Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Ivenblixt

Mercury 60hp 4-takt 2001 larmar

Rekommendera Poster

Nytt forum för mig, verkar lovande!

 

Vi köpte en Ryds Camping i vintras med en till synes rätt fin 60hp Mercury 4-taktare från 2001. Startar fint och inga konstigheter så länge man kör på låg gas, upp till ca 6 knop (har ingen varvräknare). Efter ca 20 sekunder då man kör över 7 knop så larmar det ifrån reglaget. Jag hoppades på värmeproblem och bytte termostaten som dessutom var riktigt kass så allt lutade åt detta. Men tyvärr kvarstår problemet. 

Tilläggas bör att motorn alltså går finfint på låga varv, men gasar jag på så hinner jag upptäcka att den går lite risigt på full gas också. Jag upplever det som att den får fel blandning eller liknande och får inte ut full kraft förrän den segat sig upp i ordentlig planing och gått upp i varv. 

 

Någon som har en idé om vart jag kan fortsätta felsöka? Hittar ingenstans vad larmet betyder men gissade på värme. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är impellern bytt? Skall bytas med några års mellanrum. Ett tecken på dålig impeller är en dålig skvallerstråle från motorn, hur ser din ut?

 

Om båten har stått länge kan den behöva gå en stund i marschfart för att gå ordentligt. Viktigt är att det är ny fräsch bensin i tanken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Då du skriver att reglaget larmar så skulle jag börja med att ta fram manualen och se vilka olika larm som din motor larmar för. Den kan t.ex. vara värme, låg oljenivå, lågt oljetryck, (enligt en bekant så kan tydligen vissa Mercury även ha någon varning vid obalans vid t.ex. skadad propeller)

När du vet vilka larm det kan vara så felsök en sak i taget så hittar du det nog.
Här kan du leta efter manual till din motor

http://boatinfo.no/lib/library.html#

Lycka till.

Redigerad av Micke_Boat

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta bör vara en Yamaha under kåpan med tanke på årtalet och de brukar larma för oljetryck och motortemp. Mercury brukar ha lite annat upplägg mot Yamaha när det gäller varningssystem. Man brukar på Murkla få nöja sig med ljud medan Yammorna även har varningslampor för oljetryck och vattentemp.

 

Jag tycker att 20 sekunder låter lite för långt för tappat oljetryck, men det träffar rätt i tid när det gäller kylningen.

 

Varning för obalans i proppen låter för mig orealistiskt, men blev nyfiken så posta gärna länk om du hittar nåt:) Jag har för övrigt sett 2st ordentliga grundstötningar senaste dagarna...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Träffade på en kille idag som la i och tog upp sin båt samtidigt med min idag. För någon vecka sedan körde han på en sten och motorn började larma, han kunde dock köra hem på tomgång.

Enligt en båtfirma så var det för att propellern var skadad och då larmade motorn. Idag när han la i båten igen så larmade motorn efter ca 1 minut igen så jag är ju inte säker på om firman bytte propeller och det är något mer fel. Han hade i alla fall en nyare modell av Mercury 60, 4-taktare, (vet ej årsmodell, men kollar lite mer nästa gång jag ser han)

 

Jag letade i mina gömmor efter en Mercury manual för min motor, (Mercury, 75 hk, 4 takt, 2003) och den larmar enbart för överhettning samt larmar för om oljetrycket blir för lågt och begränsar vartalet till max 3000 rpm.

Redigerad av Micke_Boat

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för bra input! Vi köpte båten i januari och fick inte så mycket info från tidigare ägaren så en ordentlig genomgång ska göras i vinter. Fram till dess blir det iaf impellerbyte så får vi se vad det ger. Senaste två dagarna har den gått ca 5h i 6 knop, det går ju det med :)

 

Jag har hittat en manual på boatinfo men inte lyckats hitta vad larmen säger. Väldigt svårnavigerad i datorn tycker jag och jag lyckad inte på några bra sökord heller. Vad står det i din manual? Så kanske jag kan söka på det...

 

Åter igen, tack för svar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ring eller mejla Stefan på Marindemontering i Luleå. Han är en riktig fena på båtmotorer. Kolla på hemsidan. Marindemontering.se

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Jag har haft precis samma problem med min mercury f50 års 2000 och då var det en packning som sitter på kylröret inne i motorn som har trycks ihop av salt. Det gjorde att motorn fick för lite kölvatten. Detta är tydligen väldigt vanligt på denna motor när den gått i saltvatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej Ivenblixt.
Scannade en sida från min manual via mobilen men hoppas du kan läsa och kanske hitta något sökord som du efterfrågade.

post-107439-0-28281400-1469314236_thumb.jpg

Redigerad av Micke_Boat

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Liten uppdatering då. Efter ett par veckor av att inte ha hunnit ägna detta så mycket tid så har jag köpt på mig ny impeller och packning (men jag fick fel packning). Plockade isär och konstaterar att impellern åtminstone SER bra ut. Så jag är tveksam till att set skulle vara den. Jag har bara bytt impeller en gång tidigare och då på en 10hk från tidigt 90-tal. Där hade impellervingarna torkat och vissa lossnat så där var det uppenbart att den var kass. Nu ser den som sagt ok ut.

Nytt sen vi kom hem från lite semesterfirande på annan ort är att den nu verkar larma än oftare. Efter att jag puttrat iväg i 5 knop ca 10 min så larmar den, och sen larmar den efter att jag kört på tomgångsfart efter ca 30-60 sekunder.

Noterade också att strålen (skvallerstråle skrev nån) på denna motor som verkar vara identisk med vår ser kraftigare ut.

 

Så vad kan nästa steg vara, igensatta kanaler? Hur rengör jag det bäst?

post-109439-140165_thumb.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Liten uppdatering då. Efter ett par veckor av att inte ha hunnit ägna detta så mycket tid så har jag köpt på mig ny impeller och packning (men jag fick fel packning). Plockade isär och konstaterar att impellern åtminstone SER bra ut. Så jag är tveksam till att set skulle vara den. Jag har bara bytt impeller en gång tidigare och då på en 10hk från tidigt 90-tal. Där hade impellervingarna torkat och vissa lossnat så där var det uppenbart att den var kass. Nu ser den som sagt ok ut.

Nytt sen vi kom hem från lite semesterfirande på annan ort är att den nu verkar larma än oftare. Efter att jag puttrat iväg i 5 knop ca 10 min så larmar den, och sen larmar den efter att jag kört på tomgångsfart efter ca 30-60 sekunder.

Noterade också att strålen (skvallerstråle skrev nån) på denna motor som verkar vara identisk med vår ser kraftigare ut.

 

Så vad kan nästa steg vara, igensatta kanaler? Hur rengör jag det bäst?

Hej nästan säker på att bussningen har svällt i kylvattenröret.Du måste lyfta motorn mm för att fixa detta.Det finns ett kitt för detta med uppdaterat kylrör Med vänlig hälsning tutte

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej nästan säker på att bussningen har svällt i kylvattenröret.Du måste lyfta motorn mm för att fixa detta.Det finns ett kitt för detta med uppdaterat kylrör Med vänlig hälsning tutte

 

 

 

 

Är det ett känt fel alltså som det finns åtgärdat kit för? Är det något som man ser om man monterar bort kylröret?

Båten står på land nu och växelhuset är bortskruvat så det är inga bekymmer. Ska leta upp det där kittet då bara så provar vi det. 

Men tycker du också att impellern ser ok ut? 

Tack för hjälpen!

Redigerad av Ivenblixt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tutte, du menar alltså att Powerheadet måste bort? Är det bussningen mellan block och kylrör som sväller?

Har samma grundmaskin(Yamaha F50-98) och det kan vara bra att veta:)

Ivenblixt: Om du ger dig på detta, tänk på att ha bra lyftmöjligheter och var försiktig med alla bultar. De långa som håller powerheadet mot riggen kan lätt gå av(om det är samma som på övriga snurror jag mekat med). 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Ivenblixt

-Men tycker du också att impellern ser ok ut?

 

Svar:

Inte alltid det syns på impellern. Den kan se fräsch ut men ha tappat spänsten och kan inte pumpa samma mängd vatten/vattentryck som en ny. Har man ändå skruvat isär och inte bytt impeller på ett tag eller har minsta bekymmer med kylningen till motorn bör man byta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tutte, du menar alltså att Powerheadet måste bort? Är det bussningen mellan block och kylrör som sväller?

Har samma grundmaskin(Yamaha F50-98) och det kan vara bra att veta:)

Ivenblixt: Om du ger dig på detta, tänk på att ha bra lyftmöjligheter och var försiktig med alla bultar. De långa som håller powerheadet mot riggen kan lätt gå av(om det är samma som på övriga snurror jag mekat med). 

 

Oj, det lät lite omständigare än jag tänkte? Kanske inget jag borde göra hemma på uppfarten utan garage...

(Vad är powerhead menar du?)

 

Ivenblixt

-Men tycker du också att impellern ser ok ut?

 

Svar:

Inte alltid det syns på impellern. Den kan se fräsch ut men ha tappat spänsten och kan inte pumpa samma mängd vatten/vattentryck som en ny. Har man ändå skruvat isär och inte bytt impeller på ett tag eller har minsta bekymmer med kylningen till motorn bör man byta.

 

Jag köpte en impeller så jag byter oavsett för säkerhets skull, det är nog klokt. Måste vänta på att få rätt packning bara. Köpte på skruvat.se och deras filter är inte så exakt så det fanns tydligen 3 olika impellerpackningar så jag valde såklart fel då jag inte visste hur den såg ut. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om någon är intresserad så har jag gjort en PDF av den där boatinfo-manualen som var i flash och inte kunde läsas på iOS-enheter. Eller jag har gjort 12 st eftersom jag bara fick göra 50 sidor åt gången... Någon kanske är sugen på att sammanfoga dom. 

Borde funka via denna länk

https://www.dropbox.com/sh/peng9jqru13ursw/AADZfFWf3GpORMyso_ODFClTa?dl=0

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej ja du måste lyfta powerheadet o ta bort mellanplattan. tutte

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tutte, du menar alltså att Powerheadet måste bort? Är det bussningen mellan block och kylrör som sväller?

Har samma grundmaskin(Yamaha F50-98) och det kan vara bra att veta:)

Ivenblixt: Om du ger dig på detta, tänk på att ha bra lyftmöjligheter och var försiktig med alla bultar. De långa som håller powerheadet mot riggen kan lätt gå av(om det är samma som på övriga snurror jag mekat med). 

Yamaha har bara motorn gemensamt.Så du kan va lugn tutte

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har det gått ett par veckor utan att jag kommit framåt av olika skäl (mest att jag åkt fram och tillbaka till Marinshopen ett par gånger för att byta grejor, mitt fel). Så här om dagen så bytte jag i alla fall impeller, packningar och gummibussningen mellan impellerhus och kylvattenröret. Tyvärr verkar det som att jag gjort något fel vid isär/ihop av växelhuset för igår kväll vid 22:30 när jag sjösatte så ville den inte lägga i backen (testade aldrig framåt). VI monterade bort växelhuset igen, och länkaget fram dit funkar som det ska men växelföraren som sticker upp ca 3cm ur växelhuset kändes som att den hamnat knas på något vis. 

Kan det vara så att jag skulle haft växel i när jag monterade ned det? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej sätt reglaget i friläge.O vrid på vxl-axelns splines så du får i friläge.mvh Tutte

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oftast är växelhuset gjort så att en fjäder pressar fram växelföraren i läge "Forward" så det kan vara enklare att ställa växelföraren i det läge där växel "Forward" är ilagd. Sedan sätter man gasreglaget i läge gas framåt.
När detta är gjort monterar man på växelhuset och ett tips är att kolla att fram & bak och neutral verkar OK innan man drar ihop alla skruvar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej sätt reglaget i friläge.O vrid på vxl-axelns splines så du får i friläge.mvh Tutte

 

 

Oftast är växelhuset gjort så att en fjäder pressar fram växelföraren i läge "Forward" så det kan vara enklare att ställa växelföraren i det läge där växel "Forward" är ilagd. Sedan sätter man gasreglaget i läge gas framåt.

När detta är gjort monterar man på växelhuset och ett tips är att kolla att fram & bak och neutral verkar OK innan man drar ihop alla skruvar.

Tack för svar!

Problemet är att det känns som att jag typ passerat växelläget åt fel håll eller liknande när jag försökte lägga i friläge. Osäker nu på hur jag gjorde, men tänk att den låg i Forward och neutral låg motsols, så vred jag medsols. Det KAN vara något sånt som hän och nu har jag liksom tappat bort mig... Vet inte hur mycket jag vågar vrida på växelföraren...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Växellägena styrs med en kam in nedre änden av den växelaxeln som sticker upp ur växelhuset.

 

Betrakta animeringen till höger på denna sida: https://sv.wikipedia.org/wiki/Kamaxel.

 

Växelaxeln motsvaras av den horisontella axel som kammarna i animeringen sitter på, men det finns naturligtvis bara en kam i växelhuset inte två. Manövreringen av växlarna sker på samma sätt som den gula kamaxellyftaren rör sig, Dvs framväxel är i under mer än halva varvet, därefter friläge och då den gula lyftaren är maximalt nedtryckt, så motsvarar detta att backväxel är i. Notera att växling Fram-Neutral-Back kan ske både med- och mot-sols, men med reglaget kommer bara funka åt det ena hållet.

 

Enklast är att ställa reglaget i neutral och sedan göra detsamma med växelhuset och därefter montera växelhuset. Det kan vara så att kammen är osymmetrisk, så att iläggning av neutralväxeln är lättare åt rätt håll än åt fel. Det brukar underlätta om propellern kan roteras under växling. En god regel är att aldrig lägga backväxeln utan att motorn är igång. Neutral och fram är OK.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan jag har haft precis samma problem med min och fick då med svaret av en båt kille att det e packningen mellan motor och Powerhead som sväller igen o mycket riktigt nu när jag rev ner allt så e där inte ett större hål än 5-6mm vilket e på tok mindre än vad röret i sig e så nu väntar man på nya grejor så man kan få ihop motern igen..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ska kika på det igen med era tips, tack!

Men jag är fortfarande nyfiken på vad powerhead är :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Figuren nedan visar den så kallade adapterplattan.

 

http://www.boats.net/parts/search/Merc2/Mercury/60%20%284-STROKE%29%284%20CYL.%29/0P094500%20THRU%200P206999/ADAPTOR%20PLATE/parts.html

 

Ovanför denna sitter Power headen, dvs själva motorn: 

http://www.boats.net/parts/search/Merc2/Mercury/60%20%284-STROKE%29%284%20CYL.%29/0P094500%20THRU%200P206999/CYLINDER%20BLOCK%20AND%20CRANKCASE/parts.html

 

under plattan sitter riggen:

http://www.boats.net/parts/search/Merc2/Mercury/60%20%284-STROKE%29%284%20CYL.%29/0P094500%20THRU%200P206999/DRIVESHAFT%20HOUSING/parts.html

 

Jag tolkar skisserna så att vattenröret 12 tätar mot adaptorplattan med tätningen 15, det bör vara där det blivit igensatt. Men kontentan är att motorn under kåpan först måste lyftas bort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Figuren nedan visar den så kallade adapterplattan.

 

http://www.boats.net/parts/search/Merc2/Mercury/60%20%284-STROKE%29%284%20CYL.%29/0P094500%20THRU%200P206999/ADAPTOR%20PLATE/parts.html

 

Ovanför denna sitter Power headen, dvs själva motorn: 

http://www.boats.net/parts/search/Merc2/Mercury/60%20%284-STROKE%29%284%20CYL.%29/0P094500%20THRU%200P206999/CYLINDER%20BLOCK%20AND%20CRANKCASE/parts.html

 

under plattan sitter riggen:

http://www.boats.net/parts/search/Merc2/Mercury/60%20%284-STROKE%29%284%20CYL.%29/0P094500%20THRU%200P206999/DRIVESHAFT%20HOUSING/parts.html

 

Jag tolkar skisserna så att vattenröret 12 tätar mot adaptorplattan med tätningen 15, det bör vara där det blivit igensatt. Men kontentan är att motorn under kåpan först måste lyftas bort.

 

Då klarnar det, powerhead är själva motorn alltså! 

Men att lyfta hela den var ju ingen munter läsning. Borde det inte gå att rensa ur nedifrån med något? Om den satt igen? 

Jag ska testa först hur det blev med nya impellerkittet, tyckte det var bättre sprutt när jag körde den på land iaf. 

 

Tack för all hjälp!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag lyckades få ihop det igår så den lägger i växel som den ska. Troligen hade jag missat splines'en mellan till växelföraren ner i växelhuset när jag drog ihop det förra gången, så denna gång var jag noga att kolla så den hamnade i sin bana. 

Får se om det blir provkörning ikväll. Hoppas innerligt att det räcker med nytt impellerkit och att det inte behöver bytas någon packning där som ni nämnt några av er. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Figuren nedan visar den så kallade adapterplattan.

 

http://www.boats.net/parts/search/Merc2/Mercury/60%20%284-STROKE%29%284%20CYL.%29/0P094500%20THRU%200P206999/ADAPTOR%20PLATE/parts.html

 

Ovanför denna sitter Power headen, dvs själva motorn: 

http://www.boats.net/parts/search/Merc2/Mercury/60%20%284-STROKE%29%284%20CYL.%29/0P094500%20THRU%200P206999/CYLINDER%20BLOCK%20AND%20CRANKCASE/parts.html

 

under plattan sitter riggen:

http://www.boats.net/parts/search/Merc2/Mercury/60%20%284-STROKE%29%284%20CYL.%29/0P094500%20THRU%200P206999/DRIVESHAFT%20HOUSING/parts.html

 

Jag tolkar skisserna så att vattenröret 12 tätar mot adaptorplattan med tätningen 15, det bör vara där det blivit igensatt. Men kontentan är att motorn under kåpan först måste lyftas bort.

Vi har en 40hk från samma år. Vi hadde som Guestsson beskriver ovan problem med röret pkt12 där detta sitter i blocket. Röret är i alu, packning i gummi sen järn i block. Det bliver korrosion på alurör. Denna framväxt av aluoxid pressar på gummi som sedan skrynklar i hop och ligger så att det inte blir nogot vattenflöde inn i motorn.

 

Nogra timmar i garaget och nogra få SEK senare - fixat. Dom vet vilka packningar som ska bytas på Mercury. Ett litet kit.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ni som haft detta fel på samma modell, har ni också haft larmet som jag beskrev? Alltså ett konstant pip från reglaget och att motorns effekt stryps?

 

Nu bär det av hem för sjösättning. Håller tummarna...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...