Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
MGR_Scorpion

Visar GPS/Plotter rätt hastighet ?

Rekommendera Poster

Har två GPS/Plotters i båten, ​"Lowrance Elite-5" (även ekolod) och en äldre "Eagle". De är monterade med ca 10 cm mellanrum och de har inbyggd antenn.

När jag mäter hastigheten (FÖG/SOG) visar "Eagle" högre fart ca 0.2-1.0 knop/h än "Lowrance Elite-5", differensen ökar med hastigheten.  Har gått igenom inställningar/konfigureringar i instrument men ser inga konstigheter.

Har en Albin 25 DL och när hastigheten är 8-9 knop/h kan felat vara ca 10% mellan instrumenten.

 

Undrar varför det är såhär ?

 

Orsaken till två GPS/Plotters är att jag inte har köpt någon karta till "Lowrance Elite-5" utan använder endast dess ekolods funktionen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju matematiska beräkningar som görs och det kanske de olika processorena gör olika noggrant.

 

Rent gissningsvis är den nyare bättre - men det är ju inte säkert.

 

Gå en känd sträcka på nån/ några distansminuter och ta en exakt tid och beräkna avståndet så exakt du bara kan. Tex mellan två prickar. Sen kan du ju räkna ut hastigheten och jämföra med plottrarna. Även de andra parametrarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dagens moderna telefoner har väldigt exakta GPS-funktioner också. finns att ladda ner olika Appar som visar hastigheten. Intressant att jämföra med en eller helst flera telefoner om någon annan sokm åker med i båten laddar ner samma/annan app och mäter hastigheten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju matematiska beräkningar som görs och det kanske de olika processorena gör olika noggrant.

 

Rent gissningsvis är den nyare bättre - men det är ju inte säkert.

 

Gå en känd sträcka på nån/ några distansminuter och ta en exakt tid och beräkna avståndet så exakt du bara kan. Tex mellan två prickar. Sen kan du ju räkna ut hastigheten och jämföra med plottrarna. Även de andra parametrarna.

 

Ha ha när jag läste detta tänkte jag att ingen kan räkna fram hastigheten längre det har man appar till.

 

 

Kalle

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så som GPS fungerar är den signalfelsrelaterade felvisningen generellt större ju långsammare man rör sig. Värst är det när man är stillastående. Så att felet ökar med ökande fart tyder på att nåt annat är fel.

 

Mitt tips är att du går en uppmätt (på sjökortet) sträcka med en jämn fart, tar tiden manuellt, och sen räknar ut din verkliga fart baserat på det. Jämför sen med dina två GPS:er och se vilken som avviker. För troligtvis är det en av dem som kommer att visa fel, inte båda. GPS är så bra att nån betydande felvisning för fart inte är rimlig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte ett enhetsfel; t ex att den ena visar knop och den andra miles..? Borde bli c:a 10% fel om jag räknar rätt i huvudet.

(F ö är knop/timme en märklig enhet, borde ange acceleration om den användes..?)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Den som visar det lägre värdet borde i så fall vara inställt på miles om jag gissar rätt.

 

F ö kan du ju flytta över kartan från din Eagle gissar jag så slipper du köra med två enheter.

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Det är ju matematiska beräkningar som görs och det kanske de olika processorena gör olika noggrant.

 

Rent gissningsvis är den nyare bättre - men det är ju inte säkert.

 

Gå en känd sträcka på nån/ några distansminuter och ta en exakt tid och beräkna avståndet så exakt du bara kan. Tex mellan två prickar. Sen kan du ju räkna ut hastigheten och jämföra med plottrarna. Även de andra parametrarna.

 

Ha ha när jag läste detta tänkte jag att ingen kan räkna fram hastigheten längre det har man appar till.

 

 

Kalle

 

 

Är det så illa ställt med de mattematiska kunskaperna i Sverige idag!?  :(

 

Är det bara såna uråldriga Stofiler som Peter_K -plus några ännu äldre stofiler - som kan räkna i huvudet!?  :)

 

Tur att det finns appar!?  :wacko:

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den borde ju inte kunna visa fel genomsnittligt. Det skulle ju kräva att även gps:en i såfall visar fel position och mycket fel position ju längre tid du åker. Tippar åxå på olika inställda storheter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

GPSen uppdaterar sin position en gång per sekund (oftare på moderna). Hastigheten beräknas mellan två positioner och det blir inte alltid rätt. Ibland blir positionen lite fel, en bra GPS sorterar bort dessa men alla gör inte det och följaktligen blir hastigheten lite fel. Om GPSen integrerar över tid blir resultatet bra men det är tveksamt om alla gör det.

Vill man ha exakt så får man trycka "Mark" eller MOB med några minuters mellanrum och sen titta i Waypoint-listan där finns både tid och avstånd ibland t.o.m hastighet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det har ju hänt att GPD;en visat en osedvanlig hög hastighet vid vissa tillfällen. Betydligt högre än vad båten någonsin kan komma upp i. För att nån stund senare nästan inte visa nån fart alls.

 

Egentligen är det där petitesser i sammanhanget och inget att fästa sig vid.

 

Det är ganska fantastiskt att det finns en manick (eller är det kanske en mackapär) som man kan köpa för en relativt pillig penning, och som alltid (i stort sett) visar ganska exakt var du är, plus en massa annan information.

 

Dessutom att i vissa av dessa mackapärer kan man se sjökortet (sk potter) och en pil visar var båten är nånstans och dessutom ritar upp ett spår där man kört.

 

Har varit ute och dörjt makrill några gånger den senaste tiden. Har hållit mig inom ett begränsat område nära hemmahamnen. Bilden på plottern ser ut som om en katt lekt med ett rött garnnystan.  :P

 

"Det är en makalös manick"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Vid vilken ålder blir man uråldrig stofil..?

:-)

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan vara det faktum att du saknar kartdatabas i den ena som ställer till det.

 

För att hastigheten ska bli så korrekt som möjligt behöver man veta höjden. Problemet är att jorden inte är en perfekt sfär utan rätt knölig. Därför finns det olika "referensklot" som GPS:en utgår ifrån när den ska visa höjd (över havet) om det nu inte är så att det finns data som talar om för enheten vad havsnivån bör vara för den aktuella positionen.

 

Det här blir lite rörigt men enkelt förklarat handlar det om vinkelförändringar (hela vårt positioneringssystem är baserat på vinklar). Tänk dig 90-graders vinkel – ju längre bort från vinkeln desto längre blir avståndet mellan benen. Applicera det tänket på dina GPS:er. Om den ena vet vad havsytan ligger på så kommer den att veta vilket avståndet är mellan två punkter (som relativt tid ger hastighet) för en given vinkel. Om den andra tror att den befinner säg säg 1000 meter lägre (på referensklotets yta alltså) kommer samma vinkelförändring ge upphov till en lägre hastighet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast det där är inte riktigt. Nog för att GPS-höjd är lite halvtaskig jämfört med horisontalpositionen, men det handlar om några, till några tiotals, meter fel, inte kilometer! Och en skillnad i fart på tio procent kan absolut inte bero på höjdfel, det lovar jag!

 

Referenshöjden är alltid geoiden som ingår i WGS84.

 

Om felet är konstant, så tror jag på Peter_K:s idé.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vid vilken ålder blir man uråldrig stofil..?

:-)

 

Det är nog mer en fråga om inställning.

 

Klarar man att gå en bestämd sträcka på sjön med en båt och gärna vid flertal tillfällen och i bägge riktningarna, tex mellan två prickar.

 

Klarar man dessutom att ta en så exakt tid som möjligt under dessa sträckor och även att mäta ut en så exakt längd på sträckan ur sjökortet.

 

Klarar man dessutom att, utifrån dessa värde beräkna medelhastigheten, under dessa prov samt den totala medelhastigheten, utan att behöva ha nån app.

 

Då är man en gammal uråldrig stofil .  ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aha, visste inte att alla alltid använde samma geoid (så hette det, tack för ordet) för att definiera standardhöjd och därmed ett givet avstånd för en given vinkel.

1000 meter var fö bara en slumpmässig siffra jag högg till med. Jag skulle dock inte bli förvånad om det i verkligheten kunde röra sig om ännu större skillnad på vissa ställen, jorden är ju inte speciellt rund.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

post-52966-0-70154500-1469343468_thumb.jpg

 

Tvenne GPSer i TIKI navigator

Garmin 128a och AISens skiljer 20 m

Antennerna sitter 1 m från varandra

Vilken som visar "rätt" vet jag ej

 

post-52966-0-17239500-1469343368_thumb.jpg

 

Broar stör GPSen

http://lasselundell.se/pcnav.html

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan vara att den ena med givare i vatten kan visa fgv (fart genom vatten), via snurrhjul på givaren.

På navigator kan man ställa in ibland vilken fart den skall visa. GPS eller fgv.

 

Bara en tanke....att checka upp

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den som visar det lägre värdet borde i så fall vara inställt på miles om jag gissar rätt.

 

F ö kan du ju flytta över kartan från din Eagle gissar jag så slipper du köra med två enheter.

Fel gissat. Om den ena är ställd på mph och den andra på kts så är det den som är ställd på mph som visar det högre värdet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

GPSer beräknar inte hastigheten genom att kalkylera possitioner och tiden imellan, hastigheten bestäms genom dopplerförskjutning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

GPSer beräknar inte hastigheten genom att kalkylera possitioner och tiden imellan, hastigheten bestäms genom dopplerförskjutning.

Hastigheten kan beräknas med doppler-shift. Men det är tveksamt om plottern gör det, för några år sedan uppgav tex Garmin att hastigheten beräknades med position/tid. Med tanke på de låga hastigheterna kanske det är mer rimligt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...