riktigt att man köper en båt för de pengarna och snålar in på motorn så. D6 400 är väl det självklara valet kan man tycka. Enligt Sealine själva är toppfarten bara 27-28 knop med D6 330, i praktiken troligen något lägre och självklart en alldeles för klen motor för båten. D6 400 ska toppa 32/33 knop vilket ger en rätt rimlig prestanda.

Redigerad av thundergod

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...